Kuukauden hiilijalanjäljestäni tulee varsin näyttävä. Kirjoitan tätä Barcelonasta, jossa olen Uudenmaanliiton hallituksen matkalla. Barcelonan vanha kaupunki on kiehtova, mutta yhteiskunnallisesti mielenkiintoisempi on uusi, vanhan kaupungin muurien ulkopuolelle 1800-luvulla laajentunut kaupunki.
Uusi Barcelona on rakennettu tiukkaan ruutukaavaan ja lähes tyystin umpeen. Asukastiheys on 30 000 asukasta neliökilometrillä. Ulkomuistista sanoisin, että vastaava luku Kalliossa on noin 20 000 asukasta neliökilometrillä ja koko Helsingissä jotain kolmensadan tietämissä. (Korjaan nämä tiedot, kun tulen Helsinkiin)
Kaupunkiin rakennetut talot ovat upeita ja mielenkiintoisa. Mitään sen tasoista meillä ei ole kuin Espalla. Tämä tekee tiiviistä rakentamisesta esteettisesti hyväksyttävän. Jos noiden koristeellisten ja ylpeiden talojen sijalla olisi harmaita betonilaatikoita, tulos olisi hirveä.
Seuraavat tiedot ovat matkaoppaan suusta:
Kun kansainvälisiltä liikemiehiltä on kysytty, missä he haluaisivat asua, jos työ ei asettaisi rajoituksia, ylivoimainen enemmistö valitsee tarjotuista kaupungeista Barcelonan. Tähän tietoon kannattaa suhtautua varauksella, mutta totta kuitenkin on, että ääritiiviiksi rakennettu Barcelona on hyvä kaupunki asua. Ilmastollakin on osansa asiassa. Lokakuun lopulla oli vielä auringonottajia uimarannalla.
Rannalle oli rakennettu myös pari 40-kerroksista hotelia. Ne eivät olleet visuaalisesti mikään kauhistus. Olisiko sittenkin pitänyt esittää niitä Hernesaareen…?
Kun Barcelonaan rakennettiin vuosisadan alussa ihannekaupunkia, yksi ihanteista oli, että asuntojen minimikoko on sata neliötä. Helsingin vaatima 75 neliön keskikoko kalpenee tämän rinnalla. Nyttemmin määräys on kumottu ja isoja asuntoja on ryhdytty pilkkomaan.
Muutama vuosi sitten tuli määräys, että kaikkien uusien asuntojen on oltava energiaomavaraisia. Aurinkoenergian mahdollisuudet Barcelonassa ovat toki paremmat kuin Helsingissä, mutta silti.
Linja-autokaistoja kunnioitetaan, koska linja-autoissa on kamerat. Kuva tulee postissa kotiin sakkolapun kanssa.
Pyöräkaistat oli erotettu autotiestä ja/tai pysäköintikaistasta kumilta vaikuttavin estein. Barcelonassa lumen auraus ei estä tällaisia ratkaisuja. Punavalkoisia kaupunkifillareita käytettiin paljon. Niissä oli jokin halpa korttisysteemi, jonka avulla estettiin varkaudet ja vandalismi.
Barcelona kuuluu Lontoon ja Tukholman ohella kaupunkeihin, joissa jalankulkija saa kävellä päin punaista valoa, jos ei häiritse liikennettä.