Temppeliaukion linja-autoasema

Onko tässä muka jotain järkeä?

Jokaisen helsingis­sä vierail­e­van lau­ma­tur­istin on käytävä Temp­peli­aukion kirkos­sa sekä kat­so­mas­sa Sibelius­mon­u­ment­tia (kos­ka olette itse käyneet kat­so­mas­sa Sibelius-monumenttia?)
Mitä he koke­vat muu­ta kuin kauhean bus­siru­uhkan ja pakokaa­su­ja? Eikö voisi ajatel­la, että bus­sit jäi­sivät vähän syr­jem­mälle ja tur­isti jaloit­telisi edes sata metriä. Jos ter­veystarkas­ta­ja tulisi paikalle, hän kieltäisi var­maankin jotain; asumisen lähi­talois­sa, kenties?

Jos luet tätä Pekka Sauri, tee jotain!

31 vastausta artikkeliin “Temppeliaukion linja-autoasema”

  1. Asuin aikoinaan tuos­sa kuvan vasem­man reunan talos­sa. Sinän­sä oli hilpeätä kun aamul­la oves­ta ulos astues­sa tui­jot­ti täytet­ty puro ja ääni­val­li oli monikieli­nen puheen­so­ri­na. Mikäli nyt oikein muis­tan, tuo liiken­nesol­mu on seu­raus­ta siitä että oikealle on bus­seil­ta ajo kiel­let­ty, eli ne eivät pääse luon­tev­asti kiertämään kirkkoa. Toiset etu-töölöläiset nyt vaan on tasa-arvoisem­pia kuin toiset.

  2. Siinähän on lap­su­u­denko­ti­ni melkein kuvassa. 

    Asia hier­si jo sil­loin (70–80 ‑luvul­la) asukkai­ta suun­nat­tomasti ja mon­en arvoa­sun­non kohta­lo oli tul­la myy­dyk­si pahaa aav­is­ta­mat­toma­lle ostajalle. 

    Näytöt suun­nitelti­in ove­lasti häi­den ym. aikaan, jol­loin tur­is­tivir­taa ei ollut. Vahin­gon oli pakko antaa kiertää. 

    Näem­mä mitään ei vieläkään ole saatu aikaan… 

    Ylipään­sä tuol­lainen bus­seil­la kulke­va mas­sa­t­ur­is­mi on kuvot­tavaa. Itse en lähtisi enää ympäristöar­vo­ja kun­nioit­ta­vana henkilönä moisille vajaaä­ly­is­ten kiertuille. 

    Yhtä inhot­tavia ne ovat Pra­has­sakin, jos­sa ehkä moni temp­peli­auki­o­lainen har­ras­taa samaa.

  3. Touhun idea on kai tuo­da kaupungille rahaa. Pihe­jä oma­toimisia tur­is­te­ja jot­ka pahim­mas­sa tapauk­ses­sa tuo­vat jopa fil­lar­in­sa toiselta puolelta Euroop­paa ei talouselämä kaipaa. 

    Temp­peli­aukion muut­tumi­nen lin­ja-auto­jen parkkipaikak­si tur­is­tis­esongin aikaan on lop­ul­ta aika pieni ei-pysyvää hait­taa aiheut­ta­va paha jos rahalli­nen kor­vaus on riittävä.

    Pohtimisen arvoista olisi mah­dol­lisu­us nor­mit­taa päästöjä niin että bus­sit jou­tu­isi­vat käyt­tämään polt­toaineena jotain muu­ta kuin dieseliä, kaduil­la lie­nee melkoinen katku.

  4. Minkä tur­is­tis­esongin… ?

    Touhu oli ympärivuo­tista ja läh­es ympärivuorokautista. Temp­peli­aukion kirkko lie­nee Tuomiokirkon jäl­keen Suomen suosi­tu­in nähtävyys. Tur­is­mi lie­nee vielä lisään­tynyt huimasti sit­ten nuoruuteni päivien. 

    Aikoinaan asukkaiden val­i­tus­suman saat­tele­m­ana suun­nitelti­in bus­seille parkkia Runeberginkadun puolelle urheiluken­tälle. Sadan metrin käve­ly ilmeis­es­ti arvioiti­in kuitenkin liian pitkäk­si, joten sitä ei toteutettu.

  5. Tpyy­lu­o­ma,

    Ollaan sit­ten oltu naa­pure­i­ta samaan aikaan? Minäkin muis­tan hyvin poron sekä isän ja tyt­tären, jot­ka pitivät matka­muis­toko­jua talossa. 

    (Sul­la oli täytet­ty puro, mut­ta päät­telin, että poro?)

  6. joo saman­laisen kuvan olisi voin­ut ottaa myöskin istan­bu­lin tur­is­tikeskus­tas­ta- bus­sit jonot­ti­vat jonos­sa jot­ta tur­is­tit pää­si­sivät jonot­ta­maan jonoi­hin, jot­ta joskus pää­si­sivät sisälle kuu­luisaan tur­istinähtävyy­teen, jos­sa jonote­taan jonos­sa jokaiselle paikalle erikseen.
    eikö voisi ajatel­la että tur­is­tit voisi­vat kävel­lä helsingis­sä, kun kuitenkin kaik­ki nähtävyy­det mah­tu­vat (noin) yhden neliök­ilo­metrin sisään???

  7. Eli­na, joo poro tietenkin. Asuin tuol­la 90-luvun lopus­sa, tosin ylem­mis­sä ker­roksis­sa jonne nuo bus­sit ei niin kovin kuu­luneet. Ja on tuo on nyt ver­rat­tuna vaik­ka Runeberginkadun liiken­teeseen pieni haitta.

    Se käve­ly­mat­ka on kai sil­lä taval­la kri­it­ti­nen, että tuom­moi­sen tur­is­ti­mas­san pai­men­t­a­mi­nen ei ole ihan helppoa.

  8. TEPPELIAUKION KIRKKO ON MERKITTÄVÄ ARKKITEHTONINEN KOHDE

    Mil­loin olet tvi­imek­si käynyt Kansall­simuseossa, Sta­dion­in tor­nissa tai Temp­peli­aukion kirkos­sa? Tai Lintsil­lä. — Har­va­pa hesalainen niis­sä käy.

    Felsenkirche on kan­sain­väliseti tunent­tu ja tun­nustet­tu arkkite­htoni­nen nähtävyys siinä mis­sä esim. Köl­nin tuomiokirkko. Mei­dän per­heeme ulko­maiset vier­aat halu­a­vat aina ehdo­toam­sti sen kokea. ’

    Ker­an junamtkalla Puo­las­sa v. 1974 lupasin eräl­lä kirkon­miehelle Temp­peli­aukion kirkos­ta esit­teen, ja hän kohteliaasti muos­tut­ti min­u­al upauskse­tani n kk. myöhemmin.

    Park­keeaus on tietenkin ongel­ma. Tosin sil­loin kun itse kävimme kesäku­un viimeisenä lauan­taina 2006, en huo­man­nut tätä epäko­htaa. (mut­ta se oli vain yksi tun­nin het­ki, joten en voi tehdä yleisem­piä johtopäätök­sä) Vaikeaa vain on bus­seille kek­siä muu­takaan paikkaa kohtu­uetäisy­dyel­lä. Kaukana­han se ei voi olla ihan käytän­nön syytä, että matkail­i­ja hel­posti eksyy. (min­ul­lakin kesti pari ker­taa, ennenkuin opin tien läheiselle rautatiepysäkille.)

    Edel­lisen ker­ran taisin ola Temp­peli­aukion kirkos­sa v. 1989 poikien kanssa Juri Bash­metin kon­ser­tis­sa, ja sitä edellsien ker­ran mar­rasku­us­sa 1975 kuun­tele­mas­sa Enzio Forsblomia.

  9. Entä jos joku yksi­tyi­nen yrit­täjä rak­en­taisi parikym­men­tä bus­sia vetävän vinoparkin kirkon ala­puolelle. Sisää­na­jo voisi olla tuos­sa kuvan alare­unan kohdal­la ja ulosajo Sam­monkadul­la ennen runeberginkat­ua. Parkki­mak­su 50 euroa bus­si. Tilaa olisi myös 50:lle häävieraiden autolle.

  10. Pen­ni­nen, ko. yrit­täjä olisi lie­nee Par­la­ment­ti­paikoi­tus, http://www.parlamenttipaikoitus.fi/

    Sisää­na­jo Ner­van­derinkadul­ta, uloskäyn­ti ihan Temp­peli­aukionkirkon vier­essä. Var­maan pitäisi laa­jen­taa ja korot­taa sisää­na­jo (nyt 220cm).

  11. Temp­pe­likirkon bus­sir­al­lia ei voi ver­ra­ta Runeberginkadun tai Man­ner­heim­intien liiken­teeseen. Sel­l­ainen ver­tailu on hedelmätön ja tarpee­ton. Turhaa autoli­iken­net­tä pitäisi vähen­tää kaikkial­la. Mut­ta kaikkein turhin­ta on täl­lainen Temp­peli­aukion kaltainen mas­sa­t­ur­is­mi-liikenne, jos­sa tur­is­te­ja siis yritetään epä­toivois­es­ti rou­da­ta tuhan­sil­la bus­seil­la suo­raan nähtävyy­den eteen. Tukki­maan nähtävyys ja pilaa­maan koko kult­tuurim­iljöö, johon nähtävyys liit­tyy. Eiväthän tur­is­tit itsekään sitä halua. Kaik­ki rauha menee busse­ja väis­tel­lessä, melua kuun­nel­lessa ja pakokaa­su­ja hen­git­täessä. Liikun­tavam­maiset toki voisi­vat tul­la autol­la per­ille saak­ka, mut­ta mik­si taval­liset käve­lykykyiset ihmiset pitää kul­jet­taa oven eteen? Siinä ei ole mitään järkeä! Tästä hyö­tyvät ain­oas­taan tur­istibus­sili­iken­net­tä har­joit­ta­vat yritykset.

    Kaupun­gin päät­täjät ovat olleet kuuro­ja kaikille paran­nuse­hdo­tuk­sille. Tämä on kuule­ma ain­oa mah­dolli­nen vai­h­toe­hto. Se ei voi pitää paikkaansa; tämä nykyi­nen käytän­tö ei ole mis­sään suh­teessa kestäväl­lä poh­jal­la ja tilanne vain pahe­nee. Uusia ideoita pitäisi pystyä etsimään ja nopeasti. Helsin­gin kokoises­sa kaupungis­sa, mis­sä on tehokas julki­nen liikenne, pääsee nopeasti läh­es joka paikkaan ratikalla, bus­sil­la tai metrol­la. Niin pääsee myös Temp­peli­aukion lähelle. Alueelle on paljon liiken­ney­hteyk­siä. Lisäk­si paik­ka on niin lähel­lä keskus­taa, että kävellen sinne tulee ihan het­kessä. Myös pyörät, potku­lau­dat, potkukelkat ja rul­laluis­timet voisi­vat tuo­da nyky­istä paljon enem­män ihmisiä. Mah­dol­lisuuk­sia on vaik­ka kuin­ka paljon. Puut­tuuko kaupun­gin päät­täjiltä mielikuvitus?

  12. Kirkos­ta haetaan rauhaa, ei bussipaniikkia!

    Olen samaa mieltä Arskan kanssa! On aika omi­tu­ista, että Helsin­gin kaupun­ki sal­lii ja on suo­ras­taan edesaut­tanut Temp­peli­aukion kirkon ympäristön pilaamisen eli käyt­tämisen tur­istibussien parkkipaikkana.
    Temp­peli­auki­olle tun­kee päivit­täin bussien lop­u­ton jono, pahim­mil­laan 40–50 autoa tun­nis­sa. Kun jostain löy­tyy bus­sille pysäy­ty­s­paik­ka, matkus­ta­jat päästetään ulos puikkele­hti­maan bussien sekaan ja bus­si jää vek­slaa­maan alueelle ja odot­ta­maan matkus­ta­ji­aan takaisin. Usein vielä moot­tori tai ainakin ilmas­toin­ti­laite käyn­nis­sä. Seu­rauk­se­na on melua, häkää, tun­gos­ta ja ruuhkaa. Rauhas­ta ei tietoakaan. Sitä­pait­si mon­et bus­sit tule­vat paikalle puolityhjinä. 

    Tur­is­mi-bis­ness väit­tää, että tur­is­te­ja on pakko tuo­da kirkon oven eteen, kos­ka esimerkik­si ris­teily­matkus­ta­jien aikataulu on niin tiuk­ka. Sanovat että tur­is­tit eivät ehtisi nähdä kaikkia Helsin­gin nähtävyyk­siä, jos jou­tu­isi­vat kävelemään vaikka­pa 100–200 metriä Temp­peli­auki­olle. Erikoinen väite, kos­ka nyt tur­is­tit istu­vat hil­jalleen jonos­sa ryömivis­sä bus­seis­sa pitkät ajat ja odot­ta­vat ulospääsyä. Ei tässä voi olla nyt kyse tur­istien tarpeista. Tuskin yksikään heistä halu­aa naut­tia kirkos­ta siinä melus­sa ja tun­gok­ses­sa, mis­sä se nyky­isin tapah­tuu. Kirkko peit­tyy pakokaa­sua ulos tunke­van bus­si-armei­jan taakse. Tur­istien ottamis­sa val­oku­vis­sakin näkyy var­masti ensisi­jais­es­ti pelkästään busseja. 

    Olisiko järkeväm­pää näyt­tää kiireisille tur­is­teille vähem­män ja laadukkaam­min tätä kaupunkia? 

    Voisi­vatko ter­veet ja kiireet­töm­mät ihmiset itse kävel­lä kirkolle. Tai tul­la julk­isil­la liikennevälineillä?

  13. Temp­peli­aukion bus­siru­uhkaa voitaisi­in aivan hyvin ohjata
    raitio­vaunuli­iken­ten puolelle. Ratikkapysäk­it sijait­se­vat todel­la lähel­lä k.o. nähtävyyt­tä. Eikä tur­istin edes tarvitse taloudel­lis­es­ti karsas­taa ratikkavai­h­toe­htoa, koka tur­is­teille on saatavil­la 1‑useamman vuorokau­den ratikkalippuja.
    Ilman/ilmaston puoles­ta voitaisi­in bus­silipuista per­iä korkeampi hin­ta kuin raitiovaunuista!!!

  14. TARVITAANKO TEMPPELIAUKIOLLA ONNETTOMUUS?

    Koen tämän puheenai­heen hyvin tarpeel­lisek­si. Olen asunut kirkon liepeil­lä vuosikau­sia ja seu­ran­nut lin­ja-autoli­iken­teen hälyt­tävää kasvua. Kirkon edustal­la tur­is­tit ja alueen asukkaat joutu­vat puikkele­hti­maan bussien välis­sä ja pelkään että ennem­min tai myöhem­min sat­tuu vielä onnet­to­muus. Järjestys­tä on yritet­ty luo­da palkkaa­mal­la järjestyshenkilöitä kirkkaissa liiveis­sään ohjaa­maan liiken­net­tä pahimp­ina sesonki­aikoina. Mik­si ei voi­da ker­takaikki­aan rajoit­taa tur­istibus­sili­iken­net­tä? Sehän pitäisi olla mah­dol­lista jo ympäristöhait­to­ja ajatellen … tur­is­teille JA paikalliselle väestölle. Kaik­ki ymmärtävät tänä päivänä että pitää pystyä rajoit­ta­maan ympäristön turhaa paikallista saas­tut­tamista. Puhu­mat­takaan nyt sit­ten siitä melus­ta, jon­ka nämä bus­sit aiheuttavat.

    Itse jak­san main­iosti kävel­lä täältä Temp­peli­auki­ol­ta keskus­taan; Stock­man­nin tavarat­alolle on vain 1 km, Kampin metroase­malle 0,5 km. Merkil­listä että tur­is­te­jä täy­tyy ajaa bus­sil­la ihan oven eteen. Raitio­vaunu kul­kee tosi läheltä ja sitä on tur­istin myös tosi help­po käyttää.

  15. HUOM MYÖS TURISTIBUSSILIIKENNE ON JOUKKOLIIKENNETTÄ.

    Vält­tämt­tä ratikoiden ja busisen reitit eivät sovi tur­i­s­tiryh­mille, eikä myöskään vält­tämät­tä kap­si­teet­ti riitä koko päiväksi.

    Yrit­täkää kek­siä jotain uut­ta mari­nan tilalle, esim park­keer­aus osak­si Dagam­rinkadulle tai Fredan lop­pupäähän. Mikä tieteenkin vie asukkail­ta ja liikeitä parkkitilaa.

  16. Kyseisenä aamu­na (14.10.) paikalle saa­pui n. 700 pap­pia eri puo­lil­ta Suomea, minkä lisäk­si YLE:n kuvausautot lisä­sivät bussien määrää. Mut­ta vas­taa­va ruuh­ka on kyl­lä kieltämät­tä ihan tavalli­nen noil­la kul­min tur­is­tis­esongin aikana.

  17. Markku, voisi tuon stan­dar­di reitin hoitaa ratikallakin: “Kier­toa­jelul­la nähdään mm. Senaat­in­tori, Uspen­skin kat­e­draali, Eduskun­tat­a­lo ja Olympias­ta­dion. Pysähdyk­set Sibelius-mon­u­men­til­la ja mah­dol­lisuuk­sien mukaan Temp­peli­aukion kirkol­la.” http://www.helsinkiexpert.fi/kiertoajelut/guidedcitytour.html

    Temp­peli­aukionkirkon kohdal­la tur­i­s­ti­ratik­ka voisi mielestäni seistä Arka­di­ankadul­la ennen Fredaa, siinä ei kol­mosen reitin muu­tok­sen jäl­keen ole enää ratikkali­iken­net­tä. Jos Sibelius­mon­u­men­til­la on pakko pysähtyä, niin sinne pitäisi sit­ten rak­en­taa joku seison­taraide, tai sit­ten ratik­ka voisi men­nä vaik­ka Töölön­torin kään­tö­paikalle odottamaan.

    Olisi­han tuo nyt muutenkin vinkeä vir­i­tys, väkeä mah­tuu Helsin­gin mini­ratikoi­hinkin tuplat sen mitä bus­si­in ja kyyti on tasaista, takaosaan voisi vaik­ka virit­tää baarin, jne. Vaik­ka täl­lainen kak­sik­er­rosratik­ka: http://img3.travelblog.org/Photos/25947/166234/t/1215337-Ratikka‑0.jpg 🙂

  18. Ei voi minus­ta kui­tata turhanaikaisek­si mari­naksi sitä, ettei halua asua lin­ja-autoase­man sydämessä. Vas­tar­in­ta on totis­es­ti oikeutet­tua, sem­minkin kun alle miljoon­al­la ei tuos­ta ympäristöstä asun­to irtoa. 

    Alem­mis­sa ker­roksis­sa bussien pakokaa­sut etenkin talvel­la ovat ilmeinen ter­veyshait­ta. Koti­in tul­lessaan tosi­aan sai käyt­tää mieliku­vi­tus­ta, miten puikkele­htia peru­ut­tele­vien bussien välistä henken­sä säilyttäen.

    Mikä ihmeen jokamiehen oikeus on tul­lut mas­sa­t­ur­is­min nimis­sä levit­täy­tyä tois­t­en ihmis­ten asuinalueille melua ja saastet­ta tuot­tae? Kotikadut ovat taval­laan ihmis­ten etupihoja.

  19. KYSE EI OLE MARINASTA — BUSSIT KAUPPAKORKEAN VIEREEN

    Markku on tyyp­illi­nen suo­ma­lainen mies. Kun jokin ongel­ma ei suo­raan koske itseä, siitä puhumi­nen on turhaa marisemista. Ja varsinkin jos täl­laista mari­naa kuluu Töölön suun­nas­ta, se on ker­ta kaikki­aan ja aina täysin turhaa ja tarpeen­ton­ta. Suo­ranainen syn­ti. Näinkö tosi­aan on?

    Ei Temp­peli­aukion lin­ja-autoase­man ongel­maa voi­da pois­taa sil­lä, että lisätään lähikauduille tur­istibussien parkkipaikko­ja. Ongel­ma ei siitä mik­sikään muut­tuisi. Bus­sit jatkaisi­vat tunkemis­taan samalle ahtaalle alueelle, jonne ne eivät siis ker­ta kaikki­aan mah­du jär­jel­lisel­lä tavalla.

    Jos tur­is­tit todel­lakin täy­tyy tuo­da bus­seil­la kirkon tun­tu­maan, paras parkkialue saat­taisi olla Kaup­pako­rkean vier­essä, Lutherikadul­la. Siis Sam­mon puis­ton ja Kaup­pako­rkeak­oulun välis­sä ole­val­la kadun­pätkäl­lä. Siitä voisi aika pienel­lä vaival­la muoka­ta bus­si­parkin. Siitä kirkko näkyy ja on vain noin 100 metrin päässä eli lyhyt käve­ly­mat­ka. Kukaan ei eksy­isi. Liikun­tara­joit­teiset voisi­vat edelleen tul­la invataksilla.

    Kyseiselle kadun­pätkälle bussien olisi paljon helpom­pi tul­la ja siitä myös pää­sisi vai­vat­tomasti eteenpäin.

  20. Asun tuol­la tienoolla.Liikenne ja melu on lisään­tynyt alueel­la parin-kol­menkymme­nen vuo­den aikana todel­la paljon. Uutis­ten mukaan esim ris­teily­tur­istien määrä nousee vuosi vuodelta ja hehän tekevät bus­sikier­roksen kaupungissa.
    Tänä per­jan­ta­iaa­mu­na bus­sirivi oli tosin itänaapureita.
    Muu­ta­ma vuosi sit­ten alueel­la tehti­in liiken­nejär­jeste­lyjä (ja puis­tikkokin vih­doin uusit­ti­in), mut­ta tuskin­pa tulos tyy­dyt­tää ketään meistä kirkon naapureista.
    P.S. Kor­vat­ul­pat aut­taa liiken­teen melu­un, mut­ta mikään ei peitä yläk­er­ran runk­oää­nen jys­ket­tä. Naa­puri teki lat­tiare­mon­tin ja alak­er­ras­sa tekee tiukkaa! Toiv­ot­tavasti ympäristökeskus aut­taa, jono­tus vaan kestää.….

  21. MIKSI KAIKKI RISTEILYMATKUSTAJAT TÄYTYY KIERRÄTTÄÄ KIRKON EDESTÄ?

    Eeva osui naulan kan­taan. Ris­teilyli­ikenne on viime vuosi­na kas­vat­tanut Temp­pe­likirkon bus­sir­allin kesäaikana täysin sietämät­tömäk­si. Busse­ja on pahimp­ina aikoina kym­menit­täin pitkin ja poikin kirkon edustal­la ja lähikaduil­la. Ilmeis­es­ti tilanne tulee tästä vain pahen­e­maan, kos­ka ris­teilyt ovat kasvus­sa ja ris­te­lyli­iken­net­tä hamu­taan lisää. 

    Ehkä ris­teilyt tuo­vat kai­vat­tu­ja tur­is­tivir­to­ja kaupunki­in. Mut­ta onko mitään järkeä, että nämä ris­teily­matkus­ta­jat kier­rätetään bus­seil­la pikavauh­tia ympäri Helsin­gin kaikkia nähtävyyk­siä. Mitä heille jää siitä muis­ti­in? Bussijonot.

    Kun vielä ote­taan huomioon, että Venäjältä ja Itä-Euroopas­ta tulee jatku­vasti kas­va­va ja ilmeis­es­ti täysin kon­trol­loima­ton tur­istibus­sivir­ta kohti Helsinkiä ja sen nähtävyyk­siä, jokaiselle pitäisi olla selvää, jos­sain vai­heessa tul­laan tien päähän. Temp­peli­aukion kaltais­ten ahtaiden aluei­den kap­a­siteet­ti ei yksinker­tais­es­ti riitä täl­laiselle bus­siarmei­jalle. Merkit­tävä arkite­htoni­nen nähtävyys menee tässä tapauk­ses­sa pilalle. Bus­sit peit­tävät suurel­la kool­laan ja melul­laan kaiken alleen.

    Bus­sit ovat siis merkit­tävä häir­iö ja ris­ki niin tur­is­teille kuin alueen asukkaille. Mut­ta mitä tekee Helsin­gin kaupun­ki? Ei mitään. Ei yhtikäs mitään. Ilmoit­taa vain tylysti että mui­ta vai­h­toe­hto­ja ei ole, sorry.

    Rak­en­tavia ratkaisu­ja var­masti löy­ty­isi, ja ylhääl­lä ole­vis­sa kom­menteis­sa on jo esitet­ty mon­ta hyvää uut­ta mah­dol­lisu­ut­ta. Kaupun­gin pitäisi pon­nekkaasti alkaa selvit­tää mil­laisil­la ratkaisuil­la pul­maa voitaisi­in läh­estyä kaikkien kannal­ta tyy­dyt­täväl­lä taval­la. Asia ei ratkea kiistämäl­lä tai odot­ta­mal­la, se vain pahenee.

    ONGELMAA EI MYÖSKÄÄN RATKAISTA KORVATULPILLA!

  22. Min­ulle kel­paisi esimerkik­si ratikkay­hteys suo­raan Her­ne­saaren ris­teil­i­jälai­tureil­ta sukeltaen maan alle Telakkakadun ja Her­ne­saarenkadun risteyk­sen paikkeil­la, sieltä Kamp­pi­in, Töölön metrolin­jaus­ta Meilah­teen ja taas ylös kohti Munkkiniemeä. Töölön metrolin­jaus kul­kee valmi­ik­si Temp­peli­aukion kirkon alta 15 metriä Ner­van­derinkadun kallio­suo­jan ala­puolelta joten tarvit­ta­vat lisälouhin­tatyöt tässä kohtaa oli­si­vat aika vähäisiä.

    Ratikkalin­ja huole­htisi samal­la Her­ne­saaren uuden kaupungi­nosan liikenteestä.

    Kampin lin­ja-autoase­ma jää län­simetron valmistues­sa vajaakäytölle, se toimisi hyvin sijain­nil­taan (ja edus­tavu­udeltaan) tur­istibus­si­ase­m­ana jos korkeus piisaa. Kos­ka Kamp­pi on niin lähel­lä Temp­peli­aukion kirkkoa jonne pää­sisi nyt sekä (tunneli)ratikalla että kävellen, ei sitä kan­nat­taisi enää sisäl­lyt­tää Kamp­ista lähte­vi­in kiertoajeluihin.

  23. Temp­peli­aukion tur­istibus­sir­allille löy­tyy ihan var­masti ratkaisu jos päät­täjiltä vaan löy­ty­isi järkeä, tah­toa ja rohkeut­ta tehdä asialle jotain. Helsin­ki on vähän taka­pa­ju­la jos tääl­lä luul­laan että tur­is­tit lakkaa­vat tule­mas­ta ellei heitä kyy­ditetä ovelta ovelle. Kuin­ka moni on käynyt esim Sacre Coeur’lla Pari­i­sis­sa? Tai Barcelo­nan Sagra­da Famil­ial­la? Näi­den kirkko­jen tun­nel­maa ei ole pilat­tu turistibussi-terrorilla. 

    PÄÄTTÄJÄT, TEHKÄÄ JO JOTAIN!!
    Sesonki­aikana ei ole ollenkaan harv­inaista että yli 20–25 bus­sia pyrkii SAMANAIKAISESTI Temp­peli­aukion kirkolle; jonot alka­vat Arka­di­ankadul­la, jokunen bus­si peru­ut­taa Dag­marinkadulle (kiel­let­ty ajo­su­un­ta) laske­maan tur­is­te­ja ulos, jotkut laske­vat tur­istin­sa kirkon eteen ja hakeu­tu­vat alas Lutherinkat­ua odot­tele­maan (usein vierekkäin), toiset muuten vaan tukki­vat katu­ja. Siel­lä ei pääse oma­l­la autol­la eteen­päin eikä taakse ja jalka­isin on vaar­al­lista liikkua. Ruuh­ka kestää noin klo 9–16, arjet ja pyhät.

    On kauhis­tut­ta­va aja­tuskin että tur­istibusse­ja tulisi yhä enem­män kas­va­van ris­teilyli­iken­teen takia.

  24. Tur­is­te­ja voidaan ohja­ta kirkkovierailulle nor­maali rautio­vaunu- ja lin­ja-autoli­iken­teel­läkin. Pysäk­it ovat tosi lähel­lä; yhden kort­telin sisäl­lä eli 100–200m päässä. Kier­toa­jobus­seille voisi jär­jestää pysäköin­ti­ti­laa Runeberginkadul­la ja Sam­monaukion kohdal­la; sieltäkin on vaan 100 m käve­ly­mat­ka kirkkoon. Liikun­tavam­maisille ja sel­l­aisille jot­ka eivät ker­takaikki­aan jak­sa kävel­lä 100 m, voisi sit­ten pien­tä kor­vaus­ta vas­taan jär­jestää kul­je­tus pysäkkialueelta kirkon eteen pien­im­mis­sä kul­je­tusvä­lineis­sä. Sesonki­aikana kul­je­tusauto voisi kiertää kort­teli Fredrikin-Runeber­gin-Lutherinkatu ja poimia pysäkeiltä ja pysäköin­tialueelta kirkkoturisteja.
    Rauhaa kirkon ympärille!

  25. Firen­zessä paikallis­ten merkit­tävien raken­nusten ympäril­lä oli paljon tyhjää tilaa, samoin Pisassa. 

    Olisi kiin­nos­tavaa tietää, minkälainen rihkak­makaup­pa Firen­ze olisi suo­ma­lais­ten suun­nit­telijoit­ten ja päät­täjien jäljiltä.

    Raken­nuk­sia ei pan­na ikään kuin riitelemään keskenään, kuten tapah­tuu Helsin­gin nykyisessä kaupunkisu­un­nit­telus­sa. Myöskin auto­jen paikalle pääsyä näki rajoite­tun eivätkä juot­to­lat olleet merkki­raken­nusten vierustal­la pilaa­mas­sa paikan estetiikkaa.

    1400-luvul­la alka­nut har­joit­telu tekee mes­tarin. Ultra­mod­er­nia, mielestäni onnis­tunut­ta oikeuspalat­sia raken­net­ti­in muu­toinkin mod­erni­in ympäristöön, ei mihin tahansa vapaaseen paikkaan kuten Helsingissä.

    Voi, kun lama pysäyt­täisi Helsin­ki-rak­en­tamisen, saisimme lisää aikaa niin, että kaupungista ei ehkä tulisi ikään kuin matka­muis­toko­tia, jos­sa tuli­aiset on ripustet­tu sinne tänne, mis­sä sat­uu ole­maan vapaa­ta tilaa.

  26. MIKSI TURISTIBUSSIT SAAVAT TYRANNISOIDA KAUPUNKIA?

    Anne on oike­as­sa. Temp­peli­aukio ja eri­tyis­es­ti Temp­peli­aukion kirkko ympäristöi­neen on kansalli­nen kult­tuuri­aarre. Se näyt­tää ole­van myös kan­sain­vä­li­nen kult­tuuriko­hde. Ja se on hieno asia. Mis­sään päin maail­ma tuskin enää kuietnkaan sal­lit­taisi­in Temp­peli­aukion kirkon kaltainen tur­istibus­si-ter­ror­is­mi. Tänäänkin aivan kirkon eteen on ängen­nyt jälleen kym­menit­täin busse­ja, mon­et ulko­maisia. Jokin muu ratkaisu kan­nat­taa etsiä, myös kaupun­gin ja tur­istien puoles­ta. Min­un mielestäni Helsin­gin kaupun­gin tästä asi­as­ta vas­tu­us­sa ole­vien virkami­esten tulisi todel­la jo tehdä jotain tälle asialle. Odot­ta­mal­la se ei parane. 

    Sama luon­nol­lis­es­ti kos­kee myös mui­ta kaupun­gin kult­tuuriko­htei­ta. Bus­sit ja kaik­ki autot pois pilaa­mas­ta kohdet­ta. Jär­ki käteen!

  27. PEKKA SAURI, TEE JOTAKIN !

    Tee se mikä joka tapauk­ses­sa tulee jos­sain vai­heessa pakon edessä tehtäväk­si. Etsi Temp­peli­aukion lin­ja-autoase­malle jokin sopi­vampi paikka.

  28. Kampin seudun liikenne on palaa­mas­sa suun­nitel­luille reit­eille. Parin päivän kuu­lostelun jäl­keen Temp­peli­aukion kirkon ala­puolisen alueen (Fre­da-Arka­di­ankatu) melu­ta­so masentaa.
    Mik­si liiken­teen haitoista puhut­taes­sa ei koskaan kiin­nitetä huomio­ta meluun?
    Jokaisen kun­nan­val­tu­ute­tun kir­jahyllystä pitäisi löy­tyä refer­aat­ti Outi Ampu­jan väitöskir­jas­ta, joka käsit­telee kaupunkimelua.

  29. Ulla:
    “Temp­peli­aukio ja eri­tyis­es­ti Temp­peli­aukion kirkko ympäristöi­neen on kansalli­nen kult­tuuri­aarre. Se näyt­tää ole­van myös kan­sain­vä­li­nen kulttuurikohde.”

    Meil­lä ei kun­nioite­ta riit­tävästi omaa men­nyt­tä eikä nyky­istä kult­tuuriper­in­töä. Firen­zessä jouduin taan­noin lisäämään vaatet­ta harteil­ta avon­aisen hellepuku­ni suo­jak­si. Matkas­ta on aikaa, sama sään­nös oli voimas­sa nytkin. 

    Minus­ta mei­dän Suomes­sa pitäisi kun­nioit­taa enem­män omaa nyky­istä ja men­nyt­tä kult­tuuriper­in­töämme, sitä ei ole vaik­ka muille jakaa, kuten Ital­ias­sa. Siitäkin huoli­mat­ta mon­et ovat yllät­tävän välin­pitämät­tömiä, lie­neekö tietämät­tömyyt­tä vai mitä.

    Henkilöko­htainen usko on kunkin oma asia, mut­ta toiv­ot­tavasti uskon puut­tumi­nen ei joh­da välin­pitämät­tömyy­teen kirkon raken­nusten ja muiden taideaartei­den suhteen.

  30. MELU ON SAASTETTA! BUSSIT HILJAISIKSI!

    Eeva on oike­as­sa. Liiken­teen melu on asia, johon ei ole puu­tut­tu ollenkaan riit­tävästi, ja varsinkaan ei Helsin­gin keskus­tas­sa mis­sä katukuilut moninker­tais­ta­vat melun hait­tavaiku­tuk­set. Tilanne pahe­nee vuodes­ta toiseen liiken­teen kasvun myötä. Pahimpia melulähteitä kaupungis­sa ovat dieselkäyt­töiset bus­sit, valitettavasti. 

    Niin paljon kun puhutaan julkisen liiken­teen siu­nauk­sel­lisu­ud­es­ta, melun suh­teen tämä siu­naus on aika lail­la kyseenalaista. Kaupungis­sa pitäisi käyt­tää ensisi­jas­sa vain sel­l­aisia busse­ja, joiden käyt­tövoima tulee muus­ta kuin polt­to­moot­torista, esim. sähköstä. Se ratkai­sisi suuren osan melu­on­gel­mas­ta ja ehkä myös osan päästöongelmista.

    Karmein­ta on se, että melu­a­vat ja päästöjä tuprut­ta­vat bus­si­järkäleet päästetään Helsingis­sä Temp­peli­aukion kirkon kaltais­ten merkit­tävien kult­tuuriko­htei­den äärelle, jopa tungek­si­maan pitk­inä jonoina niiden eteen. Siinä ei ole mitään tolkkua. Kaupun­gin liiken­nesu­un­nit­telus­sa on jotain ker­ta kaikkisen mätää. 

    Kaupun­ki on ihmisiä, ei auto­ja varten!

  31. MELU on YMPÄRISTÖN PILAAMISTA

    Useim­mat ihmiset, mukaan­lukien useim­mat tur­is­tit, hake­vat kaupunkiym­päristöstäkin rauhaa ja tas­apain­oa. Helsin­gin suurim­mas­sa päiväle­hdessä oli joku päivä sit­ten kiin­toisa artikke­li, jos­sa japani­laiset matkail­i­jat ker­toi­vat ole­vansa ensi sijas­sa kiin­nos­tunei­ta tutus­tu­maan “huopatossun hil­jaiseen Helsinki­in”. Se olisi heistä kiinnostavaa. 

    He eivät halun­neet hyp­piä tur­istibus­sis­sa nähtävyy­deltä toiselle. Tätä taus­taa vas­ten tun­tuu todel­la oudol­ta, että sel­l­ainenkin mah­ta­va kult­tuuriko­hde kuten Temp­peli­aukion kirkko miljöi­neen pilataan läh­es täy­del­lis­es­ti roudaa­mal­la tur­is­tit bus­sil­la oven eteen. Siinä ne melu­a­vat bus­si­jonot sit­ten odot­ta­vat kiireisiä matkus­ta­ji­aan kaa­su­jaan tuprutellen ja tukkien koko paikan. Mikä melu ja mikä kaaos! 

    Rauhal­lisu­ut­ta ei voi mil­lään keinol­la yhdis­tää samanaikaiseen bus­si­ase­ma-toim­intaan samas­sa ahtaas­sa paikas­sa. Kaupun­ki on ollut tässä asi­as­sa täysin hukas­sa; mikä tahansa vai­h­toe­hto olisi parem­pi kuin nykyinen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.