Listalla on merkittävinä asioina pöydältä Pohjois-Vuosaaren (Mustavuori) kaava, Oulunkylän urheilupuiston paikoitusongelmat ja uutena noin neljänsadan hengen Tankovainion asuinalueen rakentaminen Itäväylän ja Broändan puron väliin lähelle Mellunmäen pelastusasemaa.
====================
Tankovainion alue vaikuttaa selvästä, eivätkä edes asukkaat ole sitä juuri vastustaneet. Korkeintaan voisi miettiä, onko asuinalueen tehokkuus, 0,3 liian matala. Tuhlataanko tässä maata? Luonnonsuojeluyhdistys esitti kerrostalovaltaisempaa rakentamista.
===================
Oulunkylässä minun on vaikea hyväksyä puiston nirhimistä autoilevien urheilijoiden parkkipaikkojen alta. Minusta joko paikat pitäisi rakentaa kalliimmin kerrokseen talon alle tai kahteen kerrokseen ja jos tämä on liian kallista, pysäköintipaikkojen määrää tulisi supistaa.
===================
Mustavuoren kaava on hankala. Se on parhaiten tehtyjä kaavoja, joten siltä kannalta olisi sääli hylätä se. Asukkaat vastustavat kiivaasti, koska seutu on nyt virkistyspuisto hiihtolatuineen. Nykyiset reitit säilyvät, mutta toki siinä vähän tunnelma särkyy, kun metsän siimeksessä näkyykin asutusta.
Minun on hyvin hankala hyväksyä ajatusta kalliolle rakennetusta korttelista, vaikka se ulkoilureittejä katkokaan eikä edes näy niille. Tuollaiset kalliot ovat hauskaa retkeilymaastoa. Ei luonnossa liikkuminen pelkkää ulkoilureitin kulkua ole. Niiden muiden korttelien alle ei jää yhtä arvokasta maastoa. Kaava on taiten tehty.
Jos haluaisi kaavaa puolustaa, voisi todeta, että tämän jälkeenkin Vuosaaressa olisi virkistysalueita asutusta kohden selvästi yli kaupungin keskiarvon ja Vantaan osien liittäminen Helsinkiin avaa sieltä hyvää metsää luonnossa liikkumiseen, joten vuosaarelaisten osa olisi edelleen tältä osin hyvä.
Kaavan puolesta puhuu se, että valtuusto on hyväksynyt alueen rakentamiseen ja valtuuston tahto sitoo lautakuntaa. Vastaan taas puhuu se, että tässä välissä on ollut vaalit. Miksi vaaleja järjestetään, jos tulos ei saisi vaikuttaa päätöksiin?
Kaavaa vastaan on se, ettei alue ainakaan vielä ole erityisen hyvien joukkoliikenneyhteyksien päässä. Se on liityntäliikenteen varassa. Joskus myöhemmin siitä vierestä tulisi ehkä menemään Jokeri 2, mutta siitä ei ole vielä päätöksiä.
Vuosaareen on viime vuosina rakennettu ja edelleen rakennetaan aika paljon. Ihan siinä vieressä on kaavoitettu alue, jonka käynnistyminen odottaa laman päättymistä ja asuntomarkkinoiden toipumista. Östersundomin aluetta (Sipoolta saatu alue) ei ole vielä suunniteltu; tältä osin olennaisinta on, millaisia virkistysalueita Vuosaaren lähimaastoon on ehkä tulossa.
Jotenkin tuntuu, ettei tällä asialla olisi kiire, vaan koko hanke voisi odottaa sitä, että Östersundsomin maankäyttösuunnitelmat vähän selkeytyisivät.
Vihreiden ja demarien valtuustoryhmät käsittelevät asiaa keskiviikkona.
Eihän Mustavuori ole vain vuosaarelaisten virkistysalue. Siinä on hieno laaja lehtomaa aivan lyhyen ja (bussimatkan päässä Itäkeskuksesta, ja myös Helsingin keskustasta.
Onko muuten näin lähellä merta mielekästä rakentaa kallioile. Näkymät ovat hulppeat, mutta tässä kaupungissa meren tango soi aika viileällä nuotilla. Huomasin sen taas kulkiessani lauantaina Veikko Leväahon hautajaisista ystävineni Kreamtoriokappelista ravintola Perhoon.
Olisi vähän hyödyllisempää keskustella. jos voisi nähdä jonkinlaisen karttaskeeman alueesta. esim. liittämällä linkin.
Tankovainion alue samoin liittää Vartioharjun Mustavuoreen, joten siinäkin liene syytä rakentaa aika hillitysti.
Tekemättömän voi tehdä myöhemmin, mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi.
Ode kirjoitti:
“Vantaan osien liittäminen Helsinkiin avaa sieltä hyvää metsää luonnossa liikkumiseen, joten vuosaarelaisten osa olisi edelleen tältä osin hyvä.”
Tietääksnei Vantaan ja Helsingin rajalla ei ole ollut puomia, ei ainakaan enää viime vuosisadalla.
Fillarilehdessä oli juttu Malmin sisävelohankkeesta. Jutun perusteella Longinojan jäähallien ja uuden Velodromin pysäköintipaikkoja tulisi velon alle, kaupungilla pitäisi olla yhtenäinen linja eri urheiluhallien ja liikuntapaikkojen kanssa.
Asiasta toiseen: mahtaako jossain olla vireillä hankkeita jatkaa kutosen tai kasin spåraa Arabiasta Viikkiin päin?
Tuntuisi erinomaisen luontevalta ratkaisulta kytkeä Viikin kasvava alue raideliikenteeseen näin.
On sinne Vantaalle saanut toki mennä, mutta ulkoilureittejä tällä yksityisessä omistuksessa olevalla maalla ei ole ollut. Alue on tarkoitus ostaa Helsingille ja laittaa sinne ulkoilureitin ja ladut.
Rakennustehokkuus Tankovainion osalta on mielestäni juuri sopiva. Alueen molemminpuolin on nykyisin pientaloasutusta Fallpakassa ja Vartioharjussa, joten uusi pientaloalue istuu hyvin maisemaan. Suurempaa asukasmäärä on turha keskittää alueelle, jossa ei ole lähistöllä mitään palveluja.
Pakko myöntää, että Mustavuoren kaava on kyllä hyvin tehty. Kerrostalot voisi kyllä jättää kaavasta kokonaan pois ja lisätä pientalotonttien määrää. Kerrostaloja on mielestäni turha rakentaa näin kauas palveluista ja metroasemasta. Tämän voisi tosiaan jättää pöydälle odottamaan Östersundomin maankäyttösuunnitelmien etenemistä.
Täytyy muistaa, että Vuosaaressa on jo kaavoitettua rakentamatonta maata lähes 5.000 asukkaalle Aurinkolahdessa, Ramsinrannassa, Kurkimoisiolla (Mustavuoren vieressä) ja Omenamäessä. Pelkästään nämä alueet rakentamalla Vuosaaren asukasluku nousee yli 40.000. Tämän pitäisi alkaa pikku hiljaa riittämään varsinkin kun terveysasema on jo nykyisin täysin ylikuormitettu ja työpaikkojen määrä on vain noin 8.000.
Järkevää kaupunkisuunnittelua olisi pyrkiä asuinrakentamisen lisäksi tukea työpaikkojen määrän kasvua alueella. Ihan heittona, miksei vaikka Helsingin Energian pääkonttoria voisi siirtää Vuosaareen? Sijaitseehan sen tärkein laitoskin täällä.
Tänä vuonna aloitetaan uuden Meri-Rastilan länsirannan asuinalueen kaavaluonnoksen suunnittelu. Merenrantaan 500 metrin päähän metroasemasta suunnitellaan kerrostalovaltaista asuinaluetta 2.000 asukkaalle. Tämä on paljon Mustavuorta järkevämpi rakentamisen kohde, vaikkakin taas menetetään hienoja virhealueita. Asunnoilla olisi varmasti kysyntää ja samalla saataisiin parannettua Meri-Rastilan yksipuolista väestörakennetta. Sinänsä Ramsinrannan rakentaminen on jo parantanut Meri-Rastilan väestörakennetta, mutta täydennysrakentaminen metroaseman lähelle on perusteltua.
Tuosta olen samaa mieltä: Meri-Rastilan länsiranta on paljon Mustavuorta järkevämpi rakentamiskohde. Sitäkin olen miettinyt, että löytyisikö ratkaisu tuosta havainnosta.
Miksi se Oulunkylän puistikko nyt on niin tärkeä, kun et tuon ponnekkaammin (jos ollenkaan) vastusta Helsingin upeimpiin kuuluvan virkistyslaueen rakentamista?
Autoilijavihaa ja autoilun pelkoa vai vain autoilukriittisyyttä?
On muistettava, että luonto on kasvillisuuden ja kallioiden lisäksi äänimaisema. Itselleni juuri kokemus hiljaisuudesta on tärkeä. Myös muut herkät eläinlajit häiriintyvät asutuksen läheisyydestä. 🙂
Vaikka pinta-alaa Mustavuoresta ei niin paljon lohkaistaisikaan, tuo rakentaminen kaupunkimaisia ääniä muassaan mäyräkoirapahvien lisäksi.
Junakohtaus, asian vierestä mutta googlaa VIIRA. Eikä se ole mihinkään edennyt, varaus toki on. Kts. myös http://raidejokeri.info/
Nuo Jokerin kiskot olisi monessakin mielessä järkevää kytkeä olemassaolevaan ratikkaverkon, yksi luonteva reitti on Arabian kautta. Raidejokeri on jonkinlaisessa myötätuulessa, toteutus joskus ensi vuosikymmenellä.
Keksin juuri aasinsillan aiheeseen. Viira toteutuessaan jakaisi saman reitin kakkosjokerin kanssa Malmin nurkilla. Yksi syy lisää tehdä kakkosjokeri raiteilla. Tämä auttaisi myös noihin Itä-Helsingin yhteyksiin.
Jos Mustavuoreen päätetään rakentaa, tulen kyllä näkemään punaista metromatkan aikana Vuosaaresta keskustaan. Rastilan metroaseman vieressä on Rastilan leirintäalue. Onko järkevää maankäyttöä, että leirintäalue on hienolla paikalla meren rannalla ja Rastilan kartanon vieressä. Ei ihme, että leirintäalue on Suomen suosituimpia.
Metromatka jatkuu Puotilaan. Miksiköhän Puotilan metroaseman vieressä on bensa-asema? Ei kuulosta järkevältä maankäytöltä tämäkään.
Tuska ei vähene matkan jatkuessa. Heti metron lähdettyä Itäkeskuksesta näkyvät horisontissa Marjaniemen siirtolapuutarhamökit ja sama näky toistuu Herttoniemen metroaseman jälkeen.
Kulosaaren metroaseman lähestyessä näkyy Kivinokan viheraluetta. Tämä on ilmeisesti Mustavuorta arvokkaampi viheralue? Ikävä juttu, kun tämä sattuu olemaan peräti kahden metroaseman vaikutuspiirissä.
Kulosaaren metroasemalta ei juuri matkustajia kyytiin tule ja aseman lähialueet on varattu liityntäpysäköintiin. Eikö näitä voisi laittaa maan alle ja ottaa tontit asuinrakentamisen käyttöön.
Mustasaaresta: Minusta hanketta kannattaisi miettiä kahdesti, jos se yhtään epäilyttää. Tehtyähän ei saa tekemättömäksi.
Jännää, että Helsinkiin halutaan lisää ja lisää asukkaita ja asuntoja, mutta mahtaako Suomi olla saman näköinen maa laman jälkeen kuin se on nyt.
Meillä Kaisaniemenlahden vaikutuspiirissä asuvilta ollaan viemässä ainoamme (ulkoilureitti)mitä merkillisimmin argumentein.
Toivottavasti näin ei tule tapahtumaan ja päättäjillä suhde reaalitodellisuuteen alkaa palautua ja Siperia opettaa. Helsinkihän on anomassa rahaa valtiolta, mitä jos veronmaksajien rahoja olisi käytetty järkevämmin nykytilanne ennakoiden.
jos siitä merirastilan länsirannan kaavasta jotain joskus tulee lähtökohta pitää olla rantareitti jää vanhalle paikalla ja rannat pitää säilyä luonnonvarasina elikkä ei mitään toimenpiteitä rantareitin alapuolelle reitin pitäisi jatkua ramsinrannalle ja sieltä kallahteen