Site icon

Kaupunkisuunnitelulautakunnan lista 7.5.2009

Lau­takun­nan tärkeim­mät asi­at kohdis­tu­vat Laa­jasa­lon Kru­unuvuoren­ran­nan alueeseen, jonne on tulos­sa uusi 15 000 asukkaan kaupunki. 

Pöydältä:

Kruunuvuorenrannan kaavat: kaavaluonnos Hopealaakson ja Kaitalahden laajennukseen sekä Gunillankallion kaava.

Kuu­ru­vuoren­ran­taan suun­nitel­laan uut­ta 15 000 asukkaan kaupunkia. Luon­tovä­ki on urput­tanut raken­nuste­hokku­u­den nos­tos­ta suun­nit­telun aikana. Paljon siinä jää hienoa luon­toa alle, mikä ei tietenkään nyky­isiä asukkai­ta tyy­dytä. Keskelle aluet­ta jää kuitenkin suuri luon­non­suo­jelu­alue.  Alue yhdis­tetään keskus­taan peräti kolmel­la ratikkare­it­il­lä. Metrolin­jaus ei kaavaan mah­du, joten tule­vaan San­ta­ham­i­nan kaupungi­nosaan matkuste­taan ratikalla.  Uut­ta asuin­pin­ta-alaa tulee näis­sä kaavois­sa yhteen­sä noin 100 000 k‑m2, mikä on neljännes lau­takun­nan vuo­den tavoit­teesta. Mut­ta Kru­unuvuoren­ran­nan kaavoitus ei lopu tähän.

Ei ratikkaa Laajasalosta Herttoniemeen

Samas­sa yhtey­dessä annetaan lausun­to ponnes­ta, jos­sa pyy­de­tään selvit­tämään ratikkay­hteyt­tä Laa­jasa­losta Hert­toniemen metroase­malle. Luvataan selvit­tää jatkos­sa, vaik­ka aika suo­raan san­o­taan, ettei ole järkeä, kun sil­ta keskus­taan vähen­tää liiken­net­tä Hert­toniemeen niin paljon, ettei ratikalle ole käyt­töä. Lisäk­si palve­lu­taso­vaa­timuk­set edel­lyt­täi­sivät mon­ta lin­jaa, kos­ka Laa­jasa­lo on liian laa­ja alue palveltavak­si yhdel­lä ratikalla.

Suomenlinnan asemakaavaluonnos

Luon­nol­lis­es­ti kovin suo­jeluhenk­i­nen. Mie­lenki­in­toista on, että kokoomus­laisen Juhani Sjöblomin taloon merk­itään kaup­pa kaaval­la. Sjöblom hääti muu­ta­ma vuosi sit­ten paikallisen Siwan osta­mas­taan talosta niin, että suomen­lin­nalaiset meina­si­vat jäädä ilman kaup­paa.  Lon­naan ei ole tulos­sa uskon­not­tomien hautausmaata.

Lausunto merkinnästä 5 m ennen suojatietä

Asia on tul­lut vireille Jan Oker-Blomin val­tu­us­toaloit­teesta. Lau­takun­ta on ker­ran vas­tan­nut, että aja­tus on huono, mut­ta val­tu­us­to palaut­ti asian. Huono se on virkami­esten mielestä nytkin, ja huonona minäkin sitä pidän. Merkin­nän tekem­i­nen 10 000 suo­ja­tien eteen ker­ran vuodessa ei ole aivan ilmaista. Kun tavalli­nen auto on noin viisi metriä pitkä, ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikea­ta. Joillekin näyt­tää ole­van vaikea­ta erot­taa jopa kym­men­tä sent­tiä viidestä metristä. 

Koko esi­tys­lis­tan näkee tästä

Exit mobile version