Kiista ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan ja työmarkkinatuen välillä oli SATA-komitean työn tuskallisimpia; saako perusturvaa nostaa ilman, että nostetaan myös ansioturvaa.
Koko sosiaaliturvamme on kaksijakoinen koostuen toisaalta kaikille pelkän kansalaisuuden perusteella maksettavasta perusturvasta ja ansioturvasta, joka ansaitaan työtä tekemällä. Ansioturva on vakuutus tulojen menetystä vastaan sairauden, äitiyden, työttömyyden tai vanhuuden varalta. Jos menettää isot tulot saa ison korvauksen ja jos menettää pienet tulot saa pienen korvauksen aivan kuten palovakuutus on isosta talosta suurempi kuin pienestä talosta.
Perusturvan ja ansioturvan suhteen tekee hankalaksi se, että työmarkkinaosapuolet, ”partit”, ovat keksineet, että osa palkkaveroista, työnantajien ja työntekijöiden sosiaalivakuutusmaksut, ovat näiden omaa rahaa. Niistä päättäminen ei tämän mukaan kuulu eduskunnalle ja hallitukselle, vaan niistä tulee sopia työmarkkinajärjestöjen välisissä neuvotteluissa. Perusturva rahoitetaan yleisillä veroilla ja ansioturva partien hallinnoimilla palkkaveroilla.
Valtio rahoittaa perusturvan yleisistä veroista. Ellei muuta sovita, ansioturvan piirissä olevat jäävät osattomiksi tästä valtion rahasta rahoittaessaan tulonsiirtonsa ”omalla” rahallaan. Tämä kysymys koskee eläkkeitä, sairauspäivärahoja ja työttömyyspäivärahoja. Niissä kaikissa asia on ratkaistu eri tavoin.
Kansaneläke tarjoaa eläketurvan niille, joilla ei työhistorian puuttumisen takia ole työeläkettä tai työeläke on pieni. Se annetaan niille, joilla työeläke on pieni. Työeläke pienentää kansaneläkettä 50 prosentin kertoimella; euro työeläkettä pienentää kansaneläkettä 50 sentillä[1]. Kansaneläkettä ei saa lainkaan, jos työeläke on noin kaksinkertainen täyteen kansaneläkkeeseen nähden. Voidaan sanoa, että ne jotka ovat itse maksaneet eläkkeensä, menettävät valtion maksaman eläkkeen.
Sairausvakuutus korvaa menetetyt työtulot. Jos tuloja ei ole ollut ennen sairastumista lainkaan, ei periaatteessa ole mitään korvattavaakaan. Siksi tuloton jää sairastuttuaan ilman mitään tuloja 55 päiväksi. Sen jälkeen hän saa sairausvakuutusta noin 530 euroa kuussa.
Ansiosidonnainen sairauspäiväraha alkaa juosta yhdeksän päivän jälkeen. Sen suuruus riippuu sairautta edeltäneistä tuloista regressiivisesti[2]. Sairausvakuutuksen ansio- ja vähimmäisturvan välillä ei ole mitään muuta kytkentää kuin että ansioturva ei voi jäädä perusturvaa huonommaksi. Valtio maksaa perusturvan ja ”partit” ansioturvan. Vakuutusmaksunsa ”itse” maksanut menettää siis valtion verorahoista maksaman turvan tuloista riippumatta, kun taas kansaneläke tukee ainakin vähän pieniä ansioeläkkeitä saavia.
Sairausvakuutuksessa vähimmäispäiväraha ei vaikuta ansiopäivärahaan mitenkään paitsi, ettei ansiopäiväraha voi alittaa vähimmäispäivärahaa. Jos siis vähimmäispäivärahaa nostetaan, ansiopäivärahat eivät muutu lainkaan. Ansiopäiväraha on vähimmäispäivärahaa suurempi, jos vuositulot ylittävät 9445 euroa.[3]
Valtio maksaa vähimmäispäivärahat kokonaan ja ”partit” ansiopäivärahan kokonaan. Ne, jotka ovat itse maksaneet sairauspäivärahansa jäävät siis kokonaan vaille valtion maksuosuutta.
Työttömyysvakuutuksessa asiat ovat vallan toisin. Ne, joilla on takana vähintään kymmenen kuukauden työhistoria ja vähemmän kuin kaksi vuotta[4] työttömyyttä saavat joko ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa (kassan jäsenet) tai peruspäivärahaa. Jos ei ole aiempaa työhistoriaa tai 500 työttömyyspäivää on tullut täyteen, ei saa perus- eikä ansiopäivärahaa, mutta saa työmarkkinatukea. Työmarkkinatuki on peruspäivärahan suuruinen, mutta poikkeaa peruspäivärahasta siinä, että puolison ja samassa taloudessa asuvien vanhempien[5] tulot pienentävät työmarkkinatukea. Peruspäiväraha on käytännössä kadonnutta kansanperinnettä, sillä jokseenkin jokainen työttömyysriskin alla oleva ymmärtää nykyisin liittyä työttömyyskassan jäseneksi. Siksi puhun jatkossa työmarkkinatuesta tai perusturvasta, jolla tarkoitan sekä työmarkkinatukea että peruspäivärahaa.
Veronmaksajat rahoittavat perusturvan kokonaan ja ansiopäivärahasta perusturvan suuruisen viipaleen. Partit rahoittavat työttömyyspäivärahasta perusturvan ylittävän ansio-osan. Tässä on siis eri periaate kuin eläkkeissä ja sairausvakuutuksessa, joiden osalta vakuutetut menettävät valtion maksaman turvan kokonaan tai osittain.
Ansiopäiväraha riippuu työttömyyttä edeltäneestä palkasta portaittaisesti. Peruspäivärahan päälle tuleva ansio-osa on 45 prosenttia palkan ja peruspäivärahan erotuksesta tiettyyn taiterajaan saakka. Tuo taiteraja oli aiemmin kohdassa, jossa kuukausipalkka vastasi peruspäivärahaa 90-kertaisesti, mutta sosiaalitupossa[6] tätä taitekohtaa korotettiin 105 peruspäivärahaksi eli noin 2700 euroksi kuussa.
Ansiosidonnainen tuki on sidottu peruspäivärahaan kahdella tavalla. Ensimmäinen kytkentä tulee siitä, että ansio-osa tulee peruspäivärahan päälle ja toinen siitä, että tuo taitekohta nousee peruspäivärahan noustessa. Laskukaava merkitsee, että työmarkkinatuen noustessa kymmenellä eurolla, taitekohdan alapuolella olevat ansiopäivärahat nousevat 5,5 eurolla ja taitekohdan yläpuolella olevat noin 15 eurolla kuussa. Tuo jälkimmäinen kytkentä on näistä kytkennöistä katalampi.
SATA-komitean keskeisiä tehtäviä oli parantaa ensisijaista sosiaaliturvaa (työttömyysturva, sairauspäivärahat, asumistuki jne.) niin paljon, että tukien pienuudesta johtuva tarve turvautua toimeentulotukeen poistuisi. Tämä olisi edellyttänyt työmarkkinatuen ja peruspäivärahan nostamista, mutta hanke kaatui siihen, etteivät työmarkkinajärjestöt hyväksyneet työmarkkinatuen korotusta ilman, että ansiosidonnaista turvaa nostetaan myös. Ne eivät hyväksyneet kummankaan kytkennän purkamista.
Työmarkkinatuen nostaminen ei olisi julkiselle taloudelle paljon maksanut, koska pelkällä työmarkkinatuella olevat saavat yleensä myös sekä asumistukea että toimeentulotukea. Valtio ja kunnat olisivat saaneet rahansa melkein kokonaan takaisin näiden muiden tukien pienenemisenä. Sen sijaan ansiosidonnaisen nostaminen olisi maksanut oikeasti rahaa, sillä ansiosidonnaisella olevat eivät saa toimeentulotukea, eivätkä usein myöskään asumistukea. Erityisen kalliiksi olisi tullut tuo taitekohdan kytkentä, siis se, että yli 2700 euroa tienanneilla kympin korotus perusturvaan nostaa ansiosidonnaista 15 eurolla. Tämä joukko ei yleensä saa muita tukia, jotka olisivat korotuksen vaikutuksesta pienentyneet, jolloin korotus olisi jäänyt täysimääräisesti julkisen talouden maksettavaksi. [7]
Voidaan tietysti väittää, että juuri tästä samasta syystä työmarkkinatukea saavat eivät olisi korotuksesta hyötyneet, mutta asia ei ole näin. Niin kauan kuin saa toimeentulotukea, on jokseenkin hyödytöntä yrittää parantaa asemaansa keikkatöillä, koska niistä ei jää käteen juuri mitään. Kun vapautuu toimeentulotuesta, vapautuu sen monen mielestä nöyryyttävästä hakemisesta, ja saa oikeuden parantaa asemaansa keikkatöillä.
Niin sanotussa sosiaalitupossa parannettiin ansiosidonnaista työttömyysturvaa yli sadalla miljoonalla eurolla ilman että perusturvaa parannettiin eurollakaan. Kun perusturvajaostossa haluttiin vastaavasti rahaa työmarkkinatuen nostamiseen, työmarkkinajärjestöt vastasivat, että näin ei voi tehdä, ellei vastaavasti nosteta myös ansioturvaa. Kytköksiä ei siis saanut katkaista. Muu olisi SAK:n mukaan työttömien panemista toisiaan vastaan. Ansiosidonnaisen turvan parantaminen ilman perusturvan parantamista ei siis ole työttömien panemista toisiaan vastaan mutta päinvastainen on.
Minusta tämä oli epäoikeudenmukaista jo siksikin, että perusturvan korottaminen vaikkapa 50 eurolla ei olisi tukien päällekkäisyyden vuoksi paljonkaan parantanut perusturvalla olevien asemaa. Se olisi vain järkeistänyt sosiaaliturvaa tavalla, joka kuului komitean toimeksiantoon. Jos ansioturvaa olisi parannettu samalla kytköksien esittämällä tavalla, ansioturvan saajat olisivat hyötyneet nettoansioina paljon enemmän kuin perusturvan saajat.
Erityisen raivostuttava oli vaatimus tästä taitekohdan kytkemisestä perusturvan tasoon. Taitekohtaa nostettiin sosiaalitupossa 90-kertaisesta päivärahasta 105-kertaiseksi, koska peruspäiväraha oli jäänyt niin pahasti jälkeen ansiotason kehityksestä. Olisi jotenkin tuntunut kohtuulliselta, että taitoskohta olisi määritetty indeksiin sidottuna euromääränä eikä sidottuna perusturvan tasoon. Tällä kytköksellä taattiin, että hyväpalkkaisesta työstä työttöminä olevat saisivat nettoansioihin moninkertaisen korotuksen siihen nähden, mitä työmarkkinatuen varassa elävät saisivat.
Toisin kuin julkisuudessa on väitetty, kyse ei ollut siitä, että työttömyysvakuutusta maksavat olisivat joutuneet epäoikeudenmukaiseen asemaan – siis samanlaiseen asemaan kuin he ovat eläkkeiden tai sairauspäivärahojen osalta. Ehdotuksen mukaan valtio olisi edelleen maksanut ansiopäivärahoista peruspäivärahan osuuden. Valtio olisi siis nostanut maksuosuuttaan ansiopäivärahoista. Tämä ei todellisuudessa olisi valtiolle mitään maksanut. Jos partien osuus ansiopäivärahan rahoittamisesta pienenee, ne pienentävät perimäänsä palkkaveroa. Valtiolle jää tilaa nostaa omaa tuloveroaan täsmälleen samalla määrällä, jolloin kukaan ei olisi huomannut mitään, mutta ketään ei olisi kohdeltu ”väärin”. Juuri tällaiset esimerkit6 osoittavat, että koko ajatus palkkaveroista partien omana rahana on silkkaa hölynpölyä.
Eräs valtiovarainministeriön virkamies sanoi minulle yksityisesti, että hän ei kannata kytkennän purkamista, koska hänestä ei ole hyvä ajatus nostaa perusturvaa. Kytkentä estää tehokkaasti perusturvan parantamisen. Päämäärästä olen eri mieltä, mutta analyysi vaikutusmekanismista oli oikea: kytkentä ehkäisee tehokkaasti perusturvan parantamista ja on joidenkin silmissä sen tarkoituskin.
Palkansaajajärjestöt ovat käyttäneet perusteena kytkentään sitä, ettei kukaan enää liittyisi työttömyyskassoihin, jos ero ansiopäivärahan ja peruspäivärahan välillä pienenisi. Tässä yhteydessä kannattaa muistuttaa siitä, että työttömyysvakuutusmaksua kerätään yhtä lailla kassaan kuuluvilta ja kuulumattomilta. Palkasta maksetut vakuutusmaksut saa hyödykseen kuitenkin vain, jos maksaa myös pienen symbolisen maksun työttömyyskassalle. Niiden osalta, jotka eivät kassaan kuulu, nuo vakuutusmaksut menevät hukkaan – tai siis valtion pohjattomaan kassaan. Tätä järjestelyä on erittäin vaikea ulkopuoliselle perustella muuten kuin sillä, että työpaikoilla syntyisi erikoinen tilanne, jos työnantajan maksut järjestäytyneistä työntekijöistä olisivat suuremmat kuin järjestäytymättömistä. Yksinkertaisinta tietysti olisi, että koko työttömyyskassajärjestelmä lopetettaisiin ja Kansaneläkelaitos hoitaisi koko työttömyysvakuutuksen, mutta tätä eivät palkansaajajärjestöt voi jäsenpoliittisista syistä hyväksyä.
Voi tietysti sanoa, että on oma vika, jos maksaa työttömyysvakuutusmaksua ymmärtämättä liittyä työttömyyskassaan. On kuitenkin eräs ryhmä, jonka on pakko maksaa, mutta joka ei voi saada ansiosidonnaista työttömyysvakuutusta, vaikka haluaisi: osa-aikatyötä tekevät, joiden työaika on alle 18 tuntia viikossa. Heidän on pakko maksaa, mutta heillä ei työssäoloehto täyty koskaan. Tästä säännöstä on eräitä poikkeuksia, esimerkiksi opettajat.
Kun nykyisin lähes kaikki kuuluvat johonkin työttömyyskassaan eikä työttömyyskassan jäsenyys enää edellytä käytännössä ammattiliittoon kuulumista, työmarkkinajärjestöjen halussa pitää hajurakoa perusturvalla oleviin ei kyse voi rationaalisesti ajatellen enää olla halusta houkutella palkansaajat ammattiliittojen jäseniksi. Kansaa ollaan tosiasiassa jakamassa kahtia laajenevaan, kohtalaisen hyvässä työmarkkina-asemassa olevaan keskiluokkaan ja alaluokkaan, jonka työpanos ei työnantajille syystä tai toisesta kelpaa. Sosiaaliturvan jako hyväosaisten ansioturvaan ja rupusakin alati heikkenevään perusturvaan jakaa kansan vaarallisesti kahtia. Tämä on ollut merkittävin sosiaalipoliittinen muutos viimeisen 20 vuoden aikana.
=====================================================
Olen kirjoittamassa kirjaa SATA-komitean työstä. Ajattelin kokeilla toisenlaista työtapaa: julkaisen luonnostekstejä blogilla toivoen niihin kommentteja. Kommentit käytän korvauksetta hyväkseni; parhaat kommentoijat ehkä saavat kustantajalta kirjan muistoksi jos se joskus julkaistaan. Tämä teksti on stilisoimatonta luonnosta, joten stilistiikkaan ei kannata kiinnittää huomiota vaan asiasisältöön tai joidenkin kohtien vaikeaan ymmärrettävyyteen.
[1] Ansioeläke alkaa pienentää kansaneläkettä vasta 51 euron jälkeen kuussa.
[2] Sairauspäiväraha on 70 prosenttia palkasta 31 850 euron vuosituloihin asti. Tämän yli menevä osa nostaa sairauspäivärahaa 40 prosentin kertoimella 49 003 euron vuosituloihin asti ja tämän ylittävät tulot 25 prosentin kertoimella.
[3] Ansiopäivärahaa aletaan maksaa, kun sairaus on jatkunut yli yhdeksän päivää. Vähimmäispäivärahaa aletaan maksaa vasta, kun sairaus on jatkunut 55 päivää. Tällöin myös ansiopäiväraha jää vähimmäispäivärahaa pienemmäksi, jos ansiotulot alittavat 9 445 euroa vuodessa.
[4] Viisisataa päivää eli sata viiden päivän viikkoa
[5] Tässä vanhempien tulojen vaikutuksessa ei ole ikärahjaa. Jos 55-vuotias työtön ottaa kotiinsa asumaan 80-vuotiaan äitinsä, äidin eläke voi leikata ”lapsen” työmarkkinatukea.
[6] Sosiaalituposta tarkemmin luvussa XX-
[7] Tiedän, ette4ivät työmarkkinajärjestöt hyväksy tätä tulkintaa. Heidän mielestään tuon taitekohdan tuottamat menot eivät olisi jääneet julkisen talouden vaan työmarkkinajärjestöjen maksettavaksi. Veronmaksaja ei erota pakollisia palkkaveroja toisistaan. Jos työmarkkinajärjestöt6 nostavat ”itse maksamiaan” veroja, valtiolle jää vähemmän liikkuma-alaa verotuksessa.