Kaupunkisuunnittelulautakunta kävi viiden hengen voimin katsomassa Pietari Kalmin katua., siis bussi 506:tta varten tehtävää joukkoliikennekatua. Vierailu oli hämmentävä, sillä maastoon tutustuminen osoitti kiistatta, että nyt tarjolla oleva vaihtoehto on selvästi huonompi kuin lautakunnalle syksyllä tarjottu vaihtoehto, jonka lautakunta silloin yksimielisesti hylkäsi.
Tämä viraston alkuperäinen ehdotus olisi merkinnyt bussikadun tekemistä vanhaa ratalinjausta noudattaen. Bussi ei silloin kiipeäisi Kumpulanmäelle, mutta on vastaavasti selvästi nopeampi. Viereisen siirtolapuutarhan rauha kärsisi, mutta muuten mihinkään korvaamattomaan puistomaisemaan ei kajottaisi. Tälle linjalle on joka tapauksessa tulemassa Kalasataman ratikka rauhaa häiritsemään.
Kun lautakunta syksyllä hylkäsi tämän vaihtoehdon, asia vietiin kaupunginhallituksen käsittelyyn. Kaupunginhallitus löysi jostain pölyttyneen vanhan kaavan, ja käski tekemään joukkoliikennekadun suositun puiston poikki. Tässä vaihtoehdossa kärsijöitä on paljon enemmän ja puisto – ei nyt mene pilalle – mutta huonontuu selvästi. Joku virkamies taisi tokaistakin, että nyt valittiin vaihtoehto, jossa laaksoon tulee kaksi väylää yhden sijasta.
Kaupunginhallituksen valitseman vaihtoehdon puolesta puhuu vain yksi näkökohta. On valmis kaava, josta ei voi valittaa. Katupiirustuksista voi valittaa, mutta prosessi on lyhyempi kuin valitus kaavasta, joka mahdollistaisi bussikadun ratalinjaa pitkin.
On raivostuttavaa päätyä huonoon vaihtoehtoon näin typerien perusteiden vuoksi.
Mielenkiintoinen olisi ratikka Meilahdesta (Munkkiniemestä) vanhan jäähallin ohitse Pasilaan, sieltä vanhaa ratalinjausta pitkin Kumpulan ohi Arabiaan ja sieltä edelleen Viikkiin: Viikissä ratalinjauksen tiellä on joitain suojeluongelmia, joita en tunne tarkemmin ottaakseni kantaa niiden ratkaisevuuteen. Otaniemi putoisi linjauksesta pois. Ville Komsi on tosin pitkään suunnitellut ratikkaa Kuusisaaren kautta Otaniemeen. Espoon metro puoltaisi tätä yhteyttä.
Kyseessä on kuitenkin ns paskantamislue, eli niin suuri tyhjä alue, ettei sitä käytännössä tulkita puistomaiseksi hoidetuksi alueeksi. Näitä ei pitäisi kaupunkimaisemassa olla. Ne on epäviihtyisiä koiranpaskojen, pussikaljajengien ja puskaraiskaajien vuoksi. Se on ihan sama millä aluetta pienennetään, niinettä pannaan sitte vaikka tie.
Mä en kyllä ymmärrä noita siirtolapuutarhojakaan. Nehän on mökkikyliä nykyään. Mökit voitaisiin heittää mäkeen ja perustaa paikalle Trailer Park. Sehän on suurinpiirtein sama, paitsi siistimpi, vähemmän puoiispurguja eläkeläisiä. Trailer parkilla olisi käyttöä vuoden ympäri. Siellä voisivat asustaa myös keikkatyöläiset ja turistit. Puutarhat olis sitte erikseen. Esmes Ilmalassa on palstoja ilman mökinröttelöitä.
Seppo Ryväksen perjantai-illan kommentit lienevät jonkin substanssin vauhdittamia… Helsinki on kaikesta huolimatta vielä varsin pieni kaupunki. Kyllä täällä on vielä tilaa siirtolapuutarhoillekin. Hoidetut puistot tulevat niin kalliiksi, että riittää Espa, ja Ullanlinnan ja Eiran rajalla se toinen. Sitten kun Helsinki kasvaa isoksi, rakennetaan keskustaan pilvenpiirtäjiä ja mökit sekä viljelypalstat siirretään vähän kauemmas. Varsinaisesti ei näytä siltä, että näin kävisi ihan lähitulevaisuudessa.
On maailmankirjat sekaisin, jos Oulunkylän siirtolapuutarhan ohi, ymmärsinkö oikein, ajaa bussi. Ratikan alueelle voi jotenkin ajatella.
Vantaa tulvii yli äyräittensä joskus, mitähän se vaikuttaa asiaan?
Onnea ratikkavaihtoehdolle, jos sen saa toimimaan jotenkin.
Kaupunkisuunnittelun pitäisi olla tarkka hankkeittensa suhteen. Niille pitää olla oikeat perustelut.
MEGALOMAANISTEN HANKKEITTEN NÄENNÄISPERUSTELUT EIVÄT LISÄÄ NHELSINKILÄISTEN LUOTTAMUSTA KAUPUNKISUUNNITTELUUN, SE ALKAA AINAKIN MINUN JA MONEN MUUNKIN MIELESSÄ TUNTUA INKVISITIOLAITOKSELTA, jota vastaan voidaan olla silloinkin, kun ei pitäisi.
Luin jostakin, että Pariisista on tullut liian kallis paikka elää, väki pakenee muualle Ranskaan.
On maailman kirjat sekaisin, jos Oulunkylän siirtolapuutarhan ohi ajaa bussi? Vaikka itse en Osmon tai kenenkään muunkaan ole nähnyt kirjoittavan Oulunkylän siirtolapuutarhasta, niin minusta on hyvä huomata nimbyn nopeus: pienikin vihjaus siitä, että itselle tärkeälle alueelle tulee jotain (vaikkapa nyt tehokas joukkoliikenneyhteys), niin heti älähtää.
”On maailman kirjat sekaisin, jos Oulunkylän siirtolapuutarhan ohi ajaa bussi? Vaikka itse en Osmon tai kenenkään muunkaan ole nähnyt kirjoittavan Oulunkylän siirtolapuutarhasta, niin minusta on hyvä huomata nimbyn nopeus:”
Väärä oletus, minulla ei ole mitään tekemistä ko. siirtolapuutarhan kanssa. Olen joskus oleskellut alueella, harrastan kaupunkikävelyä, …
Nimby-sensuurit iskevät sopiviin ja sopimattomiin paikkoihin, liekö uusi tapa ilmaista suomettumista. Termin sisältöä kannattaisi pohtia.
Voitaisiinko edetä kaksilla raiteilla? Tehtäisiin ensisijainen linjaus, joka olisi se kaikin puolin fiksumpi radan pohja ja vain siinä tapauksessa, että ko. linjaus osoittautuisi mahdottomaksi toteutettaisiin huonompi, mutta demokratian pelisääntöjen kummallisuuksien takia toteuttamiskelpoisempi.
Tällöin radanpohjan linjauksesta nimillään ja naamoillaan valittavat joutuisivat kantamaan moraalista vastuuta huonommasta ratkaususta. Jos joukossa on poliitikkoja, he joutuisivat ehkä kantamaan sitä poliittistakin vastuuta.
Olen jo kai paasannut tästä aiheesta tarpeeksi, mutta sanotaan nyt vielä kerran, että Kalmi-asiassa ihmetyttää, mistä tämä tavaton into muuttaa asioiden nykyistä laitaa oikein tulee. No, 506 ei aina tule aivan ajallaan, ja linja ei ole kovin nopea päästä päähän tarkasteltuna. Mutta että nyt rakennettaisiin uusia väyliä tämän takia – se menee yli ihmisen ymmärryksen. Jo se bussin ratalinjaus on aika fantastinen idea, uudesta kadusta puhumattakaan. Poikittaisratikka – tarpeeksi nopea sellainen, ei pidä pysähtyä joka kaarteessa – on varmasti järkevä projekti, mutta ehkä kiireisimmät voidaan toistaiseksi toimittaa kohteisiinsa vaikka pikkubusseilla.
Perusongelma on se että kun se kampus on jyrkän mäen päällä ja sinne ei ole Kustaa Vaasankadulta kunnon kävely-yhteyttä. Vasemmistoliitto nyt sitten ehdotta funikuulari Kustaa Vaasankadulta ylös ja varmaan seuraavaksi Helistö köysirataa Pasilaan.
Tähän on yksinkertainen ratkaisu joka on vielä kaavassa. Kustaa Vaasankadun ja kampuksen väliin on kaavoitettu rakennus työnimellä Kumpulan portti. Aiheesta on järjestetty kilpailu ja kai siinä voittajatyössä on liukuportaat ja hissi rakennuksen läpi. Yliopisto ei ole tätä vaan jostain syystä vielä rakentanut.
Tehdään niin että kaupunki rakentaa sen ja vuokraa tilat eteenpäin. Tämän jälkeen busseja ei tarvitse ajaa mäelle lainkaan joka säästää jo sinänsä aikaa ja rahaa, lisäksi mäkeä ei tarvitse lämmittää eikä katuyhteyttä tehdä. Olen melko varma että säästyneillä liikennöinti ja rakennuskuluilla saa tuon talon tehtyä jopa vuokratuloja huomioimatta.
Lisäksi aloitetaan per heti ratikan viisi liikennöinti Arabia – Pasila välillä Sturenkadun kautta. Tehdään ratikkakiskot satamaradan paikalle ja siiretään vitonen sitten sinne kun ne valmistuu. Linjaa laajennetaan ajan kanssa sitten Meilahden ja Viikin suuntaan. Ei, se ei korvaa koko pituudelta kovin pian tiedelinjaa eikä sen tarvitsekaan korvata. Olennainen väli on Pasila – Kumpula.
Perusongelma on se, ettei mitään ole tapahtunut vuosikausiin. Toimiva poikittaisyhteys Pasilan asemalta Kumpulan kampukselle olisi pitänyt toteuttaa viimeistään vuonna 2004, jolloin kampus kasvoi suunnilleen nykyiseen laajuuteensa yli 6000 ihmisen opiskelu- ja työpaikkana. Asukkaille ja yliopistolle kelpaava ja kustannuksiltaan järkevä ratkaisu olisi varmasti löytynyt ja toteutettu murto-osassa tähän jahkailuun kuluneesta ajasta, jos kaupunki olisi sellaista oikeasti yrittänyt löytää.
Mitä taas Kumpulan porttiin tulee, niin yliopisto olisi halunnut rakentaa sen jo vuosia sitten. Valmista oli kai tarkoitus tulla syksyllä 2007. Jotain kaavamuutoksia ilmeisesti kuitenkin tarvittiin, ja niinpä asia hautautui kaupungin byrokratiaan. Viimeksi kun asiasta jotain kuulin, oli kaavamuutokset tarkoitus hyväksyä syksyllä 2007. Tuon tuoreempaa tietoa ei näyttäisi kaupungin sivuiltakaan löytyvän, joten en tiedä, mitä asialle on käynyt.
Kyllä on politiikka köyhällä tasolla kun ei ole muuta jauhamista kuin Kalmin tie.
Maassa on lama ja ihmiset menettävät työnsä ja toimeentulonsa, mutta Osmo ja kummppanit jaksavat jauhaa sivutolkulla.
Terveydenhoitopalvelut ovat aivan retuperällä ja muutkinpalvelut hyvää vauhtia rapautumassa.
Mutta mitä murehtii Osmo, kalmin teitä sivusta toiseen.
Kyllä poliitikot ovat irronneet ihmisten elävästä elämästä kuten Breznev aikoinaan naapurissa
Minua kiinnostaa tässä asiassa se, että kun kaupunkisuunnittelulautakunta on tarkkoihin tutkimuksiin ja lausuntoihin perehdyttyään päättänyt YKSIMIELISESTI, ettei kumpikaan tämänhetkisistä vaihtoehdoista (monessa mielessä järjetön Pietari Kalmin kadun jatke tai aivan ylimitoitettu 300 bussin massiivinen joukkoliikennekatu) sovellu itäisen kantakaupungin ainoaan kaupunkipuistoon, niin miten hankkeen eteneminen kaupungin elimissä voidaan pysäyttää, kun apulaiskaupunginjohtaja on tehnyt tällaiset oharit? Penttilähän toimi periaatteessa lakipykälien mukaan, mutta otto-oikeutta ei tietenkään tulisi käyttää, jos taustalla on YKSIMIELINEN päätös. Onko ainoa tie (anteeksi tahattoman koominen sanavalinta) se, että yliopisto, jonka tarpeisiin nojaten kaupunginhallitus päätöksensä teki, antaa kaupungille selkeän viestin, ettei Pietari Kalmin kadun jatketta tarvita? Tässähän on silloin, Osmo, sinulle vaikutusmahdollisuuden paikka, mikäli vielä istut Yliopiston neuvottelukunnassa. Tuskin Risto Ihamuotila aikanaan halusi viedä itäisen kantakaupungin väeltä seudun ainoaa autotonta viheraluetta, kun hän esitteli tiedelinja-ajatuksen neuvottelukunnassa.
Huikeintahan koko katuasiassa on se, että kampuksen väki, kuten myös Kumpulan väki, tarvitsisi toimivan yhteyden Pasilaan(kuten vararehtori Markku Löytönenkin minulle totesi), mutta tiedelinja, jolla tässä ratsastetaan, on hidas reitin alkupäässä, ei Pasila-Kumpula välillä. Vaikka Pietari Kalmin kadun jatke rakennettaisiin ja muita mäen katuja lämmitettäisiin, Pasilaan junalla tulevat joutuisivat edelleen värjöttelemään pysäkillä ja odottelemaan tiedelinjan bussia, joka saattaa olla reilusti myöhässä jo Pasilaan tullessaan.
Siksi Kumpula-seuran ehdottamassa pikkubussilla ajettavassa kampuslinjakokeilussa on ideaa. Se antaisi aikaa eri raitiotievaihtoehtojen tutkimiseen, palvelisi myös meitä kumpulalaisia, ja Koskelan ja Käpylän väki pääsisi jatkossakin 506:n poikittaislinjalle Koskelantieltä.
Miten tällainen peli siis vihelletään poikki?
”Kyllä on politiikka köyhällä tasolla kun ei ole muuta jauhamista kuin Kalmin tie.”
Minusta on todella hienoa, että em. alueen kohdalla ja myös muitten hankkeitten kohdalla jaksetaan pohtia yksityiskohtia.
Demari-Penttilän oharit, miten paljon niillä on vaikutusta. Ko. metsän suhteen täytyy olla viimeisen päälle tarkka, mitä tehdään. Tunnen metsän aika hyvin, vaikka en seudulla asukaan. Penttilä ja monet muut lienevät käyneet alueella korkeintaan turisteina.
Äskettäin jonkun tutkimuksen mukaan Suomessa vain 40 % porukasta kaipaa demokraattista päätöksentekoa, Ruotsissa luku oli 7yli 70 %. — Huolestuttavaa.
Ruotsdissahan keskustellaan pitkään ennen päätösten syntymistä. Meillä päätökset tehdään nopeasti, mahdetaanko tehtyä arvioida ja oppia virheistä vai rynnätäänkö seuraavan hankkeen kimppuun.
Kannattaisiko odotella, kovin hataralla pohjalla hanke tuntuu tässä vaiheessa olevan suunnitelmien suhteen. Ratikka sopisi mielikuviin, mutta se ei riitä tietenkään.
”Kaupunkisuunnittelulautakunta kävi viiden hengen voimin katsomassa Pietari Kalmin katua., siis bussi 506:tta varten tehtävää joukkoliikennekatua. Vierailu oli hämmentävä…
Toivottavasti tämä ei ollut mikään uutinen? Nimittäin se, että kaupunkisuunnittelulautakunta kävi ihan paikan päällä tutustumassa kohteeseen? Minusta vähän tuntuu, että se ei ole kovin vakiintunut käytäntö. Valitettavasti.
Minä kyllä pyöräilen viikonloppuisin katsomassa näitä paikkoja, ihan uteliaisuudestakin.
Päättäjien pitäisi nähdä puistoalue kauniina kesäpäivänä, kun ihmiset ovat ottamassa siellä aurinkoa, ovat siellä picnicillä, heittelemässä frisbeetä, näpsimässä valokuvia kukista ja lennättelemässä leijaa. Valitettavasti Kumpulanlaakson ja Vallilanlaakson muodostama kokonaisuus ei näytä aivan parhaita puoliaan vielä nyt kevättalvella.
Osmo:
”Minä kyllä pyöräilen viikonloppuisin katsomassa näitä paikkoja, ihan uteliaisuudestakin.”
Ja hatunnosto siitä, kuten myös Kimmo Helistölle aktiiviisuudestaan, vaikka ei lautakunnassa olekaan. Antipatiani saattaa kohdistua edelliseen lautakuntaan. Toivottavasti tilanne nyt on parempi.