Keksi reitti ykköselle

Ykkösen ratikan tilanne nyt­tää surulliselta. Matkus­ta­jat kaikkoa­vat, vuoroväli pite­nee ja lisää matkus­ta­jia .kaikkoaa. Ykkö­nen kul­kee Käpylästä Kaup­pa­to­rille pait­si aamuisin ja iltaisin, jol­loin se kul­kee tun­nuk­sel­la 1A Wärt­silän telakalle.

Joskus kauan sit­ten ykkösel­lä oli selkeä tehtävä. Se kul­jet­ti aamul­la työläisiä Telakalle ja sen jäl­keen por­varis­rou­via ostok­sille Kaup­pa­to­rille. Telak­ka tais­telee ole­mas­saolostaan, mut­ta yhteiskun­nal­lisen muu­tok­sen vuok­si sen työn­tek­i­jät eivät asu enää ykkösen reitin var­rel­la , por­varis­rou­vat ovat men­neet töi­hin ja suun­taa­vat ostok­sen­sa Stokkan herkku­un. Jos joku halu­aa ostaa torikaup­pi­aal­ta, hän suun­taan Hakaniemen halliin.

Ykkösen reit­ti kiemurtelee hitaasti Kallion läpi. Myös Kallios­ta käyti­in telakalla töis­sä. Niin­pä sen mat­ka Käpylästä kaup­pa­to­rille kestää järkyt­tävät puoli tun­tia, kun bus­si vie keskus­taan puo­lessa tuos­ta ajas­ta. Ykkösen matkus­ta­jamäärät ovat vähen­tyneet ja niin­pä sen vuoroväliä on venytet­ty kah­teenkymme­neen min­u­ut­ti­in. Se ei siis sovi sat­un­naiselle käyt­täjälle, vaan ain­oas­taan niille, jot­ka menevät samaan aikaan päivässä. Enää se ei sovi heillekään, sil­lä jos aamul­la on pulaa ratikkakuskeista, Ykkösen vuoro jätetään aja­mat­ta, kos­ka sil­lä on niin vähän matkustajia.

Ykköstä ei käytetä, kos­ka Käpylästä tulee keskus­taan vaik­ka kuin­ka mon­ta bus­sia, joi­ta tulee yht­enään ja jot­ka aja­vat paljon ratikkaa nopeam­min. Ennen se oli ain­ut reit­ti Kru­u­nun­haan läpi Hakaniemeen, mut­ta nyt samo­ja kisko­ja kul­kee myös seiska.

Jos Ykköstä ei olisi, sitä ei keksittäisi.

Ei ykköstä lakkaut­taakaan kan­na­ta. Ratikkakisko­jen rak­en­t­a­mi­nen on kallista puuhaa, eikä niitä pidä käyt­tämät­tömik­si jät­tää. Ykköselle on kek­sit­tävä uusi reit­ti. Julis­tan siis luk­i­joille kil­pailun: kek­si ykköselle järkevämpi reit­ti. Oheista kart­taa voi käyt­tä virikeaineistona.

Virik­keek­si voisi esit­tää kak­si vai­h­toe­htoa. Pieni muu­tos olisi, että Kallios­sa kaupungista tul­taes­sa Ykkö­nen ei menisikään ylös Karhupuis­toon vaan siir­ty­isi entiselle Kakkosen reit­ille toista lin­jaa pitkin Kun­tat­alol­la ja Diakonissalaitok­selle ja menisi sieltä Helsinginkadulle (tässä on ratikalle vähän mäk­istä) ja palaisin Bra­hen ken­tän kohdal­la van­halle reitilleen.

Radikaalimpi vai­h­toe­hto olisi, ettei Ykkö­nen tulisi keskus­taan lainkaan, kos­ka Käpylästä keskus­taan kul­kee vaik­ka kuin­ka mon­ta bus­sire­it­tiä. Ykkö­nen menisikin Seiskan reit­tiä Pasi­lan ase­malle (yhteys juni­in), sieltä edelleen Seiskan ret­tiä (Län­si-Pasi­las­sa voisi oikaista niin san­otun Nord­ber­gin mutkan ja jatkaa sil­lan jäl­keen suo­raan), menisi edelleen oop­per­alle ja sit­ten Kasin reit­tiä Ruo­ho­lah­teen (yhteys metroon) tai Jätkäsaareen.

Kek­si lisää! Paras ehdo­tus palk­i­taan ratikan ker­tal­ip­ul­la sit­ten kun uusi yhteys on avattu.

50 vastausta artikkeliin “Keksi reitti ykköselle”

  1. Tuo­han voisi kulkea Pasi­lan läpi seiskan reit­tiä, sit­ten kään­tyä oop­per­al­ta kympin päätepysäkille. Pohjoinen U‑linja.

    Käpylästä men­nään nykyään töi­hin telakan sijaan Pasi­lan isoon pajaan ja pöl­lölaak­soon. Ja kuten todet­tua, keskus­taan tulee reit­te­jä yllin kyllin. Toisaal­ta näin saataisi­in Meilahti — Ruskea­suo — Haa­ga ‑alueelle lin­ja Pasi­lan ase­malle ja tule­vaan Kes­ki-Pasi­laan. Samal­la rak­en­tu­isi lisäy­hteyt­tä pääradan itä-ja län­sipuolien välille.

    Muka­va lisä olisi myös se, että tuon jäl­keen kasi ei olisi ain­oa spåra, joka ei kul­je ase­man-Stock­man­nin kulmille.

  2. Mie­lenki­in­toista. Puuhaa­vat kuulem­ma, näin hesari ker­toi, sil­tay­hteyt­tä Laa­jasa­loon, mut­ta se ei ole het­kessä valmis.

  3. Hieno kil­pailu ja kovasti mei­dän käpyläläis­ten mieleen.
    Tuon Toisen lin­jan reit­timuu­tok­sen lisäk­si olen itse pitänyt esil­lä aja­tus­ta siitä, että lin­jaa jatket­taisi­in Käpylästä eteen­päin esimerkik­si Oulunkylän ase­malle, jol­loin se kytkey­ty­isi sekä pääradan junavuoroi­hin että Jok­eri-lin­jaan. Lisäk­si on ehdotet­tu jatkamista Käpylän ase­malle ja jopa Pak­i­laan asti.
    Lisää pohd­in­taa ykkös­es­tä löy­tyy koti­sivu­ni blogista.
    Ykkö­nen ei enää kul­je viikon­lop­puisin, mut­ta ensi lauan­taina (siis 15.11.) ykkö­nen on poikkeuk­sel­lis­es­ti liiken­teessä. Käpylä-Seu­ran mak­samat tilausvuorot lähtevät Käpylästä kel­lo 10, 11 ja 12 ja Kaup­pa­to­ril­ta takaisin 10.30, 11.30 ja 13. Ter­ve­tu­loa kyytiin.

  4. Pelkkä reit­in­muut­telu ei sinän­sä ykkösen ongelmia ratkaisse, vaan liiken­net­tä on myös syytä nopeut­taa (tämä toki pätee kaik­keen ratikkali­iken­teeseen). Lasi­palat­sil­la kokeil­tu­jen uusien käveli­jä­val­o­jen käyt­tö Mäkelänkadul­la voisi heti aut­taa jonkin ver­ran. Se että ratik­ka on bus­sia hitaampi ei ole mikään luon­non­va­kio, vaan Helsin­gin huonon kiskotekni­ikan ja liiken­nesu­un­nit­telun seuraus.

    Itse ykkösen osalta myös jatko pohjois­päästä Käpylän ase­malle tai ehkä Oulunkylään olisi järkevää, sil­loin lin­ja voisi toimia junas­ta siir­tymälin­jana Vallilaan ja Kallioon, tosin Ysi ja Seiska hie­man kil­pail­e­vat sil­lä alal­la jo.

    Ykkösen kehit­tämis­es­tä on muuten kek­sustelua myös tääl­lä http://jlf.fi/f17/2716-yhdysrata-kapylasta-koskelaan/ ja tääl­lä http://haltia.blogspot.com/2008/09/ykknen-riesasta-ongelmanratkaisijaksi.html

    ps. Tarkoit­taako tämä että olet ensi kau­den joukkoliikennelautakunnassa?

  5. Turkkalon ehdo­tus oli se mitä meikäläisellekin tuli ensin­nä mieleen. Ei olisi edes iso uud­is­tus ja mah­dol­lis­taisi vuorovälin reilun nos­tamisen. On se parem­pi, että koko lin­jal­la olisi paljon vuoro­ja toisin kuin että tiety­il­lä pysäkeil­lä vuorot ruuhkau­tuu, mut­ta sit­ten juuri esimerkik­si Käpylässä vuoroväli on todel­la pieni.

    “Oma” ehdo­tus on tehdä Ykkös­es­tä ikäänkuin syöt­tölin­ja Pasi­laan ja Sörnäis­ten metroase­malle. Käpylästä oikaistaankin Itä-Pasi­laan seiskan reit­ille, siitä ysin reit­ille kunnes Helsinginkat­ua pitkin Sörnäisi­in, jos­ta jatke­taan seiskan reit­tiä kunnes on aika vai­h­taa “van­halle” ykkösen reit­ille takaisin Käpylään. Voisi tehdä myös “kol­moset”, eli 1A tai 1B läh­tee Käpylästä samaan suun­taan, mut­ta toinen kään­tyy ensin Sörnäisi­in ja toinen ensin Pasi­laan. Raide­muu­tok­sia tarvit­sisi tehdä vain vähän. Reit­ti olisi toisaal­ta todel­la lyhyt, mut­ta mitä se vält­tämät­tä hait­taa? Vai­h­dot toimisivat.

  6. Uudelle poikit­taiselle ratikkare­it­ille olisi kyl­lä tarvet­ta, kuten Juk­ka yllä ehdot­ti. Ehdot­taisin reit­tiä Käpylästä Vallilan kaut­ta Meilah­teen ja Munkkiniemeen. Eli lop­pu vähän niin kuin nykyisen nelosen reit­tiä Meilah­teen ja Munkkiniemeen.

  7. Herää kysymys kuin­ka mon­ta päällekkäistä joukkoli­iken­nevä­linet­tä tarvi­taan noin 7600 asukkaan kaupunginosalle. 

    Syöt­töli­ikenne Sörnäisi­in aut­taa vain ratikkapysäkin vier­essä asu­via, muille bus­si on edelleen nopeampi. Nopeampi syöt­töli­iken­nekään ei houku­ta jos kokon­ais­mat­ka-aika vai­h­toi­neen pitenee.

    Pasi­lan ase­mal­ta pääsee bus­sil­la Pohjolanauki­olle 11 min­uutis­sa, joten tuol­lakaan välil­lä ei kovin merkit­tävää nopeu­tu­mista saa­da aikaan.

    Kan­nat­taisiko siis ykkösen kiskot lait­taa suo­jaras­vaan sik­si aikaa että ns. Töölön metrolin­jauk­sen kalus­t­a­mi­nen hark­i­taan vielä ker­taalleen jol­loin ratikoille saat­taisi löy­tyä aivan uusi idea ja nopeuse­tu yhdis­tet­tynä perillevientiin.

  8. Kaipaan parem­pia poikit­taisy­hteyk­siä Pasi­lan ase­malle. Nyt Keskus­puis­ton län­sipuolelta samoin kuin Itä-Pasi­lan itäpuolelta yhtey­det ovat vähän han­kalia. Melko pitkälle ole­mas­sa ole­via kisko­ja hyö­dyn­täen voisi toteut­taa esimerkik­si Käpylä-Pasi­la-Pikku-Huopalahti tai Käpylä-Pasi­la-Munkkinie­mi ‑reitin.

  9. Jatko Oulunkylän ja/tai Pasi­lan ase­mal­la on selvä vai­h­toe­hto. Jatkoke­hi­tyk­senä voi pohti jatkoa Maunulan tai Viikin suuntaan.

    Olen­nainen kysymys on nimeno­maan tuo nopeus. Mäkelänkadul­la tuon lin­jan luulisi lentävän, omat kiskot eikä juurikaan ris­teävää autoli­iken­net­tä, mut­ta tilanne on päin­vas­toin. Se mikä mät­tää on turhan tiheä pysäkkiväli ja liiken­neval­ot. Lin­jo­jen kaut­ta ajami­nen ei ole myöskään hul­lumpi idea, keskus­tan päässä voitaisi­in esim. ajaa Kaisaniemen kat­ua, kään­tyä Mikonkat­ua Alek­sille ja jatkaa sit­ten Kata­janokan Terminaalille.

    Se että ratik­ka pysähtyy parin sadan metrin keskus­tas­sa on järkevää, eril­laisia matkan päätepis­teitä on niin tiheässä että se mitä lin­janopeudessa hävitään, voite­taan sääste­tyssä käve­ly­matkas­sa. Esikaupungis­sa näin ei ole, ja pysäkkivälin pitäisi olla pitem­pi. Ykkösel­lä on esim. kolme pysäkkiä Mäkelänkadul­la välil­lä Pohjolan- ja Koske­lankatu, onko tämä ihan viisasta?

    Toinen jut­tu on sit­ten nuo val­ot. Vilkku­val­ot jalankulk­i­joille olisi tui­ki tarpeel­liset, ja muutenkin tarvit­taisi­in val­oe­tu­udet. Ymmär­rän jotenkin, että näi­den jär­jestämi­nen esim. Sturenkadun risteyk­seen voi olla vaikeaa, mut­ta mik­si ihmeessä ratik­ka seisoo val­ois­sa jot­ta yksi auto pääsee kään­tymään Mäkelänkadun uimahalliin?

    Pakolli­nen radikaali-idea, mitä jos ykkö­nen olisi pikaratik­ka ja kor­vaisi Töölön metron? Viik­istä tul­taisi­in raide­jok­erin reit­tiä Oulunkylään ja sieltä Käpylään. Tästä yo. taval­la nopeutet­tua reit­tiä Mäkelänkat­ua ja sieltä edelleen Pasi­laan. Tämän jäl­keen tun­neli Meilah­teen, jos­sa maan pin­nalle ja pysäk­ki sairaalan luona, ja tästä Kamp­pi­in par­il­la pysäkil­lä maan pääl­lä ja tarvit­taes­sa tun­nelis­sa. Hin­ta olisi reilusti halvem­pi kuin metrol­la Viikki­in saak­ka ja puo­let reit­tä jo valmi­ina, nopeudessa ei olisi juuri mitään eroa.

  10. No niin, laite­taan­pas kaupun­ki- ja liiken­nesu­un­nit­telu kokon­aan uusiksi!:)

    1‑ratikka tulee lop­pumaan nykyre­it­il­lä viimeistään siinä vai­heessa, kun Pitkää sil­taa tarvi­taan Som­pasaares­ta Mer­i­haan kaut­ta Hakaniemeen tule­vaa ratikkalin­jaa varten. Eli siinä mielessä on hyvä alkaa pohtia vai­h­to­ja nyt. 

    Muis­te­len joskus kuulleeni, että Hakaniemen sil­ta puret­taisi­in ja raken­net­taisi­in mah­dol­lis­es­ti uusi. Eli ale­taan tästä. Raken­netaan uusi Hakaniemen sil­ta, joka mah­dol­lis­taa Mer­i­haas­ta tule­vien ratikoiden kään­tämisen (tarvit­taes­sa) kohti Pohjoisrantaa. 

    Uno­hde­taan Ter­vasaaren “kakkoskan­nas” ja sieltä lähtevä sil­ta Som­pasaa­reen. Käytetään siinä tuo­ta edel­lä avau­tunut­ta mah­dol­lisu­ut­ta tuo­da Laa­jasa­losta Som­pasaaren kaut­ta tule­va ratikkalin­ja uuden Hakaniemen sil­lan kaut­ta Pohjois­ran­taan ja sieltä Liisankadun kaut­ta Senaar­in­to­rille ja edelleen Aleksille.

    Nyt jäisi 1‑linjalle kak­si vai­h­toe­htoa. Joko pitää ennal­laan nykyi­nen reit­ti ja jatkaa sitä Käpylästä Viikki­in tai sit­ten (hie­man radikaalimpi ehdo­tus) vede­tään 5 lin­jaa alas ratikkakiskot ja tuo­daan se 1‑linja Sörnäis­ten ranta­tien kaut­ta Mer­i­hakaan ja sieltä Som­pasaaren kaut­ta Laa­jasa­loon tai vai­h­toe­htois­es­ti pyöräytetään se vain Som­pasaa­res­sa ympäri. Täl­löin 1‑linjasta tulisi taval­laan myös syöt­tölin­ja 6–7‑8–9- ja uusille lin­joille [ja tässä tuo 9‑linja muuten vietäisi­in sinne Ilmalaan vai minne sen nyt alun perin pitikään jatkua].

    PS. Joku tietenkin miet­tii, että mik­si Ter­vasaari-Som­pasaari sil­ta pitää jät­tää pois, mut­ta Korkeasaari-Laa­jasa­lo sil­ta säi­ly­isi? Riit­täisikö se perus­teek­si, että Ter­vasaari on Krunikkalais­ten ain­oa meren­ran­ta­puis­to, Kulosaare­laisil­la on Mustikka­maa? Lisäk­si Ter­vasaari on pieni saari sen “kupeesta” lähtevään sil­taan ver­rat­tuna. Muuten, tietääkö joku, voiko Korkeasaaren suun­nitel­lul­ta pysäk­il­ta men­nä koiran kanssa Mustikka­maalle vai tuleeko siinä “karan­teeniri­s­tiri­ita”?

  11. Ykkösen ongel­mat eivät ole Mäkelänkadul­la vaan tukkoisel­la Sturenkadul­la. Lisäk­si Kallion läpi ajami­nen ottaa aikansa. Nopea pieni helpo­tus voisi olla siirtää ykkö­nen kulke­maan Mäkelänkat­ua Hämeen­tielle ja sitä kaut­ta suo­raan rautatiease­malle. Siitä 6:n ja 3:n reit­tiä Tehaankadulle ja Eiraan. 3:n voi lait­taa kiertämään Krunikan kaut­ta. Suorem­mat yhtey­det Kallios­ta keskus­taan hoitu­vat kuitenkin 9:llä.

  12. tpyy­lu­o­ma: En oikein ymmär­rä, mitä tekemistä _pika_ratikalla ja Töölöl­lä on keskenään. Töölössä matkanopeut­ta rajoit­ta­vat valitet­ta­van tiheässä ole­vat liiken­neval­ot, suo­jati­et ja risteyk­set — ei siinä mitään pikaa ole millekään maan pääl­liselle kulkuneuvolle.

  13. Vähän sivum­malle yhtey­det ovat heti huonom­pia. Kata­janokalle ei pääse Kallios­ta vai­h­dot­ta mil­lään, kun kakko­nen lopetet­ti­in ja nelo­nen ajaa Munkkiniemeen.

    Min­ua aut­taisi suuresti, jos ykkö­nen ajaisi Katajanokalle.

  14. Tuli tuos­ta Raiv­ion kir­joituk­ses­ta mieleen, että onko ihmisille oikeasti tärkein­tä päästä ilman vai­h­toa paikas­ta A paikkaan B? Se on tietenkin mukav­in­ta, mut­ta rajoituk­set huomioon ottaen mun mielestäni ehdot­ta­masti tärkein­tä olisi sat­sa­ta vai­h­to­jen suju­vu­u­teen eli vai­h­toaiko­jen lyhyy­teen. Se tuskin ketään ilah­dut­taa, jos on vali­ta esim. kolmes­ta peräkkäin kulkev­as­ta ratikas­ta (3,6,9) halutes­saan Hakaniemestä Rautatieasemalle.

  15. Pidän hyvin valitet­ta­vana, ettei Käpylän raitei­ta ole saatu asian­mukaiseen käyt­töön. Ykkösen reitis­sä on huonoa se, ettei se ole poikit­tais­lin­ja, mut­tei oikein keskustal­in­jakaan. Jom­pi kumpi näistä vai­h­toe­hdoista pitäisi vali­ta ja miet­tiä reit­ti sen mukaan. Oma val­in­tani on jälkim­mäi­nen. Pidän mielekkäänä sitä, että bus­sil­in­jo­ja pyrit­täisi­in kor­vaa­maan raideli­iken­teel­lä, joten ykköstäkin tulisi pohtia siltä kan­til­ta, että mitä vaatisi Mäkelänkadun bus­sil­in­jo­jen haas­t­a­mi­nen kyseisen ilman­su­un­nan keskustayhteytenä:

    - jatko vähin­tään Oulunkylän ase­malle, siitä eteen­päin voisi tutkia haaroituk­sen mah­dol­lisu­ut­ta sen mukaan, mis­tä bus­si­matkus­ta­jia tulee eniten (Maunulan-Pak­i­lan suun­taan nyt ainakin, sin­nehän tule­vat Jok­erin kiskot Oge­lista joka tapauksessa)
    — Hakaniemestä reit­ti suo­raan keskus­taan Kaivokadulle
    — kos­ka lin­jaa ei ole mielekästä katkaista keskus­taan, jatke­taan Kampin kaut­ta esim. Jätkäsaa­reen (tai jos halu­taan sat­sa­ta, niin Kamp­ista Fredaa pitkin etelään ja 1A:n nykyisen päät­tärin kaut­ta Hernesaareen)

    Oleel­lista on kuitenkin se, minkä moni muukin on tuonut esille: lin­jan kulkua on pakko nopeut­taa liiken­neval­oe­tuuksin ja mui­ta turhia pysähdyk­siä kar­sien. Mäkelänkadul­la se ei edes vaatisi mitään ihme­teko­ja. Kallion lenk­ki on nopeut­tamisen kannal­ta hive­nen pul­mallisem­pi, joten siltä osin ehdot­taisin siir­toa Mäkelänkadun-Kurvin-Hämeen­tien-reit­ille. Palvelua vaille jäisi pätkä Sturenkat­ua, mut­ta tuo olisi ehkä paikat­tavis­sa muil­la reittijärjestelyillä.

  16. Onko kukaan ehdot­tanut raiti­olin­jo­jen päät­tärei­den yhdis­tämistä? Kun kat­soo kart­taa voisi ykkösen lin­jan johtaa Ara­bi­aan kutosen ja kasin päät­tärille, Oulunkylän ase­man kaut­ta tot­takai. Ja kympin ja nelosen yhdis­täisin, saisi­pa Munkkivuorikin ratikkansa. Tästä syn­ty­isi hyvää kan­takaupun­gin poikit­tais­li­iken­net­tä. Niin ja ykkös­es­tä vielä, kahv­in­paah­ti­mol­ta reit­ti voisi jatkua aina Kult­tuu­ri­talolle jos­ta sit­ten sil­taa Alp­pikadulle ja sieltä kakkosen van­haa reit­tiä alas torille, jos­ta lenkkinä Kalasa­ta­man ran­noille, eikä enää siis keskus­taan ollenkaan!

  17. Jan­tunen, (pika)ratikka voi kulkea tun­nelis­sa siinä kun mikä tahansa muukin raidekulkuneu­vo, ero metroon on siinä että sen ei ole pakko kulkea täy­seristyssä radas­sa. Ratikkatun­nelei­ta han­kali­in paikkoi­hin on Helsingis­sä ehdot­tanut esim. KSV:n KAN­JO-raport­ti, kts. esim. http://jlf.fi/f20/1668-kanjo-selvityksen-rata-ja-muut-sen-aikaiset-suunnitelmat/#post55520
    Tuon KAN­JOn C‑rata on käytän­nössä täysin sama lin­jaus kuin Töölön metro, http://img111.imagevenue.com/img.php?image=73658_Kanjo_C_rata_V1_122_646lo.JPG

  18. Iiro Jan­tunen: “En oikein ymmär­rä, mitä tekemistä _pika_ratikalla ja Töölöl­lä on keskenään. Töölössä matkanopeut­ta rajoit­ta­vat valitet­ta­van tiheässä ole­vat liiken­neval­ot, suo­jati­et ja risteyk­set — ei siinä mitään pikaa ole millekään maan pääl­liselle kulkuneuvolle.”

    Läh­es kaikkial­la muual­la raiti­oli­ikenne on jär­jestet­ty siten, ettei ratikoiden tarvitse pysähdel­lä muun liiken­teen vuok­si vaan val­ot näyt­tävät automaat­tis­es­ti vihreää. Sama onnis­tu­isi Helsingis­säkin, jos haluttaisiin.

  19. Ehdot­taisin ykköselle reitik­si seu­raavaa. Käpylästä van­haa reit­tiä urheilu­talole, jos­ta hesaria pitkin oop­per­alle, jos­ta man­skulle ja edelleen punavuoren kaut­ta 1A kään­tö­paikalle. Urheilu­talol­la ja oop­per­al­la pitäisi olla raidekaavion mukaan vai­h­teet valmi­ina ja oop­per­al­la pitäisi päästä kään­tymään samoil­la val­oil­la muun liiken­teen kanssa.

    Täl­lä saisi yhdis­telmän poikit­tais­lin­jaa Itäis­es­tä kan­takaupungista Töölöön ja keskustayhteyden.

    http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/linjasto/ylekart/ratakaavio2009.gif

    p.s. ja käpylästä ykköstä kan­nat­taa jatkaa raide­jok­er­ille asti.

  20. Mitä jos rak­en­taisi pienet pätkän kisko­ja niin että 1A lähtisi Käpylän ase­mal­ta, ajaisi nor­maalit ykkösen reitit tökkäisi Hieta­lahdes­ta Ruoholahteen?

  21. Jätän reitin ideoimisen pohjolankadul­ta etelään muille. Mut­ta jos ykkösen reit­tiä olisi rahaa jatkaa pohjolankadul­ta, niin se voisi lähteä kohti intiankat­ua (lah­den­ti­etä). Lah­den­tiel­lähän kul­kee jo taas ratikkakiskat, jos­ta se voi ajel­la vaikka­pa arabianrantaan. 

    Tässä olisi mielestäni ihan hyvää poikit­taista ajat­telua: eri­tyis­es­ti kumpu­las­ta ja ara­bi­an­ran­nas­ta tuusu­lan­väylän saavut­tamisek­si, jos­ta taas on yhtey­det lentoase­malle (val­tavasti työ­paikko­ja). Itse jouduin tämän matkan aina kävelemään, kos­ka kun­nol­lista (tiheä vuoroväli) joukkoli­iken­ney­hteyt­tä ei ole. 

    Peukut pystyyn vielä raitio­vaunusil­lalle laajasaloon.

  22. Vision nyt vielä parem­mal­la ajal­la enem­män ykkösen reitistä. Mikään mah­dot­to­muushan tuon raiti­olin­jan ajami­nen kan­nat­tavasti ihan esikaupunkil­in­jana ei pitäisi olla kos­ka 4 ja 10 toimi­vat hyvin eikä mat­ka ole oleel­lis­es­ti pidem­pi kuin Käpylästä.

    Jos ruve­taan tarkastele­man mikä lin­jas­sa mät­tää niin ensim­mäi­nen asia on palvelta­va väkimäärä. Ykkö­nen läh­tee keskeltä Puu-käpylää jos­sa asukasti­heys on pieni eikä käyt­täjiä vaan määräl­lis­es­ti ole riit­tävästi. Koske­lantien risteyk­sen jäl­keen men­nään vielä run­sas kilo­metri niin että ketään ei asu lähistöl­lä. Itse ehdotan ratkaisuk­si lenkkiä Pohjolan auki­ol­ta Pohjolankat­ua Oulunkylän­tielle ja sitä Oulun­ylän ase­malle. Siitä Mäk­i­tor­panti­etä Käpylän ase­man ja Panun­tien kaut­ta takaisin Pohjolankadulle. Tämän jäl­keen kyy­dit­täviä voisi olla sen ver­ran että kan­nat­taisi lähteä aja­maan kohti keskus­taa. Samal­la lin­ja toimisi syöt­töli­iken­teenä asemille sekä sisäisenä liiken­teenä Käpylän ja Oulunkylän välillä.

    Matkaa keskus­taan on kuitenkin sen ver­ran että pelkästään keskus­taan menevien ihmisien varaan ei voi jät­tää kos­ka osa hyp­pää joka tapauk­ses­sa bus­si­in tai junaan. Täy­tyy ajaa myös jonkin työpaikka/liityntäliikenne keskuk­sen läpi. Vai­h­toe­hto­ja on kak­si: Pasi­la tai Sörnäi­nen. Jos aje­taan Pasi­laan ei voi­da enää kään­tyä takaisin itä-Helsinki­in kos­ka aikaa keskus­taan menisi liikaa. Pasi­las­ta sen sijan kan­nat­taisi ajaa suo­ravi­ivais­es­ti vaikka­pa Vauhti­tien ja Helsinginkadun kaut­ta Men­ner­heim­intielle ja jatkaa anonyymin ehdot­ta­maa reit­tiä 1A:n päättärille. 

    Toinen vai­h­toe­hto on siis ajaa Sörnäis­ten kaut­ta keskus­taan. Esikaupunkil­in­jan ei sovi kierel­lä enää mui­ta kaupungi­nosia, tässä tapauk­ses­sa Kallio­ta ja Kru­u­nun­hakaa vaan ne pitää jät­tää seiskalle, ysille ja kol­moselle, eli suo­ravi­ivais­es­ti Mäkelänkat­ua ja Hämeen­ti­etä keskus­taan. Matkaa voi jatkaa sit­ten keskus­tas­ta vaik­ka Jätkän­saaren tai Lauttasaareen.

  23. Mie­lenki­in­toinen suun­nit­telupähk­inä. Miten olisi jos Mäkelänkadul­ta ei kään­nyt­täisikään Sturenkadulle, vaan jatke­taan joko Mäkelänkadun pään kaut­ta Teol­lisu­uskadun yli tai sit­ten Teol­lisu­uskadun kaut­ta Sörnäis­ten rantatielle ja sieltä Pohjois­ran­taa Esplanadille ja nykyiselle päätepysäkille.

    Raitio­vaunuista puheenollen, olisi milenki­in­toista kuul­la mitä Osmo olet mieltä Vallilaan suun­nit­teil­la olev­as­ta raitio­vaunuvarikos­ta? Kan­nat­taako rak­en­taa sinne vai mielum­min laa­jen­taa Koske­lan varikkoa?

  24. Osmolle huo­mau­tuk­se­na: Hieta­lah­den telakkaa ei ole lakkautettu.

  25. Kom­men­toi­jalle huo­mau­tuk­se­na: vielä.

    On melko selvää että telak­ka tulee Hieta­lahdes­ta lähtemään, viimeistään siinä vai­heessa kun rak­en­t­a­mi­nen siir­tyy Jätkän­saares­ta Hernesaareenkin.

    Helsin­gin telak­ka on nykymit­ta­pu­ul­la liian pieni, eikä kaupungillakaan ole suur­ta intres­siä säi­lyt­tää sitä (ver­rat­tuna vaik­ka Turun seu­tu­un, mis­sä telakkabisnes on merkit­tävä osa elinkeino­raken­net­ta). Kun STX vähen­tää telakka­toim­intaa Euroopas­sa, Helsin­gin telak­ka lie­nee ensim­mäisiä lähtijöitä.

    Sik­si tule­via ratikkalin­jo­ja miet­tiessä on syytä miet­tiä Jätkän­saaren ja her­ne­saaren lisäk­si myös telak­ka-alueen tarpeet.

  26. Apua! Olin näköjään todel­la kir­joit­tanut, että telak­ka on jo lakkautet­tu. Kyl­lähän se siel­lä sin­nit­telee. Tuon alueen käyt­töä suun­niteltaes­sa olen jo pyyhkinyt telakan mielestäni sen jäl­keen kun se myyti­in kore­alaisille ja kun kaupun­ki päät­ti viedä siltä ratay­htey­den. Kor­jasin artikke­lin, kos­ka postauk­sis­sa ei saa olla virheitä.

  27. Asian voi kään­tää myös toisin päin. Teiltä puut­tuu uusi Kallio: kaupunki­mais­es­ti raken­net­tu, keskus­tan ulkop­uolel­la ole­va alue, jos­sa on pieniä edullisia asun­to­ja, mut­ta jos­ta pääsee nopeasti keskustaan.

    Syy­hän ei muuten ole gryn­de­rien, jot­ka takoisi­vat moisil­la huimat voitot, vaan syy on kyl­lä kaavoit­ta­jas­sa ja raken­nus­määräyk­sis­sä. Ei ole gryn­de­rien vika, että yhteen taloon vaa­di­taan huoneis­tokoko­ja, joi­hin taval­lisel­la palka­nsaa­jal­la, saati opiske­li­jal­la, ei ole varaa. Mis­sä ovat 15 — 25 neliön yksiöt?

    Her­ne­saaren voisi rak­en­taa myös tiivi­isti ja tehokkaasti ilman turhia määräyk­siä. Ran­nat suuria asun­to­ja ja kalli­il­la sekä sisäko­rt­telit tiukkaa pien­tä asun­toa pinoon ja hal­val­la ilman vaa­timuk­sia kymme­nen neliön kylpyhuoneista.

    Minus­ta lounaisen Helsin­gin raiti­otieli­iken­teessä kan­nat­taa harki­ta van­han radan­po­h­jan hyö­dyn­tämistä, jos alueelle raken­netaan riit­tävästi asun­to­ja ja toimis­to­ja volyymin takaamisek­si. Van­han ratakuilun kaut­ta saataisi­in nopea lin­ja Man­ner­heim­intielle asti, joka lisäisi julkisen liiken­teen kil­pailukykyä. Toiseen suun­taan­han rat­apo­h­jaa pää­sisi läh­es Tehtaankadulle, jos­ta on jo lyhyt mat­ka keskus­taan, yliopis­tolle ja Hakaniemen halliin.

  28. Asia kiertää niin JLF:ssä tal­lat­tu­ja lat­ua, että toimin nyt sit­ten kirjeenvaihtajana.

    Pyöränie­mi, Käpylän ongel­ma ei ole väestöti­heys joka on julk­isille liiken­teelle enem­män kuin riit­tävä, vaan ykkösen nopeus, vuoroväli ja reit­ti. 6‑alkuisia busse­ja Maunulan suun­taan olisi myös järkevä muut­taa ratikoik­si, jos sen Mäkelänkadun radan saisi nopeutet­tua, mikä ei vaatisi kum­moisia investoin­te­ja. Kysymys on tah­dos­ta, hyväksytäänkö se että auto seisoo punai­sis­sa joskus eli ker­ran viidessä min­uutis­sa odot­ta­mas­sa ratik­ka, joka tosin saa val­ovuoron ker­ran 90 sekun­nis­sa nytkin, käyt­tää se sitä tai ei…

    Maunulan suun­nas­sa ongel­ma taas on se että kos­ka metrolin­ja on mainit­tu kuu­den sivun idea­pa­peris­sa, niin sinne ei voi suun­nitel­la ratikko­ja tai mitään muu­ta, ja sitä­pait­si väestöti­heys ei kuulem­ma riitä ratikallle, mut­ta se jotenkin riit­tää metrolle, joka tulee jatku­vasti 20 vuo­den päästä.

    Van­haa sata­ma­rataa ehdot­ti­in ns. U‑radassa parikym­men­tä vuot­ta sit­ten henkilöli­iken­nekäyt­töön aina Kata­janokalla saak­ka. Mut­ta eihän sel­l­aista tarvit­tu kun Punavuoren/Katajanokan metro valmis­tuu ihan koh­ta. Kuten tarkkaavaisem­pi luk­i­ja huo­maa, näis­sä jutuis­sa on tiet­ty oranssi lanka.

    Mitä tulee Laa­jasa­lon sil­lan kevyen väylien tuulisu­u­teen, niin van­him­mat kate­tut sil­lat on n. 2500 vuot­ta van­haa tekni­ikkaa. Eli ongel­ma on ehkä ratkaistavissa.

  29. Hyvä ideak­il­pailu. Vähän kor­jaus­ta tai tarken­nus­ta Oden alku­peräiseen viesti­in: vaik­ka taval­lisen ykkösen vuoroväli onkin kak­sikym­men­tä min­u­ut­tia, 1 A liiken­nöi 8–10 min­uutin välein ruuh­ka-aikana tai itse asi­as­sa ruuh­ka-ajan ylikin — aamul­la viimeinen lähtö on Pur­simiehenkadul­ta noin vart­tia yli yhdek­sän ja illal­la vielä kuu­den jäl­keen. Muuten ykkösen ongel­mat ovat keskustelus­sa tulleet suurin piirtein luetel­luik­si. Reit­ti on varsin pitkä, ja kul­kee Mäkelänkat­ua luku­unot­ta­mat­ta keskel­lä kat­ua. Hakaniemestä Sturenkadulle ykkö­nen ja kol­mo­nen kulke­vat päällekkäin. Käpylän ja Koske­lan suun­taan on tar­jol­la run­saasti päällekkäistä bussiliikennettä.
    Oden mainit­se­maa vai­h­toe­htoa olen minäkin mietiskel­lyt — siis sitä, että ykkö­nen kään­ty­isi Ympyrä­talol­ta Toiselle Lin­jalle, Alp­pikadulle ja edelleen Helsinginkadun ylit­tävää Wallininkadun sil­taa pitkin Sturenkadulle. Näin saataisi­in Kun­tat­a­lo, Man­ner­heim-liit­to ja Diakonissalaitos taas ratikkalin­jan var­teen. Toisen Lin­jan ja Alp­pikadun risteys on tosin teknis­es­ti erit­täin vaikea, mut­ta pitää selvitel­lä. Ykkösen jatkoa Oulunkylään tai Käpylään on mon­een ker­taan tutkit­tu, mut­ta hyö­ty­suhdet­ta ei ole saatu tarpeek­si korkeaksi.

    Yst. Pekka Sauri

  30. Hra Saurin ajatuk­si­in viitaten, 

    Jos Alp­pikadulle on vaikea päästä Toiselta lin­jal­ta, voisiko rata kouka­ta Ensi lin­jan kautta. 

    Toisaal­ta Wallininkadulle on vain muu­ta­man kymme­nen metrin mat­ka Alp­pikadul­ta. Onko dösien reitin orjalli­nen seu­raami­nen vält­tämätön­tä, mikäli se tekee reitin mahdottomaksi.

  31. Sauri, kun kan­nat­tavu­usver­tailu­jen keskeinen tek­i­jä on säästetylle mat­ka-ajalle las­ket­tu arvo, niin on ver­rat­taen selvää että mikään ykkösen jatko ei ole kan­nat­ta­va tuol­laises­sa tarkastelus­sa. Eli ensisi­jaista on lin­jan nopeuttaminen.

    Mäkelänkatu on olo­suhteiseen näh­den aivan liian hidas, yo. kuvat­ul­la tavoilal. Sturenkadul­lakin on omat kai­stat, mut­ta vasem­malle kään­tyvä liikenne käyt­tää niitä. Tästä pää­sisi pitkälti tekemäl­lä Sture­denkadul­ta liit­tymän Teol­lisu­uskadulle itään päin.

  32. Ehdotan seu­raavaa järjestelyä: 

    Jatke­taan raitei­ta ruo­ho­lahdes­ta jätkän­saaren kaut­ta munkkisaa­reen ja yhdis­tetään nämä kiskot nykyiseen 3:sen reit­ti­in tai sit­ten 10 päätepysäkille. Tehdään ratik­ka 1:stä poikit­taisympyrä, joka kiertää Pasi­lan, Töölöstä Ruo­ho­lah­teen, Jätkän­saa­reen, Munkkisaa­reen ja Eiran ja keskus­tan kaut­ta taas pohjoiseen ja lop­ul­ta Käpylän kaut­ta Käpylän/Oulunkylän(?) asemalle. 

    Toki tässä ehdo­tuk­ses­sa olen­naisin osa on juuri tuo 8 päätös­raitei­den ja 3:sen eteläkier­roksen yhdis­tämi­nen. Muut osat ykkösen reitistä voi sit­ten miet­tiä vapaasti.

  33. Tämä on koe. Toimi­vatko html-tägit? Mutkikkaiden aja­tusten hah­mo­tus­ta voisi mon­esti helpot­taa koros­tuk­sil­la, mut­tei sen­tään viit­sisi HUUTAA.

  34. Poimin seu­raavaan surut­ta ajatuk­sia toisil­ta, mut­ta aika paljon olen itsekin keksinyt. Miten päin vain, han­kin kuitenkin vuosilipun, joten ei tartte kina­ta siitä kertalipusta.

    Aloite­taan lähtökohdista:

    (1) On hölmöä, jos eri­laiset joukkoli­iken­nevä­li­neet aja­vat pitkästi samaa reit­tiä, ellei niil­lä ole selkeästi eri­lainen tehtävä. Vaik­ka bus­sit ajaisi­vat kisko­jen pääl­lä ja pysähty­i­sivät samoil­la pysäkeil­lä ratikoiden kanssa, syn­tyy klap­pia, mikäli yksiköi­den koot ja vuorovälit ovat eri­laiset. Tämä “klap­pi” (epä­ta­saisu­us) on sekä kouri­in­tun­tu­vaa ja mitat­tavis­sa ole­vaa kuor­mi­tuk­sen vai­htelua ja peräkkäin ajamista että mieliku­va­hait­ta, joka estää ajat­tele­mas­ta täl­laista reit­tio­su­ut­ta tehokkaana ja luotet­ta­vana väylänä.

    (2) Jos saman reit­tio­su­u­den eri välineil­lä on selkeästi eri­lainen tehtävä, se voisi järke­vim­mil­lään takoit­taa joko sitä, että osa bus­sil­in­joista tai ‑vuoroista jät­tää osan pysäkeistä väli­in, tai sitä, että ratik­ka isom­pana ja muus­ta liiken­teestä eris­tet­tynä ajaa pitk­iä pysäk­in­väle­jä tosino­peasti, kun taas bus­sit pienemp­inä keräilevät väkeä tiuhem­min pysähdellen (mikä lähe­nee palvelulin­ja-aja­tus­ta). Nyt Makelänkadul­la ja Hämeen­tiel­lä työn­jako on pikem­minkin päinvastainen.

    (3) Eri­tyisen type­r­ää on, jos bus­sit ja raitio­vaunut aja­vat samaa tai melkein samaa reit­tiä — kuten ratik­ka 1 ja bus­si 51 Käpylän ja Hakaniemen välil­lä — mut­ta käyt­tävät eri pysäkke­jä ja vaa­ti­vat matkus­ta­jaa arvaa­maan etukä­teen, mil­lä pysäkil­lä kan­nat­taisi kärkkyä.

    (4) Sanaa “runk­olin­jana”, ei enää miel­letä kirosanaksi samal­la tavoin kuin puoli vuo­sisa­taa sit­ten. Sil­loin ratik­ka 10 Ruskea­suol­ta Erot­ta­jalle kor­vasi jonkin aikaa Man­ner­heim­intien bus­sit. Vai­h­don vai­va kor­vau­tui runko-osu­u­den säästöil­lä ja sään­nöl­lisyy­del­lä. Tai niin oli tarkoi­tus. En muista enää, kaa­tuiko jut­tu sil­loin kap­a­siteet­tion­gelmi­in vai mihin. Se ainakin on var­maa, että ratikoiden liiken­neva­lo-etuuk­sista ei sil­loin vielä kukaan osan­nut haaveil­la. Nykyään kaupunki­rakenne myös on jo niin hajon­nut tai verkot­tunut (saa vali­ta sen sanan mis­tä tykkää) että aja­tus ajamis­es­ta pääsään­töis­es­ti yhdel­lä lin­jal­la vai­h­dot­ta mis­tä tahansa minne tahansa — yleen­sä esikaupungista keskus­taan ja takaisin — ei vaiku­ta enää edes haaveena järjelliseltä.

    (5) Elmeri Kol­lanuk­sen toises­sa yhtey­dessä äsket­täin esit­tämä aja­tus poikit­tais­lin­jo­jen (jois­sa väki vai­h­tuu kaiken aikaa tiuhaan) ja säteet­täis­lin­jo­jen (joil­la väki enem­mänkin matkus­taa päästä päähän pitk­iä runko-osuuk­sia ylit­täen) välisen eron ottamis­es­ta huomioon sekä tekni­ikas­sa (kalus­ton tyyp­pi) että muus­sa brändäyk­sessä on min­unkin mielestäni varsin var­teenotet­ta­va. Yksi­ty­isautoilun vähen­tämisessä ja joukkoli­iken­teen jeesaamises­sa on koko ajan kysymys pait­si tekni­ikas­ta myös markki­noin­nista ja mieliku­va­so­das­ta. Tekni­ik­ka ja ima­go eivät kumpikaan ole vähäisiä seikkoja.

    Koil­lisen kan­takaupun­gin ratikat / lievää säätöä:

    (6) Voisi pitää kol­mosen, seiskan, kasin ja ysin niin kuin ne nyt ovat (pait­si että kah­ta viimek­si mainit­tua voi jatkaa). Näistä 7 ja 8 kulke­vat kumpikin jonkin matkaa samo­ja katu­ja säteet­täis­bussien kanssa mut­ta eivät kuitenkaan Rauta­tien­to­rille asti. Sinne taas menevät 3 ja 9 mut­ta vas­ta Hakaniemestä alaspäin.

    (7) Voisi kään­tää kuu­tosen Paavalin kirkol­ta Sturenkat­ua joko Kaar­lenkadulle ja Karhupuis­ton ohi Hagik­seen (ei tarvit­taisi metriäkään lisää kisko­ja) tai — mielu­um­min — Sturenkat­ua vielä Kult­tik­selle ja sil­lan yli Alp­pikadulle sekä Toista lin­jaa alas. Tässä tarvit­taisi­in jonkin ver­ran uusia kisko­ja vaan ei paljon. Saat­taisi olla järkevää keskus­taan päin tul­taes­sa kouka­ta van­haa kään­tösil­mukkaa seu­rat­en Ensi lin­jan kaut­ta — tai jopa tehdä se molem­mis­sa suun­nis­sa — kos­ka Toisen lin­jan ja Alp­pikadun kul­ma on mille tahansa kään­tyvälle väli­neelle pir­ullisen ahdas. Kol­maskin reit­timah­dol­lisu­us Sturenkadul­ta Ympyrä­talolle on ajateltavis­sa: Urheilu­ta­lo — Kirstinkatu — Cas­tréninkatu — Toinen lin­ja. Ja neljän­tenä: Kult­tis – sil­lan yli – Wallininkatu – Toinen linja.

    (8) Mikäli kuu­to­nen käväisee Lin­joil­la ja ysi saadaan jatke­tuk­si Ilmalaanvarsinkin jos se jotenkin saataisi­in vielä ujute­tuk­si Hakamäen­tien viertä varikonkul­malle ja parhaas­sa tapauk­ses­sa nykyiselle kympin päät­tärille — bus­si 23 muut­tuisi ilmeisen tarpeet­tomak­si. Jokin palvelulin­ja hoitaisi Invalidisäätiön. 

    (9) Mikäli myös bus­si 503 jon­akin päivänä kulk­isi kiskoil­la, ei kisko­ja sen takia tarvit­taisi kuin joko aivan pieni pätkä lisää Lin­nan­mäen kupeeseen (Alp­pikadun reit­ti) tai ei lainkaan lisää (Kirstinkadun reit­ti). Kään­töraide Mer­i­haan alla tai jatko Som­paan on sit­ten oma jut­tun­sa — tyy­dyn tässä vain vihjaamaan. 

    (10) Mikäli vieläkään emme ajat­tele ykköstä edes ole­mas­sa ole­vak­si, voisimme sit­ten ohja­ta kuu­tosen Hagik­ses­ta Krunikan kaut­ta Alek­sille (Kaar­lenkadun vai­h­toe­hdos­sa kuu­to­nen olisi näin tul­lut aja­neek­si täs­mälleen saman reitin kuin ysi min­un ollessani pieni). Aleksin toises­sa päässä kuu­to­nen Kol­men sepän luona kään­ty­isi nykyiselle reit­illeen, siis Erot­ta­jan ja Bulik­sen kaut­ta Hieta­lah­teen. Tässäkään muu­tok­ses­sa ei tarvit­taisi yhtään pätkää uut­ta kiskoa.

    (11) Luetel­tu­jen muu­tosten (edel­lä koh­dat 6, 7, 10) jäl­keen koil­lisen kan­takaupun­gin kaik­ki nykyiset kiskot ykkös­ratikan lat­vao­su­ut­ta ja Kus­taa Vaasan tien varikko­rataa luku­un otta­mat­ta oli­si­vat sel­l­aises­sa käytössä, joka ei ainakaan koko matkalta kil­paile säteet­täis­bussien (Mäkelänkatu, Hämeen­tie) kanssa. Tarkoit­taisiko tämä parem­paa palvelua samal­la rahal­la vai ei, sitä en uskalla mutu-poh­jal­la sanoa. Saat­taisi tarkoittaa.

    (12) No se ykkö­nen… Kos­ka kol­mo­nen ja ysi hoitaisi­vat Kallio-Hakanie­mi ‑välin, kuu­to­nen ja seiska Hagis-Senaatintori+Kauppatori ‑välin sekä kol­mo­nen Kaup­pa­tori-Eira ‑välin … sekä vielä bonuk­se­na kuu­to­nen Her­man­ni-Sturenkatu-Lin­jat-Hagis ‑välin … ykkö­nen olisi peri­aat­teessa “vapautet­tu” koko eteläosas­taan luku­un otta­mat­ta 1A:n lat­vapätkää Eiras­sa. Niin­pä, jos leikin nimi on “käytä kaik­ki kiskot hyväk­si ja koeta tul­la toimeen vähillä lisäyk­sil­lä”, ykkösen voisi Mäkelän­rin­teen mutkas­ta jatkaa suun­nilleen minne vain. 

    (13) Jot­ta ei ajet­taisi kil­paa bussien kanssa, kään­täisin minäkin ykkösen tästä mah­dol­lisim­man suo­raan Itä-Pasi­lan läpi (vain vähäsen lisää kisko­ja) ja Pasi­lan sil­lan yli ja sit­ten — toden tot­ta, ihan minne vaan. Ken­ties van­han jäähallin ohi Man­ner­heim­intielle, Runebergiä ja Fredaa suo­raan Eiraan (muu­ta­ma kort­teli lisää kisko­ja Fredalle) sekä van­han 1A-pätkän kaut­ta Her­ne­saa­reen. Näin sekin hän­tä tulisi hoide­tuk­si. Itse asi­as­sa myös bus­si 14 saat­taisi Eiras­ta Töölön torille asti kor­vau­tua täl­lä ykkös­ratikalla. (Sitä pait­si monis­sa suun­nitelmis­sa on esi­in­tynyt aja­tus vetää kiskot myös Topeliuk­senkadulle ja ehkä koko nykyiselle 14:n reit­ille.) Myön­nän, että äsken kuvaa­mal­lani ykkösen reit­il­lä esi­in­ty­isi sil­läkin jonk­i­nasteista kil­pailua bus­si 69:n kanssa; tosin 69 kil­pailee nytkin viimeistään Pasi­las­ta päästyään “tyh­män tasaverois­es­ti” seiskan kanssa. Jos bus­si 23 lopete­taan (osu­udel­la Pasi­las­ta etelään) voitaisi­in harki­ta bus­si 69:n siirtämistä Savonkatu-Viipurinkatu-Sturenkatu-Helsinginkatu ‑reit­ille. (Vrt. koh­dat 8 ja 19). 

    (14) Toisaal­ta ykkö­nen voisi myös men­nä Rei­jolankadun ja Töölön tullin kaut­ta Kuusi­tielle tai Pikkuhuopalah­teen tai Munkkiniemen­ran­taan (olet­taen että nelkku Laa­jalah­den auki­ol­ta kään­ty­isikin pohjoiseen Munkkivuoren ja Pajamäen kaut­ta Pitäjän­mäelle). Tai tun­nelis­sa tosipikaratikkana sairaaloiden alitse — tai rauhal­lisem­min katu­ja pitkin — Kuusi- ja Lehti­saaren sekä Otaniemen kaut­ta Tapi­o­laan … ja jälleen jok­erin kanssa ristey­tyen (vrt. koh­ta 16) ja osin län­simetron kokoo­jakär­rynä toimien ties minne kohti vil­liä länttä. 

    (15) Tulkoon tässä välis­sä — anteek­si monipolvi­suuteni — tode­tuk­si, että ain­oa vai­h­toe­hto, joka minus­ta voisi vakavasti kil­pail­la järkevyy­dessä tuon Pasila-Meikku(Munkka)-Kuusisaari-Lehtisaari-Otaniemi-Tapiola-kat­u­ratikkay­htey­den kanssa olisi “metron ylem­pi orsi” Kalasa­ta­mas­ta Vallilan konepa­ja-alueen, Pasi­lan ja Meilah­den kaut­ta (ken­ties Kuusi- ja Lehti­saari vain ”tuhah­ta­mal­la sivu­ut­taen” tai alit­taen) Otaniemeen, jos­sa rata taas yhty­isi Laut­tasaaren kaut­ta tule­vaan metroon. Kalasa­ta­man ja Sör­nais­ten välil­lä saman­laiset haaroi­tus­raiteet kuin Kamp­is­sa ovat jo kaiken var­al­ta ole­mas­sa. Aikaa syövä Otaniemen mut­ka jo pääte­tyssä län­simet­rossa taval­laan muut­tuisi vähem­män tör­pök­si, kun Otaniemen kaut­ta niin halutes­saan pää­sisi tosilu­jaa Pasi­lan suun­taan (vrt. “tiedelin­ja”).

    (16) Palataan taas ykkös­ratikkaan. Nuo rajuim­mat visiot (kohdas­sa 14) tietenkin edel­lyt­tävät, että Pohjolankadul­ta rataa venytet­täisi­in eteen­päin. Minus­ta Oulunkylä (joko Oulunkylän­tien tai Mäk­i­tor­pantien kaut­ta) on aika kirkkaasti perustel­luin suun­ta, kos­ka Åge­lis­sa voidaan hel­posti joko vai­h­taa jok­eri­in tai jatkaa samal­la vaunul­la jok­eri-kisko­ja pitkin itään (Viik­ki) tai län­teen (Maunula) tai vaikka­pa Itä- tai Län­si-Pak­i­lan kaut­ta jok­eri-2-kiskoille (jot­ka ken­ties vielä ehdimme nähdä tai sit­ten emme) ja johonkin saake­lin Myyrmäkeen. 

    (17) Mikäli ykkösen reit­ti Pasi­las­ta län­teen on kovaa pikaratik­ka-runk­o­ta­soa, ei sitä kaikkea tarvitse ajat­taa Pohjolankat­ua kesyn Käpylän läpi. Kyseessä olisi yksi lat­va­haara, joka synkat­taisi­in johonkin muuhun (yhteen tai kah­teen) suun­nilleen saman­pi­tuiseen ja samas­sa määrin kuor­mitet­tuun haaraan. Yksi haara voisi tehdä eteläisen koukun: Mäkelän­rin­teeltä Sturenkadulle ja Paavalin kirkon kaut­ta … no jon­nekin. Esim. Her­man­nin rantaan, Ara­bi­an­ran­nan kaut­ta Viikki­in tai Kus­taa Vaasan tien kaut­ta (Koske­lantien alitse?)… jälleen jon­nekin. Esim. Koske­laan, Käpylän ase­malle tai Ågeli­in tätä kautta. 

    (18) Sitä, että kuu­tos­ta tai kasia tai molem­pia voisi jatkaa Ara­bi­an­ran­nas­ta Viikki­in, ei kai tarvitse maini­ta, kos­ka se esi­in­tyy main­in­tana monis­sa suun­nitelmis­sa. Kun tuos­sa äsken sanoin, että Pasi­las­ta tule­va “ykkösen eteläisem­pi lat­va” voisi kään­tyä Ara­bi­an­ran­taan, se tarkoit­taa samal­la, että vas­taavasti 6 tai 8 voisi Hämeen­tien hän­nän sijas­ta käyt­tää hyväk­seen Kus­taa Vaasan tien kisko­ja matkallaan… jonnekin.

    Rajut runk­olin­jat:

    (19) Mitenkään tuon edel­lä san­otun estämät­tä on sit­ten syytä harki­ta, kan­nat­taisiko pyrk­iä tekemään sel­l­aisia säteit­täisiä esikaupunki­ratikkalin­jo­ja, jot­ka todel­la kor­vaa­vat keskus­taan asti jyräävän bus­sili­iken­teen oma­l­la suun­nal­laan. Kysymys olisi enem­mässä tai vähem­mässä määrin “runk­olin­joista” ja “pikaraitioteistä”. Se saat­taisi tarkoit­taa, että kan­takaupun­gin alueel­la kaik­ki bus­sili­ikenne olisikin hitaam­paa ver­rat­tuna pääkatu­jen (Hämeen­tie, Kus­taa Vaasan tie, Mäkelänkatu, Sturenkatu, Helsinginkatu…) raitio­vaunui­hin. Siis tiheämpiä pysäkke­jä, mutkit­telua, palvelulin­ja­maisu­ut­ta. Nämä raiti­oti­et muis­tut­taisi­vat nyky­isi­in ver­rat­tuina jonkin ver­ran roo­lil­taan metroa ja rautateitä. Niin­pä samoil­la kiskoil­la muidenkin ratikoiden olisi pysyt­tävä vauhdis­sa. Lähin­nä se tarkoit­taa hiukan harvem­pia pysäkkiväle­jä mut­ta ennen kaikkea liiken­neval­oe­tuuk­sien täysimääräistä hyväk­sikäyt­töä. Järjestys olisi aina: raitio­vaunu, sit­ten bus­si ja viimeisenä yksityisauto.

    (20) Tähän kuitenkin liit­tyy oleelli­nen kysymys: miten estet­täisi­in nyky­is­ten bus­sikaisto­jen muut­tumi­nen uudelleen pikkuau­top­ur­sot­timik­si? Se, ettei huikea bus­si­jono aamuin illoin täyt­täisi katu­ti­laa, söisi naf­taa ja ennen kaikkea vaatisi kohtu­u­ton­ta rahamäärää kul­jet­ta­jien palkkaku­luina, olisi ilmeinen etu. Ja jos vapau­tu­van tilan voisi käyt­tää fil­larikaistoi­hin, puurivei­hin ja jalankulku­ti­lankin lev­en­tämiseen, voi miten kivaa. Mut­ta onko tämä poli­it­tis­es­ti kuviteltavis­sa ole­va asia mei­dän eli­naikanamme? Täy­tyykö niitä busse­ja ajat­taa pitkil­lä reit­eil­lä vain tukki­mas­sa tilaa vielä ikäväm­mältä virralta? 

    (21) Jo aiem­min tääl­lä esite­tyt ajatuk­set keskeis­ten ja kovin kuor­mitet­tu­jen jok­eri-osuuk­sien ottamis­es­ta osak­si “koukkupäisiä säteet­täis­lin­jo­ja” (siis esim. Oulunkylän ase­man kaut­ta Maunulaan) ovat minus­ta joka tapauk­ses­sa järkeenkäyviä.

    (22) Yksit­täi­nen esimerk­ki etäi­sistä mahik­sista: jos joskus jokeri‑2 Vuosaares­ta Myyr­mä­keen kul­kee kiskoil­la (mihin peri­aat­teessa varaudu­taan) ja samaan aikaan Ara­bi­an­ran­nas­ta on jatket­tu pikarataa Viikin kaut­ta kehä‑1:lle tasolle, se merk­it­see, että (varsin suosi­tun) bus­si 70T:n reit­il­lä melkein koko matkan on kiskot.

    Muu­ta:

    (23) Mitä arvelet, Ode — uskotko, että reaal­i­maailmss­sa Töölön metro ja ns. pis­ara-rata ikinä toteu­tu­isi­vat molem­mat? Min­un on vaikea­ta uskoa. Ja minus­ta pis­ara on näistä kahdes­ta huo­mat­tavasti parem­pi ajatus.

  35. Lisäys edel­lisen (pitkän) viestin kohtaan (13):

    Jos­sakin muis­taak­seni on ehdotet­tu sitäkin, että jos Tehtaankadun län­sipää ja Hieta­lah­den­tori yhdis­tet­täisi­in kiskoil­la, kol­mo­nen voitaisi­in kier­rät­tää sitä kaut­ta Viiskul­man sijas­ta. Jos nyt ykkö­nen tulisi Kamp­ista Eiraan Viiskul­man kaut­ta (ja jos ysi tai kybä tulisi Kir­ran kaut­ta Merikadulle asti) tuo kol­mosen venyt­tämi­nen olisi parin pykälän ver­ran helpom­paa tai perustellumpaa.

  36. Lisäys aiem­man (pitkän) vies­ti­ni kohtaan (17):

    Mikäli Otaniemestä Meikun ja Pasi­lan kaut­ta tule­van lin­jan ”eteläisenä koukku­na” tai ”päähaarana” olisi oiko­ra­ta Vallilan laak­son – Kumpu­lan – Ara­bi­an­ran­nan ja ken­ties Koske­lan kaut­ta Ågeli­in, sieltä ykkösen (?) molem­mat haarat voisi­vat jälleen yhdessä jatkaa jok­eri-kisko­ja pitkin Viikki­in. Tai sit­ten eteläi­nen haara voisi yhdessä jonkin muun ratikan kanssa (joka tapauk­ses­sa tehtäviä kisko­ja pitkin) oikaista Viikki­in Viik­in­mäen kaut­ta. Sil­loin tämä eteläi­nen haara olisi = tiedelin­ja. Käpylän koukku, jon­ka kohtaloa tässä varsi­nais­es­ti kysyt­ti­in, voisi — mikäli kysyn­tä antaa tälle perustei­ta — toimia joka toisen ratikan reit­tinä Viikin ja Pasi­lan välillä. 

    Täl­lainen kytkös ei toki ole mitenkään vält­tämätön. Oli­pa­han sormi­har­joi­tus. Tuo tiedelin­ja kiskoil­la on minus­ta huomio­ta ansait­se­va aja­tus sinän­sä, vaik­ka Käpylästä (jne.) tule­va ykkö­nen kään­ty­isikin Töölön kaut­ta Eiraan (jne.) tai jon­nekin muualle.

  37. Vielä oma viralli­nen ehdotukseni:

    Ole­tuk­selle, että lisää kisko­ja ei saa tehdä:
    1 Kään­tyy Hesaria län­teen ja Man­ner­heim­intä etelään, ja sieltä edellen Kai­vokadun ja Mikonkadun kaut­ta nykyiselle reit­ille. 1A yhdis­tetään tähän linjaan.

    4T ajaa Aleksin ja Mikonkadun kaut­ta Hakaniemeen ja edelleen Kallion läpi Hesar­ille jota se jatkaa län­teen, ja sieltä Man­ner­heim­inti­etä pohjoiseen van­haa reittiä.

    Jos saa tehdä uusia kisko­ja niin 1 kuten yllä, 1A ajaa toisen lin­jan kaut­ta samoin kuin 4T. Ja lin­jat jatke­taan Käpylän ase­mal­la sen 600 metriä tai jotain.

    Perustelu­ja: Kallios­ta puut­tuu suo­ra ratikkay­hteys Etu- ja Taka-Töölöön, ja näistä Kallioon ja Hakaniemeen, samoin Kata­janokalta Hakaniemeen. Helsinginkatu on myös suht nopea ratikkakatu. Ja Karta­go on tuhot­to­va ‑tyypis­es­ti, ne val­oe­tu­udet ja heti!

  38. Kom­sin koh­ta (13) tulisi halvem­mal­la jos Fredan kiskon­pätkä kor­vat­taisi­in reit­il­lä Fre­da, Urho Kekkosen Katu, Annankatu, Simonkatu, Man­ner­heim­intie, Bule­var­di, Freda.

    Kampi­in kul­jet­taisi­in Lounais-Punavuores­ta edelleen bus­sil­la 14B, mut­ta Stock­man­nin kul­mille ehkä ratikalla. Ajan­säästö olisi bus­si­in ver­rat­tuna jok­seenkin nol­la koska­pa 14B:n Kamp­in­torin pysäk­iltä pääsee Foru­min läpi nopeasti kävelemäl­lä pari kort­telia Eerikinkat­ua, ja Fre­da on bus­seille nopea ver­rat­tuna ratikkaan, joka joutuu odot­tele­maan Bule­vardin ja Man­ner­heim­intien liikennevaloissa.

    Vas­taavasti Erot­ta­jalle kul­je­taan Lounais-Punavuores­ta bus­sil­la 16, joten ykkö­nen ei tääl­läkään oikein puo­lus­taisi paikkaansa.

    Lin­jat 14B ja 16 menevät ainakin mei­dän per­heen kannal­ta aivan nap­pi­in. 1A sen sijaan on turhake, jon­ka teko­hen­git­tämi­nen tun­tuu tarpeetomalta.

  39. Ei ratikkara­to­jen rak­en­t­a­mi­nen kovin kallista ole, mut­ta raitei­den ja vaunu­jen ylläpi­to ja ratikkali­ikenne on jo toinen juttu. 

    Lin­jan 1 käyt­täjiä on ollut liian vähän jo neljän­nesvu­o­sisadan ajan. Aika ajoin sitä on esitet­ty kain­os­ti lopetet­tavak­si, kun rahaa palaa liian paljon tehtyä matkaa kohti. Jos kaupungis­sa olisi ter­veysase­ma tai sairaala, jos­sa poti­laskäyn­ti tai –päivä olisi hinnal­taan puoli­tois­tak­er­tainen mui­hin ver­rat­tuna, se olisi jo var­masti saneer­at­tu. Käpyläläis­ten ansiok­si voidaan lukea se, että akti­ivis­es­ti toimien raitio­vau­nun helmapel­listä on saatu pidet­tyä kiinni. 

    Täl­lä totea­muk­sel­la en halua masen­taa uusien ideoiden esit­täjiä. Haaste on kohta­laisen suuri. Kan­takaupungis­sa joukkoli­iken­nepalvelu­jen tar­jon­ta on monipuolista ja käyt­tö run­sas­ta. Kaupunki­rak­en­teen muu­tok­set edel­lyt­tävät uusia panos­tuk­sia raiti­oli­iken­teen laa­jen­tamiselle sata­mal­ta vapau­tuville alueille.

    Nykyratik­ka on omim­mil­laan kivikaupungis­sa. Matkan keskip­itu­us raiti­olin­jal­la on nyky­isin kak­si-kolme kilo­metriä. Jos keskip­itu­us kas­vaa moninker­taisek­si, kul­je­tus­muodon hitaus alkaa heiken­tää palvelun koet­tua laatua. 

    Raiti­oli­iken­teen nopeut­tamis­toimia on tehty pitkään. Ruuhkavi­iveet on saatu pääosin pois­tet­tua kaista­jär­jeste­lyin ja liiken­neval­ovi­iveet min­i­moitua uudel­la tekni­ikalla, mata­lalat­ti­akalus­tol­la on lyhen­net­ty pysäkki­aiko­ja jne. Tosi­a­sia on, että näil­lä toimil­la on saatu hidastet­tua hidas­tu­mista. Ongel­ma on rakenteellinen. 

    Joukkoli­iken­teen kehit­tämisessä Helsingis­sä kuten muis­sakin tämän kokoi­sis­sa kaupungeis­sa avainkysymys on löytää sen eri kul­je­tus­muodoille työn­jako, jol­la ovelta ovelle matkoista saadaan mah­dol­lisim­man nopei­ta, luotet­tavia ja edullisia. Se puree kulku­ta­van val­in­taan. Nykyisen hyvän palvelun kehit­tämisessä palataan aina tähän työn­jakokysymyk­seen. Kaupun­gin jatku­va raken­nemuu­tos haas­taa palvelu­rak­en­teen muu­tok­ses­ta toiseen. Lin­ja 1 ei ole löy­tynyt akti­ivis­es­ta etsin­nästä huoli­mat­ta markki­narakoa kysyn­nän rak­en­teen muuttuessa.

    Pasi­lan metroase­man tilava­raus on päätet­ty. Tämä viestii koil­lisen kan­takaupun­gin yhteyk­sien jatkoke­hit­tämisen säve­len. Nyt olisi radikaalin raken­nemuu­tok­sen aika nopeaan, luotet­tavaan ja edulliseen palvelu­un pyrittäessä.

    Toinen metrolin­ja tulisi toteut­taa ja ensim­mäi­nen raken­nus­vai­he olisi tehtävä riit­tävän laa­jana. Se tulisi rak­en­taa aluk­si Espal­ta Kampin metroase­man kaut­ta Töölöön ja Pasi­laan ja edelleen haaroit­taen Maunulaan ja Viikki­in. Kun näin on saatu aikaan hyvin tiheävuorovä­li­nen nopea runk­oy­hteys, voidaan koko esikaupunkivyöhyk­keelle jär­jestää kat­ta­va raide­jok­e­ri­akin syöt­tävä liityn­tälin­jas­to (liityn­täase­mat Helsingis­sä Huopalahti, Mal­mi, Puis­to­la, Maunula, Viik­ki ), joka tar­joaa nyky­istä parem­man palvelutason. 

    Tämä kehit­tämis­toimen­pide lisäisi koko raiti­olin­jas­ton matkus­ta­jamääriä tun­tu­vasti, kun sen pääre­it­eil­lä kan­takaupungis­sa rin­nakkainen esikaupunkili­ikenne keven­ty­isi. Suun­nitel­ma on doku­men­toitu HKL:n julka­isuna C:1/2006. Löy­tyy netistä.

    No, taitaa kur­ki kuol­la ennen kuin suo sulaa. Lin­jan 1 kohta­lo voi tul­la ratkaistavak­si jo aikaisem­min. Olen huo­man­nut, että har­ras­tus­ta ideoi­da nimeno­maan raiti­olin­jas­toa on paljon. Kaupun­ki voisikin jär­jestää uuden itsekan­nat­ta­van palvelun. Peruste­taan suun­nit­telupiste, jos­sa kukin halukas voi tes­taut­taa raiti­olin­jas­toideansa. Kohtu­ulli­nen palvelumak­su siitä olisi kaiketi perit­tävä, mut­ta parhaat ideat voisi sit­ten palki­ta ruhtinaallisesti.

    En esitä lin­jalle 1 uusia reit­tike­hitelmiä, mut­ta Pakosen Pir­jo HKL:ltä ehdot­ti lin­jalle karaokepalvelua. Jotain ihan uut­ta maustet­ta ja profi­il­ia lin­ja kaipaa.

  40. Vas­ta näin myöhään huo­masin tämän kivan threadin. Lukeeko­han enää kukaan…?
    Mut­ta näin fik­sa­taan ykkösen reit­tiä pohjois­päässä: raken­netaan raitei­ta Kuller­vonkadul­ta Koske­lantielle (tai vai­h­toe­htois­es­ti Kun­nal­liskod­in­tie-Koske­lantie) ja sieltä ramp­ista alas Lahdenväylälle/Kustaa Vaasan tielle ja kiin­ni ole­mas­sa ole­vi­in raiteisi­in Val­imo­tien kohdal­la. Näin on Koskela-seu­ra tain­nutkin esit­tää joskus. En tiedä paljonko ramp­is­sa on duu­naamista. Bus­sit eivät tässä kohtaa nimit­täin auta asu­jaa. Lin­jat 55 ja 65a ovat toiv­ot­toman hitai­ta liian usein.
    Ja sporista pohjoiseen vielä: oma kaupunki­laisjärkeni sanoisi kyl­lä, että ensin raken­netaan raiteet Viikki­in, ja sit­ten vas­ta funtsi­taan Ogelia.

  41. Mielestäni yksinker­taisin ratkaisu olisi tässä myös paras: vai­hde­taan 1:n ja 65:n reit­te­jä. Jatke­taan siis kiskot Pohjolanauki­ol­ta Oulunkylän kaut­ta Veräjämä­keen. Kampin rata­han raken­netaan joka tapauk­ses­sa ja 65A lakkaute­taan Län­simetron myötä. Uusi 1 voi men­nä vaik­ka Jätkäsaaren B‑linjalle.

    Van­ha 1:n reit­ti Kallios­sa hoide­taan bus­sein, jos on tarvet­ta. 3 ja 9:hän jäävät sinne joka tapauk­ses­sa, joten tarvet­ta ei vält­tämät­tä ole. Jos on, 51 voidaan jatkaa Hakaniemestä Perämiehenkadulle. 51:n ja 1A:n liiken­nöin­ti­a­jat ovat nytkin melko päällekkäiset. Sen ulkop­uolel­la 3 ja 9 riit­tänevät Kallion liiken­teen hoitoon.

    Tämä myös edel­lyt­tää, että Mäkelänkadun muse­o­raiti­otie kehitetään nykyaikaiselle tasolle. Kiskot voisi Mäkelänkadun osalta uusia vig­nolkiskote­tuk­si pölkkyradak­si (olen kuul­lut, että HKL vih­doin han­kkisi myös kiskoil­la kulke­via huoltokonei­ta), jol­la vaunut kulk­i­si­vat huo­mat­tavasti tasaisem­min. Samal­la lopetet­taisi­in turhat Kim­mon­tien, Pyöräilysta­dion­in, Rauta­lam­mintien ja Käenku­jan pysäk­it ja asetet­taisi­in nollavi­ive-etu­udet vähin­täänkin Mäkelänkadun val­oi­hin, mah­dol­lis­es­ti myös Hämeenkadulle.

    Ongel­mako­htia oli­si­vat Vil­hon­vuoren ja Kai­vokadun pysäk­it. Edelli­nen tuskin oikeasti tuot­taisi ongelmia, jälkim­mäistä pitäisi Laa­jasa­lon ratikan myötä joka tapauk­ses­sa kehit­tää. Help­po ratkaisu olisi sulkea katu henkilöau­toil­ta ja rak­en­taa toinen raide­pari. Siis teknis­es­ti, ei poli­it­tis­es­ti helppo.

  42. Oho, oli­pas tämä van­ha ketju. Löysin vain linkin tähän ihan muual­ta… Noh, aihe itsessään ei ole vanhentunut.

  43. (Tämä on van­ha keskustelu, en ole kaikkia kom­ment­te­ja lukenut ja jotain vas­taavaa on ehkä jo ehdotettukin…)

    Ehdotan uuden ympyrälin­jan perus­tamista joka kiertäisi mah­dol­lisim­man tiukkaan ja läheltä ydinkeskus­tan, käymät­tä kuitenkaan siellä.

    Mikäli lin­ja 1A:n Eiran päätepysäk­ki yhdis­tet­täisi­in kiskoil­la Hieta­lah­teen lin­ja 6:n raiteeseen, ja eteen­päin lin­ja 6:n päätepysäk­ki yhdis­tet­täisi­in Ruo­ho­lah­teen lin­ja 8:n raiteeseen, voitaisi­in mah­dol­lis­taa seu­raa­van­lainen ympyräreitti:

    Tehtaankatu — Telakkalatu — Hieta­lah­den­ran­ta — Meche­lininkatu — Runeberginkatu — Helsinginkatu — Kaar­lenkatu — Porthaninkatu — Sil­tasaarenkatu — Snell­maninkatu — Eteläran­ta — Tehtaankatu

    (Ja tietenkin toiseen suun­taan myös. Lin­jaus­vai­h­toe­htoina myös pistäy­tymi­nen eestaas Kata­janokalla 4:n päätepysäkil­lä ja Ruo­ho­lahdessa 8:n päätepysäkillä.)

    Reit­ti yhdis­täisi siis kan­takaupun­gin liepeil­lä ole­vat asuinalueet (Punavuori, Ruo­ho­lahti, Etu-Töölö, Kallio, Kru­u­nun­haka, Ullan­lin­na, Eira) kiertämäl­lä ympyrää ydinkeskus­tan, Kampin ja Töölön­lah­den ympäri.

  44. Tuo Elmon idea on oikein hyvä. Se vaan katuu siihen, että HKL:n mallinnuk­sen mukaan ykkö­nen ei kerää mil­lään kom­bi­naa­ti­ol­la matkus­ta­jia, kos­ka se on hidas, eli sitä ei kan­na­ta kehit­tää. Ja kun sitä ei voi kehit­tää, niin ei se nopeudu. Eikä sitä voi lakkaut­taa, kos­ka käpyläiset vas­tus­ta­vat… Hyvä ettei ole hiuk­sia päässä.

  45. “Mielestäni yksinker­taisin ratkaisu olisi tässä myös paras: vai­hde­taan 1:n ja 65:n reit­te­jä. Jatke­taan siis kiskot Pohjolanauki­ol­ta Oulunkylän kaut­ta Veräjämä­keen. Kampin rata­han raken­netaan joka tapauk­ses­sa ja 65A lakkaute­taan Län­simetron myötä. Uusi 1 voi men­nä vaik­ka Jätkäsaaren B‑linjalle.”

    65 palvelee myös veräjälaak­son asukkai­ta, joten kiskot pitäisi vetää sinne saak­ka. Tämän takia en myöskään usko, että lin­jaa 65A tul­laan lakkaut­ta­maan kokon­aisu­udessaan. Kukaan näil­lä main asu­va täysjärki­nen ei halua vai­h­taa nopeaa bus­siy­hteyt­tä hitaaseen ratikkaan. Raitio­vaunu on muutenkin mielestäni yliar­vostet­tu julki­nen, joka toimii ain­oas­taan kan­takaupun­gin alueel­la ja siel­läkin vain osittain. 

    Raideli­iken­net­tä ja Oulunkylää koske­vana sivuhuo­mau­tuk­se­na voisin tode­ta, että Pis­ara-radan suunnittelu&rakentaminen pitäisi aloit­taa mah­dol­lisim­man pian. Kehäradan valmis­tut­tua Helsin­gin rat­api­ha on aut­ta­mat­toman tukos­sa, jol­loin ainakin junali­iken­teen matkus­tus­mukavu­us ja ‑aika tulee putoa­maan entisestään.

  46. Keskusta­lainen, en ole nyt ihan var­ma lisääkö kehära­ta san­ot­tavasti junien määrä Rautatiease­mal­la, käsit­tääk­seni se tarkoit­taa että nykyi­nen I ja M juna yhdis­tyy, eli mikään ei muu­tu Rautatieasemalla.

    Äkkiseltään Mäkelänkat­ua muus­ta liiken­teestä pitkälle erote­tul­la radal­la aja­van ratikan pitäisi olla nopeampi kuin auto­jen seassa kulke­van bussin, ruuhkas­sa se joskus onkin, mut­ta kun pysäk­ki on kah­den sadan metrin välein niin toki se on hidas. Niin olisi vas­taa­va bus­sikin. Kuten Elmo ehdot­ti, pysäkke­jä voisi kar­sia ja järkeistää. Oulunkylän suun­nal­la Elmon ehdot­ta­ma reit­ti on sama kuin raide­jok­er­il­la, mis­tä on tarkoi­tus tehdä pikaratikkare­it­ti joka tapauksessa.

    Ykköselle yksi pysäk­ki Mäkelänkadul­la, oranssi väri­tys, muovipenkit ja tun­nuk­sek­si M1, niin se on ihan sama asia kuin Käpylän metro 🙂

  47. Kehäradan myötä tulee 4 uut­ta ase­maa ja lisäk­si 4:lle on varaus. Jos vuorovälit halu­taan pitää samoina kuin nykyään, junien määrää pitää lisätä. Muuten joudu­taan tin­kimään vuoroväleistä, mil­loin lop­putu­los on sama — junali­iken­teen houkut­tele­vu­us huononee. Jo nykyisel­lään rautatiease­ma palvelee lähili­iken­teen käyt­täjiä korkein­taan tyy­dyt­tävästi, eli pis­ar­alle olisi tilaus­ta. Tämän muis­taak­seni osoit­ta­vat myös asi­as­ta tehdyt talouslaskelmat.

    Siinä olen kyl­lä samaa mieltä, että ratikkapysäkke­jä voisi kar­sia. Vaik­ka en kyl­lä näe Jok­erin ja ykkösen yhteyt­tä mitenkään oleellisena 🙂

  48. Minus­ta ykkö­nen pitäisi kulkea Käpylästä Hakaniemeen joko Sörnäis­ten ja Hämeen­tien kaut­ta tai sit­ten nyky­istä reit­tiä (kumpi on parem­pi ja nopeampi?). Hakaniemestä Rautatiease­man ohi Kamp­pi­in ja Töölöön. Päätepysäk­ki voisi olla vaikka­pa Töölön­to­ril­la tai sit­ten Töölön ratikka­hallil­la. Nykyisen ykkösen ongel­ma on se että sil­lä ei pääse Rautatiease­malle. Muu­tos siirtäisi toiv­ot­tavasti Mäkelänkadun bus­seista matkus­ta­jia ratikkaan. Töölöstä Rautatiease­malle yhteys paranisi kun 3T kul­kee nyky­isin vain 10 min­uutin välein. Käpylän päätä voisi kehit­tää jatka­mal­la rataa joko Käpylän tai Oulunkylän asemille tai sit­ten hie­man radikaalimpana ideana Koske­lantielle ja edelleen Koske­lan ratikka­hallille. Se toisi varay­htey­den hallille ja hyvät vai­h­toy­htey­det Lah­den­väylän busseihin.

Vastaa käyttäjälle Raivio Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.