Virastossa on näköjään laiskoteltu, kun päätettäviä asioita ei oikein oli. Tämä tietää lautakunnalle rankkaa marraskuuta.
Ruotsalainen teatteri
Teatteri laajenee 600 neliön verran maan alle. Listalta ei nopeasti lukemalla käynyt ilmi, miksi. Samalla teatteri määrätään rahoittamaan jotain ympäristön pysäköintilaitosta.
Karhusaari
Ohi liitosalueen muiden maankäyttöratkaisujen lyödään lukkoon Karhusaaren suunnitteluperiaatteet, jotta tonttikohtaisia asemakaavanmuutoshakemuksia voitaisiin käsitellä. Alueelle kaavaillaan 2500–4000 asukasta (nyt 380). Tiettyä slummiutumisen vaaraa on ilmassa, kun olemassa olevia rakennusoikeuksia voidaan jakaa kahden asunnon kesken, siis yhdestä 600 neliön perheasunnosta kaksi 300 neliön pienasuntoa. (Sipoo sentään yritti ylläpitää jotain tasoa!) Tavoitteena on noin 0,4:n tonttitehokkuus, eli alue tulee muuttumaan melkoisesti. Rantaviivasta 50 % yritetään saada julkiseen käyttöön.
Alueelle kulkeva Karhusaarentie kaavoitetaan kaupungin omistamaksi kaduksi. Onko niin, että maalaiskunnissa valtio maksaa nämäkin? Tästä tuli yksi vastustava mielipide: leveää kevyenliikenteen väylää pidettiin turhana sen vähäisen käytön takia.
Lausunto valtuustoaloitteesta koskien Vallilan ratikkavarikkoa
Ensin kerrotaan, kuinka harmiton se olisi ja että aloitteessa esitetyt uhat ovat tuulesta temmattuja ja lopuiksi mainitaan, että Koskelan varikon laajennus on osoittautunut paljon edullisemmaksi.
Lausunto valtuustoaloitteesta kehittää Kallahden luonnonsuojelualuetta autottomana
Ei kuulemma kehitetä.
Katajamäentiellä Tapaninvainiossa kielletään läpiajo, ensi alkuun kokeeksi.
“Lausunto valtuustoaloitteesta kehittää Kallahden luonnonsuojelualuetta autottomana
Ei kuulemma kehitetä.”
Aika mahdoton tehtävä valitettavasti. Alueella on kuitenkin vakituista asutusta (lähes 50 asukasta), kesämökkejä, edustushuviloita (Esim. Villa Andania), kulttuurikeskus/hotelli Sofia, melontakeskus ja erityisesti autoilevien lapsiperheiden suosiossa oleva ranta. Rannalle tullaan koomista kyllä aina “merellisestä ja lapsiystävällisestä Sipoosta” saakka, kun siellä rannat ovat yksityisessä omistuksessa tai heinittyneitä.
Kallahdenniemi on hieno paikka, mutta minulla ei ole ihan selvää mikä se ongelma autoissa on, liikenne on omien kokemukseni mukaan hyvin vähäistä. Kuluminen? Se niemen läpi kulkeva tie on niin kuoppainen että se toimii ihan tehokkaana rajoittimena. Jos HKL:ltä löytyy maasturikalustoa niin voisihan sinne ajaa vaikka 97J Jouko-linja. Itse en tosin ole vielä Joukon kyytiin uskaltautunut, onko siihen joku ikäraja?
“Alueelle kulkeva Karhusaarentie kaavoitetaan kaupungin omistamaksi kaduksi. Onko niin, että maalaiskunnissa valtio maksaa nämäkin?”
Kyseessä lienee nykyisten kiinetsiönomistajien omistAma ja hallinnoima tiekunta. Masut maksetaan käytön suhteessa. Kunta ja (ja joissain tpauksissa myös valtio) voi avustaa tiekuntaa.) Kunnan ja valtionavun ehtona on, että tie on auki yleiselle liikenteelle, kuten Karhusaarentie on.
On helppo tarkistaa mistä on kyse. Samalla voiis lukijoita muutenkin valistaa yksityisten teiden hallinnosta.
“Tiettyä slummiutumisen vaaraa on ilmassa, kun olemassa olevia rakennusoikeuksia voidaan jakaa kahden asunnon kesken, siis yhdestä 600 neliön perheasunnosta kaksi 300 neliön pienasuntoa. (Sipoo sentään yritti ylläpitää jotain tasoa!)”
Niin joo, eivätkö Karhusaaren asunnot oikeasti ole suomalaista unique-luokkaa? Huumoria.