Site icon

Halla-ahon syytteestä

En ole ilah­tunut apu­lais­val­takun­nan syyt­täjän päätök­ses­tä syyt­tää Jus­si Hal­la-ahoa hänen blogikir­joit­telus­taan. Toki syyt­täjää sitoo laki, enkä sik­si arvostele päätöstä. En vain pidä sitä hyvänä tekona rotu­vi­han hillit­semisen kannal­ta. Pikem­minkin se toimii ennakkolu­u­lo­ja ruokkivasti.

Toinen syyteko­hdista kos­ki sitä, mik­si on sal­lit­tua sanoa, että huma­la­päis­sään tap­pami­nen on suo­ma­lais­ten kansalli­nen ellei suo­ras­taan geneet­ti­nen piirre, mut­ta ei ole sal­lit­tua sanoa eräästä maa­han­muut­ta­jaryh­mästä, että ohikulk­i­joiden ryöste­ly ja verovaroil­la loisimi­nen on tämän ryh­män kansalli­nen ellei geneet­ti­nen piirre. Se, että tästä nos­te­taan syyte, sisältää sen piilovi­estin, ettei kysymyk­seen osa­ta vas­ta­ta. Vas­taami­nen on help­poa: jos suo­ma­lainen arvioi suo­ma­laisia, se ei ole yllyt­tämistä omaa kansan­ryh­mää vas­taan. Tuo arvio ruot­salais­ten sanomana Sven­s­ka Dag­blade­tis­sa olisi ollut aivan eri asia kuin sen sanomi­nen suo­ma­laises­sa sanomale­hdessä. (Lisäk­si räy­häjuomisen geneet­tis­es­tä taus­tas­ta on näyt­töä). Maa­han­muut­ta­jien itsen­sä sanomana tuo Hal­la-ahon lausuma ei olisi ollut syyt­teen arvoinen.

Islami­laisu­u­den kut­sum­i­nen ped­ofil­i­auskon­nok­si on kir­joitet­tu sana­muodoil­taan suo­raan ja tarkoituk­sel­la loukkaavak­si. Se oli Hal­la-ahol­ta type­r­ästi kir­joitet­tu, ja saat­taa ylit­tää ran­gais­tavu­u­den rajat. Tämä ei saa tarkoit­taa, ettei uskon­to­jen yhteiskun­nal­li­sista imp­likaa­tioista saisi puhua: esimerkik­si islami­lai­sista lap­si­avi­o­li­itoista siinä mis­sä paavin kon­domipuheista tai van­halaes­ta­di­o­lais­ten ehkäisykiel­losta.  Jos Hal­la-aho tästä tuomi­taan, toiv­ot­tavasti tuomion peruste­lut kir­joite­taan niin, ettei se estä asial­lises­sa sävyssä esitet­tyä uskon­to­jen kri­ti­ikkiä. Kun Hal­la-ahon tavoin joku tilaa itselleen syy­teen, tarkoi­tus on vaikut­taa lain­säädän­töön ja sen tulk­in­taan. Tarkoi­tus voi pyl­lähtää nur­in­päin, luo­da ennakkopäätölk­sen siitä, ettei uskon­to­ja saa arvostella.

Exit mobile version