Päästäänkö puutarhakaupungissa puusta pidemmälle?
Tule keskustelemaan yhdyskuntarakenteesta tiistaina 21.10. klo 15- Espoon kulttuurikeskukseen Tapiolaan.
Mukana
Matti Vanhanen, Osmo Soininvaara, Mari Vaattovaara ja Paavo Väyrynen
Tilaisuuden avaa ja juontaa Paula Lehtomäki. Päätössanat Antti Kaikkonen
=============
Tässä keskustelussa kulminoituu näiden vaalien ainoa oikeasti poliittinen aihe.
Puuttumatta puutarhakaupunkikeskusteluun, joka voinee muodostua ihan ansiokkaaksi, niin mitä ihmettä tämä tarkoittaa:
”Tässä keskustelussa kulminoituu näiden vaalien ainoa oikeasti poliittinen aihe.”
?
Se oli tarkoitettu pieneksi piruiluksi siitä, ettei näiden vaalien vaalimainonnasta voi sisällön perusteella arvata lainkaan, mistä puolueesta kulloinkin on kyse. Kuntien palvelutuotannosta ei näytetä saatavan eri näkemyksiä aikaanmitenkään. Kaupunkirakenteesta sen sijaan on rajusti erilaisia näkemyksiä. Siitä tehdään seuraavaalla vaalikaudella myös merkittäviä ratkaisuja.
alright..
Lauttasaarelaisena minua kiinnosta, mitä vihreät ovat mieltä Lauttasaaren ja pienempien lähisaarten nykyisellään vielä suht’ runsaiden lenkkeily- ja virkistysalueiden tulevaisuudesta? Onko kaavoitusintoa nipistää niistä paloja pois?
Entä tulisiko Espoon metro kulkemaan vihreiden kaavailuissa Lauttasaaren kautta?
Pikemminkin niin että kaavoituksessa tulee esiin todelliset erot puolueiden välillä, ja ne ovat itseasiassa aika suuria. Näin siksi että kaavoituksessa on kyse ihan oikeiden neliömetrien ja eurojen jakamisesta, ei hurskaiden toiveiden tiputtelusta. Lisäksi tietynlainen kaupunkirakenne tukee tietynlaista elinkeinorakennetta (keskitetyt palvelut vai hajautettu teollisuus), tapaa kasvattaa lapsia ja nuoria (oma piha ja äidin auto eli liikkumisen kontrolli, vai julkiset tila ja liikenne eli liikkumisen vapaus), eli kyse on ihan perustavanlaisista asioista.
Voisit kysyä kepulaisilta sen peruskysymyksen että onko heidän mielestään kaupungistumisessa mitään hyvää?
Osmo sanoo:
[…]ettei näiden vaalien vaalimainonnasta voi sisällön perusteella arvata lainkaan [puoluetta].
Onko joskus ollut vaalit, että olisi voinut? En ole tainnut silloin vielä syntyäkään.
Ehkä Vihreillä on koherentein rintama liikenteen kehittämisessä, perussuomalaisilla maahanmuuton rajoittamisessa.
Muuten joka puolueen sisälle tosiaan mahtuu koko mielipiteiden kirjo maan ja taivaan välillä. Kokoomus tuntuu olevan puolue jossa katto on korkeimmalla ja seinät leveimmällä.
Arkena kolmelta, eihän sinne oikeita töitä tekevät pääse lainkaan 🙁
Professori Vaattovaara neljän kepulaisen ja yhden vihreän keskellä. Ei taida saada suunvuoroa. Sääli, ettei työläinen pääse paikalle.
Ei tuonne pääse ratikalla, ei kunnon kaupunkilainen pääse lainkaan 😉
”Ei tuonne pääse ratikalla, ei kunnon kaupunkilainen pääse lainkaan ;”)
Bussi kulkee. Tosin kalusto tuntuu heikentyneen siitä kun aikoinani kuljin Helmisen linjan autoilla.
Munkkivuoresta on Tapiolaan on reilu viisi kilometriä.
Ruuhkattomana aikana autolla Tarvontietä n. viisi minuuttia. Julkisilla systeemeillä vähintään 40 minuuttia eli sellaista palvelutasoa täällä päin.
Kuuleeko se Pekka Sauri tai joku, joka tähän nyt voisi vaikuttaa. Niin törkeän huonot on yhteydet, että en päässyt Osmoa kuulemaan.
(mikä kauhea pettymys Osmolle 🙁 )
Munkkiniemestä menee Tapiolaan busseja jatkuvasti, kokonaismatka-aika Munkkivuoresta jotain 20 minuuttia…
Tilaisuus oli Keskustan järjestämä, mikä näkyi paneelin kokoonpanossa. Keskustelu oli mielestäni mielenkiintoista joskin Oden puheesta oli välillä vaikea saada selvää. Yksityisautoilua puoltavat puheenvuorot sivuuttivat tyystin mm. liikenneruuhkat ja paikoitusongelmat. Sähköauton lähitulevaisuuteen uskotaan kuin hullu puuroon.
Tarjoan kaljan Tpyyluomalle, jos hän pääsee Munkkivuoresta Tapiolaan kahdessakymmenessä minuutissa julkisia käyttäen… Eli ei saa juosta Tapiolaan.
Osoitteet ovat Ulvilantie 17 ja vaikkapa Kaskenkaatajantie 5.
Jos pääset edes Munkkivuoren ostarilta Tapiolan keskustaan mainitussa ajassa, niin tarjoan silti.
Mikä ihmeen kiire ihmisllä on?
Aika Ulvilantieltä Tapiolan kulttuurikesksuskeen on tosiaan julkislla n 40 min, edellytäen ettei buusi jumiudu. Busseilal matka on runsaat 10 km, autolla tai polkupyörällä likimäärin 8 km. Autolal se vie kyllä helposti 15 minuuttia, minkä lisäksi auton noutamsieen ja viemiseen parkkipaikalle menee oma aikansa. Olen havainntu, että kaupungissa ruuhk-ajan ulkopuolelalkin matkaan on syytä varata ainakin 2 min / km. Eli nopeus on 30 km/t.
Ero ei siten ole suuri mnei julksilal tai yksityisellä. Kun asuin Krunikassa, Meilahteen Enemmistön kokoukseen matkaan piti varata ½ tuntia, ja se oli normaali aika eikä ruuhka vaivannut.