Jakomäen ostari
Meni läpi äänestyksittä. Poljin katsomaan paikkaa, ja aika hunningolla se on. Ostarin ehostaminen on erinomainen asia. Toivoisi sille itseasiassa vähän laajenemistakin, koska tuollainen on oikea paikka vähän isommallekin kaupalle. Seudulle on tulossa lisää asukkaita.
Pysäköintimaksut
Maksujen korotus oli Helsingin budjettisopua, joten kaikki hyväksyivät sen sellaisenaan, jopa demarit, vaikka eivät budjettisovussa olekaan. Asiasta keskusteltiin silti yli tunti. Virkamiehet ihmettelivät, miksi niin suuri osa autoilijoista maksaa yhä kolikolla, vaikka muut maksutavat olisivat kätevämpiä. Edullisin on erillinen maksulaite, koska sillä maksaa vain siitä ajasta, jonka auto oikeasti seisoo pysäköintipaikalla, kun muilla tavoilla pitää maksaa varmuuden vuoksi vähän enemmän.
Asukaspysäköintitunnuksia on liikkeellä aivan liikaa (31 000) suhteessa tarjolla oleviin paikkoihin (19 000) Tilanne on pahin Töölössä, jossa tunnuksia on enemmän kuin kaksi paikkaa kohden. Tässä asiassa tehokkuus ja vähän törpösti määritelty oikeudenmukaisuus törmäävät yhteen. Olisi perusteltua ottaa tunnuksesta korkeampi maksu siellä, missä kysyntä ja tarjonta ovat pahiten epätasapainossa – tämä voitaisiin tehdä huutokauppaamalla tunnuksia se määrä, jolla voidaan siedettävät olot tarjota. Haagassa nykyinenkään korotus ei ole perusteltu.
Jos voisin laeista piittaamatta tehdä kuten haluan, nostaisin asukjaspysäköintipaikkojen hintoja tuntuvasti ja korvamerkitsisin tästä saatavat rahat maanalaisen pysäköinnin subventointiin. Haluaisin joiltakin kaduilta pysäköintipaikat pois kokonaan, jotta kaduista saisi pihakatujen verkoston ruutukaava-alueelle.
Esillä oli myös ajatus, että maksullisuuden aikaa pidennettäisiin nykyisestä klo 19, jotta ulkopuoliset eivät veisi asukaspysäköintipaikkoja iltaisin.
Kun pysäköintipaikkoja on aivan liian vähän, virkamiehet haluaisivat tehdä niitä enemmän lisäämällä mm. vinopysäköintiä. Se taas edellyttäisi usein jalkakäytävien kaventamista. Hmmh?!
Muutkin asiat menivät äänestyksittä listan mukaan.
Odottelemme kahden viikon päästä kunnon riitaa Katajanokan hotellista.
“Virkamiehet ihmettelivät, miksi niin suuri osa autoilijoista maksaa yhä kolikolla, vaikka muut maksutavat olisivat kätevämpiä. Edullisin on erillinen maksulaite, koska sillä maksaa vain siitä ajasta, jonka auto oikeasti seisoo pysäköintipaikalla, kun muilla tavoilla pitää maksaa varmuuden vuoksi vähän enemmän.”
Minäkin maksoin kolikoilla (joita minulla on autossa aina kukkarollinen), kunnes keran tuli kiire parkkikselta rakennustarkastusvirastoon ennen sen sulkemista enkä ehtinyt käydä maksuautomaatin kautta. Ajattelin, että eipähän enää lappuliisat kulje. Kulkivat tietenkin samaan paikkaan leimauttamaan korttinsa, myös minun autoni ohitse.
Pari päivää myöhemmin oli asiaa Kasarmintorille ja ostin kaksikin maksulaitetta.
Jos oiken muistan, maksulaitten voi ostaa vain muutamista paikoista ja virka-aikana. Ladata voi R‑kioskilla. Ostopaikkoja voisi lisätä — ja samalla myös ospai yhteiskäytöstä koko pk-seudulla. ts. Helsingin /Espoon /avntaa maksu käy muisakin pk-sedun kaupungeissa. Vrt. postimaksusopimus.
Miksi ihmeessä on otettu käyttöön kankea erillislaite, miksei käytetä läpyskää, joka melkein kaikilla jo on: pankkikortti. Tampereella on jo keksitty pankkikortilla toimiva pysäköintiautomaatti.
Viistopysäköinnistä.
Entä jos ei kavennettaisikaan jalkakäytävää, vaan tehtäisiin niistä viistoparkeista lyhyempiä? Silloin niitä olisi mahdollista rakentaa vähän kapeammillekin kaduille. Pysäköintipaikkoja saataisiin enemmän, mutta toisaalta niihin mahtuisivat vain pienikokoiset autot. Siinä olisi hyvä kannuste kaupunkilaisille hankkia niukkaan katutilaan paremmin sopivia ja vähemmän saastuttavia pikkuautoja.
Keltainen Comet-maksulaite on aikamoinen rahastusautomaatti. Kun lataan netistä 100 eurolla pysäköintiaikaa, veloitetaan minulta 10 euron palkkio itsepalvelusta.
Ilmeisesti pysäköintiaikaa ei voi ladata millään tavalla ilman ylimääräistä maksua?
Onko kukaan tutkinut sitä, kuinka monella taloudella on kaksi asukaspysäköintitunnusta? Ei siitä varmaan isoa apua ole, jos olisi mahdollista saada vain yksi tunnus per talous, mutta tuskin siitä haittaakaan olisi.
Ja joo… olisi sekin jotain, kun nyt autojakin verotetaan päästöjen perusteella, niin asukaspysäköintiäkin verotettaisiin auton pituuden (leveydenkin?) mukaan. Eli suosittaisiin ahtaiseen keskustakaupunkiin paremmin sopivia autoja näinkin. Vinopysäköinnin ongelmana kyllä näen sen, että autot alkaa olla sen verran leveitä (ja keskustan kadut kun eivät helposti levene), että paikkojen lisääntyminen olisi marginaalista.
On tutkittu. Runsaalla kahdeksalla prosentilla osoitteista on kaksi tunnusta tai enemmän.
Mihin nyt korotetusta asukaspysäköinnistä saatava raha käytetään?
Lumen poisvienti on olisi suotavaa.
Nyt aurauksesta tulee mieleen vain englanninkielinen fraasi “working harder — not smarter” eli ensin aura ajaa lumivallin autojen eteen ja sitten autoilija lapioi sen takaisin tielle.
Ehdotus maksullisen ajan pidentämisestä klo 19 on hyvä. Näin nyt korotetulle asukaspysäköinti maksulle saataisiin jotakin lisäarvoa.
Asukaspysäköinnin tapainen yleispysäköintilupa toimii näillä lumilla aika huonosti. Suuri osa pysäköintitilasta on lumen peitossa. Tavallisen autoilijan ei kannata itselleen ruutua lapioida auki, koska huomenna joku muu kaappaa sen ja siten nauttii työn hedelmät.
Entäpä jos myytäisiin/vuokrattaisiin pitkäaikaisesti yksittäiset pysäköintiruudut? Silloin ei ylikäyttöä tulisi, ja ruudun haltijalla olisi intressi puhdistaa ruutunsa.