Ylen aamu-uutiset valittivat, että lapsiperheet ovat eriarvoisessa asemassa, kosta toiset kunnat maksavat lastenkotihoidontuen kuntalisää, toiset eivät. Pitäisi päättää, kannatetaanko kunnallista itsemääräämisoikeutta vai ei. Jos kunnat saavat päättää itse, siinä on se riski, että toiset kunnat päättävät yhdellä tavalla ja toiset toisella. Jos kaikkien on päätettävä samalla tavalla, silloin ei ole kunnallista itsemääräämisoikeutta.
Voidaan tietysti sanoa, että sosiaalisten tulonsiirtojen ei pitäisi olla kunnallisia vaan valtiollisia ja siten kaikille samoja. Se on sitten kokonaan eri asia. Tämähän tarkoittaisi, että paikallisesti ei saisi päättää paremmista eduista.
Samassa uutisessa väitettiin, että nostamalla päivähoidon kuntalisää kunnat pyrkivät säästämään päivähoidon menoissa. Voivat pyrkiäkin, mutta eivät säästä. Kotihoidontuen maksaminen on kunnalle verojenkin jälkeen selvästi halvempaa kuin päivähoito, mutta kotihoidontuen nostaminen tuottaa aina tappiota.
Jos korotettua tukea voitaisiin maksaa suunnatusti vain niille, jotka muuten panisivat lapsen päivähoitoon, kannattaisi maksaa kohtalaisen korkeaa tukea. Korotettua tukea joudutaan maksamaan myös niille, jotka hoitaisivat lapsia kotona joka tapauksessa. Jos satasen korotus kotihoidon tukeen lisää kotihoidon tuen suosiota kymmenellä prosentilla, tuo korotus maksaa tonnin jokaista uutta kotihoidon tuen asiakasta kohden.
Olen kannattanut kotihoidon tuen Helsinki-lisää, mutta en ole koskaan kuvitellut, että se toisi kaupungille säästöjä.