Moottoripyörät bussikaistoille?

Kaupunkisuunnittelulautakunnan jäsenet ovat saaneet viestin, jossa esitetään, että moottoripyörät päästettäisiin bussikaistoille. Näin kuulemma on monessa maassa. Ajatus on yllättävä. Keksiikö joku, miksi näin ei voitaisi tehdä? Se ei riitä selitykseksi, että autoilijoita pännii, kun moottoripyörät pääsevät nopeammin eteenpäin. Busseja ketterästi pujottelevat moottoripyörät eivät sanottavasti haittaisi.

34 vastausta artikkeliin “Moottoripyörät bussikaistoille?”

  1. Tuntuu vähän lillukanvarrelta, prätkiähän on loppupelissä aika vähän liikenteessä. Liikenteellisesti muutos ei siis varmaan olisi ongelma, mutta mutta: Ettei tuo pänniminen vaan heikentäisi autoilijoiden pysymistä omalla kaistallaan? Tämä ei toki olisi ongelma, jos bussikaistoja valvottaisiin muutenkin kuin lehdissä etukäteen ilmoitetuilla tehoiskuilla.

  2. Minkä takia moottoripyörät ei haittaisi? Haitta ei toki olisi suuri, kun moottoripyöriä ei ole kovin paljon, mutta kyllähän nekin vievät katutilaa liikennevaloissa ja muualla.
    Ajatuksena ”ketterä pujottelu” kuulostaa vaaralliselta, mutta ehkä se ei sitä ole. Mutta en ole vakuuttunut että ”ketterä pujottelu” on moottoripyörien ominaisuus, vaan ennemminkin kuljettajien. Jos bussikaistojen ansiosta moottoripyörä on ruuhkassa paljon autoa nopeampi, niin kai sitä vähemmän ketterätkin virastosedät haluavat sitten pötpöttää moottoripyörillä.

  3. Moottoripyöriltä on kielletty myös seisovissa ruuhkissa kaistojen välissä ajaminen. Kiellon syynä on liikenneturvallisuus, sillä moinen puikkelehtiminen vaikuttaa vaaralliselta. Voisin kuvitella, että samanlaisella argumentilla voidaan kieltää tämäkin ”ketterä pujottelu”, vaikka tosiasiallinen syy olisikin se, että autoilijoita potuttaa kun toisilla on kivempaa.

    Jatkuva kaistojen vaihto saattaisi ehkä säikyttää niitä, joiden eteen mopot kurvailevat. En tiedä. Moottoroituja kaksipyöräisiä on Suomessa niin vähän, etten osaa kuvitella sitä ongelmana. Toisaalta liikenneryhmän marginaaliuskaan ei ole mikään argumentti.

  4. Täällä Lontoossa on konservatiivisen pormestarin toimesta äskettäin sallittu moottoripyörien ajaminen bussikaistoilla. Suurin vastustus on tullut pyöräilijöiltä. Bussikaistat ovat monissa paikoissa turvallinen kulkuväylä pyöräilijöille, ja moottoripyörien pelätään olevan aiheuttavan heille vaaratilanteita. Itse olen samasta syystä tätä muutosta vastaan – vaikka tosiasiassa bussien väistely on kaikkein pelottavinta puuhaa..

  5. Bussilla liikkuminen taajamissa on jo niin takkuista, hidasta ja epämiellyttävää, että minä en kannata ainakaan mitään huononnuksia siihen.

    Koska ei tuo moottoripyöräily ainkaan bussiliikennettä sujuvoittaisi, eihän? Ehkä jossain Länsiväylällä moottoripyörät olisivat aika yhdentekeviä kyllä bussikaistalla, mutta Manskulla eivät.

  6. Plussaa:
    -moottoripyörät poistuvat muilta kaistoilta minkä nyt ei luulisi autoilijaa haittaavan. Paitsi se kateus, kuten Osmo sanoikin.

    Miinusta:
    -Toivottavasti pysäkiltä lähtevät bussit huomaavat tummassa rotsissa mustan prätkän selässä porhaltavan (juu, on muillakin kaistoilla vaaransa). Bussikuskit voi vähän stressaantua?

    -bussikaistoja käyttävät muutkin ihan laillisesti.
    Taksit, oikealle kääntyvät, ja noloa tunnustaa etten tiedä: onko Helsingissä merkittävästi bussikaistoja joita saa käyttää jakeluliikenne?
    Mutta edelleen siellä voi olla moottoripyöräilijällä turvallisempaa kuin yksityisauto-kaistat (pun intended).

    Mitkähän nuo ”muut maat” ovat? Jo Italiassa prätkien ja skoottereiden osuus on ihan toinen kuin meillä ja tuollaisen muutoksen merkitys suurempi.

    Aleksi Knuutila: Lontoossa tosiaan pyöräilijät turvautuvat bussikaistoihin ja täytyy sanoa että bussikuskit olivat todella kärsivällisiä jonkun polkiessa edellä Jääkärin tai Ainon brittivastineella 15 km/t. Tää ei ollut moite Lontoon fillaristeille, missäs he muuallakaan.

  7. Moottoripyörä kiihtyy paremmin kuin auto ja on ketterämpi, joten ne eivät aiheuta samalla tavalla ruuhkaa, joten liikkuessaan bussikaistoilla ne antavat muille kaistoille enemmän tilaa autoille. Ne eivät hidasta bussien liikennettä. On myös turvallisempaa, kun käyttävät bussikaistoja, kaikki autoilijat eivät osaa huomioida moottoripyörää, joka liikkuu odottamattoman nopeasti ja ketterästi. Näin ei satu vahinkoja eikä myöskään siitä syystä synny ruuhkia.

  8. Monilla moottoripyöräilijöillä tuntuu olevan kova tarve elvistellä ja pitää hirveää meteliä pyörillään. Jos bussikaistat lisäävät tätä lapsellista metelöintiä, niin ei kaistoja siihen pidä luovuttaa.

  9. Kuulostaa sillä tavalla hyvältä, että moottoripyörä on pienempi mutta kantaa silti sen saman yhden henkilön, joka autossakin useimmiten on.

    Isojen teiden liittymiä voisi harkita tarkemmin. Esim. Kehä I:llä on liittymiä, joissa bussikaista toimii myös tavallisten autojen kiihdytyskaistana. Näissä saa olla tarkkana, että kiihdytyskaistalle tullessa bussi tule vasemmasta takaovesta sisään. Bussin näkee helpommin kuin moottoripyörän, joten tämä ongelmat ainakin pahenisi.

  10. Olipas pitkästä aikaa positiivinen ehdotus. Tätä on motoristipiireissä jo pitkään haaveiltu, toivottavasti toteutuu. Moottoripyöriä on tosiaan sen verran vähän, että haittaa busseille tuskin syntyy ja toisaalta valvontakaan ei ole vaikeaa kun auton ja moottoripyörän sekoittaminen toisiinsa ei kovin helposti tapahdu.

  11. Lähinnä sitä toivoisi, että tuo pujottelu varattaisiin oikeasti ketterille (ja vähäkulutuksisille 🙂 pienemmille pyörille: paino/teho/päästö/etc rajoitus tai niiden kombinaatio olisi paikallaan. Mitään liki tuhat kuutioisia (esim. superbikeja) ei ole syytä tehdä nykyistä houkuttelevammiksi: liikenne kuolemat kääntyisivät jyrkkään nousuun, kun kaikki hullut painelisivat 110 km/h kaupunkialueella tyhjillä kaistoilla.. Tosin se voisi olla evoluution kannalta ihan hyväkin.

    Itsehän ajan kaksipyöräisillä vain ihmisvoimin.

  12. Minä ehdottaisin että se virallinen ”Moottoripyörä” siis yli 125-kuutioinen meluisa turvonneiden läskien hölmöilyväline olisi jotenkin pois tästä. Sensijaan kevytmoottoripyörä ja mopo ja motorisoitu polkupyörä ovat ihan kunnollisia työmatkavälineitä.

    Itse asiassa mullahan oli sellanen dilemma 70-luvulla, että käytin polkupyörää kaikkiin työmatka-ajoihin. Sitte kuiteski perhe muutti 20 kilsan päähän Otaniemestä ja 40 kilsaa oli kertakaikkiaan liikaa päivittäiseen työmatkapyöräilyyn. Satapiikkinen Vespa toimi ihan hyvin, paitsi sitten kävi niin, että tuli Bussikaistat ja poliisi alkoi mätkiä sakkoa tien vieressä ajosta. En millään uskaltanut ajaa Itäväylällä 80 kilsaa tunnissa
    keskellä tietä liukkailla talvisäillä, ja oli pakko hankkia auto.

  13. Hyvä idea. Tämä ideahan on jo muualla keksitty aikoja sitten ja olisi aika tuoda myös Suomeen.

  14. Ehdotus kuulostaa hyvältä.
    Tämä auttaisi varmasti ruuhkiin, busseja tämä ei myöskään hidastaisi ja tekisi turvallisemmaksi moottoripyöräilijöiden ajon.

  15. Moottoripyöristä puhuttaessa pitäisi ensimmäisenä kieltää niiltä autopaikalle pysäköinti. Moottoripyörän paikka on siellä, missä polkupyöränkin. Jos se halutaan laittaa ruutuun, niin se mahtuu olemaan siinä myös poikittain siten, että samaan ruutuun mahtuu myös auto.

    Autoista puheenollen tuli mieleen se, että myös pikkuauton, kuten c2:n ja smartin voi pysäköidä kadunvarteen poikittain. Ei tarvitse paljoa auton leveyttä suurempaa rakoa mahtuakseen. Suomessa tämä on varmasti laitonta.

    Aikoinaan paljon moottoripyörällä ajelleena toivottaisin bussikaistojen käytön sallimista ilolla. Samoin ruuhkassa pitäisi olla lupa ohittaa seisovaa liikennettä.

  16. Ehdottoman positiivinen kehitysehdotus. Tekisi liikkumista ruuhkaliikenteessä huomattavasti sujuvampaa ja mukavampaa. Täytyy ottaa huomioon, että kuumana kesäpäivänä pyörän päällä ruuhkassa seisominen on huomattavasti tukalampaa kuin ilmastoidussa autossa.

    Täällä on komentteissa selkeästi havaittavissa yleisesti kielteinen suhtautuminen moottoripyöriin ja moottoripyöräilijöihin, mutta kuten todettu, se ei saisi vaikuttaa itse asiaan.

    Moottoripyörä mallista ja kuskista riippumatta liikkuu ketterämmin kuin autot. Itseäki pelottaa ajatus pysäkiltä eteen kiilaavista busseista, mutta tämä on aivan arkipäivää liikenteessä ja siihen osaa varautua automaattisesti. Onneksi moottoripyörät eivät ainoastaan kiihdy nopeasti, mutta myös pysähtyvät ripeästi.

    Mitään kuutio ja/tai tehopainosuhderajoituksia on tähän turha asettaa. Superbike malliset pyörät ovat sieltä ketterimmästä päästä esim. kustomeihin verrattuna, mutta kaikki pyörät liikkuvat kuitenkin merkittävästi autoja ketterämmin.

    Toinen mielenkiintoinen kehitysehdotus olisi kaistojen välissä ajamisen salliminen, ainakin silloin kun jonot ovat pysähdyksissä. Sekin purkaisi osaltaan kaupunkien ruuhkia ja on täysin arkipäivää muissa euroopan kaupungeissa.

  17. Linja-autolla ei ole etuoikeutta. Taajamassa ja max. 60 km/h rajoitusalueella pysäkiltä pois pyrkivälle linja-autolle on annettava esteetön kulku. Eri asia.

  18. En minä nyt keksi miksi motoristeja pitäisi kiusata jos niistä ei ole olennaista haittaa busseille, mutta tarkkuutta tuo vaati. Ei ole olemassa mitään EU-standardi bussikaistaa, rajoitukset vaihtelee maittain ja kaupungeittain, eli poikkeuksiakin tulee tarkastella suhteessa paikallisiin käytäntöihiin.

    Poikkeus ei saa koskea joukkoliikennekatuja. Esim. Eliel Saarisen katu, suunnitteilla olevista esim. kakkosjokeri ja Laajasalon silta. Nämä on myyty asukkaille ja viety herkille alueille sillä perusteelle, että liikenne on vähäistä ja siten pieni (melu)haitta.

    Ryväs on oikeassa noista isoista pyöristä. Harrikka katukuilussa on jotain sellaista ettei sitä käsitä ennen kuin itse kuulee. Melunvaimentimen hukanneita pyöriä ei tule suosia kaupungissa, niiltä pitäisi ottaa tavattaessa kilvet pois ja roima rikesakko päälle.

  19. Laitetaan tänne listaa, joissa moottoripyörälla ajo bussikaistalla on sallittu:

    Englanti, lähes kaikki kaupungit, mm. Lontoo 2009
    Ruotsi, ainakin Tukholma
    Kreikka, kaupungit?

  20. Esko Niemi:
    Bussikaistoista päättävät politiikot istuvat takseissa. As simple as that.

  21. Jukka kirjoitti 10.6.2009 kello 19:32: ”Onneksi moottoripyörät eivät ainoastaan kiihdy nopeasti, mutta myös pysähtyvät ripeästi.”

    Tämähän ei pidä paikkaansa kuin puoliksi. Kaksi pyöräisen jarrutusmatka on pidempi kuin autolla. Harhakuvan syynä lienee se, että harva autoilija viitsii normaaliajossa polkaista takapyöriä ”ilmaan”. Suosittelen käytännön koetta kaikille motoristeille, jotka eivät sanaa usko.

    ”Mitään kuutio ja/tai tehopainosuhderajoituksia on tähän turha asettaa. Superbike malliset pyörät ovat sieltä ketterimmästä päästä esim. kustomeihin verrattuna, mutta kaikki pyörät liikkuvat kuitenkin merkittävästi autoja ketterämmin.”

    Minä en hoksaa, miksi tuollaisilla tappovehkeillä ajamista ei voitaisi rajoittaa kaupungeissa. Tai siis tehdä siitä vähemmän houkuttelevaa verrattuna pienempiin pyöriin.

    ”Itseäki pelottaa ajatus pysäkiltä eteen kiilaavista busseista, mutta tämä on aivan arkipäivää liikenteessä ja siihen osaa varautua automaattisesti.”

    Ei bussi voi kiilata eteen, koska olet antanut tietä, jos bussi on lähdössä. Ei siis syytä pelkoon 🙂

  22. Asiaa liipaten, osaako joku kommentoida tietoa, jonka mukaan mopolla saisi ajaa bussikaistalla.

    Talouselämässä oli noin vuosi sitten artikkeli skoottereista ja tässä mainittiin, että moposkotterit saavat ajaa bussikaistoilla. En ole asiaa mistään tarkistanut, vaan toiminut tämän mukaan.

    Välillä tunnen oloni typeräksi tien tukkona, kun Vespani kulkee vain 45 km/h ja nopeusrajoitus on 50, jossain jopa 60 km/h eikä viereisellä pyörätielläkään ole sallittu mopoilua.

  23. Esko Niemelle: Tieliikenneasetuksen (182/82) 19 § nojalla:

    http://www.finlex.fi/data/sdimages/541b.gif

    541 b. Linja-autokaista

    Merkit 541 a ja 541 b

    Merkillä osoitetaan linja-autoille varattu ajokaista. Jos ajokaista on varattu myös takseille, ilmoitetaan tämä merkin alareunassa olevalla merkinnällä ”TAXI”. Linja-autoille varattua ajokaistaa saavat käyttää myös raitiovaunut, hälytysajoneuvot, poliisin virkatehtävässä olevat ajoneuvot ja lisäkilvessä mahdollisesti ilmoitetut muut ajoneuvot. Milloin linja-autokaista on ajoradan oikeassa reunassa, sitä saavat käyttää myös mopot, invalidipyörät ja polkupyörät. Ryhmittymiseen kääntymistä varten saavat linja-autokaistaa käyttää kaikki ajoneuvot. Merkin vaikutusalue ulottuu seuraavaan risteykseen, jollei merkillä 542 a tai 542 b ole toisin osoitettu. Merkki sijoitetaan linja-autokaistan yläpuolelle sen alkamiskohtaan ja se voidaan tarvittaessa toistaa.

  24. Ilmanlaadun kannalta ei ole oikein edullista kannustaa ihmisiä siirtymään autosta moottoripyörään, skootteriin tai mopoon. Kaksipyöräisten päästönormit laahaavat kaukana autojen perässä ja vanhaa teknologiaa käyttäen päästöt ovat huimia, esim: http://www.galilei.fi/index.php?luokkaid=1&id=82
    http://www.mmaf.fi/forum/index.php?action=dlattach;topic=156.0;attach=54

    Euro3-normi on ollut voimassa 2007 lähtien, mutta pyörillä on vaikeuksia pysyä norminmukaisina: http://www.mpmaailma.fi/index.php?news=6&news_id=2554 Autoissa ei ole kuultukaan kaasuttimista pariinkymmeneen vuoteen, mutta uudessakin pyörässä voi yhä olla vanhanaikainen kaasutinmoottori. Ilmeisesti pienimoottoriset pyörät, skootterit ym. ovat tässä pahimpia.

    Toinen kysymys on liikenneturvallisuus. Ainakin Britanniassa moottoripyöräily on ylivoimaisesti vaarallisin liikkumismuoto. Kaupunkiliikenteessä kuljettajan havaintokyky on jo muutenkin koetuksella. Ei ehkä ole hyväksi, jos suojateiden tarkkailuun varattua havaintokapasiteettia joutuu kohdentamaan nykyistä enemmän moottoripyörien tarkkailuun?

  25. Kaksipyöräisten lisääntyvää käyttöä kaupunkiliikenteeseen puoltaa nimenomaan pysäköintitehokkuus. Tästä syystä niiden käyttöä edesauttavat järjestelyt kuten oikeus käyttää bussikaistoja pitäisi sallia.

    Hyvä kotimainen esimerkki pysäköintitehokkuudesta löytyy Helsingin Vaasankadulta, jonka MP-parkissa on ehkä puolentoista autopaikan vaatimassa tilassa kymmenkunta moottoripyörää.

    Ulkomaisena esimerkkinä, alla linkki kuvaan Firenzen rautatieaseman vierestä. Voi vain miettiä kuinka paljon paikoitustilaa vaadittaisiin, jos kuvassa olevien kaksipyöräisten kuljettajat olisivat käyttäneet autoja, pienenkin auton pysäköiminen kun vaatii kaksipyöräiseen verrattuna moninkertaisen tilan johtuen sekä suuremmasta koosta että auton pysäköimiseen vaadittavasta suuremmasta liikuttelutilasta:

    http://www.aijaa.com/v.php?i=4346794.jpg

  26. LNu:lle tiedoksi,että kyllä se nyt vain on kylmä tosiasia,että moottoripyörä pysähtyy huomattavasti lyhyemmällä matkalla kuin auto.juuri tuollaisten kateellisten ihmisten vuoksi tässä maassa estetään kaikenlainen kehitys parempaan suuntaan.itse en näe tuossa yhtäkään haittapuolta,lisäksi pitäisi sallia moottoripyörille kaistojen välissä ajaminen ruuhkissa.

  27. ”Pysäkiltä lähtevällä bussilla on etuajo-oikeus, joten prätkän pitää varfoa sitä.”

    Milloinkohan poliisit alkaisivat puuttua siihen, että bussikuskit eivät ilmoita liikkeellelähdöstään ajoissa. Väistämisvelvollisuus on kyllä olemassa, mutta jos vilkku menee päälle samaan aikaan kun bussi lähtee jo liikkeelle, ei siitä sivulta voi väistää mihinkään. Autolla tulee näissä nopeuksissa vain peltivaurioita, mutta motoristilta saattaa lähteä henki.

    Toinen onkin sitten nämä nopeudet – jotkut bussikuskit kun kiilaavat eteen vaikka rajoituksen mukaan mitään etuajo-oikeutta ei olisikaan.

    Näistä kumpaakaan ei yhdenkään autoilijan tule väistää kertaakaan, jotta oppivat käyttäytymään.

  28. Hyvä ehdotus, jota on motoristipiireissä kaivattu. Bussikaistan tarkoitushan ei pitäisikään olla se että nimenomaan bussit pääsevät helpommin läpi, vaan että ihmiset pääsevät helpommin läpi. Jos teet jotain konkreettista helpottaaksesi ruuhkia (valitset bussin, moottoripyörän tai jonkin muun väkimäärään nähden tilaa tehokkaasti käyttävän ajoneuvon), saat vastineeksi jotain selvää etua, kuten joukkoliikennekaistat käyttöösi. Samalla helpotat myös muiden liikkumista poistumalla siitä pahemmasta ruuhkasta ottaessasi käyttöön joukkoliikennekaistojen kapasiteettia, jota on nykyisin turhan paljon vajaakäytössä.

  29. Esimerkkejä kaupungeista, joissa bussikaistalla saa ajaa myös moottoripyörällä. Välttämättä ei saa ajaa kaikilla bussikaistoilla, lupa osoitetaan liikennemerkillä tai lisäkilvellä. Esim. ”Gäller även MC” Tukholmassa ja ”Carril exlusivo bus, taxi, motos” Madridissa:

    – Lontoo
    – Oslo
    – Tukholma
    – Madrid

  30. Lnu kun kirjottelee siellä niin kärkkäästi. Kannattaa ottaa asijoista selvää ennen niiden julkistamista, jottei ihmiset saa väärää tietoa eikä itsekkään tarvitse jälkeenpäin tuntea oloaan hölmöksi! Hieno ehdotus tuo bussikaista jonka toteutuessaan kaikille jää enemmän aikaa olla esim. perheen kanssa.

  31. Mielestäni Tero tuossa puhui täyttä asiaa. Selkeät perustelut miksi moottoripyörille pitäisi sallia bussikaistan käyttö.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.