Helsinki suunnittelee satojen miljoonien eurojen liikenneinvestointia täysin ilman valtion avustusta, ohi yhdessä sovittujen seudun investointiohjelmien ja kokonaan ilman kannattavuuslaskelmia.
Tarkoitan satamalta vapautuville alueille rakennettavia pakollisia pysäköintipaikkoja. Ne maksavat ainakin 30000 euroa kappale ja niitä tulee ainakin 10 000. Investoinnin hinta on siis ainakin 300 M€ .
Väitän, että jos näitä ei pakkomyytäisi asuntojen yhteydessä vaan ne saisi ostaa erikseen, paljon pienempi määrä riittäisi.
Siellä, missä autopaikan hinta on irrotettu asunnon hinnasta, autopaikat eivät ole menneet kaupaksi. Tätä havaintoa on tulkittu kahdella täysin päinvastaisella tavalla. Normipuolueen mielestä se osoittaa, ettei parkkipaikkaa voi erottaa asunnon hinnasta. Markkinapuolueelle se osoittaa, että normi määrää liikaa pysäköintipaikkoja, jotka eivät ole hintansa arvoisia.
Epäloogisimpia argumentteja hintojen erottamiseen on, etteihän tavallisella kansalaisella ole varaa maksaa pysäköintipaikasta 30 000 euroa. Ehkä ei ole, mutta miten asiaa parantaa se, että ostamisesta tehdään pakollista.
Moni helsinkiläinen tarvitsee autoa vain käydessään mökillä tai muuten kaupungin ulkopuolella. Auto seisoo pääosan ajasta pysäköintipaikalla. Jos pysäköintipaikka maksaisi sen minkä se oikeasti maksaa, perhe vuokraisi auton silloin kun sitä tarvitsee.
Helsinki on tekemässä kallista virheinvestointia.