Pietari Kalmin tien jatke vaihtoehdoista huonoin

Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta kävi viiden hen­gen voimin kat­so­mas­sa Pietari Kalmin kat­ua., siis bus­si 506:tta varten tehtävää joukkoli­iken­nekat­ua. Vierailu oli häm­men­tävä, sil­lä maas­toon tutus­tu­mi­nen osoit­ti kiis­tat­ta, että nyt tar­jol­la ole­va vai­h­toe­hto on selvästi huonom­pi kuin lau­takun­nalle syksyl­lä tar­jot­tu vai­h­toe­hto, jon­ka lau­takun­ta sil­loin yksimielis­es­ti hylkäsi.

Tämä viras­ton alku­peräi­nen ehdo­tus olisi merkin­nyt bus­sikadun tekemistä van­haa ratal­in­jaus­ta nou­dat­taen. Bus­si ei sil­loin kiipeäisi Kumpu­lan­mäelle, mut­ta on vas­taavasti selvästi nopeampi. Viereisen siir­to­la­pu­u­tarhan rauha kär­sisi, mut­ta muuten mihinkään kor­vaa­mat­tomaan puis­tom­aise­maan ei kajot­taisi. Tälle lin­jalle on joka tapauk­ses­sa tule­mas­sa Kalasa­ta­man ratik­ka rauhaa häiritsemään.

Kun lau­takun­ta syksyl­lä hylkäsi tämän vai­h­toe­hdon, asia vieti­in kaupung­in­hal­li­tuk­sen käsit­te­lyyn. Kaupung­in­hal­li­tus löysi jostain pölyt­tyneen van­han kaa­van, ja käs­ki tekemään joukkoli­iken­nekadun suosi­tun puis­ton poik­ki. Tässä vai­h­toe­hdos­sa kär­si­jöitä on paljon enem­män ja puis­to — ei nyt mene pilalle — mut­ta huonon­tuu selvästi. Joku virkamies taisi tokaistakin, että nyt valit­ti­in vai­h­toe­hto, jos­sa laak­soon tulee kak­si väylää yhden sijasta.

Kaupung­in­hal­li­tuk­sen val­it­se­man vai­h­toe­hdon puoles­ta puhuu vain yksi näköko­h­ta. On valmis kaa­va, jos­ta ei voi valit­taa. Katupi­irus­tuk­sista voi valit­taa, mut­ta pros­es­si on lyhyem­pi kuin val­i­tus kaavas­ta, joka mah­dol­lis­taisi bus­sikadun ratal­in­jaa pitkin.

On raivos­tut­tavaa pää­tyä huonoon vai­h­toe­htoon näin type­r­ien perustei­den vuoksi.

Mie­lenki­in­toinen olisi ratik­ka Meilahdes­ta (Munkkiniemestä) van­han jäähallin ohitse Pasi­laan, sieltä van­haa ratal­in­jaus­ta pitkin Kumpu­lan ohi Ara­bi­aan ja sieltä edelleen Viikki­in: Viikissä ratal­in­jauk­sen tiel­lä on joitain suo­jelu­on­gelmia, joi­ta en tunne tarkem­min ottaak­seni kan­taa niiden ratkai­se­vu­u­teen. Otanie­mi putoisi lin­jauk­ses­ta pois. Ville Kom­si on tosin pitkään suun­nitel­lut ratikkaa Kuu­sisaaren kaut­ta Otaniemeen.  Espoon metro puoltaisi tätä yhteyttä.

16 vastausta artikkeliin “Pietari Kalmin tien jatke vaihtoehdoista huonoin”

  1. Kyseessä on kuitenkin ns paskan­tamis­lue, eli niin suuri tyhjä alue, ettei sitä käytän­nössä tulki­ta puis­tom­aisek­si hoide­tuk­si alueek­si. Näitä ei pitäisi kaupunki­maise­mas­sa olla. Ne on epävi­ihty­isiä koiran­pasko­jen, pus­sikal­ja­jengien ja puskaraiskaa­jien vuok­si. Se on ihan sama mil­lä aluet­ta pienen­netään, niinet­tä pan­naan sitte vaik­ka tie.

    Mä en kyl­lä ymmär­rä noi­ta siir­to­la­pu­u­tarho­jakaan. Nehän on mökkikyliä nykyään. Mök­it voitaisi­in heit­tää mäkeen ja perus­taa paikalle Trail­er Park. Sehän on suur­in­pi­irtein sama, pait­si siistimpi, vähem­män puoi­is­pur­gu­ja eläkeläisiä. Trail­er parkil­la olisi käyt­töä vuo­den ympäri. Siel­lä voisi­vat asus­taa myös keikkatyöläiset ja tur­is­tit. Puu­tarhat olis sitte erik­seen. Esmes Ilmalas­sa on pal­sto­ja ilman mökinröttelöitä.

  2. Sep­po Ryväk­sen per­jan­tai-illan kom­men­tit lienevät jonkin sub­stanssin vauhdit­tamia… Helsin­ki on kaikesta huoli­mat­ta vielä varsin pieni kaupun­ki. Kyl­lä tääl­lä on vielä tilaa siir­to­la­pu­u­tarhoillekin. Hoide­tut puis­tot tule­vat niin kalli­ik­si, että riit­tää Espa, ja Ullan­lin­nan ja Eiran rajal­la se toinen. Sit­ten kun Helsin­ki kas­vaa isok­si, raken­netaan keskus­taan pil­ven­pi­irtäjiä ja mök­it sekä vil­je­ly­pal­stat siir­retään vähän kauem­mas. Varsi­nais­es­ti ei näytä siltä, että näin kävisi ihan lähitulevaisuudessa.

  3. On maail­mankir­jat sekaisin, jos Oulunkylän siir­to­la­pu­u­tarhan ohi, ymmärsinkö oikein, ajaa bus­si. Ratikan alueelle voi jotenkin ajatella.

    Van­taa tul­vii yli äyräit­ten­sä joskus, mitähän se vaikut­taa asiaan?

    Onnea ratikkavai­h­toe­hdolle, jos sen saa toim­i­maan jotenkin.

    Kaupunkisu­un­nit­telun pitäisi olla tark­ka han­kkeit­ten­sa suh­teen. Niille pitää olla oikeat perustelut.

    MEGALOMAANISTEN HANKKEITTEN NÄENNÄISPERUSTELUT EIVÄT LISÄÄ NHELSINKILÄISTEN LUOTTAMUSTA KAUPUNKISUUNNITTELUUN, SE ALKAA AINAKIN MINUN JA MONEN MUUNKIN MIELESSÄ TUNTUA INKVISITIOLAITOKSELTA, jota vas­taan voidaan olla sil­loinkin, kun ei pitäisi.

    Luin jostakin, että Pari­i­sista on tul­lut liian kallis paik­ka elää, väki pak­e­nee muualle Ranskaan.

  4. On maail­man kir­jat sekaisin, jos Oulunkylän siir­to­la­pu­u­tarhan ohi ajaa bus­si? Vaik­ka itse en Osmon tai kenenkään muunkaan ole näh­nyt kir­joit­ta­van Oulunkylän siir­to­la­pu­u­tarhas­ta, niin minus­ta on hyvä huo­ma­ta nim­byn nopeus: pienikin vih­jaus siitä, että itselle tärkeälle alueelle tulee jotain (vaikka­pa nyt tehokas joukkoli­iken­ney­hteys), niin heti älähtää.

  5. “On maail­man kir­jat sekaisin, jos Oulunkylän siir­to­la­pu­u­tarhan ohi ajaa bus­si? Vaik­ka itse en Osmon tai kenenkään muunkaan ole näh­nyt kir­joit­ta­van Oulunkylän siir­to­la­pu­u­tarhas­ta, niin minus­ta on hyvä huo­ma­ta nim­byn nopeus:”

    Väärä ole­tus, min­ul­la ei ole mitään tekemistä ko. siir­to­la­pu­u­tarhan kanssa. Olen joskus oleskel­lut alueel­la, har­ras­tan kaupunkikävelyä, …

    Nim­by-sen­su­u­rit iskevät sopivi­in ja sopi­mat­tomi­in paikkoi­hin, liekö uusi tapa ilmaista suomet­tumista. Ter­min sisältöä kan­nat­taisi pohtia.

  6. Voitaisi­inko ede­tä kak­sil­la raiteil­la? Tehtäisi­in ensisi­jainen lin­jaus, joka olisi se kaikin puolin fik­sumpi radan poh­ja ja vain siinä tapauk­ses­sa, että ko. lin­jaus osoit­tau­tu­isi mah­dot­tomak­si toteutet­taisi­in huonom­pi, mut­ta demokra­t­ian pelisään­tö­jen kum­mallisuuk­sien takia toteuttamiskelpoisempi.

    Täl­löin radan­po­h­jan lin­jauk­ses­ta nimil­lään ja naamoil­laan valit­ta­vat jou­tu­isi­vat kan­ta­maan moraal­ista vas­tu­u­ta huonom­mas­ta ratkausus­ta. Jos joukos­sa on poli­itikko­ja, he jou­tu­isi­vat ehkä kan­ta­maan sitä poli­it­tis­takin vastuuta.

  7. Olen jo kai paasan­nut tästä aiheesta tarpeek­si, mut­ta san­o­taan nyt vielä ker­ran, että Kal­mi-asi­as­sa ihme­tyt­tää, mis­tä tämä tava­ton into muut­taa asioiden nyky­istä laitaa oikein tulee. No, 506 ei aina tule aivan ajal­laan, ja lin­ja ei ole kovin nopea päästä päähän tarkastel­tuna. Mut­ta että nyt raken­net­taisi­in uusia väyliä tämän takia — se menee yli ihmisen ymmär­ryk­sen. Jo se bussin ratal­in­jaus on aika fan­tasti­nen idea, uud­es­ta kadus­ta puhu­mat­takaan. Poikit­tais­ratik­ka — tarpeek­si nopea sel­l­ainen, ei pidä pysähtyä joka kaar­teessa — on var­masti järkevä pro­jek­ti, mut­ta ehkä kiireisim­mät voidaan tois­taisek­si toimit­taa kohteisi­in­sa vaik­ka pikkubusseilla.

  8. Peru­songel­ma on se että kun se kam­pus on jyrkän mäen pääl­lä ja sinne ei ole Kus­taa Vaasankadul­ta kun­non käve­ly-yhteyt­tä. Vasem­mis­toli­it­to nyt sit­ten ehdot­ta funiku­u­lari Kus­taa Vaasankadul­ta ylös ja var­maan seu­raavak­si Helistö köysir­ataa Pasilaan.

    Tähän on yksinker­tainen ratkaisu joka on vielä kaavas­sa. Kus­taa Vaasankadun ja kam­puk­sen väli­in on kaavoitet­tu raken­nus työn­imel­lä Kumpu­lan port­ti. Aiheesta on jär­jestet­ty kil­pailu ja kai siinä voit­ta­jatyössä on liuku­por­taat ja hissi raken­nuk­sen läpi. Yliopis­to ei ole tätä vaan jostain syys­tä vielä rakentanut.

    Tehdään niin että kaupun­ki rak­en­taa sen ja vuokraa tilat eteen­päin. Tämän jäl­keen busse­ja ei tarvitse ajaa mäelle lainkaan joka säästää jo sinän­sä aikaa ja rahaa, lisäk­si mäkeä ei tarvitse läm­mit­tää eikä katuy­hteyt­tä tehdä. Olen melko var­ma että säästyneil­lä liiken­nöin­ti ja raken­nusku­luil­la saa tuon talon tehtyä jopa vuokrat­u­lo­ja huomioimatta.

    Lisäk­si aloite­taan per heti ratikan viisi liiken­nöin­ti Ara­bia — Pasi­la välil­lä Sturenkadun kaut­ta. Tehdään ratikkakiskot sata­ma­radan paikalle ja siiretään vito­nen sit­ten sinne kun ne valmis­tuu. Lin­jaa laa­jen­netaan ajan kanssa sit­ten Meilah­den ja Viikin suun­taan. Ei, se ei kor­vaa koko pitu­udelta kovin pian tiedelin­jaa eikä sen tarvit­sekaan kor­va­ta. Olen­nainen väli on Pasi­la — Kumpula.

  9. Peru­songel­ma on se, ettei mitään ole tapah­tunut vuosikausi­in. Toimi­va poikit­taisy­hteys Pasi­lan ase­mal­ta Kumpu­lan kam­puk­selle olisi pitänyt toteut­taa viimeistään vuon­na 2004, jol­loin kam­pus kasvoi suun­nilleen nykyiseen laa­ju­u­teen­sa yli 6000 ihmisen opiskelu- ja työ­paikkana. Asukkaille ja yliopis­tolle kel­paa­va ja kus­tan­nuk­sil­taan järkevä ratkaisu olisi var­masti löy­tynyt ja toteutet­tu mur­to-osas­sa tähän jahkailu­un kuluneesta ajas­ta, jos kaupun­ki olisi sel­l­aista oikeasti yrit­tänyt löytää.

    Mitä taas Kumpu­lan port­ti­in tulee, niin yliopis­to olisi halun­nut rak­en­taa sen jo vuosia sit­ten. Valmista oli kai tarkoi­tus tul­la syksyl­lä 2007. Jotain kaava­muu­tok­sia ilmeis­es­ti kuitenkin tarvit­ti­in, ja niin­pä asia hau­tau­tui kaupun­gin byrokra­ti­aan. Viimek­si kun asi­as­ta jotain kuulin, oli kaava­muu­tok­set tarkoi­tus hyväksyä syksyl­lä 2007. Tuon tuoreem­paa tietoa ei näyt­täisi kaupun­gin sivuil­takaan löy­tyvän, joten en tiedä, mitä asialle on käynyt.

  10. Kyl­lä on poli­ti­ik­ka köy­häl­lä tasol­la kun ei ole muu­ta jauhamista kuin Kalmin tie.

    Maas­sa on lama ja ihmiset menet­tävät työn­sä ja toimeen­tu­lon­sa, mut­ta Osmo ja kummp­pan­it jak­sa­vat jauhaa sivutolkulla.
    Ter­vey­den­hoitopalve­lut ovat aivan retu­peräl­lä ja muutk­in­palve­lut hyvää vauh­tia rapautumassa.
    Mut­ta mitä mure­htii Osmo, kalmin teitä sivus­ta toiseen.

    Kyl­lä poli­itikot ovat irronneet ihmis­ten elävästä elämästä kuten Breznev aikoinaan naapurissa

  11. Min­ua kiin­nos­taa tässä asi­as­sa se, että kun kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta on tarkkoi­hin tutkimuk­si­in ja lausun­toi­hin pere­hdyt­tyään päät­tänyt YKSIMIELISESTI, ettei kumpikaan tämän­hetk­i­sistä vai­h­toe­hdoista (mon­es­sa mielessä jär­jetön Pietari Kalmin kadun jatke tai aivan ylim­i­toitet­tu 300 bussin mas­si­ivi­nen joukkoli­iken­nekatu) sovel­lu itäisen kan­takaupun­gin ain­oaan kaupunkipuis­toon, niin miten han­kkeen eten­e­m­i­nen kaupun­gin elimis­sä voidaan pysäyt­tää, kun apu­laiskaupung­in­jo­hta­ja on tehnyt täl­laiset ohar­it? Pent­tilähän toi­mi peri­aat­teessa lakipykälien mukaan, mut­ta otto-oikeut­ta ei tietenkään tulisi käyt­tää, jos taustal­la on YKSIMIELINEN päätös. Onko ain­oa tie (anteek­si tahat­toman koomi­nen sanaval­in­ta) se, että yliopis­to, jon­ka tarpeisi­in nojat­en kaupung­in­hal­li­tus päätök­sen­sä teki, antaa kaupungille selkeän viestin, ettei Pietari Kalmin kadun jatket­ta tarvi­ta? Tässähän on sil­loin, Osmo, sin­ulle vaiku­tus­mah­dol­lisu­u­den paik­ka, mikäli vielä istut Yliopis­ton neu­vot­telukun­nas­sa. Tuskin Ris­to Ihamuoti­la aikanaan halusi viedä itäisen kan­takaupun­gin väeltä seudun ain­oaa auto­ton­ta viher­aluet­ta, kun hän esit­teli tiedelin­ja-ajatuk­sen neuvottelukunnassa.

    Huikein­ta­han koko kat­u­asi­as­sa on se, että kam­puk­sen väki, kuten myös Kumpu­lan väki, tarvit­sisi toimi­van yhtey­den Pasilaan(kuten vararehtori Markku Löytö­nenkin min­ulle tote­si), mut­ta tiedelin­ja, jol­la tässä rat­saste­taan, on hidas reitin alkupäässä, ei Pasi­la-Kumpu­la välil­lä. Vaik­ka Pietari Kalmin kadun jatke raken­net­taisi­in ja mui­ta mäen katu­ja läm­mitet­täisi­in, Pasi­laan junal­la tule­vat jou­tu­isi­vat edelleen vär­jöt­telemään pysäkil­lä ja odot­tele­maan tiedelin­jan bus­sia, joka saat­taa olla reilusti myöhässä jo Pasi­laan tullessaan.

    Sik­si Kumpu­la-seu­ran ehdot­ta­mas­sa pikkubus­sil­la ajet­tavas­sa kam­puslin­jakokeilus­sa on ideaa. Se antaisi aikaa eri raiti­otievai­h­toe­hto­jen tutkimiseen, palvelisi myös meitä kumpu­lalaisia, ja Koske­lan ja Käpylän väki pää­sisi jatkos­sakin 506:n poikit­tais­lin­jalle Koskelantieltä.

    Miten täl­lainen peli siis vihel­letään poikki?

  12. “Kyl­lä on poli­ti­ik­ka köy­häl­lä tasol­la kun ei ole muu­ta jauhamista kuin Kalmin tie.”

    Minus­ta on todel­la hienoa, että em. alueen kohdal­la ja myös muit­ten han­kkeit­ten kohdal­la jak­se­taan pohtia yksityiskohtia.

    Demari-Pent­tilän ohar­it, miten paljon niil­lä on vaiku­tus­ta. Ko. met­sän suh­teen täy­tyy olla viimeisen päälle tark­ka, mitä tehdään. Tun­nen met­sän aika hyvin, vaik­ka en seudul­la asukaan. Pent­tilä ja mon­et muut lienevät käyneet alueel­la korkein­taan turisteina.

    Äsket­täin jonkun tutkimuk­sen mukaan Suomes­sa vain 40 % porukas­ta kaipaa demokraat­tista päätök­sen­tekoa, Ruot­sis­sa luku oli 7yli 70 %. — Huolestuttavaa.

    Ruots­dis­sa­han keskustel­laan pitkään ennen päätösten syn­tymistä. Meil­lä päätök­set tehdään nopeasti, mahde­taanko tehtyä arvioi­da ja oppia virheistä vai ryn­nätäänkö seu­raa­van han­kkeen kimppuun.

    Kan­nat­taisiko odotel­la, kovin hataral­la poh­jal­la han­ke tun­tuu tässä vai­heessa ole­van suun­nitelmien suh­teen. Ratik­ka sopisi mieliku­vi­in, mut­ta se ei riitä tietenkään.

  13. “Kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta kävi viiden hen­gen voimin kat­so­mas­sa Pietari Kalmin kat­ua., siis bus­si 506:tta varten tehtävää joukkoli­iken­nekat­ua. Vierailu oli hämmentävä…

    Toiv­ot­tavasti tämä ei ollut mikään uuti­nen? Nimit­täin se, että kaupunkisu­un­nit­telu­lau­takun­ta kävi ihan paikan pääl­lä tutus­tu­mas­sa kohteeseen? Minus­ta vähän tun­tuu, että se ei ole kovin vaki­in­tunut käytän­tö. Valitettavasti.

  14. Päät­täjien pitäisi nähdä puis­toalue kau­ni­ina kesäpäivänä, kun ihmiset ovat otta­mas­sa siel­lä aurinkoa, ovat siel­lä pic­ni­cil­lä, heit­telemässä fris­beetä, näp­simässä val­oku­via kuk­ista ja lennät­telemässä lei­jaa. Valitet­tavasti Kumpu­lan­laak­son ja Vallilan­laak­son muo­dosta­ma kokon­aisu­us ei näytä aivan parhai­ta puo­li­aan vielä nyt kevättalvella.

  15. Osmo:
    “Minä kyl­lä pyöräilen viikon­lop­puisin kat­so­mas­sa näitä paikko­ja, ihan uteliaisuudestakin.”

    Ja hatun­nos­to siitä, kuten myös Kim­mo Helistölle akti­ivi­isu­ud­estaan, vaik­ka ei lau­takun­nas­sa olekaan. Antipa­tiani saat­taa kohdis­tua edel­liseen lau­takun­taan. Toiv­ot­tavasti tilanne nyt on parempi.

Vastaa käyttäjälle Anne Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.