Kävin tänään asiantuntijana sosiaali- ja terveysvaliokunnassa kertomassa ajatuksiani palvelusetelilainsäädännöstä. Asian on sen verran mielenkiintoinen, että kirjoitan tästä useamman postauksen sarjan; pitkät jutut kun eivät oikein toimi blogissa.
Palvelusetelin ideana on, että kunta voi antaa henkilölle, jotka tarvitsee jotain kunnallista palvelua vaihtoehtona palvelusetelin, jolla tämä voi ostaa saman palvelun yksityiseltä puolelta. Jos seteli ei riitä palvelun ostasmiseen, pitää erotus maksaa itse.
Minulla on palvelusetelilainsäädäntöön henkilökohtainen suhde, sillä aikanaan viimeisenä virkatyönäni peruspalveluministerinä asetin kahden hengen selvitysporukan (Risto Suominen Suomen yrittäjistä ja Olli Valpolan Kelasta) selvittämään asiaa.
Minä ajattelin silloin, että palveluseteli olisi omimmillaan kotipalveluissa. On aika henkilökohtainen asia, kenet päästää kotiinsa huseeraamaan. Tässä palvelussa laatu on varsin henkilökohtaisesti koettu asia; henkilökemiat esimerkiksi ovat tärkeä asia.
Motiivinani kotipalvelun palvelusetelissä oli myös uhkaava henkilökuntapula. Toimintarajoitteinen vanhus tarvitsee jonkun, joka käy kaupassa ja jonkun joka siivoaa. Kumpikaan näistä ei vaadi mitään sosiaali- ja terveysalan ammattitutkintoa. Kauppias voisi organisoida kotiinkuljetuksen ja huoltoyhtiön siivooja voisi raput siivottuaan tulla siivoamaan myös vanhuksen asunnon ja tiskaamaan tiskit.
Ajatuksenani oli myös, kun monella vanhuksella on kohtalaisen hyvä eläke, nämä voisivat ostaa enemmänkin palveluja kotiinsa kuin mistä kunta maksaa. Ennen kuin joku pitää tätä kovin epäoikeudenmukaisena, huomautan, että valtio tukee tätä joka tapauksessa automaattisesti 60 prosentilla kotitalousvähennyksen kautta. Jos jollakin on parempi eläke kuin toisella, jotain hänellä on enemmän. Miksi olisi väärin käyttää omaa rahaansa parempiin kotipalveluihin kuin vaikkapa etelänmatkaan?
Seuraava hallitus tuhosi tämän ajatuksen kahdella säädöksellä: palveluseteliä saattoi käyttää vain sosiaalipalveluihin, mutta ei terveyspalveluihin. Yleensä se kotona käyvä tekee molempia töitä, mutta nyt saisi tehdä vain toista. Toiseksi kiellettiin oman rahan käyttö palvelusetelin lisäksi. Jos halusi siivouksen lisäksi myös tiskinpesun, piti kutsua paikalle joku toinen.
Nyt ministeri Risikko korjaa tämän, mutta samalla hän esittää huomattavasti laajempaa palvelusetelilainsäädäntöä kuin minulla oli mielessäni.