Suomen kuvalehden verkkolehtiuudistus menee suuntaan, jota olen pitkään odottanut. Verkkolehti ei ole paperilehden sähköinen kopio, vaan eräänlainen mediakeskus, josta on linkkejä muihin medioihin ja mielenkiintoisiin artikkeleihin.
Myös tämä blogi on luettavissa Kuvalehden verkkosivuston kautta. Mikään suuri ryntäys sieltä ei sivustoilleni ole. Tähän asti on tullut noin 40 käyntiä, joista muutama on omia kokeilujani.
Kuvalehti linkittää sivuilleen esimerkiksi Helsingin Sanomien uutisia. Olisi mielenkiintoista tietää, sääteleekö tätä jokin sopimus ja jos säätelee, kumpi maksaa kummalle. Tuohan Kuvalehden linkitys toisaalta kävijöitä Hesarin sivuille. Näiden eteen aukeavat myös Hesarin mainokset.
Kuvalehti on tehnyt sen, mitä olen joskus ajatellut itse tämän blogin kehittämisestä, jos alkaisin päätoimiseksi blogin tai oikeastaan verkkolehden pitäjäksi.
Lehti panostaa paljon myös lukijoiden palautteeseen. Kommentoijat jaetaan, tai he jakavat itse itsensä kahteen kastiin. Rekisteröityneet keskustelijat saavat kommenttinsa joksikin aikaa lehden etusivulle, rekisteröitymättömät aukeavat vain kommentointiketjun avanneille.
Kuvalehden sivuille pääsee tästä.
Erkon Taloussanomat avasi opiskelijoille suunnatun portaalin http://www.taloussanomat.fi/tasa , joka arvatenkin myös linkittää tulevaisuudessa Oden blogiin.
Googlen lisäksi joku muukin varmaan jo laskee www-linkityksiä, ja arvottaa niitä perinteiseen “scientific citations index” ‑tyyliin?
Janne
Saa nähdä kuinka tuo menestyy. Alan jargonilla tuo on ns. sisältörikas sivusto, toisten minä mukaan lukien mielestä tuollaiset sivustot on lähinnä sekavia. Koulukuntakysymys ja makuasia.
Jonkinlaisella toimituksella on Internetissä kysyntää, informaatiotulvassa lukijan puolesta tehty karsinta on erittäin arvokas asia. Eräs kokeilu joka voi edelleen hyvin on aldaily.com
Juju on siinä, että se palvelee tiettyä yleisöä ja linkkaa vain pariin valikoituun juttuun päivässä. Joka kerta kun menen tuolle saitille päädyn lukemaan jotain pitkähköä artikkelia, nyt on auki Preparing the Obituary, http://american.com/archive/2009/february-2009/preparing-the-obituary, jonka A&L tiivisti “Newspapers have not really so much lost readers as lost the ability to monetize them. There is hope yet, as James DeLong explains…” Koukuttava, konservatiivisympatioista huolimatta.
En tiedä tuottaako aldaily.com juuri mitään, mutta ei sen pyörittäminenkään juuri mitään maksa. Suomen mittakaavassa Suomen Kuvalehden kannalta kysymys on siitä pystyykö se toimimaan porttaalina suomenkuvalehti kohderymälle, niin kuin mainostajat sitä kutsuu. Jos kyllä, niin mainosmyynti luultavasti kannattaa. Aika näyttää.
Totta, ihan hyvään suuntaan on tämä uudistus tapahtunut. Tosin voidaan ihmetellä vähän samaa asiaa kuin Suomen hallituksen lamaelvytyksenkin kohdalla: miksi herättiin vasta näin myöhään?
Nettihän on ollut yleisessä käytössä jo yli 10 vuotta, ja interaktiivisuudesta on höpisty vieläkin kauemmin. Niinpä tuntuu hiukan hassulta, että ensimmäinen näitä asioita ja ihanteita edes kohtalaisella tavalla hyödyntävä sovellutus saatiin aikaan vasta nyt. Noh, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Moni tuntenee tuon:
http://www.ampparit.com/
Palveluun voi laittaa omia filttereitä. Hiton kätevä laite, jos pitää tai haluaa seurata laajaa uutisvirtaa.
Hakkaa SK:n hommelit mennen-tullen.
Eemeli, filtterit on hyviä jos on kiinnostunut jostain tietystä aiheesta, esimerkiksi tuulivoimasta. Mutta jos haluaa, että joku suodattaa SK:n terminologiaa käyttäen jyvät akanoista noin yleensä, niin filttereistä ei ole juuri apua. Laadunvarmistusta on vaikea ohjelmoida, enkä ole oikein vakuuttunut äänestyksistä korvikkeena.
Vähän samaa virkaa tosin ajavat blogit ja foorumit jotka ovat muodustuneet tietyn alan auktoriteeteiksi, osittain suodattamalla informaatiota. Jos haluan tietää mitä jenkkien asuntolainakriisille kuuluu niin osoite on calculatedrisk.blogspot.com eikä bloomberg.com, jos taas haluan tietää missä vaiheesa Raide-Jokeri on niin suunnistan foorumille jlf.fi enkä hs.fi. Mutta semmoiseksi yleiseksi auktoriteetiksi näistä ei ole.
Kuvalehti linkittää sivuilleen esimerkiksi Helsingin Sanomien uutisia. Olisi mielenkiintoista tietää, sääteleekö tätä jokin sopimus ja jos säätelee, kumpi maksaa kummalle.
Muiden tuottamien sisältöjen linkittäminen on ehkä lainsuojatonta, mutta kaikki sitä joka tapauksessa tekee maksamatta mitään.
Kaiken huippu on Youtube, jonka liikeidea on julkaista mitä tahansa muiden tuottamaa matskua maksamatta kenellekään.
Minäkin taisin joskus väittää, että kyllähän tuollaisia liikeideoita keksii kuka tahansa. Varastetaan vaikka naapurien pyörät ja myydään ne. Naurettavaa.
Tämä oli siis ennen kun Youtuben perustajat saivat parisataa miljoonaa nuppi.
Tomi Ahdille:
Jos HS antaa sivunsa ilmaiseksi ja ansaintalogiikka perustuu mainoksiin, tuskin siellä ollaan onnettomia, vaikka Kuvalehti hankkii heille ja heidän mainoksilleen enemmän lukijoita.