Mikrosoft outlookini on mennyt epäkuntoon, ja sen takana almanakkani. Välttyäkseni liialta vapaa-ajalta, se pitäisi jotenkin saada toimimaan. Ohjelmaa käynnistettäessä tulee virheilmoitus “Outlookia ei voi avata. Outlook-ikkunan avaaminen ei onnistu”
Tietääkö joku, miten tämä korjataan?
============================
Sain omalta osaltani asian korjatuksi veljeni avulla. Ongelma on sähköpostiprofiilissa. Google näyttää lähettävän epätoivisia outlookin käyttäjiä blogilleni tasaisena virtana. Muillakin on siis sama ongelma; terveisiä vain Microsoftin väelle! Panen tähän nimimerkki Tomin korjausohjeen, koska se kuulemma toimii:
Ongelma korjaantui kuitenkin sillä, että tein varmuuskopion .PST-tiedostosta. Poistin Ohjauspaneelin MAIL-valinnoista sähköpostiprofiilin ja loin uuden eri nimellä.
Tämän jälkeen toin viestit takaisin tyhjään Outlookiin varmuuskopiosta.
Auttaako tämä :
http://grok.lsu.edu/Article.aspx?articleId=118
“outlook in safe mode”
Jos koneen uudelleenkäynnistys ei auta, niin edessä lienee Outlookin uudelleenasennus.
Uudelleenasennus softa saattaa olla korruptoitunut ja sen takia ei enää toimi. Tosin se sun kalenterin tiedot ja sähköpostit pitää ensin saada talteen. Nyt en muista enää tarkalleen miten tehdään, kannattaa googlata. Varmaan joku tiedosto jossain kansiossa sisältää kalenterin ja sähköpostin tiedot, sen kopsaa talteen ja asentaa uudstaan outlookin ja pudottaa tiedoston oikeaan kansioon.
Olisikohan tästä kyse:
http://support.microsoft.com/kb/822503/fi
Tiivistettynä siis: Outlook ei ilmeisesti löydä pst-tiedostoa (johon käyttäjän meilit ja kalenteri tallennetaan). Jos tiedostoon osoittaminen on jostain syystä kadonnut, sen voi siis korjata ohjauspaneelin mail-toiminnolla.
Oikea kansio lienee jotain tämän mallista: Windows XP:ssä C:\Documents and Settings\Osmo\Local Settings\Application Data\Microsoft\Outlook tai Windows Vistassa C:\Users\Osmo\Local\Microsoft\Outlook.
Tuolta kansiosta voit myös suoraan tarkistaa, onko pst-tiedostosi tallella. En itse nyt käytä Outlookia, mutta muistaakseni tuolla kansiossa ei paljon muuta ole kuin yksi kohtalaisen iso pst-tiedosto (useita satoja megatavujakin, jos vanhoja meilejä on paljon).
Kansion näkemiseksi pitää ainakin Vistassa olla kytketty päälle piilotettujen tiedostojen näkeminen.
Jos pst-tiedostosi on jostain syystä hävinnyt, sitten ongelma on vähän vakavampi, koska sen mukana on sitten mennyt se kalenterikin.
Myös täältä Google löysi hyvinkin vastaavan ongelman:
http://mikropc.net/nettilehti/pdf/1910200650.pdf
Tuon ehdotus tosiaan on, että etsi se pst-tiedosto, ota se talteen, asenna Outlook uudelleen ja tuo tiedoston sisältö takaisin. Pst-tiedoston varmuuskopiointi säännöllisesti ei ole huono idea sekään. Siihen saa ihan Microsoftilta ladattua pienen ohjelman:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=8b081f3a-b7d0-4b16-b8af-5a6322f4fd01&displaylang=en
Ensinnäkin kannattaa Googlettaa. Toiseksi kysyttäessä apua tarvitaan yleensä lujasti tietoa versioista, käyttöjärjestelmästä ja ympäristöstä.
Minä etsisin vikaa mahdollisesti PST-tiedostosta, toiseksi voisin yrittää uutta Outlook ‑profiilia ja sitten kannattaisi tutkailla erilaisia vipusia, joilla Outlookin käynnistyksessä voi tehdä erilaisia temppuja. Niistä löytyy tietoa:
http://www.techgalaxy.net/Docs/Exchange/OL2003_switches.htm
Sopivalle keskustelupalstalle heitettynä tuo kysymys voisi saada hyvin nopeasti oikean vastauksen. Taas vaan pitää Googlettaa. Kannattaa kokeilla englanninkieltä, vaikka ongelmat ovatkin suomenkielisestä versiosta.
Tämä ei sinua auta, mutta kun/jos saat kuntoon, siirry Thunderbirdiin ja importtaa meilisi sinne. Outlookin kanssa kerjää verta nenästä.
Vink: tuo Mikro-Pc:n ohje on pätevä. Pääset kaikkein vähimmällä sitä noudattaen.
Kaikki eivät voi vaihtaa Outlookista Thunderbirdiin ja sen Sunbird-kalenteriin vaikkapa puuttuvan komukka-synkan takia.
Minkä takia joku vielä ajaa tärketä tietojaan Outlookilla. iCal’kin on keksitty 😉
> puuttuvan komukka-synkan takia.
Pistäköön sitten viestin Nokian aloitelaatikkoon noin periaatteen vuoksi, jos vaikka jonain päivänä ryhtyisivät tukemaan muitakin ohjelmistoja.
Ainoa syy käyttää Outlookia on juurikin puhelinvalmistajien päätös tehdä synkronointisoftansa vain yksittäisi softia tukevaksi. Tuo toiminta malli on kotoisin jostain 90-luvulta; nykyään avataan rajapinnat, jotta kuka tahansa voi synkronoida minkä tahansa kalenteriohjemansa puhelimen kanssa. Tokkopa Nokian tai Sony-Ericssonin intresseissä on pönkittää Outlookin myyntiä, vaan kyse on puhtaasti vanhanaikaisesta toiminta mallista :-/
Ei sitä Outlookkia tarvitse pois vaihtaa. Ihan oikeasti Outlook on ohjelmana paljon monipuolisempi ja integroituneempi kuin Thunderbird. Thunderbirdiin saa jollain lisäosilla suurimman osan toiminnallisuudesta, mutta muuta kuin filosofisilla argumenteilla Thunderbirdiä ei voi mielestäni paremmaksi väittää. Avoimet rajapinnat ja lähdekoodi ovat toki romanttinen idea ja usein järkeviä, mutta Outlookin käyttäjä ei niiden puutteesta kärsi.
Firefox on oikeasti loistava ohjelma, varmaan markkinoiden paras. Mutta avoimen lähdekoodin onnistuminen selainmarkkinoilla ei tarkoita että automaattisesti avoimen lähdekoodin sähköposti tai Office-ohjelmat olisivat vastaavan kilpailukykyisiä.
Ei niin että Thunderbirdissäkään mitään vikaa olisi, mutta Microsoftin Office-perhettä se ei haasta.
Täällä ilmestyi sama ongelma ihan yhtäkkiä.
“Outlookia ei voi avata. Outlook-ikkunan avaaminen ei onnistu.”
Ei auttanut Officen Korjaus-asennus levyltä, eikä kokonaan poistaminen ja uudelleenasennus. Ei myöskään PST-tiedoston korjaus Officen omalla työkalulla.
Ongelma korjaantui kuitenkin sillä, että tein varmuuskopion .PST-tiedostosta. Poistin Ohjauspaneelin MAIL-valinnoista sähköpostiprofiilin ja loin uuden eri nimellä.
Tämän jälkeen toin viestit takaisin tyhjään Outlookiin varmuuskopiosta.
Törmäsin samaan Outlook-ongelmaan, kun päivitin koneeseeni Windows 7:n (aiemmin Vista). Olen yrittänyt kaikkia täälläkin neuvottuja konsteja, mutta edelleen Outlook valitaa, että Outlook-ikkunan avaaminen ei onnistu.
Voisitko TomiS kertoa yksityiskohtaisemmin, mitä teit Ohjauspaneelissa? Yritin poistaa Outlook-tilin ja perustaa sen uudelleen, mutta lopputulos on sama.
Määritä sähköpostin synkronointi uudestaan.
Jos käyttöjärjestelmänä on Windows, niin ennen kuin tekee mitään muuta ja lisää vahinkoa niin kannattaa palauttaa järjestelmä edelliseen toimivaan pisteeseen:
ohjelmat/apuohjemat/järjestelmätyökalut/järjestelmän palauttaminen.
Windowsilla on paha tapa suta itsensä kanssa ja tuottaa turhia tiedostoja ja rekisterivirheitä. Tätä varten kannatta ladata ja ajaa luotettava ccleaner ohjelma ja sieltä ajaa puhdistaja ja rekisterin korjaus. Huomaatte miten valtava määrä turhia ja virheellisiä tiedostoja on konetta rassaamassa.
Ccleanerin asetuksissa sen voi laittaa siivoamaan kone aina, kun se käynnistetään. Vakauttaa järjestelmää kummasti. Ohjelman voi ladata tästä: http://www.ccleaner.com/
Tomin neuvo auttoi lopulta eli poistin ohjauspaneelissa Outlook-profiilin ja loin sähköpostitilini uudelleen, minkä jälkeen siirsin “tuo/vie” ‑toiminnolla sähköpostit vanhasta datatiedostosta uuteen. Osmo antoi sivustatukea. Kiitos avusta!
Ongelma toistui nyt koneessa olevan toisen sähköpostitilin kohdalla. Profiilin uudelleen luonti tepsi taas. Oleellinen asia on, että uusi profiili täytyy nimetä aiemmasta poikkeavasti. Samalla nimellä luotu profiili antaa edelleen virheilmoituksen.
Outlook Expressin roskapostin torjunta on surkea. Jos teet viestin sääntöjä, tuntuu että spammi vain lisääntyy.
Minä latasin Spamihilaattor-nimisen ohjelma ja vielä poistin Oulookin suodatussäännöt, koska ne torjuvat asiallistakin postia. Ja kas! roskapostin tulo loppui kuin seinään.
Spamihilaattorin voi ladata täältä:
http://wiki.spamihilator.com/doku.php?id=en:recycle
Suosittelen!
Outlook.exe /resetnavpane
tai
http://go.microsoft.com/?linkid=9742688 jos edellinen tuottaa ongemia.
ref: http://support.microsoft.com/kb/2022778/fi