Pöydältä: Katajanokan hotellin asemakaavaa koskevat muistutukset
Tästä sitten vain äänestää rätkäytetään. Kokouksessa ei ole paljon dramatiikkaa, koska apulaiskaupunginjohtaja on ilmoittanut vievänsä asian kaupunginhallitukseen, päätti lautakunta mitä hyvänsä. Pidän menettelytapaa sinänsä oikeana. Harvoin mistään asiasta tullut näin murskaavaa palautetta. Pidän erityisesti Steven Hollin mielipiteestä (virasto tilasi häneltä lausunnon) jonka mukaan Herzog & de Meuron pystyisivät varmaankin suunnittelemaan paikalle hienon hotellin, mutta uusista lähtökohdista. Luomusta voi ihailla painamalla tästä.
Pöydältä: Siltamäen kehittämisperiaatteet.
Siltamäki on niitä vuosikertoja, joiden kohdalla purkamista pitäisi ennakkoluulottomasti harkita peruskorjaamisen sijasta, koska korjausikään ovat tulleet myös julkisivut. Siltamäki on kuitenkin kaavana monta muuta aluetta onnistuneempi, joten paine purkamiseen tulisi vain rakennusten teknisestä kunnosta. Huomatkaa, kuinka hyvä kaavoitus tuottaa muutakin hyvää: jos pitäisi luetella Helsingin pahamaineisia lähiöitä, harva edes muistaisi koko alueen olemassaoloa.
Muistutukset ja lausunnot Lauttasaaren Nahkahousuntien asemakaavasta
Työ lautakunnassa alkaa helpottua, kun nämä muistutusvaiheen kaavat ovat vanhastaan tuttuja. Luonnonsuojeluyhdistys ja Lauttasaariseura haluavat kaavaan merkinnän kevyenliikenteen väylästä ja se siihen sitten laitettiin. (Jos ymmärsin listatekstin oikein)
Muistutukset Degerön kartanon asemakaavasta
Riitaa on yhden rakennuksen sijoittelusta, mutta virasto ei muuta kantaansa.
Periaatteet ajonopeuksien hallitsemiseksi Helsingissä
Esitetään kymmentä eri keinoa, joissa ei sinänsä ole mitään kovin uutta. Minä suosisin katujen kaventamista suojateiden kohdalla, jolloin myös suojatien eteen pysäköimisen ongelma poistuisi (pysäköintitaskussa saa ymmärtääkseni pysäköidä suojatien edessäkin). Viraston design-väen puolesta ne rumentavat katutilaa. Kävisivät katsomassa katua joskus luonnossa, kun se on täynnä pysäköityjä autoja.
Aloitteita ja ponsia
- Aloite veistospuistosta vuoden 2012 tavoitellun maailman muotoilukaupungin tittelin kunniaksi.
- Aloite vesijoukkoliikenteen aloittamisesta Helsingissä. Virasto ei lämpene Laajasalo-Katajanokka –lautalle, erityisesti ei Kruunuvuoren ratikan korvaamisella lauttaliikenteellä.
Moottoripyöriä ei joukkoliikennekaistoille
Lautakunta pyysi asian selvittämistä kesäkuussa. Vastaus on ei.