Onko tässä muka jotain järkeä?
Jokaisen helsingissä vierailevan laumaturistin on käytävä Temppeliaukion kirkossa sekä katsomassa Sibeliusmonumenttia (koska olette itse käyneet katsomassa Sibelius-monumenttia?)
Mitä he kokevat muuta kuin kauhean bussiruuhkan ja pakokaasuja? Eikö voisi ajatella, että bussit jäisivät vähän syrjemmälle ja turisti jaloittelisi edes sata metriä. Jos terveystarkastaja tulisi paikalle, hän kieltäisi varmaankin jotain; asumisen lähitaloissa, kenties?
Jos luet tätä Pekka Sauri, tee jotain!
Asuin aikoinaan tuossa kuvan vasemman reunan talossa. Sinänsä oli hilpeätä kun aamulla ovesta ulos astuessa tuijotti täytetty puro ja äänivalli oli monikielinen puheensorina. Mikäli nyt oikein muistan, tuo liikennesolmu on seurausta siitä että oikealle on busseilta ajo kielletty, eli ne eivät pääse luontevasti kiertämään kirkkoa. Toiset etu-töölöläiset nyt vaan on tasa-arvoisempia kuin toiset.
Siinähän on lapsuudenkotini melkein kuvassa.
Asia hiersi jo silloin (70–80 ‑luvulla) asukkaita suunnattomasti ja monen arvoasunnon kohtalo oli tulla myydyksi pahaa aavistamattomalle ostajalle.
Näytöt suunniteltiin ovelasti häiden ym. aikaan, jolloin turistivirtaa ei ollut. Vahingon oli pakko antaa kiertää.
Näemmä mitään ei vieläkään ole saatu aikaan…
Ylipäänsä tuollainen busseilla kulkeva massaturismi on kuvottavaa. Itse en lähtisi enää ympäristöarvoja kunnioittavana henkilönä moisille vajaaälyisten kiertuille.
Yhtä inhottavia ne ovat Prahassakin, jossa ehkä moni temppeliaukiolainen harrastaa samaa.
Touhun idea on kai tuoda kaupungille rahaa. Pihejä omatoimisia turisteja jotka pahimmassa tapauksessa tuovat jopa fillarinsa toiselta puolelta Eurooppaa ei talouselämä kaipaa.
Temppeliaukion muuttuminen linja-autojen parkkipaikaksi turistisesongin aikaan on lopulta aika pieni ei-pysyvää haittaa aiheuttava paha jos rahallinen korvaus on riittävä.
Pohtimisen arvoista olisi mahdollisuus normittaa päästöjä niin että bussit joutuisivat käyttämään polttoaineena jotain muuta kuin dieseliä, kaduilla lienee melkoinen katku.
Minkä turistisesongin… ?
Touhu oli ympärivuotista ja lähes ympärivuorokautista. Temppeliaukion kirkko lienee Tuomiokirkon jälkeen Suomen suosituin nähtävyys. Turismi lienee vielä lisääntynyt huimasti sitten nuoruuteni päivien.
Aikoinaan asukkaiden valitussuman saattelemana suunniteltiin busseille parkkia Runeberginkadun puolelle urheilukentälle. Sadan metrin kävely ilmeisesti arvioitiin kuitenkin liian pitkäksi, joten sitä ei toteutettu.
Tpyyluoma,
Ollaan sitten oltu naapureita samaan aikaan? Minäkin muistan hyvin poron sekä isän ja tyttären, jotka pitivät matkamuistokojua talossa.
(Sulla oli täytetty puro, mutta päättelin, että poro?)
joo samanlaisen kuvan olisi voinut ottaa myöskin istanbulin turistikeskustasta- bussit jonottivat jonossa jotta turistit pääsisivät jonottamaan jonoihin, jotta joskus pääsisivät sisälle kuuluisaan turistinähtävyyteen, jossa jonotetaan jonossa jokaiselle paikalle erikseen.
eikö voisi ajatella että turistit voisivat kävellä helsingissä, kun kuitenkin kaikki nähtävyydet mahtuvat (noin) yhden neliökilometrin sisään???
Elina, joo poro tietenkin. Asuin tuolla 90-luvun lopussa, tosin ylemmissä kerroksissa jonne nuo bussit ei niin kovin kuuluneet. Ja on tuo on nyt verrattuna vaikka Runeberginkadun liikenteeseen pieni haitta.
Se kävelymatka on kai sillä tavalla kriittinen, että tuommoisen turistimassan paimentaminen ei ole ihan helppoa.
TEPPELIAUKION KIRKKO ON MERKITTÄVÄ ARKKITEHTONINEN KOHDE
Milloin olet tviimeksi käynyt Kansallsimuseossa, Stadionin tornissa tai Temppeliaukion kirkossa? Tai Lintsillä. — Harvapa hesalainen niissä käy.
Felsenkirche on kansainväliseti tunenttu ja tunnustettu arkkitehtoninen nähtävyys siinä missä esim. Kölnin tuomiokirkko. Meidän perheeme ulkomaiset vieraat haluavat aina ehdotoamsti sen kokea. ’
Keran junamtkalla Puolassa v. 1974 lupasin erällä kirkonmiehelle Temppeliaukion kirkosta esitteen, ja hän kohteliaasti muostutti minual upausksetani n kk. myöhemmin.
Parkkeeaus on tietenkin ongelma. Tosin silloin kun itse kävimme kesäkuun viimeisenä lauantaina 2006, en huomannut tätä epäkohtaa. (mutta se oli vain yksi tunnin hetki, joten en voi tehdä yleisempiä johtopäätöksä) Vaikeaa vain on busseille keksiä muutakaan paikkaa kohtuuetäisydyellä. Kaukanahan se ei voi olla ihan käytännön syytä, että matkailija helposti eksyy. (minullakin kesti pari kertaa, ennenkuin opin tien läheiselle rautatiepysäkille.)
Edellisen kerran taisin ola Temppeliaukion kirkossa v. 1989 poikien kanssa Juri Bashmetin konsertissa, ja sitä edellsien kerran marraskuussa 1975 kuuntelemassa Enzio Forsblomia.
Entä jos joku yksityinen yrittäjä rakentaisi parikymmentä bussia vetävän vinoparkin kirkon alapuolelle. Sisäänajo voisi olla tuossa kuvan alareunan kohdalla ja ulosajo Sammonkadulla ennen runeberginkatua. Parkkimaksu 50 euroa bussi. Tilaa olisi myös 50:lle häävieraiden autolle.
Penninen, ko. yrittäjä olisi lienee Parlamenttipaikoitus, http://www.parlamenttipaikoitus.fi/
Sisäänajo Nervanderinkadulta, uloskäynti ihan Temppeliaukionkirkon vieressä. Varmaan pitäisi laajentaa ja korottaa sisäänajo (nyt 220cm).
Temppelikirkon bussirallia ei voi verrata Runeberginkadun tai Mannerheimintien liikenteeseen. Sellainen vertailu on hedelmätön ja tarpeeton. Turhaa autoliikennettä pitäisi vähentää kaikkialla. Mutta kaikkein turhinta on tällainen Temppeliaukion kaltainen massaturismi-liikenne, jossa turisteja siis yritetään epätoivoisesti roudata tuhansilla busseilla suoraan nähtävyyden eteen. Tukkimaan nähtävyys ja pilaamaan koko kulttuurimiljöö, johon nähtävyys liittyy. Eiväthän turistit itsekään sitä halua. Kaikki rauha menee busseja väistellessä, melua kuunnellessa ja pakokaasuja hengittäessä. Liikuntavammaiset toki voisivat tulla autolla perille saakka, mutta miksi tavalliset kävelykykyiset ihmiset pitää kuljettaa oven eteen? Siinä ei ole mitään järkeä! Tästä hyötyvät ainoastaan turistibussiliikennettä harjoittavat yritykset.
Kaupungin päättäjät ovat olleet kuuroja kaikille parannusehdotuksille. Tämä on kuulema ainoa mahdollinen vaihtoehto. Se ei voi pitää paikkaansa; tämä nykyinen käytäntö ei ole missään suhteessa kestävällä pohjalla ja tilanne vain pahenee. Uusia ideoita pitäisi pystyä etsimään ja nopeasti. Helsingin kokoisessa kaupungissa, missä on tehokas julkinen liikenne, pääsee nopeasti lähes joka paikkaan ratikalla, bussilla tai metrolla. Niin pääsee myös Temppeliaukion lähelle. Alueelle on paljon liikenneyhteyksiä. Lisäksi paikka on niin lähellä keskustaa, että kävellen sinne tulee ihan hetkessä. Myös pyörät, potkulaudat, potkukelkat ja rullaluistimet voisivat tuoda nykyistä paljon enemmän ihmisiä. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon. Puuttuuko kaupungin päättäjiltä mielikuvitus?
Kirkosta haetaan rauhaa, ei bussipaniikkia!
Olen samaa mieltä Arskan kanssa! On aika omituista, että Helsingin kaupunki sallii ja on suorastaan edesauttanut Temppeliaukion kirkon ympäristön pilaamisen eli käyttämisen turistibussien parkkipaikkana.
Temppeliaukiolle tunkee päivittäin bussien loputon jono, pahimmillaan 40–50 autoa tunnissa. Kun jostain löytyy bussille pysäytyspaikka, matkustajat päästetään ulos puikkelehtimaan bussien sekaan ja bussi jää vekslaamaan alueelle ja odottamaan matkustajiaan takaisin. Usein vielä moottori tai ainakin ilmastointilaite käynnissä. Seurauksena on melua, häkää, tungosta ja ruuhkaa. Rauhasta ei tietoakaan. Sitäpaitsi monet bussit tulevat paikalle puolityhjinä.
Turismi-bisness väittää, että turisteja on pakko tuoda kirkon oven eteen, koska esimerkiksi risteilymatkustajien aikataulu on niin tiukka. Sanovat että turistit eivät ehtisi nähdä kaikkia Helsingin nähtävyyksiä, jos joutuisivat kävelemään vaikkapa 100–200 metriä Temppeliaukiolle. Erikoinen väite, koska nyt turistit istuvat hiljalleen jonossa ryömivissä busseissa pitkät ajat ja odottavat ulospääsyä. Ei tässä voi olla nyt kyse turistien tarpeista. Tuskin yksikään heistä haluaa nauttia kirkosta siinä melussa ja tungoksessa, missä se nykyisin tapahtuu. Kirkko peittyy pakokaasua ulos tunkevan bussi-armeijan taakse. Turistien ottamissa valokuvissakin näkyy varmasti ensisijaisesti pelkästään busseja.
Olisiko järkevämpää näyttää kiireisille turisteille vähemmän ja laadukkaammin tätä kaupunkia?
Voisivatko terveet ja kiireettömmät ihmiset itse kävellä kirkolle. Tai tulla julkisilla liikennevälineillä?
Temppeliaukion bussiruuhkaa voitaisiin aivan hyvin ohjata
raitiovaunuliikenten puolelle. Ratikkapysäkit sijaitsevat todella lähellä k.o. nähtävyyttä. Eikä turistin edes tarvitse taloudellisesti karsastaa ratikkavaihtoehtoa, koka turisteille on saatavilla 1‑useamman vuorokauden ratikkalippuja.
Ilman/ilmaston puolesta voitaisiin bussilipuista periä korkeampi hinta kuin raitiovaunuista!!!
TARVITAANKO TEMPPELIAUKIOLLA ONNETTOMUUS?
Koen tämän puheenaiheen hyvin tarpeelliseksi. Olen asunut kirkon liepeillä vuosikausia ja seurannut linja-autoliikenteen hälyttävää kasvua. Kirkon edustalla turistit ja alueen asukkaat joutuvat puikkelehtimaan bussien välissä ja pelkään että ennemmin tai myöhemmin sattuu vielä onnettomuus. Järjestystä on yritetty luoda palkkaamalla järjestyshenkilöitä kirkkaissa liiveissään ohjaamaan liikennettä pahimpina sesonkiaikoina. Miksi ei voida kertakaikkiaan rajoittaa turistibussiliikennettä? Sehän pitäisi olla mahdollista jo ympäristöhaittoja ajatellen … turisteille JA paikalliselle väestölle. Kaikki ymmärtävät tänä päivänä että pitää pystyä rajoittamaan ympäristön turhaa paikallista saastuttamista. Puhumattakaan nyt sitten siitä melusta, jonka nämä bussit aiheuttavat.
Itse jaksan mainiosti kävellä täältä Temppeliaukiolta keskustaan; Stockmannin tavaratalolle on vain 1 km, Kampin metroasemalle 0,5 km. Merkillistä että turistejä täytyy ajaa bussilla ihan oven eteen. Raitiovaunu kulkee tosi läheltä ja sitä on turistin myös tosi helppo käyttää.
HUOM MYÖS TURISTIBUSSILIIKENNE ON JOUKKOLIIKENNETTÄ.
Välttämttä ratikoiden ja busisen reitit eivät sovi turistiryhmille, eikä myöskään välttämättä kapsiteetti riitä koko päiväksi.
Yrittäkää keksiä jotain uutta marinan tilalle, esim parkkeeraus osaksi Dagamrinkadulle tai Fredan loppupäähän. Mikä tieteenkin vie asukkailta ja liikeitä parkkitilaa.
Kyseisenä aamuna (14.10.) paikalle saapui n. 700 pappia eri puolilta Suomea, minkä lisäksi YLE:n kuvausautot lisäsivät bussien määrää. Mutta vastaava ruuhka on kyllä kieltämättä ihan tavallinen noilla kulmin turistisesongin aikana.
Markku, voisi tuon standardi reitin hoitaa ratikallakin: “Kiertoajelulla nähdään mm. Senaatintori, Uspenskin katedraali, Eduskuntatalo ja Olympiastadion. Pysähdykset Sibelius-monumentilla ja mahdollisuuksien mukaan Temppeliaukion kirkolla.” http://www.helsinkiexpert.fi/kiertoajelut/guidedcitytour.html
Temppeliaukionkirkon kohdalla turistiratikka voisi mielestäni seistä Arkadiankadulla ennen Fredaa, siinä ei kolmosen reitin muutoksen jälkeen ole enää ratikkaliikennettä. Jos Sibeliusmonumentilla on pakko pysähtyä, niin sinne pitäisi sitten rakentaa joku seisontaraide, tai sitten ratikka voisi mennä vaikka Töölöntorin kääntöpaikalle odottamaan.
Olisihan tuo nyt muutenkin vinkeä viritys, väkeä mahtuu Helsingin miniratikoihinkin tuplat sen mitä bussiin ja kyyti on tasaista, takaosaan voisi vaikka virittää baarin, jne. Vaikka tällainen kaksikerrosratikka: http://img3.travelblog.org/Photos/25947/166234/t/1215337-Ratikka‑0.jpg 🙂
Ei voi minusta kuitata turhanaikaiseksi marinaksi sitä, ettei halua asua linja-autoaseman sydämessä. Vastarinta on totisesti oikeutettua, semminkin kun alle miljoonalla ei tuosta ympäristöstä asunto irtoa.
Alemmissa kerroksissa bussien pakokaasut etenkin talvella ovat ilmeinen terveyshaitta. Kotiin tullessaan tosiaan sai käyttää mielikuvitusta, miten puikkelehtia peruuttelevien bussien välistä henkensä säilyttäen.
Mikä ihmeen jokamiehen oikeus on tullut massaturismin nimissä levittäytyä toisten ihmisten asuinalueille melua ja saastetta tuottae? Kotikadut ovat tavallaan ihmisten etupihoja.
KYSE EI OLE MARINASTA — BUSSIT KAUPPAKORKEAN VIEREEN
Markku on tyypillinen suomalainen mies. Kun jokin ongelma ei suoraan koske itseä, siitä puhuminen on turhaa marisemista. Ja varsinkin jos tällaista marinaa kuluu Töölön suunnasta, se on kerta kaikkiaan ja aina täysin turhaa ja tarpeentonta. Suoranainen synti. Näinkö tosiaan on?
Ei Temppeliaukion linja-autoaseman ongelmaa voida poistaa sillä, että lisätään lähikauduille turistibussien parkkipaikkoja. Ongelma ei siitä miksikään muuttuisi. Bussit jatkaisivat tunkemistaan samalle ahtaalle alueelle, jonne ne eivät siis kerta kaikkiaan mahdu järjellisellä tavalla.
Jos turistit todellakin täytyy tuoda busseilla kirkon tuntumaan, paras parkkialue saattaisi olla Kauppakorkean vieressä, Lutherikadulla. Siis Sammon puiston ja Kauppakorkeakoulun välissä olevalla kadunpätkällä. Siitä voisi aika pienellä vaivalla muokata bussiparkin. Siitä kirkko näkyy ja on vain noin 100 metrin päässä eli lyhyt kävelymatka. Kukaan ei eksyisi. Liikuntarajoitteiset voisivat edelleen tulla invataksilla.
Kyseiselle kadunpätkälle bussien olisi paljon helpompi tulla ja siitä myös pääsisi vaivattomasti eteenpäin.
Asun tuolla tienoolla.Liikenne ja melu on lisääntynyt alueella parin-kolmenkymmenen vuoden aikana todella paljon. Uutisten mukaan esim risteilyturistien määrä nousee vuosi vuodelta ja hehän tekevät bussikierroksen kaupungissa.
Tänä perjantaiaamuna bussirivi oli tosin itänaapureita.
Muutama vuosi sitten alueella tehtiin liikennejärjestelyjä (ja puistikkokin vihdoin uusittiin), mutta tuskinpa tulos tyydyttää ketään meistä kirkon naapureista.
P.S. Korvatulpat auttaa liikenteen meluun, mutta mikään ei peitä yläkerran runkoäänen jyskettä. Naapuri teki lattiaremontin ja alakerrassa tekee tiukkaa! Toivottavasti ympäristökeskus auttaa, jonotus vaan kestää.….
MIKSI KAIKKI RISTEILYMATKUSTAJAT TÄYTYY KIERRÄTTÄÄ KIRKON EDESTÄ?
Eeva osui naulan kantaan. Risteilyliikenne on viime vuosina kasvattanut Temppelikirkon bussirallin kesäaikana täysin sietämättömäksi. Busseja on pahimpina aikoina kymmenittäin pitkin ja poikin kirkon edustalla ja lähikaduilla. Ilmeisesti tilanne tulee tästä vain pahenemaan, koska risteilyt ovat kasvussa ja ristelyliikennettä hamutaan lisää.
Ehkä risteilyt tuovat kaivattuja turistivirtoja kaupunkiin. Mutta onko mitään järkeä, että nämä risteilymatkustajat kierrätetään busseilla pikavauhtia ympäri Helsingin kaikkia nähtävyyksiä. Mitä heille jää siitä muistiin? Bussijonot.
Kun vielä otetaan huomioon, että Venäjältä ja Itä-Euroopasta tulee jatkuvasti kasvava ja ilmeisesti täysin kontrolloimaton turistibussivirta kohti Helsinkiä ja sen nähtävyyksiä, jokaiselle pitäisi olla selvää, jossain vaiheessa tullaan tien päähän. Temppeliaukion kaltaisten ahtaiden alueiden kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä tällaiselle bussiarmeijalle. Merkittävä arkitehtoninen nähtävyys menee tässä tapauksessa pilalle. Bussit peittävät suurella koollaan ja melullaan kaiken alleen.
Bussit ovat siis merkittävä häiriö ja riski niin turisteille kuin alueen asukkaille. Mutta mitä tekee Helsingin kaupunki? Ei mitään. Ei yhtikäs mitään. Ilmoittaa vain tylysti että muita vaihtoehtoja ei ole, sorry.
Rakentavia ratkaisuja varmasti löytyisi, ja ylhäällä olevissa kommenteissa on jo esitetty monta hyvää uutta mahdollisuutta. Kaupungin pitäisi ponnekkaasti alkaa selvittää millaisilla ratkaisuilla pulmaa voitaisiin lähestyä kaikkien kannalta tyydyttävällä tavalla. Asia ei ratkea kiistämällä tai odottamalla, se vain pahenee.
ONGELMAA EI MYÖSKÄÄN RATKAISTA KORVATULPILLA!
Minulle kelpaisi esimerkiksi ratikkayhteys suoraan Hernesaaren risteilijälaitureilta sukeltaen maan alle Telakkakadun ja Hernesaarenkadun risteyksen paikkeilla, sieltä Kamppiin, Töölön metrolinjausta Meilahteen ja taas ylös kohti Munkkiniemeä. Töölön metrolinjaus kulkee valmiiksi Temppeliaukion kirkon alta 15 metriä Nervanderinkadun kalliosuojan alapuolelta joten tarvittavat lisälouhintatyöt tässä kohtaa olisivat aika vähäisiä.
Ratikkalinja huolehtisi samalla Hernesaaren uuden kaupunginosan liikenteestä.
Kampin linja-autoasema jää länsimetron valmistuessa vajaakäytölle, se toimisi hyvin sijainniltaan (ja edustavuudeltaan) turistibussiasemana jos korkeus piisaa. Koska Kamppi on niin lähellä Temppeliaukion kirkkoa jonne pääsisi nyt sekä (tunneli)ratikalla että kävellen, ei sitä kannattaisi enää sisällyttää Kampista lähteviin kiertoajeluihin.
Temppeliaukion turistibussirallille löytyy ihan varmasti ratkaisu jos päättäjiltä vaan löytyisi järkeä, tahtoa ja rohkeutta tehdä asialle jotain. Helsinki on vähän takapajula jos täällä luullaan että turistit lakkaavat tulemasta ellei heitä kyyditetä ovelta ovelle. Kuinka moni on käynyt esim Sacre Coeur’lla Pariisissa? Tai Barcelonan Sagrada Familialla? Näiden kirkkojen tunnelmaa ei ole pilattu turistibussi-terrorilla.
PÄÄTTÄJÄT, TEHKÄÄ JO JOTAIN!!
Sesonkiaikana ei ole ollenkaan harvinaista että yli 20–25 bussia pyrkii SAMANAIKAISESTI Temppeliaukion kirkolle; jonot alkavat Arkadiankadulla, jokunen bussi peruuttaa Dagmarinkadulle (kielletty ajosuunta) laskemaan turisteja ulos, jotkut laskevat turistinsa kirkon eteen ja hakeutuvat alas Lutherinkatua odottelemaan (usein vierekkäin), toiset muuten vaan tukkivat katuja. Siellä ei pääse omalla autolla eteenpäin eikä taakse ja jalkaisin on vaarallista liikkua. Ruuhka kestää noin klo 9–16, arjet ja pyhät.
On kauhistuttava ajatuskin että turistibusseja tulisi yhä enemmän kasvavan risteilyliikenteen takia.
Turisteja voidaan ohjata kirkkovierailulle normaali rautiovaunu- ja linja-autoliikenteelläkin. Pysäkit ovat tosi lähellä; yhden korttelin sisällä eli 100–200m päässä. Kiertoajobusseille voisi järjestää pysäköintitilaa Runeberginkadulla ja Sammonaukion kohdalla; sieltäkin on vaan 100 m kävelymatka kirkkoon. Liikuntavammaisille ja sellaisille jotka eivät kertakaikkiaan jaksa kävellä 100 m, voisi sitten pientä korvausta vastaan järjestää kuljetus pysäkkialueelta kirkon eteen pienimmissä kuljetusvälineissä. Sesonkiaikana kuljetusauto voisi kiertää kortteli Fredrikin-Runebergin-Lutherinkatu ja poimia pysäkeiltä ja pysäköintialueelta kirkkoturisteja.
Rauhaa kirkon ympärille!
Firenzessä paikallisten merkittävien rakennusten ympärillä oli paljon tyhjää tilaa, samoin Pisassa.
Olisi kiinnostavaa tietää, minkälainen rihkakmakauppa Firenze olisi suomalaisten suunnittelijoitten ja päättäjien jäljiltä.
Rakennuksia ei panna ikään kuin riitelemään keskenään, kuten tapahtuu Helsingin nykyisessä kaupunkisuunnittelussa. Myöskin autojen paikalle pääsyä näki rajoitetun eivätkä juottolat olleet merkkirakennusten vierustalla pilaamassa paikan estetiikkaa.
1400-luvulla alkanut harjoittelu tekee mestarin. Ultramodernia, mielestäni onnistunutta oikeuspalatsia rakennettiin muutoinkin moderniin ympäristöön, ei mihin tahansa vapaaseen paikkaan kuten Helsingissä.
Voi, kun lama pysäyttäisi Helsinki-rakentamisen, saisimme lisää aikaa niin, että kaupungista ei ehkä tulisi ikään kuin matkamuistokotia, jossa tuliaiset on ripustettu sinne tänne, missä satuu olemaan vapaata tilaa.
MIKSI TURISTIBUSSIT SAAVAT TYRANNISOIDA KAUPUNKIA?
Anne on oikeassa. Temppeliaukio ja erityisesti Temppeliaukion kirkko ympäristöineen on kansallinen kulttuuriaarre. Se näyttää olevan myös kansainvälinen kulttuurikohde. Ja se on hieno asia. Missään päin maailma tuskin enää kuietnkaan sallittaisiin Temppeliaukion kirkon kaltainen turistibussi-terrorismi. Tänäänkin aivan kirkon eteen on ängennyt jälleen kymmenittäin busseja, monet ulkomaisia. Jokin muu ratkaisu kannattaa etsiä, myös kaupungin ja turistien puolesta. Minun mielestäni Helsingin kaupungin tästä asiasta vastuussa olevien virkamiesten tulisi todella jo tehdä jotain tälle asialle. Odottamalla se ei parane.
Sama luonnollisesti koskee myös muita kaupungin kulttuurikohteita. Bussit ja kaikki autot pois pilaamasta kohdetta. Järki käteen!
PEKKA SAURI, TEE JOTAKIN !
Tee se mikä joka tapauksessa tulee jossain vaiheessa pakon edessä tehtäväksi. Etsi Temppeliaukion linja-autoasemalle jokin sopivampi paikka.
Kampin seudun liikenne on palaamassa suunnitelluille reiteille. Parin päivän kuulostelun jälkeen Temppeliaukion kirkon alapuolisen alueen (Freda-Arkadiankatu) melutaso masentaa.
Miksi liikenteen haitoista puhuttaessa ei koskaan kiinnitetä huomiota meluun?
Jokaisen kunnanvaltuutetun kirjahyllystä pitäisi löytyä referaatti Outi Ampujan väitöskirjasta, joka käsittelee kaupunkimelua.
Ulla:
“Temppeliaukio ja erityisesti Temppeliaukion kirkko ympäristöineen on kansallinen kulttuuriaarre. Se näyttää olevan myös kansainvälinen kulttuurikohde.”
Meillä ei kunnioiteta riittävästi omaa mennyttä eikä nykyistä kulttuuriperintöä. Firenzessä jouduin taannoin lisäämään vaatetta harteilta avonaisen hellepukuni suojaksi. Matkasta on aikaa, sama säännös oli voimassa nytkin.
Minusta meidän Suomessa pitäisi kunnioittaa enemmän omaa nykyistä ja mennyttä kulttuuriperintöämme, sitä ei ole vaikka muille jakaa, kuten Italiassa. Siitäkin huolimatta monet ovat yllättävän välinpitämättömiä, lieneekö tietämättömyyttä vai mitä.
Henkilökohtainen usko on kunkin oma asia, mutta toivottavasti uskon puuttuminen ei johda välinpitämättömyyteen kirkon rakennusten ja muiden taideaarteiden suhteen.
MELU ON SAASTETTA! BUSSIT HILJAISIKSI!
Eeva on oikeassa. Liikenteen melu on asia, johon ei ole puututtu ollenkaan riittävästi, ja varsinkaan ei Helsingin keskustassa missä katukuilut moninkertaistavat melun haittavaikutukset. Tilanne pahenee vuodesta toiseen liikenteen kasvun myötä. Pahimpia melulähteitä kaupungissa ovat dieselkäyttöiset bussit, valitettavasti.
Niin paljon kun puhutaan julkisen liikenteen siunauksellisuudesta, melun suhteen tämä siunaus on aika lailla kyseenalaista. Kaupungissa pitäisi käyttää ensisijassa vain sellaisia busseja, joiden käyttövoima tulee muusta kuin polttomoottorista, esim. sähköstä. Se ratkaisisi suuren osan meluongelmasta ja ehkä myös osan päästöongelmista.
Karmeinta on se, että meluavat ja päästöjä tupruttavat bussijärkäleet päästetään Helsingissä Temppeliaukion kirkon kaltaisten merkittävien kulttuurikohteiden äärelle, jopa tungeksimaan pitkinä jonoina niiden eteen. Siinä ei ole mitään tolkkua. Kaupungin liikennesuunnittelussa on jotain kerta kaikkisen mätää.
Kaupunki on ihmisiä, ei autoja varten!
MELU on YMPÄRISTÖN PILAAMISTA
Useimmat ihmiset, mukaanlukien useimmat turistit, hakevat kaupunkiympäristöstäkin rauhaa ja tasapainoa. Helsingin suurimmassa päivälehdessä oli joku päivä sitten kiintoisa artikkeli, jossa japanilaiset matkailijat kertoivat olevansa ensi sijassa kiinnostuneita tutustumaan “huopatossun hiljaiseen Helsinkiin”. Se olisi heistä kiinnostavaa.
He eivät halunneet hyppiä turistibussissa nähtävyydeltä toiselle. Tätä taustaa vasten tuntuu todella oudolta, että sellainenkin mahtava kulttuurikohde kuten Temppeliaukion kirkko miljöineen pilataan lähes täydellisesti roudaamalla turistit bussilla oven eteen. Siinä ne meluavat bussijonot sitten odottavat kiireisiä matkustajiaan kaasujaan tuprutellen ja tukkien koko paikan. Mikä melu ja mikä kaaos!
Rauhallisuutta ei voi millään keinolla yhdistää samanaikaiseen bussiasema-toimintaan samassa ahtaassa paikassa. Kaupunki on ollut tässä asiassa täysin hukassa; mikä tahansa vaihtoehto olisi parempi kuin nykyinen.