Vielä maanantaina ministeri Vehviläinen puhui siitä, että liikenneministeriö vaatii VR:ää nopeuttamaan sinisten vaunujen uudistamista kaksikerroksisilla vaunuilla. Tiistaina valtion edustaja päätti VR:n yhtiökokouksessa (!) että VR tarvitseekin makuuvaunuja, joita varmaankaan muut toimittajat eivät pysty tarjoamaan.
Tämä osoittaa minusta selvästi, että tarkoitus on vain ja ainoastaan pelastaa kainuulainen Transtech VR:n rahoilla. Tämä on sinänsä aivan kunniallista, mutta matkustajia ei voida panna rahoittamaan aluepolitiikkaa. Siksi valtion on tingittävä VR:n tulostavoitteista noiden ilmeisen hyödyttömien vaunujen hinnan verran.
On sinänsä harmi, että tarve kiertää kilpailuttamisen vaatimus pakotti ostamaan jotain hyödytöntä. Nille päivävaunuille olisi sentään ollut käyttöä, mutta yöjuien suosio laskee koko ajan junien nopeutuessa, eikä näillä vaunuilla pääse esimerkiksi Kolariin, koska rata on sähköistämätön.
Oletko varma näistä vaunutyypeistä? Tarkoitan sitä, että myös makuuvaunujen osalta vanhat ovat niitä sinisiä ja uudet kaksikerroksisia, joten tuntuisi mahdolliselta, että alunperinkin oli kyse makuuvaunuista. Toimittajien kirjoittamat tekstit ovat välillä aika epämääräisiä, enkä muista kiistan alkuvaiheessa nähneeni vaunutyyppejä koskevaaa suoraa lainausta päätöksentekijöiltä.
Sinänsä, jos olisin juristi Etelä-Eurooppalaisen vaunutehtaan palveluksessa, viimne päivinä olisi kertynyt mukavasti materiaalia tulevaa oikeudenkäyntiä varten.
Kyllä näillä makuuvaunuilla sentään Kolariin tarvittaessa pääsee. Kemijärvellekin liikennöidään uusilla kaksikerroksisilla makuuvaunuilla, vaikka rata Rovaniemeltä eteenpäin on sähköistämätön. Vaunujen tarvitsema sähkö tuotetaan aggregaattivaunussa.
”Tiistaina valtion edustaja päätti VR:n yhtiökokouksessa (!) että VR tarvitseekin makuuvaunuja, joita varmaankaan muut toimittajat eivät pysty tarjoamaan.”
Myös näissä kyköksissä on sanomista:
”Tilauksesta ja sen aikataulutuksesta kerrotaan kuitenkin sovitun pääministeri Matti Vanhasen ja omistajaohjauksesta vastaavan ministerin Jyri Häkämiehen kesken.
Talouselämä-lehden mukaan kyse olisi käytännössä Transtechin pelastusoperaatiosta ja osa sitä olisi ollut VR:n johdon erottaminen vaunutilausten tieltä. Lehti myös katsoo, että ”Erikoisen säväyksen Kainuun – ja ennen kaikkea Transtechin – pelastusoperaatioon tuo ministeri Häkämiehen ja Transtechin omistajiin lukeutuvan Ilkka Brotheruksen välinen yhteys.”
Brotherus on Häkämiehen perustaman valtion omistajaohjauksen neuvonantajaryhmän jäsen. Kahdeksan hengen ryhmään kuuluvat myös Metalliliiton puheenjohtaja Erkki Vuorenmaa ja Eläke Varman toimitusjohtaja Matti Vuoria. Varma osti viime viikolla kymmenen prosentin osuuden teleyhtiö Elisasta siten, että valtio sitoutui ostamaan jopa koko osakepotin vähintäänkin Varman maksamalla hinnalla.
Vuorian päällystakki Varmassa on Oras Investin osaomistaja ja hallituksen jäsen Pekka Paasikivi. Jyri Häkämies myi elokuussa 2007 Oras Investille ja Varmalle yhteensä noin 30% Kemirasta ilman tarjouskilpailua.”
http://www.boy.fi/ajo/ajo.php
Valtio ja yhtiö toisensa jälkeen näyttää a) joutuvan ministerin käsittelyyn b) siinä käsitelyssä sama piiripienipyörii on edunsaajana jonkun kansallisen tai maakunnan edun varjolla.
Liiketaloudellisista/poliittisista päätöksistä voidaan olla montaa mieltä, mutta eivät ne vaunut mielestäni ole todellakaan tarpeettomia. Aika on ajanut jo kauan sitten ohi nykyisistä makuuvaunuista !
Yöjuna on lapsiperheelle ainoa realistinen vaihtoehto matkustettaessa pohjoiseen. Lentokone on liian kallis ja päivävaunu on poissuljettu koska lapsia ei saa istumaan paikallaan varttituntia pidempään. Ainoa huoli on tuo hinnoittelu, kannatan lämpimästi esitettyä marginaalihinnoittelua.
Loppuun pieni spekulaatio: VR ottaa käyttöön laajassa mitassa uudet 2 kerros yövaunut, hinta saadaan marginaaliseksi ja lapin lomapaikat ymmärtävät tilaisuuden on lapsiperheille pian tarjolla kohtuuhintainen ja mukava lomavaihtoehto Lapin hangille ja pulkkamäkiin !
”Yöjuna on lapsiperheelle ainoa realistinen vaihtoehto matkustettaessa pohjoiseen. Lentokone on liian kallis ja päivävaunu on poissuljettu koska lapsia ei saa istumaan paikallaan varttituntia pidempään.”
… ja automatka silkkaa kidutusta 😉
”Tämä osoittaa minusta selvästi, että tarkoitus on vain ja ainoastaan pelastaa kainuulainen Transtech VR:n rahoilla. Tämä on sinänsä aivan kunniallista”
Oi aikoja – vihreiden vaikuttajien mielestä kannattamattoman teollisuuden pumppaaminen verorahoista vain jotta haja-asutus olisi mahdollista on kunniallista.
”Yöjuna on lapsiperheelle ainoa realistinen vaihtoehto matkustettaessa pohjoiseen. Lentokone on liian kallis”
Mitkä kustannukset johtavat siihen, että lentokone on liian kallis? Blue1 näyttää tällä hetkellä tarjoavan menopaluulentoa helsingistä rovaniemelle hiihtolomaviikolla hintaan n. 150 – 190 per aikuinen. Samaan aikaan yöjuna makuupaikalla maksaa 116,50 per suunta per aikuinen.
Kas kun ei tullut aikaisemmin mieleen (ehkä parempi niin)… valtiohan olisi voinut pelastaa samalla viisiin paperitehtaatkin ilmoittamalla valtion laitoksille, että nyt tilaatte sitten kohtuullisen paperia varastoihinne. Tällä tavallako suomalaista teollisuutta tuetaan ja pidetään pystyssä?
Marginaalihinnottelu ei tarkoita ilmaisia matkoja. Joku voi tarkentaa, mutta minulla on ollut sellainen käsitys, että näiden makuuvaunupaikkojen osalta marginaalihintakin olisi aika korkea.
Makuuvaunuille olisi tarvetta, jos joskus pääsisi junalla Baltian halki Berliiniin.
Mikä näiden valtion omistamien yhtiöiden juridinen asema oikein on? Toisaalta ne ovat olevinaan itsenäisiä liikeyrityksiä, mutta sitten kun hankintoja tehdään, ne lasketaankin julkisiksi hankinnoiksi ja maan hallitus puuttuu asioihin. Koskevatko kilpailulait muitakin kuin julkisia hankintoja, eli myös yksityisten omistamia yrityksiä? Vai onko olemassa jokin raja, jonka yli valtion omistuksen mennessä, yritys katsotaan julkiseen sektoriin kuuluvaksi?
”Mitkä kustannukset johtavat siihen, että lentokone on liian kallis?”
Piti hieman katsella tarkemmin. Jos päättäisin lähteä huomenna perheeni kanssa Rovaniemelle. Meille (2 aikuista 4 lasta) ja takaisin tulisin vaikkapa sunnuntaina. Tekisi reissu ilman erityistoiveita 194,50€. Siis menolipun osalta. Koska lapsemme ovat kaikki aika pieniä (vanhin vasta 6 vuotias), niin se olisi aika toivoton yritys, sillä junamatka kestää liki 10 tuntia. Sen sijaan jos valitsen lentämisen Blue1:llä matka-aika jää reiluun tuntiin. Hintaa toki tulee lisää, mutta vain 0,50€. Sitten jos junassa haluaa nukkua makuuvaunussa onkin paikasta maksettava lähes 100 € lisää. Valinta ainakin omalta kohdaltani olisi helppo.
Lisää kustannustasosta saadaan kun otetaan huomioon paluu matka. Lauantain lentolippu meille Blue1:llä maksaisikin vain 104 € ja sunnuntaina pääsisi 89 €. VR rokottaisi kummastakin vaihtoehdosta saman kuin mennessä, eli 194,50€. Siis yllätys yllätys sesonkien ulkopuoolella lentäminen on halvempaa kuin junamatkustaminen. Liekkö sitten autoilu vielä halvempaa?