Kaikki hyväksyttiin esityksen mukaan. Eniten puhuttiin Munkkivuoren ostarin asemakaavasta.
Alueelle tulee pysäköintipaikkoja lisää yli kolmesataa. Se tietää myös lisää liikennettä. Ostaria kehitetään palelemaan selvästi Munkkivuorta isompaa asujaimistoa; tuleehan 2000 neliön ruokakauppoja kaksi.
Liikenteen takkuaminen on Munkkivuoren pahin ongelma. Ennen kuin kaikki menee lopullisesti tukkoon, pitäisi Tarvontie (Turun väylä) vetää tunnelissa Hakamäentielle. Tuollainen liikennemäärä on asuinalueella kohtuuton. Aika paljon siellä tapahtuu myös kevyen liikenteen onnettomuuksia. Jos Tarvontie pantaisiin tunneliin ennen Professorintien siltaa, voitaisiin nykyisen moottoriten kohdalle rakentaa asuntoja (tai toimistoja) , mikä yhdistäisi Munkkivuoren ja Munkkiniemen toisiinsa.
Ratikkaakin Munkkivuoreen suunnitellaan, mutta vielä ei Elinan kannata mennä pysäkille sitä odottamaan. Joskus 2020-luvulla. Nykyisten suunnitelmien mukaan Munkkivuoren ratikka kulkisi Huopalahdentietä ja menisi Ostarilta Ulvilantietä vastapäivää Talin asuinlämpäreelle. Eikö kympin jatkaminen Munkkivuoreen olisi parempi idea? Tai ratikan jatkaminen Munkkivuorta sivuten Huopalahden asemalle?
Joo en! Voisin vilustua….
+++++++++
Olen ollut alun perin sitä mieltä, että kympin jatkaminen Niemenmäen kupeeseen olisi nelosta parempi ratkaisu. Ostaria vastapäätä on mainio tyhjä tonttikin kääntöpaikaksi. Nyt kun on uusi upea tunnelikin jalankulkijoille Huopalahdentien ali, niin ajatushan on entistä parempi.
Olisiko tämä kymppi mahdollista saada tänne ennen eläkeikääni? Sehän olisi helpompi ratkaisu kuin Huopalahdentie tai Proffan silta.
”Ennen kuin kaikki menee lopullisesti tukkoon, pitäisi Tarvontie (Turun väylä) vetää tunnelissa Hakamäentielle.”
Eikö tämä ole jo suunnitteilla, valmista joskus 2020 jos rahaa ja tahtoa riittää ?
Munkkivuoren ostarin kehittäminen on monin tavoin mainio juttu.
Jotain autoriippuvuudellemme silti pitäisi tehdä.
Autoistumisen seurauksena ja sitä verukkeena käyttämällä Munkkiniemen palvelut ovat valuneet ja jatkavat koko ajan valumistaan mm. Munkkivuoreen. Viimeksi lähti posti.
Suomalaisten ostos- ja asiointimatkoista 86 % kuljetaan henkilöautolla, vaikka kahdella kolmasosalla suomalaisista lähin ruokakauppa on enintään kilometrin päässä, kertoi Tekniikka&Talous helmikuussa.
Kympin jatkaminen olisi parempi. Se voitaisiin vetää saman tien huopalahdentietä nelosen raiteille ja pyörittää kierrosta A ja B -linjoina eri suuntiin.
Tunneli turun väylältä Hakamäentielle olisi myös ehdoton. Monesti naurattaa, kun kävelee Lapinmäentietä autoja nopeammin. Nauru yleensä laantuu, kun istuu bussissa ruuhka-aikana.
Radikaali idea, ja tiedän että tämä maksaa: Tunneli siitä Lapinmäentien alusta saman tien Turunväylälle Perkkalle saakka. Rahoitus grynmaalla sen motarin pohja, ja toinen Puoli Huopalahdentiestä, eli piennetään se kaksikaistaiseksi. Saataisiin siitä hienosta rantapuistosta jotain muutakin melualuetta.
Siitä ratikasta: Kympin ongelma tässä tapauksessa on se että se on Huopalahdessa mutkitellessaan vähän hidas. Joka tapauksessa kumpikin linja kannattaisi jatkaa Raide-Jokerille eli Huopalahden asemalle ja/tai Pitäjänmäkeen. Tuo Arinkin idea kiertolinjasta on minusta edelleen hyvä. Huopalahdentien linjauksessa on se hyvä puoli että se on niin leveä ettei omat kiskot ole mikään ongelma, siitä pääsee kympin päättärillä myös autojen kummemmin häiritsemättä jos Lapinmäentie menee tunneliin. Toinen vaihtoehto, varsinkin jos Turunväylän saisi tunneliin, olisi siitä terveysaseman ja IBM:n välistä jolloin se liittyis luontevammin Munkkaan. Toisaalta ei nuo kiskot sinänsä niin kauheasti maksa.
”Jos Tarvontie pantaisiin tunneliin ennen Professorintien siltaa, voitaisiin nykyisen moottoriten kohdalle rakentaa asuntoja (tai toimistoja) , mikä yhdistäisi Munkkivuoren ja Munkkiniemen toisiinsa.”
Ja paras jo tunneli alkaisi jo Kehä I:ltä. Koko Ison Huopalahden alue voitaisiin rakentaa ja saataisiin kaupunkirakenteellisesti yhdistettyä Perkkaa, Pitäjänmäki, Munkkivuori ja Munkkiniemi.
”Eikö kympin jatkaminen Munkkivuoreen olisi parempi idea?”
Idea joo, mutta matkustajat eivät vaan sopisi enää noihin ratikoihin. Toksi järkiratkaisu olisi pidentää ratikoita, mutta luulenpa, että Huopalahdentien linjaus kuulostaa realistisemmalta.
MikkoR:lle
Kyllä nelosen vuoroväli on nyt tiheämpi kuin kympin, joten kymppiin mahtuu enemmän.
Arin idea yhdistetystä kymppi-nelosesta on todella hyvä!
Mutta tyytyväinen olisin, jos edes jotain parannusta edes saataisiin nykytilanteeseen.
Bussi-linja 18 on niin toivottoman hidas, että suorastaan mielenterveys vaarantuu sitä käyttäessä ruuhka-aikana. Matka Rautatientorilta Munkkivuoreen voi kestää 45 minuuttia, Talinrantaan vielä enemmän. Tämä on kaiken kohtuuden vastaista muutaman kilometrin matkan takia. Itse jopa kävelen mieluummin keskustaan, jos keli ei ole pyöräilylle suotuisa kuin käytän tätä hermoja raastavaa poukkoiluvälinettä. Eipä juuri kävelyyn enemmän aikaa mene.
Tietysti jos näillä järjestelyillä on tarkoitus parantaa kansanterveyttä laittamalla autottomat kävelemään, niin kohdallani on onnistuttu. Mutta miksi juuri munkkivuorelaiset tarvitsevat rankkaa kuntokuuria?
Toisaalta autoilu keskustaan päin on täällä huomattavasti yleisempää kuin entisillä kotikulmillani Haagassa, jossa paikallisjuna vei yhdeksässä minuutissa keskustaan.
Olen vähän pettynyt äänestämääni valtuutettu Soininvaaraan, joka on ollut hyväksymässä tänne näemmä vain lisää pysäköintipaikkoja. Ei oikein lohduta joskus kahdenkymmenen vuoden päästä (mahdollisesti) tuleva raitiolinja.
Tietysti nyt voi perustellusti ihmetellä, miksen muuta pois. Itse asiassa varmasti muutankin perhetilanteen muuttuessa. Nyt lapset ovat niin kiintyneitä kavereihinsa, paikalliseen musaopistoon, urheiluseuroihin jne., että asetan sen etusijalle. Tässä ympäristössä on kuitenkin tällä hetkellä kannaltani huomattavasti enemmän hyviä kuin huonoja puolia.
Olen käsittänyt, että kympin osalle on jotain epävirallisia suunnitelmia jatkaa sitä Haagan suuntaan joskus hamassa tulevaisuudessa, ja siksi sitä ei haluta jatkaa Munkkivuoreen.
En tiedä, onko tuollaisia suunnitelmia missään kaupungin virastoissa oikeasti olemassa, vai onko tämä vain oma virhekäsitykseni.
Sinänsä ratikoita pitäisi ilman muuta sekä pidentää että nopeuttaa reippaasti. Kustannukset laskisivat ja käyttäjien saama hyöty kasvaisi.
Osmo, väliratkaisuna ratikkaa ja tunnelia odotettaessa Lapinmäentiellä voisi kieltää läpiajon muilta kuin busseilta. Ainakin ruuhka-aikaan. Henkilöautoliikenteen voisi ohjata kulkemaan Haagan ympyrän kautta.
Ainakin ennen Hakamäentien remonttia bussit myöhästelivät helposti puoli tuntia jonottaessaan ko. tiellä.
Jos haluaa isompia ratikoita, ja tuolla suunnalla voisi hyvinkin olla tarvetta, niin edelleenkin Raide-Jokerin tulevat kiskot on aivan vieressä. Toisaalta Raide-Jokerissa on sellainen pieni pulma että sen kysyntä on suurin idästä Huopalahteen saakka, ratkaistaan tämäkin tekemällä Raide-Jokerilta Huopalahdentietä kiskot Munkkiniemeen jota toinen Jokeri-linja jatkaa edelleen nelosen kiskoja tai uusia kiskoja Topeliuksenkadun kautta keskustaan. Jatkokehityksenä sitten kiskot Kuusisaaren läpi Tapiolaan. Raide-Jokerin rakentaminen on jotain 2015, ja minusta Munkkiniemi – Itäkeskus välin voisi tehdä ensin, koska tuo on kuormitetuin väli.
Elina: ”Bussi-linja 18 on niin toivottoman hidas, että suorastaan mielenterveys vaarantuu sitä käyttäessä ruuhka-aikana.”
En tunne asiaa käytännössä, mutta eikö bussi 57 Ilmalaan ja siitä junalla keskustaan toimi ? Ja jos ei niin Lapinmäentienkö takia ? Ehdotettu Lapinmäentien läpiajokielto muulta kuin joukkoliikenteeltä olisi todellakin paikallaan nyt kun Hakamäentien uusien järjestelyjen yhteydessä liikenteen ohjaaminen Haagan ympyrän kautta on muutenkin ollut tarkoitus.
Minua ihmetyttää tuo ratikan aikataulu. Joukkoliikennefoorumillakin on tästä joskus keskusteltu. Muistaakseni odotukseen oli annettu syyksi se, että ei ole varaa rakentaa Munkkivuoren ratikkaa ennen Jätkäsaaren, Sompasaaren ja Kruunuvuoren rannan linjoja. Onko investointi todella niin iso? Jos ratikka vedetään tuonne Talinrantaan asti korvaamaan bussi 18 reitin, voiko täydennysrakentamisella juuri tuonne Talinrantaan rahoittaa osan hankkeesta?
Minusta ratikkayhteys Jokeri-linjaan ja/tai Arin ehdottama kympin ja nelosen reittien yhdistäminen ovat kannatettavia. Toisaalta olisi tärkeätä, ettei osa munkkivuorta jäisi liityntälinjojen varaan. Nyt Huopalahdentieltä on arviolta kilometri Ulvilantien kauimpaan kohtaan.
Tuo Talinranta on tietysti vielä kauempana. Kannattaako sinne (Wikipedian mukaan 1 226 asukasta v. 2005) asti vetää ratikkalinja ilman lisärakentamista?
Spottu,
Ehdottamallasi yhteydellä (57) matkustajalle jää aikamoinen kävelymatka Kivihaasta Ilmalan asemalle. En nyt tarkistanut, mutta muistikuvani mukaan liki puoli kilometriä. Ei siis toimiva vaihtoyhteys.
Ja tosiaan Lapinmäentien ruuhkaisuus tekee tästä vaihtoehdosta vielä hitaamman kuin kotilinjastamme (18).
Vaihtoyhteyksiä käyttäen täältä metsän keskeltä sivistyksen piiriin päästäkseen fiksuinta on ottaa Munkkivuoresta uutuuslinja 52 A, joka ajaa Haagan liikenneympyrän kautta Huopalahden asemalle (n. 3 minuuttia), mistä kulkee muutaman minuutin välein paikallisjunia Rautatieasemalle. Bussilla 58 tai 52 pääsee myös neloseen kiinni Laajalahden aukiolla.
Poikittaislinjat täällä ovatkin kunnossa. Kaikkialle pääsee joukkoliikennettä käyttäen paitsi keskustaan.
En siis pidä toimivana yhteytenä keskustaan vaihtoyhteyttä asuessani keskustasta kuuden kilometrin päässä. Kyllä täältä pitäisi ihan suora ja taajaan kulkeva yhteys olla keskustaan. Ihan jo Helsingin asukkaiden tasa-arvon nimissä…
Itse eräässä asukasillassa n. 7-8 vuotta sitten penäsin yhteyttä Munkkivuoresta Huopalahden asemalle eli linja 52 A saattaa olla ansiotani. Laitoin myös aloitteen tästä liikennesuunnitteluun.
(Kukkalähetykset, kiitoskortit ym. voi lähettää Osmon kautta)
Kyseisessä linjassa 52 A on vielä se puute, että se ei kulje viikonloppuisin eikä arkisinkaan keskipäivällä eikä kuuden jälkeen iltaisin. Mutta palvelee keskustassa työssäkäyviä varmasti säällisesti.
Turunväylän tunnelointi Munkkiniemen kohdalla kannattaisi tehdä, vaikka jatko Hakamäentielle saattaa lykkääntyä. Muistissa on, kauanko Hakamäentien levittäminen kesti ja paljonko siitä on hyötyä.
Parasta olisi, että kaikki Kehä I:n sisällä olevat sisääntuloväylät Turunväylä mukaanlukien muutettaisiin 60 km/h nopeustasoon ja tunneloidaan sopivilta osin. Näin saadaan tilaa keskeisille alueille asuin-, palvelu- ja tuotantotiloille.
Munkkivuoren ratikkaa on tutkittu eri vaiheissa. Asukkaat ovat torpanneet aikaisemmat luonnokset, kun niitä on sijoitettu keskeisesti alueen sisälle.
Ajatus tuoda rata Huopalahdentietä ja alueen pohjoisreunaa Talinrantaan jättää alueen eteläosat reitistä kauaksi. Kun linjaa 18 yritettiin aikanaan nopeuttaa samantyyppisellä reitillä, ei se asukkaille sopinut juuri tuosta syystä eikä siksikään, että matkustajat olisivat joutuneet ylittämään kadun pysäkille mennessään !
Nykyisin matka keskustasta ( Postitalolta ) Munkkivuoreen kestää linjalla 18 noin 21 minuuttia ( Raumantien päättärille ) ja sieltä keskustaan noin 30 minuuttia. Reitti kiertää Munkkivuoressa kunniakierroksen ja järjestely ei kunnolla palvele.
Linja 4 ajaa Lasipalatsin pysäkiltä 16 minuuttia Laajasalon aukiolle. Linja 10 ajaa Lasipalatsilta 18 minuuttia Korppaanmäkeen. Korpaanmäestä Munkkivuoreen kuluisi aikaa vielä ainakin 5 minuuttia Munkkivuoren ostarille. Linja 4 vaikuttaa siis matka-ajan perusteella paremmalta jatkaa Munkkivuoreen.
Kaikkein nopein ja helpoin tapa parantaa palvelua olisi jatkaa raitiolinjaa 4 tai 4T Laajalahden aukiolta IBM:n ja terveysaseman välitse Munkkivuoren ostarille.
Jopa sellainen ensimmäisen vaiheen järjestely olisi hyvä, että päättäri olisi moottoritien eteläpuolella ja valoilla toimiva suojatie johtaisi sieltä Munkkivuoren puolelle.
Linja 18 voisi jäädä kiertelemään harvavuorovälisenä nykyreitilleen
Munkkivuoren radasta on uudessa Raitoverkon kehittämissuunnitelmassa, paljon muun ohessa, kts. esim. http://jlf.fi/f17/4010-raitioliikenteen-kokonaiskehittamissuunnitelma-2020-a
Liitty Topeliuksenkadun rataan, jolle on paljon muutakin käyttöä, ja näyttää taloudellisestikin hyvältä. Se että se ei mahdu kustannusraamiin 10-luvulla on ihan poliittinen päätös, esimerkiksi pelkkä Kehä II jatko Hämeenlinnanväylälle (muistaakseni n. 200 miljoonaa) maksaa suurin piirtein saman verran kuin kaikki laajennussuunnitelmien kiskot yhteensä.
Vepsäläisen kanssa samaa mieltä, minustakin se IBM:n vierusta on äkkiseltään luonteva. Toisaalta Huopalahdentien itäpuoliset alueet on vähän joukkoliikennemotissa, joten hyvä se kisko olisi sielläkin. Eiväthän nämä välttämättä ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja.
Kehotan Seppo Vepsäläistä hyppäämään 18:aan viiden aikaan rautatientorilla arkipäivänä.
Jos todella olet 20 minuutissa täällä Munkkivuoressa, niin lupaan tarjota kahvit Fasulla. Kahvit jää kyllä Sepolta saamatta, koska matka kestää siihen aikaan vähintään puolisen tuntia ja pahimmassa tapauksessa enemmänkin.
Tuo parikymmentä minuuttia voi toimia paperilla, mutta viimeksi kun linjaa käytin sunnuntaiaampäivällä, niin keskustaan meni ostarin pysäkiltä 22 minuuttia Kamppiin eli ideaaleissakaan olosuhteissa ei Vepsäläisen vauhti pidä paikkaansa.
Arkiaamuisin voi kestää hyvinkin lähemmäs 15 minuuttia kunnes bussi on selvinnyt edes Huopalahden tien päähän Munkin portille. Tarvontieltä tulviva Espoon liikenne tukkii sen niin tehokkaasti.
Munkinseudulla on ainakin ainakin kolme ratkaistavaa ongelmaa
1) *Moottoritien liikenne, joka jyrää läpi Huopalahdentien ja Paaciuksenkadun, toissaalta Lapinmäentien kautta.* Ratkaisu on Pasilanväylä eli Osmon mainitsema tunneli Professorintien sillalta Hakamäentielle. Kyseinen hanke oli jo alkamassa 1980-1990 -lukujen vaihteessa, mutta oliko lama vai poliittinen päätöksenteko, joka sen tyrmäsi? Suunnitelmat olivat jo tuolloin valmiina ja ne esiteltiin asukkaille usein ilmestyneessä Pasilanväylä-tiedotuslehdessä.
2) *Palvelujen siirtyminen Munkkiniemestä Munkkivuoreen.* Munkkiniemestä on lähtenyt ruokakauppoja, alko, posti ja muita palveluita Munkkivuoren ostoskeskukseen. Kaupan keskittymiselle tuskin on ratkaisua. Outoa on, että Munkkiniemen jäljellä olevat kaksi ruokakauppaa ovat molemmat Alepoja ja lähekkäin toisiaan.
3) *Munkkivuoren heikohkot joukkoliikenneyhteydet.* Bussiyhteydet Munkkivuoreen eivät ruuhka-aikoina pysy aikatauluissaan. Munkkivuoren ostarin alakertaan rakennettiin aikanaan metroasemaa varten oma taso – ensimmäisiä Suomessa. Metro tai pikaratikka olisivat Munkkivuoren etäisyydellä keskustasta parhaat ratkaisut, mutta eivät näköpiirissä. Nelos-spåra ei juurikaan vedä enempää matkustajia. Kympin jatkaminen Munkkivuoreen olisi parempi ratkaisu, mutta linjasta tulee varsin pitkä keskustaan saakka mentäessä – eikä siis kovin nopea yhteys. Pasilanväylä vapauttaa katuja, vähentää ruuhkia ja luo mahdollisuuden uusille joukkoliikennekaistoille.
Paras ratkaisu on Pasilanväylän (Turun moottoritie-Lahden moottoritie) suunnittelun ja rakentamisen nopeuttaminen. Olisiko Helsingin vihreistä tukemaan Pasilanväylää? Kalliit tiehankkeet kun eivät ole vihreiden ensimmäisiä suosikkeja.
Nelos-spåra ei juurikaan vedä enempää matkustajia. Kympin jatkaminen Munkkivuoreen olisi parempi ratkaisu, mutta linjasta tulee varsin pitkä keskustaan saakka mentäessä – eikä siis kovin nopea yhteys.
Uudet hankittavat vaunut ovat 20-30% pidempiä kuin nykyiset, riippuu vähän mitä hankitaan ja mihin verrataan, ja lisäksi kymppi on tietääkseni se vaunuiltaan täysin linja. En olisi Helsingin matkustajamäärillä ylipäänsä huolissani ratikoiden kuljetuskapasiteetista.
Linjan 18 reitti on hidas ja ajoittain epäsäännöllinen. Vuorovälit eivät vilkkaimpina aikoina pidä, kun peräkkäisten vuorojen matka-ajoissakin on paljon hajontaa.
HKL:n aikataulukirjasta poimimani tiedot ( 21/30 minuuttia ) edustavat päivän keskimääräistä tietoa. Fasun kahveille ei taida olla asiaa Elinan kanssa muuta kuin onnekkaimpina päivinä.
Matka keskustaan joukkoliikenteellä vie Munkkivuoresta aikaa enemmän kuin esimerkiksi Kauniaisista, Martinlaaksosta, Keravalta, Mellunmäestä tai Vuosaaresta. Poikittaisyhteydet ovat hyvät, vaikka esimerkiksi Pasilaan matka-aika on 25 – 30 minuuttia.
Jos linja 18 korvataan raitioyhteydellä, matka-aika ja säännöllisyys hieman paranevat, mutta suuruusluokka säilyy. Matkustusmukavuus paranisi myös, vaikka istumapaikan saaminen bussista on ratikkaa todennäköisempää.
Ehdottamani pieni muutos raitioverkkoon on mahdollista toteuttaa linjan 4 välityskyvyn kannalta, varsinkin jos vaunukoko kasvaa. Muutos toisi linjalle 4 noin 15 – 20% lisää matkustajia välille Lasipalatsi – Munkinseutu.
Se merkitsisi 3 lähtöä lisää ruuhkatunteina suuntaansa nykyisten 13-14 lähdön lisäksi. Liikenne tulisi jakaa puoliksi linjojen 4 ja 4T kesken, jolloin nykyinen hieman sotkuinen aikataulu selkenisi.
Liikenteen säännöllisyys kyllä hieman kärsisi.
Munkinseudun joukkoliikenneyhteydet ovat monipuolisia, mutta katutasossa toimiva linjasto on hidas verrattuna samalla etäisyydellä keskustasta sijaitseviin vertailualueisiin. Paikallinen palvelu ja kulttuuri elävine ostareineen saattavat tästä jopa hyötyä.
Nelonen ja Kymppi ovat täyteen ahdettuja vaunuja, eikä koon suurentaminenkaan tuo kovin paljon lisätilaa.
Samoin Mannerheimitie ei enää vedä uusia vaunuja, koska valoetuuksilla ei saada jouhevampaa kulkua.
Siksi on tehtykin uusi ratikkasuunnitelma, missä Munkkivuoreen tuodaan uusi linja no 5 Huopalahdentietäpitkin. Rata kulkee Topeliuksenkatua pitkin eteläiseen Helsinkiin. Meilahden klinikoita uusi yhteys myös palvelee.
On laskettu, että ratikka on yhteiskunnalle kannattava ratkaisu ja näin ollen ratikkaa pitäisikin kiirehtää jotta se saadaan tehtyä yhdessä ostarin laajennuksen kanssa n. 2015.
Toinen mille ehdottomasti on saatava vauhtia on Pasilanraitin jatko eli tunneli niemenmäen alta Hakamäentiehen. Sehän on yhteistyö valtion kanssa.