Site icon

Suunnittelematon liikenneinvestointi

Helsin­ki suun­nit­telee sato­jen miljoonien euro­jen liiken­nein­vestoin­tia täysin ilman val­tion avus­tus­ta, ohi yhdessä sovit­tu­jen seudun investoin­tio­hjelmien ja kokon­aan ilman kannattavuuslaskelmia.
Tarkoi­tan sata­mal­ta vapau­tuville alueille raken­net­tavia pakol­lisia pysäköin­tipaikko­ja. Ne mak­sa­vat ainakin 30000 euroa kap­pale ja niitä tulee ainakin 10 000. Investoin­nin hin­ta on siis ainakin 300 M€ .

Väitän, että jos näitä ei pakkomyytäisi asun­to­jen yhtey­dessä vaan ne saisi ostaa erik­seen, paljon pienem­pi määrä riittäisi.

Siel­lä, mis­sä autopaikan hin­ta on irrotet­tu asun­non hin­nas­ta, autopaikat eivät ole men­neet kau­pak­si. Tätä havain­toa on tulkit­tu kahdel­la täysin päin­vas­taisel­la taval­la. Normipuolueen mielestä se osoit­taa, ettei parkkipaikkaa voi erot­taa asun­non hin­nas­ta. Markki­na­puolueelle se osoit­taa, että nor­mi määrää liikaa pysäköin­tipaikko­ja, jot­ka eivät ole hin­tansa arvoisia.

Epälo­ogisimpia argu­ment­te­ja hin­to­jen erot­tamiseen on, ettei­hän taval­lisel­la kansalaisel­la ole varaa mak­saa pysäköin­tipaikas­ta 30 000 euroa. Ehkä ei ole, mut­ta miten asi­aa paran­taa se, että ostamis­es­ta tehdään pakollista.

Moni helsinkiläi­nen tarvit­see autoa vain käy­dessään mökil­lä tai muuten kaupun­gin ulkop­uolel­la. Auto seisoo pääosan ajas­ta pysäköin­tipaikalla. Jos pysäköin­tipaik­ka mak­saisi sen minkä se oikeasti mak­saa, per­he vuokraisi auton sil­loin kun sitä tarvitsee.

Helsin­ki on tekemässä kallista virheinvestointia.

Exit mobile version