Sipoon Östersundom liitettiin Helsinkiin kaupunkirakenteen tervehdyttämiseksi — siis jotta ihmiset eivät joutuisi muuttamaan nurmijärville vaan pääsisivät järkevälle etäisyydelle hyvien joukkoliikenneyhteyksien varaan. Pääsisivät on harkittu verbi, sillä asuntojen hinnat paljastavat, että ihmiset asuvat mieluummin hyvien kuin huonojen yhteyksien varrella.
Huomasitte varmaan ilmaisun nurmijärville, jossa pieni kirjain ja monikko tarkoittaa itse Nurmijärven ohella muitakin sellaisia alueita, joissa auton omistaminen on välttämätöntä pitkien etäisyyksien ja huonojen palvelujen takia. Palvelu on huonoa, jos kauppa ja koulu eivät ole kävelymatkan päässä.
Tarkoitus oli, että sitä rakentamista, jota oli suunniteltu nurmijärville, keskitettäisiin metron varrelle Östersundomiin. Kun 10 000 kolmenkymmenen kilometrin autolla tehtyä työmatkaa päivässä jää väliin, säästyy yli kymmenen miljoonaa autokilometriä vuodessa; 250 kertaa maapallon ympäri, 600 000 litraa menovettä.
Jos näin ei tehdäkään, vaan Helsinkiin suunniteltu rakentamista siirretäänkin Östersundomiin, nurmijärville joudutaan rakentamaan yhtä paljon kuin lähtötilanteessa eikä koko Östersundomin liittämisestä Helsinkiin olisi lainkaan hyötyä nurmijärvettymisen ehkäisyssä vaan lopputuloksena on kaupunkirakenteen hajoaminen edelleen
Helsingin seudun kunnat ovat sopineet 13 000 asunnon rakentamisesta vuosittain. Helsingin osuus tästä on 5 000 asuntoa. Joku voisi sanoa, että liian vähän, koska 8 000 asuntoa tulee muualle ja sieltä muualta tullaan yleensä autolla. Joku toinen voisi sanoa, että aika paljon, koska tuo rakentamistahti tarkoittaa Lahden kokoisen kaupungin ahtamista Helsingin rajojen sisälle kymmenessä vuodessa. Östersundomin alue vastaa noin kahden vuoden asuntotuotannosta Helsingissä.
On erittäin luonnollista, että ihmiset eivät halua lisärakentamista naapuristoonsa. Harva on kuitenkaan haluaisi poistaa omaa kotitaloaan, jos voitaisiin toimia kuin tietokonepelissä ja poistaa talo hiiren painalluksella ja palauttaa ne ainutlaatuiset luontoarvot, jotka sen tietä aikanaan uhrattiin. Kaupunkisuunnittelu on tasapainoilemista nykyisten ja tulevien asukkaiden etujen välillä.
Minun ihanteeni on tiivis, mutta harva kaupunki. Tiivis sikäli, että ne alueet, jotka rakennetaan, rakennetaan tiiviisti tilaa tuhlaamatta, mutta harva siinä mielessä, että asuinalueiden väliin jätetään kunnolla viheralueita. Jos voisin aloittaa Vuosaaren suunnittelun alusta, suunnittelisin sen munkkiniemeläisittäin tiiviiksi, ruutukaavan mukaiseksi alueeksi ja jättäisin sinne paljon viheralueita, joita siellä toki nyt onkin. Minun ei ollut vaikea äänestää Mustavuoren rakentamista vastaan, koska alue on kaukana metroradasta ja edustaen jo vähän nurmijärvettymistäö ja koska sillä on suuri arvo vfirfkistysalueena.
Vuosaaressa on tuhlattu tilaa raivostuttavalla tavalla 1960-luvulla. Viimeaikoina on kyllä kaavoitettu korkealla korttelitehokkuudella, mutta jostain syystä arkkitehtuuri ei ole ollut erityisen onnistunutta. Munkkiniemen puistotie näyttää kauniimmalta, anteeksi nyt vain. Tiivis rakentaminen vaatisi korkealaatuista arkkitehtuuria. Joskus mietin, pitäisikö Helsingin antaa rakennusyhtiöille isompia alueita yhtenäisemmän talosuunnittelun nimissä.
Joku voi tietysti kysyä, miksi kaikkien on muutettava kasvukeskuksiin. Se on ihan oma tarinansa, mutta jos muualla ei menestytä, ei ole oikeaa eikä inhimillistä padota muuttoliikettä asuntopulalla. Maan hinta Helsingissä osoittaa, että olemme kaavoittaneet pikemminkin liian vähän kuin liian paljon.