Yksi Euroopan suurista infrastruktuurihankkeista on rakentaa nopea junayhteys halki Baltian maiden Tallinnast6a Varsovaan ja edelleen Berliiniin. Suomen pitäisi tukea tätä hanketta kaikin lihaksin, sillä olemme jäämässä syrjään Euroopan rautatieverkon kehityksestä. Nopeita junayhteyksiä (yli 250 km/h) rakennetaan nyt kovin Pariisi-keskeisesti. Suomi on jäämässä kehityksestä tyystin syrjään, mikä on pieni riski, jos öljyvarojen hiipuminen nostaa voimakkaasti lehtoliikenteen hintaa. Olisihan se kiva mennä illansuussa yöjunaan Tallinnassa ja herätä Berliinissä.
Rautatietunneli Helsingistä Tallinnaan on sitten aivan oma juttunsa. Sen kannattavuus on kiikunkaakun nykytilanteessa, mutta jos Tallinnasta aukeaa nopea yhteys Berliiniin, tunnelin kannattavuus nousee kohisten.
===============
Kiinnostukseni Rail Balticaan heräsi uudestaan, koska olen sunnuntaina lähdössä pyöräily- ja valokuvausmatkalle Viroon ja Latviaan. KKoska yksi elämäntehtävistäni on mainostaa pyörämatkailua, pyrin raportoimaan pyöräretkestä päivittäin, mutta kuvat saan artikkeleihin liitetyksi vasta Suomeen palattuani.Vanha ja kulunut sanontahan kuuluu, että kaikki paitsi pyöräily on turhaa.
Mikäs tuon kustannusarvio olikaan? Ja mikä on sen arvioitu käyttäjämäärä vuodessa? Jos tunnelin rakennuskustannus jaetaan n:lle vuodelle (kuten olet joskus tehnyt maantiehankkeiden kohdalla), mikä tulee kiinteäksi kustannukseksi per käyttäjä?
Tunneli tulee vasta, jos on yhteys eteenpäin. Nyt pouhuttiin siis siitä raideyhteydestä Tallinna-Varsova. Itse tunnelin kustannuslaskjelmat tarkentuvat aikanaan. Nyt hyvä arvaus on pari miljardia. Kun Helsinki-Tallinna välillä martkustajia olisi kymmenen miljoonaa, kyllä se laivaliikenteen kustannuksille pärjäisi. Ja toimii tuulisinakin päivinä.
Tallinna-Helsinki tunnelin suurin positiivinen vaikutus olis varmaan se, että se lisääis kilpailua hyvästä hallinnosta Helsingin ja Tallinnan välillä, jos kuka tahansa suomalainen tai virolainen voisi valita asuinpaikkansa mielensä mukaan ja käydä kummassa tahansa kaupungissa töissä. Riskinä tietysti on, että kaupunkiliitosintoilijat alkavat syyttää toista kaupunkia kermankuorinnasta yms. ja vaatia Helsingin liittämistä Tallinnaan tai toisin päin.
Syöttöliikenne muuttuu vähitellen enemmän ja enemmän rautateillae ja lentoliikenne jää pitkän matkan reiteille. Syitä on monia, eikä polttoaineen hinta edes tärkeimpiä. Ilmatila ruuhkautuu, junayhteydet ovat nopeampia keskustasta keskustaan jne.
Suomi on rakentanut Helsiki — Vantaan lentoasemasta merkittävää porttia Aasiaan. Jos se jää sivuun syöttöliikennereiteiltä, ei tulevaisuus ole valoisa.
Vaikka en usko Helsinki — Tallinna rautatietunnelin kannattavuuteen sinänsä, on joku liittymä keski-eurooppalaiseen rataverkoon Suomen kannalta toivottava. Hanke on selvästi eurooppalainen, joten siihen kaiken järjen mukaan pitäisi saada EU-rahaa.
“Nyt hyvä arvaus on pari miljardia.”
Jota Suomen ei tarvitsisi maksaa kokonaan itse.
Tunneliin pitäisi mahduttaa sekä juna- että autoliikenne. Tunnelimaksua voisi puntaroida vaikkapa suhteessa Tanskan-Ruotsin Öresundin siltaan. 38 €/sivu henkilöautolta.
http://uk.oresundsbron.com/page/60
Tunneliin siirtyisi iso osa Öresundin liikenteestä; ilmeisesti kaikki se, joka tulee tai suuntautuu Saksan itäpuolelle.
Erityinen etu olisi nopeus, kun Ruotsin kautta ei tarvitsisi mennä lautalla joten Espanjan tomaatitkin tulisivat Odenkin pöytään taatusti vihreinä 🙂
Pari muttaa matkassa: Jos tunneliin tulisi rautatieyhteys, sitä vastustaisivat vain varustamot ja kumipyöräalat. Jos sekä juna että autoliikenne, varustamot vastustaisivat kiivaasti ja kumipyöräliikenne melko kiivaasti pelätessään tavaran siirtyvän kiskoille.
Mutta hankitaan noille vaikutusvaltaiset viholliset: VR, rakennusala ja rahoitussektori. Nuo kaksi jälkimmästä löytyvät kun lausuu taikasanan elinkaarimalli ja VR kun puhuu raideleveydestä.
Suomen (ja Venäjän) raideleveys on seuraavissa: Viro, Liettua, Latvia, Ukraina, Valko-Venäjä.
Tunnelin maamassoilla voisi täyttää muutaman liejuisen lahden tonteiksi, joten pari ropoa siitäkin.
Tunnelin sijaan pitäisi tosiaan ajaa Rail Balticaa, koska sen toteutuminen on realistisempaa.
Suomenlahden ylitykseen voitaisiin käyttää junalauttaa, joka on huomattavasti tunnelia edullisempaa. Uudet laivat kulkevat Tallinnaan parissa tunnissa kesät talvet joten matka-aikakaan ei ole ongelma.
Ennen kuin suomalaiset ymmärtävät hyvien rautatieyhteyksin päälle, tulisi suomalaisten oppia syömään vaikkapa bratwurst-makkaraa. Ei kuitenkaan posket pullollaan.
Joo, olisi jo aika saada suomalaisetkin kytkettyä edes jollain tapaa eurooppalaiseen kulttuuriin.
Mutta kun itäistä hukkarajaa on 1400 km ja vettä ympärillä riittää, niin mitenkähän verkkarikansa saataisiin eurooppalaistumaan — edes hieman.
Tosin Osmo näyttää mallia ja lähteekin esimerkillisesti polkupyörämatkalle Viroon ja Latviaan.
Kireitä ketjuja ja pitkiä alamäkiä
Hakeuduin sivuillesi, kun mietin pyöräilyn ja leirintämatkailun hiipumista Suomessa. En ole koskaan ollut perustamassa yhtäkään yhdistystä, mutta maassa ei taida puuhailla eturyhmää, joka edistäisi tätä kiistatta kai ekologista ja terveellistä vapaa-ajan viettomuotoa.
Rail Baltica on tosi kannatettava hanke. Täällä Helsingin ja Suomen päässä tulisi varautua ratkaisuihin, joiden realisoitumisaika on vielä mahdollisesti kaukana.
Onko Hernesaaren rakentaminen nyt otollista ? Se pitäisi varata tulevalle junalauttayhteydelle. Päärata voisi jatkua Pasilasta Hakaniemen metroaseman kautta tunnelissa sinne. Joskus myöhemmin lauttayhteys voi muuttua tunneliyhteydeksi Tallinnaan.
Olen kuullut Rail Balticassa ongelman olevan että baltit haluaa luotijunaradan ja maksava taho eli EU ihan vaan nopean radan. Vajaa 200kmh ja 300kmh radan hinnassa on varmaan parikertainen ero kustannuksissa, eli ymmärrän rahoittajaa. Tärkeintä minusta olisi saada rata aikaiseksi, sitä voi parannella sitten myöhemmin.
Suomen päässä ja kannalta, se Berliinin matkustajayhteys on minusta toissijainen. Olennaista olisi että rata kytkee yhteen Helsingin ja ylipäänsä Etelä-Suomen, Tallinnan ja Riikan. Lisäksi tulee tavaraliikenne.
Autot toki vietäisiin tunnelissa junilla, niin kuin Kanaalitunnelissakin. Tallinnan päässä on rata satamaan saakka, meilläkin oli, mutta se on nyt purettu. Alkuun riittäisi vaikka näpsäkkä vaihtoyhteys Tallinnassa.
Silläkin uhalla että siitä tulisi sellainen megaprojekti joka ei valmistu koskaan, olisi houkuttelevaa kytkeä lentokentän tunneli ja Tallinnan tunneli yhteen. Eli kyseessä olisi pääradalle tunneli Kerava — Pasila — Tallinna. Käytännössä tämä tarkoittaisi mm. sitä että Helsinki-Vantaa palvelisi Tallinnaa, Tamperetta, Lahtea, Lappeenrantaa… mikä taas siirtäisi matkustajia liityntälennoilta junaan.
Aika aloittaa Rail Baltica olisi nyt, baltien taloudet on sellaisessa kurjimuksessa, että sinne jouduttaneen kaatamaan EU-rahaa joka tapauksessa. Suomalaisittain olisi mukava saada rata vastineeksi.