Olen pois lautakunnasta työmatkan takia ja niin on myös varajäseneni Kai Ovaskainen, joten meillä on toinen paikka tyhjänä. Tämän vuoksi titaanien taistelu Katajanokan hotellista on siirretty seuraavaan viikkoon. Kaupunkisuunnittelulautakunnassa ei tehdä päätöksiä tilapäisten enemmistöjen turvin.
Lauttasaaressa suojelukaava
Tiirasaarentiellä suojellaan Aimo Tukiaisen ateljeerakennus, jolloin tontin rakennusoikeus pienenee. Kokonaan käyttämätöntä rakennusoikeutta ei menetetä, mikä on aiheuttanut vastalauseita. Rakennustehokkuus pienenee kaavassa, mutta kasvaa olevassa maailmassa.
Patola, Mäkitorpantien kerrostalot
Entinen sihteeriopiston rakennus puretaan ja paikalle rakennetaan asuintaloja, jopa nelikerroksisia, joskin ylin kerron on vedetty sisään niin, että asukkaan lisäksi vain lintu tulee sen olemassaolosta tietoiseksi. Pentti Malaska on valittanut.
Siltamäen kehittämisperiaatteet
Betonibrutalismia aletaan nyt suojella. Siltamäki on erikoinen lähiö: jos pyydetään kadunmiestä luettelemaan Helsingin lähiöitä, Siltamäki ei taitaisi saada monta mainintaa. Ei siis ongelmia? Ajastaan poikkeava matalan rakentamisen lähiö.
Suunnittelu voidaan kääntää englanniksi joko ”plan” tai ”design”. Näillä kahdella suuntauksella on alati pientä kissanhännänvetoa kaupunkisuunnittelussa. Tämä on selvää designia. Aivan lyhyellä etsimisellä ei esimerkiksi löytynyt tietoa siitä, paljonko ihmisiä Siltamäessä asuu.
Vastaus Tuomas Rantasen ponteen 75 neliön säännön korvaamisesta paremmalla normilla.
Tämä on tärkeä asia. Vastauksessa ei oteta kantaa substanssiin vaan esitetään poikkihallinnollista työryhmää käsittelemään asiaa.
Kansalaisaloite vesijoukkoliikenteestä: Vastauksen mukaan ei kannata, hidasta ja kallista.
Mutka Linnunlaulun mäkeen? Siltasaariseura esittää pyöräilyn kieltämistä Linnunlaulun vaaralliseksi väitetyssä mäessä. Ei kielletä mutta koirapuiston portin kohdalle laitetaan pyöräilijöille hidastemutka. Mitenkähän tässä käy? Jos fillari kuitenkin tulee jarruttamatta hallintakykynsä rajalla, mitään yllättävää estettä ei pysty väistämään.
Pyöräkumien pumppauspiste on vastauksena Emma Karin aloitteeseen laitettu Kaivokadulle Rautatieaseman lounaiskulmalle. Se ei tosin toimi, koska kesäkuusta asti on odotettu puuttuvaa osaa Tanskasta. Tanskasta ajaa Helsinkiin viikossa vaikka fillarilla. Pumppuaswema tulee varmaankin lisäämään pyöräonnettomuuksia, ennen kuin pyöräilijät tottuvat oikein täytettyjen renkaiden tuottamaan lisävauhtiin. Melkein kaikki ajavat puolityhjillä renkailla. Todettakoon, että pyörän voi pumpata myös huoltoasemilla ilmaiseksi. Jos venttiili ei sovi pumppuun, siihen saa pyöräkaupasta sovittimen.
Betonibrutalismia aletaan nyt suojella.
Tätä on pelätty. Kun betonibrutalismia rakennettiin niin vanhat talot piti purkaa alta koska ne olivat vanhentuneita (toiminnallisesti) ja suojelusta viis, nyt kun betonibrutalismin tuotoksista voi sanoa samaa niin niitä puolustetaan suojeluargumentein. Siltamäki tosin ei ole ihan kehno.
Minua kummastutta se että ostari/uimahalli, joka on hieman sivussa, aiotaan uusia ja isolle tontille (nyt parkkipaikka) joka on keskellä Suutarilaa suunnitellaan jotain muuta. Sen ostarin siirto pitäisi vähintään tutkia.
Siltamäen asukasmäärä on 6417 Helsingin kaupungin tietokeskuksen mukaan, työpaikkoja on 1502. Alueen pinta-ala on 2,79km2 eli väestötiheys on 2300. Samaan alueeseen eli Suutarilaan kuuluu myös Töyrynummi, 1,34km2, 4734 as., 428 työpaikka, väestötiheys 3533as/km2. Tosiasiallisesti väestötiheys on kuitenkin suurempi, alueen Länsireunalla on iso Keravanjoen varren puisto, Suutarilan tasolta löytyy tieto että 1,3km2 alueesta on viheraluetta, ja väittäisin että neliökilometri tästä on tuota rantapuistoa. Eli Suutarilan rakennettujen alueiden asukastiheys on noin 3500as./km2. Tuommoisella väestötiheydellä voisi muuten operoida jo pikaratikkaa, varsinkin jos se saadaan täydennysrakentamisella nousemaan. Ensialkuun bussilinjaston voisi järkeistää, esim. 7OV Tikkurilaan saakka.
Mutka Linnunlaulun mäkeen? Siltasaariseura esittää pyöräilyn kieltämistä Linnunlaulun vaaralliseksi väitetyssä mäessä. Ei kielletä mutta koirapuiston portin kohdalle laitetaan pyöräilijöille hidastemutka. Mitenkähän tässä käy? Jos fillari kuitenkin tulee jarruttamatta hallintakykynsä rajalla, mitään yllättävää estettä ei pysty väistämään.
Fillaristeillekin liikennesääntöjä: Polkupyörätelle ko. kohtaan nopeusrajoitus, esim. 15 km/h. Ja polisgonstaabelo välillä valvomaan tutkan kanssa.
Toteaa nimimerkki: ”Hesperian puistossa nuorempana fillarilla kaahaillut”
(joo sain vauhdiksi yli 55 km/h, kun nuorena olin kunnossa. Ja pystyin ajamaan 15 km Hämeenkylään 30 minuuttiin.
Osmo: ”Entinen sihteeriopiston rakennus puretaan ja paikalle rakennetaan asuintaloja, jopa nelikerroksisia, joskin ylin kerron on vedetty sisään niin, että asukkaan lisäksi vain lintu tulee sen olemassaolosta tietoiseksi.”
Perinteisesti tämä on tarkoittanut ylimpään kerrokseen talon ulkoseiniin asti rakennettua ”kevyttä” alumiini-pelti-lasi hökötystä parhaaseen Mäntsälä-tyyliin jossa tapauksessa sinänsä hyvää tarkoittavan sisäänvedon unohtaminen tuottaisi kyllä paremman lopputuloksen.
Nuo mäkitorpantien talot ovat kyllä hyvä asia. Järkevällä kävelyetäisyydellä (luokkaa 500m) juna-asemasta, ja Tuusulantien laajaan bussitarjontaankin sama matka. Paremman puoleista täydennysrakentamista siis.
Käpylän aseman marketti Musta Pekka muuten vastaa aika hyvin Osmonkin esittelemää ideaa, että rakennetaan yksi isompi kauppa joukkoliikenteen asemalle. Seuraavat kaupat ovatkin sitten jo Ogelin ostarilla ja Käpylän terveysasemalla.
Mäkitorpantien talot ovat minustakin hyvä juttu. Uusia taloja taitaa tulla myös Mäkitorpantien toiseen päähän kirjaston viereen.
Oulunkylä kaipaa minusta muutenkin täydennysrakentamista. Lapset vähenevät ja sitäkautta varmaan muukin asujaimisto. Väen vähetessä paineet palvelujen leikkaamiseen kasvavat. Ogelin ostari rapistuu pikkuhiljaa..
”Jos fillari kuitenkin tulee jarruttamatta hallintakykynsä rajalla, mitään yllättävää estettä ei pysty väistämään.”
Tähän voisi ylipäätään todeta, että jos ajaa niin kovaa ja hallintakykynsä rajalla, jotta mitään yllättävää estettä ei pysty väistämään, niin parempi on, että loukkaa yksin itsensä kuin ajaa jonkun päälle ja loukkaan itsensä lisäksi muita. Jos kerta pitää noin ajella.
Nimimerkki ”pyörätien katkaisevat bussipysäkit ovat paljon vaarallisempia hitaamminkin ajaville… Herttoniemen siirtolapuutarhan bussipysäkin kohdalla turvalleen ajaneena ”yllättävän” esteen syksyllä kohdanneena”… ja joo, yllättävä este oli vastaan tullut pyöräilijä joka jäi sopivasti – niin kuin aina sanotaan – katveeseen.