Torikorttelien rakentamistapaohje ja julkisten ulkotilojen valaistus ja opastuksen yleissuunnitelma sekä liikennesuunnitelma
Aleksin ja Espan väliset korttelit kauppatorin tienoilla muutetaan tylsistä toimistoista kansalaisten olohuoneeksi ja suurelta osin jalankulkualueeksi. Suunnitelma vaikuttaa hienolta — erityisen hienoa on, että suunnitellaan valaistus kokonaisuutena. Enemmänpuhetta tulee liikennesuunnitelmasta.
Katariinankatu muutetaan kävelykaduksi, mikä poistaa sieltä myös ratikan. Ratikka pannaan kulkemaan kaksisuuntaisesti yksillä kiskoilla pitkin Unioninkatua samaan tapaan kun Mikonkadulla. Nämä yhdistetyt kiskot vähän arveluttavat jos ne kovasti yleistyvät. Kun kolmonen pysähtyy Aleksille odottamaan Unioninkadulla vastaan tulevaa ratikkaa, sen perään jäävät odottamaan myös seiskat ja neloset. Ykkäseltä poistuu pysäkki Senaatintorilta. Kolmoselta ja 1A:lta Havis Amandan pysäkki siirtyy Etelärantaan Kolera-altaan kohdalle. Hallituskatu katkaistaan Tuomiokirkon edestä. Aleksi katkaistaan yksityisautoilta Senaatintorin kohdalla.
Täydennysrakentaminen Pakilantie 17:ssä
Tontille sallitaan toisen viisikerroksisen rakennuksen rakentaminen, jolloin uutta kerrosalaa tulee noin tuhat neliötä lisää. Asukkaat vastustavat ja Pro Maunula ry sanoo rakennuksen pilaavan täysin Maunulan vanhan kulttuurimaiseman.
Tontti on kaupungin omistama. Siinä on vuokralaisena Asunto Oy Pakilantie 17, jonka asukkaat vastustavat lisärakentamista tontille, koska piha pienenee. Pienenä porkkana asunto Oy:lle maksetaan korvauksena 1/3 lisärakennusoikeuden arvosta, siis ainakin 100 000 euroa. Näissä tapauksissa tuo korvaus hupenee usein siihen, että maanvarainen pysäköinti joudutaan tilan puutteen takia korvaamaan kalliimmalla ratkaisulla.
Vastustettu on myös Pakilantien varteen istutettavaa puurivistöä, koska Pakilantie ei ole Bulevardi, ja niinpä se on kaavaesityksestä poistettu.
Olin aikleissa pyöräillä katsomaan tonttia, mutta sade ja Murakamin Kafka rannalla estivät aikeeni.
Täydennysrakentamista Munkkivuoressa
Ulvilantie 11 b:n tontista lohkaistaan uusi tontti 2500 kerrosneliön uudisrakentamiselle. Riitaa on täydennysrakentamisesta yleensä ja tontilleajosta erityisesti. Muistutuksissa pelätään muidenkin taloyhtiöiden haluavan rahastaa lisärakentamisoikeudella. Taloyhtiö taas haluaisi, että ajo tontille kulkisi Raumantien kautta. Munkkivuori on rakennettu ympyrämäisen Ulvilantien sisään autottomaksi alueeksi. Viraston mielestä ajatus, että tälle tontille ajettaisiin kuitenkin ympyrän sisältäpäin, rikkoisi koko rakenteen.
Kaupunki leikkaa osan tontin arvonnoususta itselleen, kuten tapana näissä kaavoissa on.
Kaavassa on vaatimuksena, että rakennettavien asuntojen keskikoko on vähintään 75 m2. Tämä on minusta Munkkivuoressa erityisen pe3rusteltua. Asuntojen keskikoko Munkkivuoressa on 54 m2. Voitaisiin rakentaa keskikooltaan jopa isompia kuin 75 m2.
Vuosaaren Ramsinranta III:n asemakaavaehdotuksesta tehdyt muistutukset
Maanomistaja pitää viheryhteyttä liian leveänä, hotellinomistaja haluaisi lisää autopaikkoja ja virkistysreitin kauemmaksi ja pientaloasukkaat pelkäävät, että 25 metrin päässä olevat kolmikerroksiset talot varjostavat heidän talojaan. Juhannusyönä näin saattaa käydä, koska kerrostalot sijaitsevat pientaloista luoteeseen.
Vastauksia ponsiin ja aloitteisiin
On esitetty
- - uudenlaisen, kaupunkiasumiseen sopivan puurakentamisen kehittämistä; (Laura Kolbe);
- - Kruunuvuorenrannan yhteisöllisyyden ja omaleimaisuuden vahvistamista(Heli Puura);
- - Myllypuroon kaavoitetun 2000 asukkaan pientaloalueen perumista (kansalaisaloite);
- - luonto ja virkistysarvojen huomioimista ja asukasyhteistyötä Laajasalon raideyhteyden suunnittelussa (Paavo Arhinmäki);
- - Tervasaaren virkistyskäytön turvaamista siltojen jatkosuunnittelun yhteydessä (Tuomas Rantanen)
- - joukkoliikenteen edistämistä talousarviossa(Yrjö Hakanen);
- - Töölön metron kiirehtimistä (Maija Anttila);
- - bussipysäkkiä Itäväylälle Mustavuoren virkistysalueen kohdalle (kansalaisaloite);
- - kävelykeskustan laajentamista (Elina Moisio).