Alunperin piti lahtea Riiasta lanteen, mutta saa ei houkutellut rantapaikoille. Paatin lahtea hiljakseen kohden Tartoa. Kun portsari talutti Bianchini sailosta hotellin aulaan, joukko italialaisia kokoontui sen ymparille kohottamaan kansallista hurmosta lahes nirvanan tasolle.
Pekka Sauri kertoi minulle jokin aika sitten, etta oli tavannut Riian kaupunginjohtajan, jolle oli kertonut Helsingin kaupungin talousvaikeuksista. Tama ei ollut pitanyt noita niin vakavina: Riiassa budjettia on ollut leikattava 30 prosentilla. Baltain talouskatastrofi on hirvea. Katukuvassa se ei kuitenkaan nakynyt. Turisteja riitti.
Alkumatka oli masentava. Tie oli kapea ja erittain kuoppainen. Matkanteko oli hidasta, koska säälin Bianchia ja vahan itseanikin. Kapean ja kuppaisen tien yhdistelmä on vaarallinen, koska herkästi väistää kuoppaa auton eteen. Törkeän läheltä ne ohittivat. Ovatkohan suomalaiset autokoulut laajentaneet toimintaansa Latviaan?
Tie parani ja liikenne vaheni ja tama alkoi olla taas hauskaa.
Talla kertaa kommukan gps aiheutti minulle eksymisen. Olin kaantymassa aivan oikeaan suuntaan, mutta tarkistin asian kommukasta. Se ohjasi vaarin, minka seurauksena tuskailin taas kolme kilometria kavelyvauhdilla pehmealla hiekkatiella. GPS:aan oli tullt outo vika. Se nautti noin 300 metria vaarin. Sattuuhan sita, mutta kun panin sen etsimaan hotellin Sigundasta, se sijoitti sen samat 300 metria vaarin. Kun lopulta olin hotellin luona, gps naytti minun olevan kohteessaan, mutta kartalla seka minun etta hotellin sijainti oli aivan pain honkia. Ikaan kuin koordinaatit oikein, mutta kartta pois paikoiltaam. Sellainen virhe vei aikanaan Sally Albatrossin merenpohjaan.
Olen monesti valittanut, miten Lions-klubivetoinen kapitalismi on pilannut taajamamme. Sosialismi teki viela paljon hirveampaa jalkea Latviassa. Se on sydanta sarkevaa, silla missa tormaa vanhaan rakennuskantaan, se on aistikasta ja viehattavaa.
Ajelin vahan mutkitellen maaseutua katsellen. En nahnyt juuri kuin vanhuksia.
Ukkoskuuri yllatti parikymmenta kilometria ennen Sigundaa. Pakkaukset sadeasentoon ja puhelin ja kamera suojaan. Ukkospilvea seurasi kaunis auringonpaiste. Maisema kirkkaassa auringonpaisteessa mustia pilvia vasten oli valokuvauksellinen naky, mutta kuyvaamatta se jai, koska en jaksanut kaivaa kameraa esille sadepakkauksista.
Siguldassa oli kaksi uudenuutukaista tasokasta hotellia. Kummassakaan ei ollut juuri asiakkaita. Kaksi kilpailevaa ruotsalaista pankkia asialla?
Matkamittari naytti minun ajaneen sata kilometria, mutta suoraa tieta Riiaan oli vain 52 kilometria. Mutta nakymat olivat mielenkiintoisia.
“Torkean lahelta ne ohittivat. Ovatkohan suomalaiset autokoulut laajentaneet toimintaansa Latviaan?”
Tai ruotsalaiset? Oletko polkenut Ruotsissa?
Mielikuva ruotsalaisista meitä sivistyneempinä ja kohteliaampina ihmisinä lakkasi minun kohdallani parissa päivässä Ruotsin maanteillä. Hauskin oli saabisti aamulla kello viisi kymmenen metriä leveällä tiellä Nynäshamnista Tukholmaan.
Näkyvyyttä eteen suoralla tiellä varmaan viisi kilometriä, tiellä ei ketään eikä ollut kymmeneen minuuttiin ennen eikä jälkeen. Omalla kaistalla autoilijalla olisi ollut tilaa jättää marginaalia kolme metriä ja sitten se koko toinen kaista ihan vapaa. Mutta eikös se suhahda noin puolen metrin päästä, vauhtia 100 km/h — ja sitten tämä asia mitä en ymmärrä ollenkaan — tööttäys juuri siinä kohdalla!
Ruotsi ja Tanska ovat yllättävän erilaisia yhteiskuntia ja kulttuureja vaikka pohjoismainen malli on molemmissa perustana. Ja pyöräilyn suhteen ne ovat kuin yö ja päivä. Tanska paratiisi, Ruotsi helvetti.
Ainoat sivistyneet autoilijat Ruotsissa olivat järjestään rekkakuskeja.
Hei Osmo,
olet muistaakseni ennenkin pohdiskellut tätä kotimaamme vähemmän kaunista taajamarakentamista. Mutta onhan asia tärkeä ja
Toissa kesänä vaellusreissulla Abiskon ja Kebnekaisen maisemissa Ruotsissa tajusin henkilöhohtaisesti, miten paljon kauniimpia ja ihmisen kokoisempia ympäristöjä voidaan rakentaa myös luontomatkailukohteissa, kun mitoitusperusteena ei ole auton kääntösäde.
Ruotsin korkeimman tunturin tuntumassa sijaitsee Kebnekaise Fjällstation, joka on oikestaan hotellin ja retkeilymajan yhdistelmä, ja matkaa lähimmälle maantielle Nikkaluoktaan on yli 20 km. Asema huolletaan helikopterilla, joten parkkipaikkoja ei tarvita, tontin kumpuileva maanmuoto ja korkeuserot on voitu säilyttää, rakennukset on voitu sijoittaa lähelle toisiaan ja rakennusten välillä kiemurtelevat kapeat kävelypolut. Kodikkuun kruunaa se, että rakennusten sisällä kengät jätetään eteiseen ja sisällä kuljetaan sukkasillaan (kyllä, myös ravintolassa)!
Suomalainen vertailukohde voisi olla esim. Kiilopään tunturikeskus Saariselällä, jonka pihaan pääsee autolla, ja joka lay-outiltaan erehdyttävästi muistuttaa näitä paljon parjattuja KEVA-KMS-Keskusta-yhteistyöllä rakennettuja kuntakeskustoja.
Eli sinulla on gps-härpeli mutta se ei pelaa niinkuin pitäisi. Juuri itse pähkäilin Suomen kesän fillarireissuihin sopivaa gps-laitetta mutta päädyin vielä tällä kertaa upouusiin fillari gt paperikarttoihin. Kokemuksesi vahvistaa, että tein oikean ratkaisun…
Ajelen maantiepyörällä usein n. 200–300km reissuja mökille tai tuttavien luokse, kevyellä varustuksella n. 30km/h keskinopeudella. Olen välillä yöpynyt leirintäalueilla, motelleissa tai maatilamajoituksissa. Viime viikonloppuna soittelin useita yöpymispaikkoja läpi, järjestäen tarjottiin eioota tai sitten yli 50€ hintaa ilman aamiaista, reittiä muuttamalla löytyi kuitenkin lopulta yösija.
Huomenna pitäisi lähteä pyöräilemään Keski-Suomen suuntaan ja taas tuntuvat olevan kaikki leirintäalueet ja motellit täynnä. Suomen maaseutu näyttää pikkuteiden varressa melko tyhjältä ja autiolta, jatkuvasti näkee autiomökkejä ja villiintyneitä pihoja. Mutta vaatimatonta edukasta yösijaa ei vain tunnu löytyvän.
Kaipaisin Suomeen jotain vastaavaa kuin http://www.couchsurfing.org/ ja http://www.hospitalityclub.org/, sellaista palvelua jonne saisi tarjota tyhjää mökkiään käytettäväksi, ja vastavuoroisesti voisi vierailla muiden mökeillä tai autioituneilla maatiloilla.
“Sosialismi oli paitsi sähköistämistä myös rumentamista” Liittyyköhän tää rakentamisilmiö mitenkään sosialismiin, eiköhän sitä rumenneta myös kapitalismissakin 🙂
“Törkeän läheltä ne ohittivat. Ovatkohan suomalaiset autokoulut laajentaneet toimintaansa Latviaan?”
Et taida tietää, että baltit ovat yhtä vaarallisia kuskeja kuin egyptiläiset ?
Liikennekuolemat ovat Baltiassa yhtä yleisiä kuin Kairon liikenteessä.
Onettomuuksia lisää se, että perjantaina aletaan juoda ja ajaa ja vasta maanantaina ajetaan selvin päin.
Poliisita selviää muutamalla kymmenellä latilla, Virossa on vähän kalliimpaa.
Haastattelin kerran virolaista poliisia, miksi he ottavat rahaa “asiakkailta”. Hän kertoi, että palkalla ei elä ja kun pomo vaatii rehellisyyttä niin he vaativat siedettävää palkkaa.
Pomo anoo, että valtiolla ei ole varaa.
He taas kehottavat pomoa sitten sulkemaan silmänsä.
Tähän perustuu myös tuo Riiaa vaivaava turistien huijaaminen suurilla luottokorttimaksuilla.
Kun poliisi on mukana niin eipä sitä saada lopettettua vaikka silmänlumeeksi jotakin tehdään.
Asuin Baltiassa viisi vuotta ja korruptoituneempaa paikkaa saa hakea ‚jokainen kynnellekykenevä otti ylimääräistä rahaa aina kun tilaisuus oli
“Sosialismi oli paitsi sähköistämistä myös rumentamista”
Oli sosialismissa hyvät puolensakin. Riian vanha kaupunki ja jugendkaupunki säästyivät samanlaiselta tuholta kuin tapahtui Suomessa Helsingissä, Turussa ja muissa vanhoissa kaupungeissa 50–60-luvuilla.
Kommunistit eivät edes yrittäneet korjata näitä vanhoja taloja joten suuria virheitäkään ei tehty.
Nyt talot on kunnostettu vanhaan loistoonsa.
Mutta viimeksi käydessäni näkyi jo pelottavia merkkejä vanhan tuhoamisesta, mutta lama taitaa pelastaa
Ihmettelen, että tuonkin ikäinen ja luulisi jotain historiasta tietävän Soininvaarankin! Oletko koskaan lukenut että Neuvostoliitossa tuhoutui kolme miljoonaa rakennusta Suuren Isänmaallisen sodan aikana. Jo sodan päätyttyä voitiin tehdä valinta: joko rakennetaan nopeasti paljon taloja, ja karsitaan arkkitehtuurisia koristeita, tai sitten tehdään vähän mutta tehdään koristeita yms. Stalinin aikana tosin tehkiinkin arkkitehtuuriltaan vaikuttavia rakennuksia. Oli enemmän kansan etujen mukaista rakentaa standardimallisia taloja paljon, jotta suurta asuntopulaa saatiin helpotettua, lisäksi se kävi nopeammin ja edullisemmin. Miksi se sitten on väärin? Vain sellainen pikkuporvari joka ei uhraa vähääkään ajatusta kansan eduille voi alkaa nyrpistelemään nenäänsä rakennusten samankaltaiselle ulkonäölle, pikkuporvari joka varmaankin asuu imperialistisessa valtiossa, ehkäpä omistusasunnossa tai jopa yksittäistalossa autotalleineen yms!
Eipä siinä sitten tule mieleen että jos jossakin on sota tuhonnut taloja, että niitä pitäisi ehkä rakentaa kansaa varten. ihmettelee, että: “mitenkäs te kaikki ette asu näin vauraasti kuin minä, ettekö ehkä halua„?” Asuntojen massarakentaminen aloitettiin jo Stalinin aikana, jatkettiin revisionisti Hrustsjovin aikana(teollisuuden perusta jo Stalinin ajalta) ja jatkettiin. Kunnes revisionistien tuhotyö kaatoi lopulta koko Neuvostoliiton. Suurin revisionisti oli Hrustsjov. Kuvitteleeko herra Soininvaara että sosialismissa vain huvikseen nyt tehtiin arkkitehtuuriltaan vaatimattomia asuintaloja suuria määriä? Periaatteena oli: kaikki ihmistä varten ja ihmisen hyväksi. Ja näin tuleekin olemaan. Marxia mukaillen: joka kommunismissa haluaa ahnehtia itselleen monikerroksisen ja monihuoneistoisen asunnon kaikella turhalmaisuudella, sen aseistetun kansan viha pysäyttää.