Kaupunkisuunnittelulautakunta 18.2.2010

Karhusaaren suunnitteluperiaatteet

Hyväksyttiin esittelijän ehdotus pienellä kielellisellä korjauksella. Jouduimme äänestämään tehokkuustavoitteesta, kun kokoomuksen Elina Palmroth-Leino ja RKP:n Stefan Johansson olisivat halunneet alentaa tehokkuustavoitetteen minimiä uusien alueiden osalta Päätettiin 0,4, heidän mielestään olisi riittänyt vähintään 0,3. Äänestys siis 7-2.

Lausunto Helsingin energian kehitysohjelmasta ”Kohti hiilineutraalia tulevaisuutta”

Hanasaaren voimalaitosalueen on yleiskaavassa ollut määrä antaa tilaa asuinrakentamiselle. Energialaitos taas on suunnitellut jäävänsä paikalle ilman, että antaa tilaa neliötäkään. En tiedä, kumpi on oikeassa, mutta kovin huolestuttavaa on, että kaksi hallinnonalaa voivat Helsingissä toimia toisiinsa nähden näin. Meillä on syvällinen ongelma hallinnon rakenteessa. Tämä ansaitsee oman postauksensa.

Tapanilan kaava

Suojelu ja tiivistyskaava (liikennevihreää asuinrakentamiseen) kiitoksen läpi sellaisenaan.

Lidl:n kaava Vuosaaren Kalvikintiellä

Pohjavesiaalueela kenkää saaneen huoltoaseman tontille pysäköimistä, kauppa ja autoja. Risteykseen laitettiin kiertoliittymä. Kiertoliittymiin liittyy pieni turvallisuusriski, kun kiertoliittymän läpi suoraan ajava auto luulee ajavansa suoraan, eikä ymmärrä kääntyvänsä oikealle eikä siksi ymmärrä, että liittymästä ulos ajaessaan on väistövelvollinen fillariin. Kysyin liikennesuunnittelupäälliköltä, voisiko hän harkinta kolmiota ulos kääntyville autoille ja hän lupasi harkita.

Vasemmistoliiton Sampo Viljanen teki hyvän kysymyksen, olisiko yksimnkerroksisen kaupan päälle voitu rakentaa kerrostalo. Olisi, mutta pysäköintipaikat eivät olisi mahtuneet mihinkään. Eivätkö autotomat voisi asua siinä? Tuollainen laatikon näköinen myymälä ei ole mikään maisemankaunistus. Rakentaisin asunnot mieluummin tuohon kuin johonkin puistoon. Lisäksi kiinteristölautakunta oli varannut tontin yksikerroksisena kauppana Lidl:lle. (Höh!)

Tämän jälkeen 72 % vuosaarelaisista asuu alle 500 metrin päässä ruokakaupasta.

Lausunto ratikkaliikenteen kokonaiskehittämisselvityksestä

Hyväksyttiin esityksen mukaan, kun esittelijä oli ensin lisännyt tekstiin esityksen Munkkivuoren ratikkayhteyden selivttämisen kiirehtimisestä.

4 vastausta artikkeliin “Kaupunkisuunnittelulautakunta 18.2.2010”

  1. Kiertoliittymiin liittyy pieni turvallisuusriski, kun kiertoliittymän läpi suoraan ajava auto luulee ajavansa suoraan, eikä ymmärrä kääntyvänsä oikealle eikä siksi ymmärrä, että liittymästä ulos ajaessaan on väistövelvollinen fillariin.

    Tuohon nähdäkseni oikea ratkaisu on yhdistää pylräilijät ja autot ympyrässä samalle kaistalle, eikä erotella niin kuin uusissa ympyräsuunnitelmissa usein tehdään. Tällöin väistämissäännöt ovat selkeitä ja kulkuneuvot hyvin toistensa näkyvissä, eikä tule sellaisia tilanteita, että pyörä tulee yhtäkkiä (autoa lujempaa muuten) eteen takaoikealta kun väistämisvelvollinen auto kääntyy oikealle.

    Kolmio turkin riittää korjaamaan rakenteellista ongelmaa. Neljäs linja kirjoitteli aiheesta joskus.

    Kimmo: tässä minä koitan ajaa autoilijoiden etua nyt 🙂

  2. Kolmio turkin riittää korjaamaan rakenteellista ongelmaa. Neljäs linja kirjoitteli aiheesta joskus.

    Kimmo: tässä minä koitan ajaa autoilijoiden etua nyt 🙂

    Kiitos Otso 🙂 Huomasin tämän saman kohdan ja olen ihan samaa mieltä kanssasi tuosta selkeästä ja yhteneväisestä linjasta. Autoilijoilta pitäisi tietty voida vaatia liikennesääntöjen hallintaa, valitettavasti tämä joukko on täysin yhtä epähomogeeni tienkäyttäjien joukko kuin pyöräilijät tai jalankulkijat; vaikka 999 toimisi oikein, niin vahinkoon saattaa riittää se yksi koomassa liikkuva :/

    Ansoja ei pidä muutenkaan rakentaa. Ei autoilija/vaununkuljettaja/pyöräilijä/jalankulkija toimi välttämättä (tuskin ikinä) välinpitämättömästi aiheuttaessaan vakavan vaaratilanteen, mutta on vaikeaa, ellei mahdotonta havainnoida vaaraa, ellei ymmärrä edes sen mahdollista olemassaoloa. Tämän takia olen superkriittinen myös osaan ratikkaliikenteen nopeuttamisratkaisuihin, kuten valottomat suojatiet pääväylillä (kuten mansku) tai erikoisvaloin varustetut kokeilusuojatiet tyyliin sokkarin edusta. Näissä vahinko odottaa tapahtumistaan, kun joku ei osaakaan toimia oikein!

  3. Siis entinen Shellin huoltsikatontti Rastilantien kulmassa?

    ”” Vasemmistoliiton Sampo Viljanen teki hyvän kysymyksen, olisiko yksikerroksisen kaupan päälle voitu rakentaa kerrostalo. Olisi, mutta pysäköintipaikat eivät olisi mahtuneet mihinkään. Eivätkö autottomat voisi asua siinä? Tuollainen laatikon näköinen myymälä ei ole mikään maisemankaunistus. Rakentaisin asunnot mieluummin tuohon kuin johonkin puistoon. Lisäksi kiinteristölautakunta oli varannut tontin yksikerroksisena kauppana Lidl:lle. (Höh!) ””

    Jumatsuide, siitä tulee ihan lähivuosina sahaamaan Jokeri-2 (eli tihennetty ja pidennetty bussi 78) kymmenen minuutin välein yhtäältä Vuosaaren metrikselle, toisaalta Mellunmäkeen, Kontulaan, Kivikkoon, Malmille ja aina Myyrmäkeen! Ja näihin paikkoihin siis vaihdottomasti. Ja pysäkit ihan vieressä. Kun mainiot vaihtopaikat otetaan huomioon, siitä tulee pääsemään melko tuskattomasti lähes minne tahansa. Tontin haaskaaminen pelkästään yksikerroksista halpahallia varten tuntuu hehkuvalta järjettömyydeltä.

    Jos ei tuossa paikassa voida jollakin tavoin vaatia ylempien kerrosten asukkaita luopumaan sekä erikseen rakennetuista autopaikoista että pyhästä oikeudesta kadunvarsipysäköintiin, niin missä sitten?!

  4. Jos ei tuossa paikassa voida jollakin tavoin vaatia ylempien kerrosten asukkaita luopumaan sekä erikseen rakennetuista autopaikoista että pyhästä oikeudesta kadunvarsipysäköintiin, niin missä sitten?!

    Ville, Vuosaari oli varsin idyllinen, luontoa ja vihreyttä pursuva lähiö noin 25.000 asukasta sitten. Nyt Vuosaari muistuttaa Itä-Pasilan ja Jakomäen risteytystä, autoton kivihelvetti, jonne keskittyy kaikki tämän hetken pahoinvointi. Anna jo olla!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.