Pääkaupunkiseudulla on paljon pyrkimystä rakentaa ratoja, jotta asutusta voitaisiin sijoittaa ratojen varrelle. Se on kallista puuhaa, mutta kannattaa.
Mäntsälässä on jo rata, mutta sinne ei juuri suunnitella asutusta. Kunta on kaavoittanut kokeeksi pienen asuinlämpäreen aseman tuntumaan, mutta ei mene kaupaksi, vaikka palvelukin on: alueella on avattu päiväkoti.
Siitä, etteivät asukkaat rynni pieneen, eristettyyn asuinlämpäreeseen, ei voi päätellä, ettei asunnon ympärille rakennettava kunnon kaupunki olisi suuri menestys. Kunnon kaupungissa on kunnon keskusta, kävelykatu, tori, kauppoja, ravintoloita, kampaamoja, työpaikkoja, ja kaikkea sitä mitä kaupungissa on.
En ole edes ihan varma, että tulevan Suur-Mäntsälän rakentamista kannattaa aloittaa pienestä asumanseudun lähiöstä, koska ehkä juuri siinä paikassa pitäisi olla tulevan kaupungin keskusta.
Olisiko tällaisen toteuttaminen mahdollista Mäntsälälle? Vai onko kuntarakenteemme este suurille maankäytön linjanvedoille? Mäntsälässä on 19 000 asukasta. Ei niillä resursseilla ole helppo 50 000 asukkaan kaupunkia rakentaa.
Miksi juuri Mäntsälään syntyisi työpaikkoja?
Tosiasiasiallinen vaihtoehto lienee aluerakentamissopimus. Josko niistä 70-luvuin virheistä olisi opittu jotain, eli tästä mallista olisi kehitettävissä sivistyneempi versio?
Mäntsälästä tulee ensimmäisenä mieleen Timo T.A. Mikkonen ja ehkä juuri siksi, ihan vain mentaalihygieenisistä syistä, tekee mieli pysytellä mahdollisimman kaukana koko paikkakunnalta.
Kaikille 80-luvulla eläneille vähän fiilistelyä:
http://www.youtube.com/watch?v=QN4NwT2HBjQ
-Onko Mäntsälässä tylsää?
-Kyllä varmaan on…
LOL!
(mun teinit haukkuu mua mummoksi, kun käytän vielä lolia, mut täällähän on muita mummoja ja vaareja eli ei haitanne?)
Henry, Mäntsälässä myös ainakin oli Mäntsälän pizza- ja kebabkeskus, joka oli kirjoittanut kolmeen eri kylttiin eri tavalla väärin nimensä. Meinasin jättää bussimatkan kesken ihan vaan vieraillakseni.
Suuret lapsiperheet kuuluvat viihtyvä mainitulla Anttilan omakotialueella. Allekirjoittaneen serkullekin on jo kolmas tulossa, vaikkei perhe kuulukaan siihen, you know, porukkaan.
Mäntsälään on jo syntynyt Tokmannin valtakunnallinen logistinen keskus ja pääkonttorikin on siirtymässä Joensuusta sinne (sääli). Työpaikat syntyvät jatkossa nimenomaan kolmos- ja nelosteiden sekä rautateiden varteen kehäkolmosen pohjoispuolelle mutta Tampere-Heinola ‑linjan eteläpuolelle. Helsingin niemen liikennesumppuun ja tulevien tietullien sisään on aivan turha investoida enää muuta kuin vanhusten saattohoitoja ja maahanmuttajien kotouttamista. Hasta la vista Helsinki!
Joskus ehdottelin Aalto-kampuksen siirtämistä Mäntsälään. Ehdotanpa taas puolitosissani taas. Ainahan nuo kampukset tahdotaan hieman syrjään rakentaa.
Mäntsälä tarvitsee vastaanottokeskuksen.
Kunmuutin radanvarteen Kirkkonummelle 1980, tömä oli 20.ooo asukkaan kunta. Tori oli juuri avattu ja siellä oli lauatnaianm 2 myyjää. 1987 tavallsiena päivänä sinne ei mahtunut kissaakaan, ei edes voinut laskeutua pienkoneella.
Kehutys ekhittyi, rakennttin kansdan taghtoma Prismma, aivan rautatieasemanm viereen, ja nyt taas on aprhaimpana toripäivän 2 myyjää.
Kirkkonumniu oli silloin vähöän tylsä paikka, mutat tutustuin ihmisiin, lähinnä kasteni kavereitten kautta. Täällä on nyt 33.000 asukasta. Hetjkessä ei 50.00 asukkan kaupunkia rakenna.
Niin. Mitä Helsingin rautatieasemalla on, mitä ei olisi sanokaamme Hyvinkään keskustassa: oikeastaan vain kasino.
“Kaikille 80-luvulla eläneille vähän fiilistelyä: ”
Kiitos!
Markku af Heurlinille:
Elin Hesassa 1951–65 ja sitten Espoossa ja Vantaalla lähes loput (66‑v). Missä Hesan rautatieasemalla on kasino? Assan ympäristössä voi tietty olla, mitä vaan. Mä melkein 8 kk päivittäin ajelin Hyvinkään assan ohi. Kyllähän sen näki, muttei sitten siinä paljon muuta. Ehkä kysymys onkin siitä, mitä kukin assan ympäriltä haluaa, muutakin kuin monikulttuurisuutta.
Periaatteessa hienoa, että vertaat Hesan rautatieasemaa Hyvinkään keskustaan. Ehkä tämä selittää koko jutun. Hei, se asema Hesassa on vain yksi isohko rakennus rata- ja aputiloineen ja Sinä vertaat sitä kaupungin keskustaan.
Voisitko ystävällisesti itsellesi selvittää, mitä kaikkea kuuluu Hesan keskustaan. Tämän jälkeen, mikäli olet sitä, mieltä, että Hyvinkään keskustassa on kaikki, mitä Hesankin, niin paa luettelo.
Odotan
YT
Markku Vainio
Netiketin mukaan lyöntivirheistä ei pitäisi niuhottaa, mutta noin ikään kuin viiden pisteen vihjeenä af Heurlinille: näppäimistön nappuloita ei ole tarkoitus painella avokämmenellä.
Markku Vainiolle: “Missä Hesan rautatieasemalla on kasino? Assan ympäristössä voi tietty olla, mitä vaan”
Totta, kirjoitin väärin. Piti kirjoittaa tietenkin Rautatientorilla: Grand Casino on osoitteessa Mikonkatu 19.
Rautatientorilla on myös kansallistetteri ja taidemuseo. Muistaakseni Hyvinkäällä on sekä pieni teatteri että pieni taidemuseo.
Totta kai Helsingin rautieaseman ympäristössä on maan laajimmat palvelut. Mutta jos tyydymme nyt niihin, joita ihminen päivittäin tai kuukausittain tarvitsee, kyllä ne löytyvät Hyvinkäältä. Mutta löytyvätkö Pihlajamäestä.…
Olen vain vähän kyllästynyt tähän todella Helsingin keskusta ‑keskeiseen näkökulmaan ‚joka kaikista puneevuoroista paistaa läpi.
Olen pahoillani kirjoitusvirheistäni. Se on lukijalle hieman rasittavaa ja ärsyttävää — kuten esim. änkytys kuulijalle.
MafH “Muistaakseni Hyvinkäällä on sekä pieni teatteri että pieni taidemuseo.”
Hyvinkäällä on pari yritteliästä amatööriteatteria, ammattilaistoiminnnan kaupunki lakkautti aikaa sitten kannattamattomana. Toki siellä on yhä sali, johon amatööreillä ei ole asiaa, ja muutama lastenkultuurilaitos, jossa ala-asteikäiset ovat talvisin istuneet toppatakeissaan, koska kaupungilla on ollut muita menoja ja toiveita saada arvotilat hyötykäyttöön, mutta noin muuten Hyvinkää on mailliesimerkki juurettomuudesta.
Helene Scherfbeck ja Tyko Sallinen olisi useimmissa muissa paikoissa väännetty vaikka väkisin kotiseudun mannekiineiksi, mutta Hyvinkäällä useimmilla ei ole edes tietoa heidän paikallisesta olemassaolostaan. Tai muustakaan paikkakunnan historiasta.