Satamalta vapautuvien alueiden rakentaminen alkaa. Verkkosaaren alueelta Kulosaaren sillan pohjoispuolelta kaavoitetaan 5,1 maahehtaaria niin, että rakennusoikeutta saadaan alueelle ahdetuksi 76600 kerrosneliötä, eli aluetehokkuudeksi tulee 1,5. Tehokkuutta nostaa yli neljän tehokkuudella rakennettava toimistorakennusten kortteli, jonne tulee mm. 22-kerroksinen torni. Kerrostalokorttelien tehokkuus nousee yli viiden. Kortteli koostuu yhdeksänkerroksisista torneista ja hauskannäköisestä solmutalosta. Kansalaismielipiteessä valitettiin, että tornista tehtiin liian matala. Alueelle tulee noin 900 asukasta ja tuhat työpaikkaa.
Uutena asuntomuotona kaavassa on kytkettyjä atriumtaloja. Asuinnoista tulee aika isoja, 200 neliötä. Helpottaa tuohon 75 neliön tavoitteeseen pääsemistä. Kaavassa atriumtalot on merkitty nelikerroksisiksi, mistä täytynee kysyä valmistelijalta.
Kaavasta on mainittu jopa“venetsiamaiseksi”, koska sinne on tehty kanava.
Kallion vihreiden lausunnossa on vaadittu rantaviivaa vapaasti kaikkien kulkea, mihin kaavoittaja on kaikkien yllätykseksi suostunut.
Poimintoja kaavamerkinnöistä:
- - Asuntojen keskipinta-ala vähintään 75 m2
- - Pysäköintipaikoista 4% mitoitettava liikuntaesteisille
- - Harraste ja muista vastaavia yhteistiloja 1,5 % kerrosalasta
- - Parvekkeet tulee lasittaa
- - Jos porrashuone on yli 15 m2, ylimenevän osan saa laittaa rakennusoikeuden päälle
- - Porrashuoneista on oltava yhteys läpi talon (vaikeuttaa asuntojen suunnittelua?)
- - Ullakolle rakennettava sauna ja monikäyttötila asukkaiden käyttöön, joita ei toisaalta lasketa kerrosalaan
- - Pysäköinti maan alle
- - autopaikkanormi 1 paikka/115 k‑m2 , paitsi pientalojen korttelialueella 2p/asunto. Yhteensä siis vähän yli 300 autopaikkaa, eli autopaikkoja noin kymmenellä miljoonalla eurolla. Toimistotonteille ilmeisesti toinen mokoma.
Toivottavasti mittasuhteet ovat paremmin kohdallaan kuin tähän asti Helsingin liikennesuunnittelussa. Alueelta vuonna 2006 tehdyn liikenneselvityksen kansi on omalla tavallaan kuvaava: kahdeksankaistainen kaupunkimoottoritie ja rantaan lätkäisty “virkistyskäyttöön” kivikenttiä ja ylileveä kävelytie.
Miksi se kokonaistehokkuus on niin alhainen, varsinkin jos on 22-kerroksisia taloja joukossa? Tuohon paikkaan sopisi alue pelkästään 22-kerroksisia taloja. 4‑kerroksiset atriumtalot jäävät Itäväylän ja metroradan varjoon ja tulee jokin hökkelikylä sillan alla mieleen (vähän liioitellen).
“Uutena asuntomuotona kaavassa on kytkettyjä atriumtaloja. Asuinnoista tulee aika isoja, 200 neliötä. Helpottaa tuohon 75 neliön tavoitteeseen pääsemistä.”
Helpottaa tietenkin, mutta eikos tama keskiarvon nostaminen jattiasunnoilla juuri vesita sen tavoitteen, etta keskusta-alueelle tulisi enemman jarkevan kokoisia (75–120 m²) perheasuntoja?
“Kaavasta on mainittu jopa”venetsiamaiseksi”, koska sinne on tehty kanava.”
“Kallion vihreiden lausunnossa on vaadittu rantaviivaa vapaasti kaikkien kulkea, mihin kaavoittaja on kaikkien yllätykseksi suostunut”
Kanavat ja venetsilaiset tunnelmat. Ok, ei tunnu minun ajattelussa kovin mielekkäältä, mutta mikäpä tuossa.
Noista kanavista ja ventetsialaisesta tunnelmista niin hommahan toimii hyvin esim. Lontoossa, missä vanhat, käytöstä poistetut, satamatokat ovat keskeinen osa uusia asuinaluetta. Ilmasto tosin on huomattavasti leudompi.
Rantaviivan vapaa kulku sen sijaan on saavutus mihin pitäisi pyrkiä kaikilla alueilla. Uusilla ainakin. Mainio asia.
“- Ullakolle rakennettava sauna ja monikäyttötila asukkaiden käyttöön, joita ei toisaalta lasketa kerrosalaan.”
Rakennuttaja, arkkitehti ja asiakkaat eivät ole päteviä päättämään rakennuksen ylimpään kerrokseen sijoitettavista tiloista. Meidän kaikkien onneksi kaavoittaja tietää paremmin: tilat ovat parhaassa mahdollisessa käytössä saunana ja monikäyttötilana!
“- Porrashuoneista on oltava yhteys läpi talon (vaikeuttaa asuntojen suunnittelua?)”
Ensinnäkin mitä ihmettä tämä tarkoittaa? Toisekseen jos tämä tarkoittaa, että esim. lamellitalon porrashuoneen pitää ulottua rungon yhdeltä sivulta toiselle, niin mitä ihmeen järkeä tässä vaatimuksessa on? Jos porrashuoneen ylimääräistä tilaa ei lasketa kerrosalaan, niin eikö arkkitehti osaa itse suunnitella tällaista porrashuonetta, jos se hyödyttää asukkaita?
“- Harraste ja muista vastaavia yhteistiloja 1,5 % kerrosalasta”
Mitä ulkoishyötyjä näistä kaavamääräyksistä koituu? Miksi emme voi luottaa siihen, että rakennuttaja ja arkkitehti yrittävät tehdä mahdollisiman halvalla mahdollisimman arvokkaan talon? Eikö nämä yhteistilat voisi olla tehokkaammassa käytössä asuntoina tai muina yksityisinä tiloina?
Mistä me ollaan saatu näin ylimieliset kaavoittajat, ettähe luulevat tietävänsä kaiken asukkaita paremmin?
“Miksi se kokonaistehokkuus on niin alhainen, varsinkin jos on 22-kerroksisia taloja joukossa? Tuohon paikkaan sopisi alue pelkästään 22-kerroksisia taloja.”
22 kerroksinen eli noin 80 metriä korkea talo heittää syyskeväällä n. 600 metriä pitkän varjon. Keskipäivällä. Eli niiden muuri ei välttämättä ole kovin nokkela idea meidän leveysasteilla.
Mutta pitemmin, aiheesta hyväksyttiin valtuustossa ponsi johon KSV vastasi:
”Kaupunginvaltuusto edellyttää, että valmisteilla olevien
uusien suuralueiden asemakaavojen tehokkuuksien
lisäämisen mahdollisuudet kartoitetaan.” (Elina Moisio,
äänin 78–1)
“…Niin sanottua ylikorkeaa rakentamista on katsottu tarkoituksenmukaiseksi sijoittaa eräänlaisiksi
maamerkeiksi tarkoin harkituille paikoille. Esimerkiksi Keski-Pasilaa on pidetty alueena, jossa rakennukset voisivat olla tavanomaista
korkeampia. Myös muille suuralueille on suunnitteilla joitakin tavanomaista korkeampia maamerkkirakennuksia.
“Rakennusten korkeuden kasvattaminen muuttaa kaupunkiympäristön mittakaavaa paitsi vertikaalisti myös horisontaalisti. Korkeammat
rakennukset edellyttävät viereensä leveämpiä katuja ja suurempia pihoja, jotta pohjakerrosten asuntojen ja pihojen valaistusolosuhteet pysyvät tyydyttävinä. Korkeuden edelleen noustessa
valaistusolosuhteiden vuoksi päädytään yleensä avoimeen rakenteeseen, jossa korkeat rakennukset seisovat toisistaan irrallaan riittävän kaukana toisistaan. Näin on saavutettu esimerkiksi Merihaan suuri tehokkuus…
“Asuinrakennuksen korkeuden nostaminen yli kahdeksan kerroksen tuo mukaan erityisiä, hintaa nostavia rakentamismääräyksiä. Muun muassa paloturvallisuus edellyttää useita poistumisteitä.” http://tinyurl.com/dl9lwa
Tähän saakka olen samaa mieltä, mutta tämä on sitä itseään tämän blogin lukijoille tutusta aiheesta: “Merkittävämpää on kuitenkin tehokkuuden vaikutus pysäköintiratkaisuun ja ‑kustannuksiin. Tehokkuuden noustessa lähelle e = 2.0 pysäköinti on mahdollista järjestää joko kannen alle korttelikohtaisesti tai keskitetysti luolaan tai monikerroksiseen pysäköintilaitokseen. Pihakannen alla sijaitsevassa yksitasoisessa laitoksessa pysäköintipaikka maksaa noin 30 000– 33 000 euroa, noin 300–400 euroa/as-m2. Tehokkuuden noustessa voidaan kaivaa useampia päällekkäisiä pysäköintikellareita, mikä edelleen nostaa kustannuksia. Alavalla rannalla, esim. Kalasatamassa jouduttaisiin tällöin rakentamaan pysäköintitasoja merenpinnan alapuolelle, mikä aiheuttaisi niin suuria kustannuksia, ettei se ole taloudellisesti mahdollista. Keskitetty pysäköinti luolassa on kustannuksiltaan vielä kalliimpaa kuin kannenalainen pysäköinti.”
Eli Helsinkiin ei saa tehdä liian tiheää, koska pysäköinti ei saa maksaa.
Keskustelua aiheesta myös Moision blogissa http://elinam.vuodatus.net/blog/1735178#comments
En ihan täysin ymmärrä tuon alueen talojen korkeuksia ja valaistuksen ajattelua asumisviihtyisyyden kannalta. Isot asunnot kannattaisi sijoittaa esimerkiksi tuon toimistotornin kerroksiin 13–22 ja toimistotiloja katutasoon. Taas ollaan varaamassa hulppeimmat merinäköalat toimistoille, mahdollisesti jopa jollekin virastolle kun sijainti kaupungin itälaidalla on yritysten maksukykyisimmälle osalle kuitenkin stigma.
Alueen itälaidalla kannattaisi olla korkeita hoikkia torneja koska ne varjostavat vain aamuauringon ja päivällä toisensa, illalla varjot lankeavat merelle. Vain yhdeksän kerrosta on noin hienossa paikassa tuhlausta. Hoikka korkea pylväsrivistö olisi hauska visuaalinen elementti ja parempi maamerkki kuin tavanomainen torni.
Ns. Englantilaisaukio ja Kalasatamanpuisto metroaseman vieressä ovat varjoisaa ja ikävää kaupunkitilaa, johon sopisi jokin matala päivittäistavarakauppakuja tms. ja pysäköintipaikkoja. Asiakasvirrat ovat valmiina. Nyt tila on oleellisesti kivettyä joutomaata.
Nelikerroksiset atriumtalot jäävät altavastaajiksi vähän joka suunnasta, kuusi kerrosta olisi luontevampi. Paikka ei ole lopulta kovin kummoinen, kahdensadan neliön asunnot kannattaisi pikemminkin sijoittaa rantaviivan merinäköala-asuntoihin jos hyviä veronmaksajia halutaan.
Kalasataman-Sörnäisten kaavoissa tulis vahtia pyöräilyreittien sujuvuudesta Arabianrannasta Hakaniemeen. Suorin reitti kulkisi rantoja myötäillen. Parhaimmillaan sinne saisi sujuvan ja nopsan reitin joka houkuttelisi fillarointiin. Nyt pyöräily Arabiasta kohti keskustaa on yhtä piinaa, varsinkin lasten kanssa.
Fillarointi tulisi huomioida myös rakentamisessa muutenkin alueella (helpot ja riittävät söilytystilat) niin asuintaloissa kuin työpaikoissa.
Arabianrannassa tässä on vähän epäonnistuttu.
Alueen kaavoittaja Mikael Sundman on pyöräilijä , joten huomiois tämän varmasti pikku vihjeestä.
“22 kerroksinen eli noin 80 metriä korkea talo heittää syyskeväällä n. 600 metriä pitkän varjon. Keskipäivällä. Eli niiden muuri ei välttämättä ole kovin nokkela idea meidän leveysasteilla.”
ELI VARJO MENEE OHITSESI KUIN SEKUNTIVIISARIN KÄRKI!
Tavallinen 4‑kerroksinen talo tai korkeahko lehmuskin jo peittää noin matalalta paistavan auringon. Nämä pelot lähentelävät jo neuroosia. Sitä paitsi Kalasataman suunnitellut tornit lyövät iltavarjon merelle, korkeintaan kalojen kiusaksi.
Ps. Heittääkö Fortumin torni iltaisin varjon Koivusaareen?? Tai Stadion torni Pasilaan?
“22 kerroksinen eli noin 80 metriä korkea talo heittää syyskeväällä n. 600 metriä pitkän varjon. Keskipäivällä. Eli niiden muuri ei välttämättä ole kovin nokkela idea meidän leveysasteilla.”
Timo Toivonen: “Tavallinen 4‑kerroksinen talo tai korkeahko lehmuskin jo peittää noin matalalta paistavan auringon. Nämä pelot lähentelävät jo neuroosia.”
Vuodesta 1981 naapurin varjossa asuneena: naapuri, eli Helsingin työväenyhdistys purkaa kauniin varjostavan rakennuksen sisäpihaltaan ja tilalle tulee vielä korkeampi varjo kuin ennen.
Talvella pimeys on lähes sietämätöntä. Suomi on valaistusolosuhteiltaan maailman pohjoisimpia sivistysvaltioita.
Millähän koulutuksella ja asumiskokemuksella tämä ilmeisen nuori mies antaa neuroosiluokituksia. Tilanne jossakin valoisammassa ja pidemmän kesän maassa on toinen.
Mutta meillähän on tunnetusti ihan omanlaisemme tapa arvioida asioita ja arvot usein päälaellaan.
Jos haluamme, että väki jaksaa pidempään työelämässä, taytyy myös tällaiset asiat ottaa huomioon siinä kuin tuotantoeläinten maailmassakin.