En tiedä, kehtaanko esittää aivan propellipäistä ajatusta, mutta autojen varastoimisen (pysäköinti) vaatima kallis tila herättää kysymyksen, voisiko autot pakata tiiviimmin.
Jos pysäköintitalossa tarvitaan lattiatilaa 30 neliötä autoa kohden ajoramppeineen ja jos kerroskorkeus on kolme metriä, yhden auton varastointi vie noin 90 kuutiometriä, mikä on noin kymmenkertaisesti tarpeeseen nähden. Voisiko autot varastoida hyllykköön? Ne nostettaisiin oikealle tasolle paternosterin kaltaisilla hisseillä ja kuljetettaisiin oikeaan väliin kuljettimilla kuin keskusliikkeiden varastoissa. Tämä vaatii eräänlaista rubikinkuutiotekniikkaa. Kun pysäköintitalo maksaa 15000 euroa/paikka, sadan auton pysäköintitalo maksaa 1,5 miljoonaa. Sillä rahalla rakentaisi jo aika mielikuvituksellisen härvelin. Minulla on muistikuva, että olisin joskus nähnyt kuvan tällaisesta laitteistosta.
Kuvahaulla löytyi aika nopeastI: http://www.darren-price.com/wp-content/images/vw_storage.jpg
Tuollainen pitäisi rakentaa — autoilijoiden omalla kustannuksella tietenkin — myös jonnekin radanvarteen Helsingissä.
Voisiko autot pakata tiiviimmin?
Voisi:
http://www.linkvox.com/catalog.0.html
Tuollaisia taisi ainakin olla jossain Tekniikan Maailman sivuilla 50–60-luvuilla esimerkkinä atomiajan ihmeistä joita ameriikassa suunnitellaan:
Muutama nykypäivän tapaus:
http://cityskip.blogspot.com/2007/03/parking-as-destination.html
http://www.autopark-system.com/en/Stack_Parking_System.htm
http://english.xjgc.com/parking/PXD-COMB.htm
“En tiedä, kehtaanko esittää aivan propellipäistä ajatusta”
Itse pidän rupelihattua tavan takaa. Viilentää kesällä kärsää kuten Pahkasian kuvista voitte päätellä.
Olen omasta puolestani miettinyt tuota samaa juuri näiden keskustelujen herättämänä. Eikö tosiaan autot voisi “arkistoida” jonnekin jänskään kasettiin. Kaikki logiikathan on jo ammoin kehitetty, samoin rauta. Ainoa mikä mietityttää on paloturvallisuus. Mutta jos tila olisi sellainen, johon ihmisillä (ja takapenkin Hupilla) ei ole asiaa, voitaisiin käyttää vaikka jotain happea syrjäyttäviä automaattisia sammututustekniikoita. (Jotain halonia vai mitähän se oli.)
Kyllä tuo tulee jolloinkin käyttöön. Parkkihallien tehokkuus on kumminkin aika huono.
Sellainenkin on käväissyt mielessä, etteikö katujen varteen tai päälle voisi sopivilla alueilla nostaa parkkitason. Autoja olisi siis kahdessa kerroksessa vaikka vinoparkissa. Toiset kadulla, toiset hyllyllä. Lieneekö oikein hyvä idea?
Japanissahan erilaisia autohissejä ja varastointijärjestelmiä on monessa paikassa. Siellä auton ostajalla pitää olla sille tiedossa parkkipaikka.
Saksassa ollaan kuitenkin kehityksen eturintamassa:
http://www.autostadt.de/portal/site/www/menuitem.bfc77284986e65234e72de10100000f7/?vgnextoid=fa512cb11c51f010VgnVCM10000070c7b20aRCRD
Japanissahan tälläisia on ilmeisesti paljonkin käytössä. Toimivat siis pystysuunnassa ja autoja vierekkäin kaksi kappaletta. Ainakin näissä mihin olen itse törmännyt… Youtubessa löytyy useitakin videoita:
http://www.youtube.com/watch?v=E7zdEUU5hXY&feature=related
Ehkä kyseessä oli tämä? http://www.hoax-slayer.com/self-parking-garage.shtml
Saksasta löytyy: http://images.google.fi/images?um=1&hl=fi&q=car+tower
Uskotaan. Seuraavaksi näitä pitäisi alkaa toteuttaa. Mitähän tuollainen maksaa paikkaa kohden?
Eivätkä nämä ole niin kovin harvinaisia Manhattanillakaan. Esim.
http://www.urban75.org/photos/newyork/ny253.html
http://picasaweb.google.com/lauren.bubnic/LeeSVisit#5174004365318092914
En uskoisi tuollaisen hyllykön rakennuskustannusten olevan kovin kummoisia.
Pari kuvaa New Yorkista:
http://www.jonathansblog.net/media/parking_in_new_york_large.jpg
http://flickr.com/photos/bobcatnorth/391086264/
Eiköhän autojen hyvinvoinnin edistämiseen ole käytetty jo tarpeeksi voimavaroja Suomessa ilman kaiken maailman nostimiakin.
Henkilöautojen aiheuttamat ongelmat ratkeavat oikeasti vain niitten määrää rajoittamalla. Siihen kelpaavat niin markkinamekanismin kuin lainsäädännönkin keinot.
Tavoitteena voisi aluksi olla (10 — 15 vuoden tähtäimellä) puolittaminen ja sen jälkeen toinen puolittaminen. Reilu 600 000 henkilöautoa olisi määrä, jolla pärjättäisiin ihan mukavasti.
Kommentti kunntsalle:
Kun katosoo kuvaa, niin kyseesä on kaikesta päätellen 8ei rekiterislkilpiä) myyntiautojen varasto.
idea sinsänäs voi olla hyvä. Välttämttä sen kustannus-hyötysuhde ei ole Suomessa riittävä. Autoaikan hinta (käyttökustannukset yms mukaanlukien) voi olla korkemapi kuin tavallisessa hallissa. Tämä mm on hissitekniikkaa, jonka huolto ei tosianakaan oel halpaa.
En eiwsm. saks lentokentillä ole nähnyt tällaista käytössä. Ja si
Jos saan valita, itse mieluummin parkkeeraan avoimella kentälle kuin halliin.
Varmasti autojen varastointi “hyllykköön” olisi toimiva ajatus varastoinnin suhteen. Toinen asia onkin se, kuinka nopeasti auton saisi nostettua taikka laskettua hyllyköstä.
Eikä tällainen hyllykköajatus olisi mitenkään toteuttamaton kerrostaloasuntojenkaan suhteen. Kerrostaloasuntokasetteja voitaisiin nostaa asuntohyllykköön ja laskea hyllyköstä siirrettäväksi esim. toisella paikkakunnalle vastaavaan hyllykköön. Kunnallistekniikkakin olisi kasettiasunnossa jo paikallaan, että viemärit, vesijohdot ja sähköt vaan liiteittäisiin asuntohyllykön valmiisiin liitäntöihin.
“Kunnallistekniikkakin olisi kasettiasunnossa jo paikallaan, että viemärit, vesijohdot ja sähköt vaan liiteittäisiin asuntohyllykön valmiisiin liitäntöihin.”
Pelkäsin jo, että keksit kerrostaloasuntovaunut, mutta keksitkin uuden käyttötavan tilaelementeille.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tilaelementti
Yleistymisen esteenä taitaa olla se, että muuttokustannus voi olla korkeampi asunnonvaihdosta aiheutuva kustannus?
Ps. Kerran keksin ja rakensin tyhjästä kurkkupurkista, paperiliittimestä ja pyykkipojan jousesta elävältäpyytävän hiirenloukun.
Pyydystin sillä maalaistalossa asuessani allaskaapista yhden ja saman hiiren-ryökäleen ainakin viisi kertaa. En nimittäin raaskinut nitistää sitä, vaan ravistelin ulos ja käskin pysyä poissa, vannotin moneen kertaan ja uhkailin vakavilla seuraamuksilla.
Ei mitään vaikutusta kunnes otin syöttinä olleen ison leipäpalan pois pyydyksestä. Niin se hiirikin sitten lähti paremmille eväsmaille.
http://www.pid-parking.de/
Tässä vielä yksi esimerkki automaattisesta pysäköintilaitoksesta. Koska ei ole realistista, että autoista päästäisiin kovin nopeasti kokonaan eroon, ne voitaisiin edes laittaa maan alle. Jos muissa maissa tällainen onnisuu, miksei Suomessa?
Japanissa on vastaava laitos myös polkupyörille
http://www.youtube.com/watch?v=wE4fvwTBtno&feature=related
Vaikuttaa kyllä hieman japanilaiselta järjestelyvimmalta. Suomalaiset yliopisto-opiskelijat pääsevät samaan pyörien pakkaustiheyteen ihan ilman robotiikkaa, Amsterdamin asukkaista puhumattakaan. Kotimaisen pyöräläjän esteettiset arvot ja käytettävyys ovat sitten kysymys erikseen.
Sisäiselle elokuvakäsikirjoittajalle tulee autojen automaattiparkista mieleen kohtaus, jossa laitoksen sähköaivot sekoavat ja härveli rusentaa auton lyttyyn hisseissään. Viaton asiakas tulee perimään autoaan, mutta saakin kuittiaan vastaan rommuttamokuvista tutun metri kertaa metri kertaa metri ‑autopuristeen. Ok, myönnän että olen liiallisen kofeiinin vaikutuksen alaisena.
Osmo kysyi paljonko nämä maksavat. Kommenttini hävisi bittiavaruuten, mutta yhdessä yo. linkeissä mainitaan kuukausilaskutukseksi per paikka New Yorkissa $400. Ylläpitokulut ovat pienet, mutta varmaan tällä yrittäjä voittoakin tekee, joten arvataan kustannukseksi jotain $30 000. Eli samaa suuruusluokkaa kuin Helsingissä muutenkin (20 000 — 40 000 ke/paikka).
Toisaalta, tuo on ihan perushissitekniikkaa ja tilankäytön tehokkuus on helposti kaksinkertainen, joten en usko että tuo on yhtään sen kallimpaa kuin kallioon louhittu autopaikka. Meillä on vaan niissä liikennasioissa nämä “suomen erityisolosuhteet”, minkä takia kaikki pitää keksiä itse.
Olimme viime talvena Italian Bergamossa parisen kuukautta. Siellä meillä oli käytössä maanalainen parkkipaikka, jonne auto laskettiin isolla lavettihissillä. Se toimi kasettisysteemillä eli jokaisella autolla oli oma alusta, jonka hissi laski maan alle omalle paikalleen suureen hyllyjärjestelmään. Se oli hyvä systeemi, koska autoon saattoi huoletta jättää kaikki kamat yöksi pelkäämättä automurtoa.
Kuten arvata voi, niin hissit tarvitsevat erityisasiantuntijaaa, joka niitä edes voisi korjata. Kun laite sitten hajoaa, niin autot ovat pahimmassa tapauksessa viikkoja jumissa. Tässäkohtaaa yrittäjä saa niin isot korvausvaatimukset että lopettaa toimintansa suoraan. Tämä ei siis aja kenenkään etuja.
Tuollaisia pitäisi olla kymmeniä, että ne työllistäisi edes huoltofirmaa koskaan, koska muuten se lopettaisi toimintansa. Jos meillä tosiaan olisi osaamista täällä tuollaisiin, niin niitähän olisi jo tehty. Mutta kun ei ole.
Jos palattaisiin toteutettavissa oleviin ratkaisuihin? Maata meillä riittää, miksei siis pätkää junarataa johonkin jättiparkkipaikan viereen. Ei tarvitsisi tulla autolla silloin kaupunkiin. Tosin juna on niin epävarma talvisin ettei kukaan ottaisi riskiä sen toimivuudesta.
Autoihmiset kun yleensä kaipaavat helppoutta, luotettavuutta ja ajansäästöä. Metro toimisi parhaiten, mutta autottomat ihmiset eivät ole valmiita rahoittamaan parkki-metroa.
Tokiossa, jossa tilaa on niukasti ei juuri näe pysäköityjä autoja. Sen verran havainnoin että todella tiheään asutuilla alueille, kuten Shinjuku on autot laitettu parkkihalleihin. Eli ei ole omia parkkipaikkoja (niille ei kertakaikkiaan olisi tilaa) Ilmeisesti ko. hallit ovat kaupallisia ja autoa käytetään esim. viikonloppumatkoilla, eikä joka päivä — tähän on syynä Tokion suht kaoottinen liikenne ja erittäin hyvin toimiva metro.
Hiukan harvemmin asutuilla seuduilla näkyi autohissejä joilla on perheen autot pistetty päällekkäin. Hissi on varmaan ihan kiva, mutta niinkuin tekniikassa aina — vikaantumisriski on olemassa ja parin viikon remontti hississä voisi aiheuttaa pientä valitusta.
Suomalaisessa peruslähiössähän on taas niin
että on peruskerrostalo, pieni piha. Älyttömän
iso ja turvaton parkkipaikka.(automankat katoaa, joskus autotkin — omakohtaisia kokemuksia molemmista )
Suomalainen ratkaisu on joka suhteessa tympeä.
Ratkaisu on ruma, turvaton, vie tolkuttomasti kallista tonttimaata jne.
Parempi, vaikkakin vähän kalliimpi olisi 3–4 kerroksinen parkkihalli, johon saisi isommassa taloyhtiössä suht järkevään hintaan per osakas asiallisen kulunvalvonnan, tilaa säästyisi ja siten pienemmällä tontilla pärjättäisiin.
Tämä korjaisi ainakin turvattomuutta ja tilankäyttöä.
Se, että miksi tällaisia ei näe kuin suht. isojen firmojen tonteilla, on minulle mysteeri. Kustannustehokkuus on firmoille tärkeää, joten parkkihalli on luultavasti halvempi kuin tuplasti isompi tontti. Liekkö niin että asuntorakennusta tuetaan jolloin tontin hinta ei ole merkittävä ja tuhlailu saa jatkua?
Eli oma ajatus olisi että korjataan tympeät lähiöt ensin ja mietitään vasta sitten keskustaan hissiä tai maanalainen ratkaisu.
Tuosta tekniikana luotettavuudesta: Ei nämä ole sen kummallisempia härveleitä kun ihan normaalit henkilöhissit, ja niiden huollon tulisi pienellä opettelulla onnistua hissien huoltofirmoilta. Aika moni parkkihalli on muuten henkilöhissin varassa, esim. Hakaniemi.