Site icon

Lukioon vai amikseen?

Suomes­sa yli puo­let ikälu­okas­ta val­it­see lukion ammat­tik­oulun sijas­ta. Syy on selvä. Kehi­tys on kohdel­lut duu­nar­i­porukkaa huonos­ti. Yleis­sivistävä koulu­tus on tar­jon­nut tien sosi­aaliseen nousu­un. Sik­si työväen­lu­okkaiset per­heetkin halu­a­vat kas­vat­taa lap­sis­taan her­ro­ja; toisin kuin esimerkik­si Bri­tan­ni­as­sa, jos­sa tätä pide­tään jois­sain piireis­sä luokkapetturuutena.
Duunareil­la ei todel­la ole men­nyt hyvin. Automaa­tio ja glob­al­isaa­tio – tässä järjestyk­sessä – ovat tehneet työ­paikoista selvää. Sopi­van aka­teemisen koulu­tuk­sen saa­neet ovat päässeet vuole­maan kultaa.
Näin ei vält­tämät­tä ole jatkos­sa. Automa­ti­soitavista duu­nar­i­am­mateista suurin osa on jo automa­ti­soitu, ja Kiinaan siir­ret­tävät siir­ret­ty. Tehdas­salit ovat tyh­jen­tyneet, mut­ta mui­ta duu­nar­i­paikko­ja on jäl­jel­lä, ja ne saat­ta­vat olla aka­teemisia työ­paikko­ja varmempia.
Seu­raavak­si nimit­täin automa­ti­soidaan osaamisam­mat­te­ja. Tietotekni­ik­ka ei kor­vaa lääkäre­itä ja opet­ta­jia – kuin osit­tain – mut­ta paljon siitä sym­bo­l­i­ana­lyytikko­jen työstä, joka lisään­tyi räjähdys­mäis­es­ti 90-luvul­la, voidaan siirtää ja siir­retään koneille. Jos 1990-luvul­la Paul Krug­man ennusti, että korkean osaamisen kysyn­tä hiipuu, kos­ka se on automa­ti­soitavis­sa. Samal­la kog­ni­ti­ivis­ten kyky­jen yliar­vos­tus vähe­nee ja muun­laiset taidot ja omi­naisu­udet alka­vat taas saa­da arvostusta.
Sym­bo­l­i­ana­lyytikko­jen työ on myös help­po siirtää Kiinas­ta ja Inti­as­ta Suomeen. Ei tarvitse kiertää Afrikkaa laival­la vaan tuo­tos siir­tyy reaali­aikaises­ti tietoverkois­sa. Seu­raa­va glob­al­isaa­tion aal­to kohtaa korkeasti koulutet­tu­ja. Ei niitä Nokian kän­nyköitäkään kauan voit­top­uolis­es­ti Suomes­sa suun­nitel­la. Jyväskylästähän se jo loppui.
Jäl­jelle jäävät duu­nar­i­ammatit muis­tut­ta­vat palvelu­am­mat­te­ja sil­loinkin, kun ne luokiytel­laan teol­lisu­u­teen, kos­ka ne pitää tehdä asi­akkaan luona tai lähel­lä. Kok­it, remont­tireiskat, autoko­r­jaa­jat etc ovat riip­pu­vaisia asi­akkaistaan. Junan­vaunute­hdas voidaan sijoit­taa minne vain, mut­ta palve­lu­tyyp­piset työt keskit­tyvät sinne, minne asi­akkaatkin. Siis kasvukeskuksiin.
Sym­bo­l­i­ana­lyytikko­jen työ kuu­luu suurelta osin voit­ta­ja vie kaiken maail­maan. Sik­si pitää olla todel­la hyvä men­estyäk­seen. Keski­ta­son mais­tereil­la ei tule ole­maan helppoa.
Jos on luokan toisek­si paras jääkiekos­sa ja keski­vai­heil­la puutöis­sä, on helpom­pi han­kkia elan­ton­sa käden taidoil­la kuin jääkiekkoam­mat­ti­laise­na. Samas­ta syys­tä voi men­estyä parem­min amik­sen kaut­ta kuin lukion kaut­ta, ellei ole luokkansa kärkeä lukuaineissa.

Exit mobile version