Tikkurilan ja Klaukkalan työpaikat

Ketjus­sa “yksi Van­haselta puut­tuu ja sen mukana kaik­ki” nim­imerk­it Eli­na ja Riit­ta ihmette­liv­ät, aionko siirtää Klaukkalan koulut ja kau­pat Mikke­li­in. Ehkä siis pitää vään­tää rauta­lan­gas­ta, mil­laisia työ­paikko­ja voi olla Klaukkalas­sa, jonne työn­tek­i­jät pää­sevät käytän­nössä vain Klaukkalas­ta ja minkälaisia pääradan nauhakaupungis­sa, jonne pääsee mis­tä vain.

Jokainen paikkakun­ta syn­nyt­tää asukkai­ta suo­raan palvell­e­vat työ­paikat, jot­ka eivät voi olla mis­sään muual­la: siis ala-asteen koulun, päiväkodit, R‑kioskin, huoltoy­htiön ja muu­ta sel­l­aista. Pelkästään näil­lä ei kuitenkaan yksikään paikkakun­ta tule toimeen. Tarvi­taan myös sel­l­aisia työpaikkoja,jotka tuo­vat rahaa alueen ulkopuolelta.

Yksinker­tainen tuotan­to­laitos voi olla työvoiman perus­teel­la mis­sä tahansa, kos­ka se ei vaa­di erikois­tunut­ta työvoimaa. Tehtaista nyt ei kan­na­ta juuri puhua, kos­ka ne kuu­lu­vat työl­listäjinä viime vuosi­tuhan­nelle. Esimerkik­si kir­jan­pito­toimis­to voi olla hyvin Klaukkalas­sa, kos­ka asi­akkaiden ei tarvitse käy­dä fyy­sis­es­ti paikalla, eikä toimis­tossa vaa­di­ta mon­en eri alan osaa­jien yhteistyötä. Yri­tys voi luot­taa siihen, että se saa riit­tävän hyvää työvoimaa paikan päältä. Mut­ta täl­laiset työ­paikat voivat sijai­ta myös Mikke­lis­sä, ja se on niille myös edullisem­paa, sil­lä sijain­ti Helsin­gin seudul­la on kalliimpaa.

Tikkuri­las­sa voi olla sel­l­aisia työ­paikko­ja kuin met­sähal­li­tus ja met­sän­tutkimus­laitos, jot­ka eivät suin sur­minkaan voi kuvitel­la ole­vansa Klaukkalas­sa. Pääkaupunkiseudulle omi­naiset työ­paikat ovat näitä met­sän­tutkimus­laitok­sen kaltaisia työ­paikko­ja, jot­ka hakeu­tu­vat tänne monipuolis­ten työ­markki­noiden houkuttelem,ina. Tämä etu niil­lä on Tikkuri­las­sa, mut­ta ei Klaukkalassa.

30 vastausta artikkeliin “Tikkurilan ja Klaukkalan työpaikat”

  1. Ensin­näkin, tämä keskustelu saisi vähän rotia jos olisi jotain ter­me­jä. Ehdotan paikalliset ja alueel­liset työ­paikat. Paikalliset työ­paikat ovat noi­ta R‑kioskeja ja päiväkote­ja, alueel­liset taas met­sän­tutkimus­laitok­sia ja iltale­htien toim­i­tuk­sia. Erot­ta­va tek­i­jä on erikois­tu­misate eli työssäkäyn­tialueen koko.

    Inisen vielä sen ver­ran, että Tikkuri­lan saavutet­tavu­us Espoos­ta, Län­si- tai Itä-Helsingistä ei ole kovin hääp­pöi­nen, kulkuneu­vos­ta riip­pumat­ta. Näis­sä nyt kuitenkin asuu puo­let suurin osa alueen väestöstä. Suh­taudun jok­seenkin nihkeästi Avi­apo­lik­seen nimeno­maan tästä syys­tä. Kaik­ki työ­paikat eivät voi olla keskus­tas­sa, mut­ta eikö sitä toimis­tom­aa­ta ole ihan tarpeek­si Kehä I tun­tu­mas­sa jot­ta ei tarviste kara­ta Kehä III saak­ka? Lisätään lis­taan eril­liskaupunkien haitat.

  2. On hyvä, että kaavoituk­ses­ta keskustel­laan, vaik­ka sen vaiku­tuk­set alka­vat näkyä vas­ta aikaisin­taan ehkä 5 vuo­den päästä. 

    Toimis­to­työn­tek­i­jöi­den pen­delöin­tili­iken­net­tä saadaan 20% leikat­tua vaik­ka ensi viikos­ta alka­en seuraavasti:

    - Jär­jestetään työn­tek­i­jälle matkamikro ja kän­nykkä (useim­miten nämä on jo)
    — Val­i­taan joukos­ta maanan­tai, tiis­tai, keskivi­ikko, torstai, per­jan­tai jokin päivä P
    — Jär­jestetään paikallaoloa vaa­ti­vat kok­ouk­set ym. pois tietyltä viikon­päivältä P
    — Annetaan työn­tek­i­jän tehdä etä­työtä kotona päivänä P

  3. Jos­sakin vai­heessa esitet­ti­in näke­myk­siä että uusi teknolo­gia saa ihmiset tekemään sankoin joukoin etätöitä. Näin olisi enää väliä sil­lä mis­sä työ­paik­ka sijait­see mikä johtaisi väen siir­tymiseen sankoin joukoin luon­non­läheisem­mille asuinaluielle. 

    Käytän­nössä kehi­tys on ollut täs­mälleen päin­vas­taista. Keskit­tymi­nen lisää keskit­tymistä. Se että keskusalueel­la sijait­see tiet­tyjä fir­mo­ja syn­nyt­tää tarpeen muillekin fir­moille sijoit­tua lähelle kos­ka heil­lä on tarve olla tekemi­sis­sä keskenään — ja nimeno­maan face to face — ei sähkö­postein, ei puhe­lim­in eikä edes videoneu­vot­teluin. Sosi­aal­is­ten kon­tak­tien merk­i­tys­tä työelämässä ei kor­vaa mikään teknolo­gia. Val­tion viras­to­jen elämässä vas­taa­va näkyy siinä, että hajasi­joitet­tu­jen virkami­esten työ on jatku­vaa Helsinki­in kok­ous­ta­maan matkustamista.

  4. Tämä tosi­aan on vähän juu­pas-eipäs keskustelua. Tietenkin Klaukkalas­sa asuu ja on asanut pitkään erikoisalan ihmisiä, joiden työ­paik­ka on Helsingis­sä, esim. ede­men­nyt hiuskaks­fysi­ikan pro­fes­sori K.V. Laurikainen.

    Sit­ten on alo­ja jot­ka varsi­nais­es­ti eivät ole kovin eriy­tynetitä, ja jois­sa koulu­tus­ta­so on yleen­sä amk, mut­ta jois­sa vaa­di­taan suur­ta ammat­ti­taitoa ja laa­jan tietoalu­en hallintaa. Esimerkkinä isän­nöi­tisjä­toimis­to. Karkeasti ottaen alal­la puo­let isän­nöit­si­jöistä on yo-merkonome­ja ja toinen puoli rakennusmestareita. 

    Mietimme juuri yhdessä töölöläistalos­sa, palkkaisim­meko klaukkalaisen toimis­ton, pienen per­heyri­tyk­sen. Toim.joht. ker­toi heil­lä ole­van usei­ta talo­ja Hesingis­sä ja käyvän­sä yleen­sä ker­ran viikos­sa Hesas­sa. Muuten asi­at hoitu­vat toimis­tos­ta käsin. 

    Isän­nöit­si­jäl­lä on kohta­lainen palk­ka, käsit­tääk­seni 3 ‑3.500 e/kk ja pitkät työa­jat. Kuten useim­mat muutkin ammatit , sen merk­i­tyk­sen huo­maa vain sil­loin, kun joku hoitaa sen huonosti.

    Klaukkalas­sa taisi olla ja ehkä on edelleen G.W. Sohlber­gin pieni tehdas. Pieniä tehdasy­hteisöjä Uudel­la­maal­la on pil­vin pimein.

    Ja Klaukkalas­ta on nopea bus­siy­hteys Helsinki­in. Laskin, että pysäkke­jä on matkalla keskim. kilo­metrin välein, ja Klaukkalas­ta on help­poa käy­dä Meilahdessa töissä.

    Pääkaupunkiseu­tu muo­dos­tuu useista “nauhakaupungeista”. Näi­den sol­muko­h­ta on Rauta­tien­tori ja Kamppi.

    Kes­ki-Euroop­paan on huonoa ver­ra­ta, kun piirtämäl­lä sopi­vaan paikkaan, esim Köl­ni­in 25 km säteel­lä ympyrä, saadaan koko Suomen väestö siihen mah­tu­maan. On hyvät rautatiey­htey­det, mut­ta on myös käsit­tämät­tömästi moot­toriteitä. Niin, että ne peit­tävät toisen­sa nor­maalil­la maantiekartalla.

    Pelkään vain pahoin, että yhden ase­man ympärille ei kovin kum­moista omakoti­taa­ja­maa saa. Muodol­lis­sti laske­mal­la 1 km:n säteel­lä on 314 ha maa­ta, jolle mah­tuu koht­tuullisen väljästi rak­en­taen (tiet ja yhteis­maat huomioonot­taen) 1500 omakoti­taloa. eli 3000 aikauista, 3000 las­ta, 1500 koiraa ja 1200 kissaa.

  5. Tämä on itseasi­as­sa päivän­selvää, jos asi­aa vähän aikaa ajat­telee asiaa:
    “Etä­työ ei juurikaan vähen­nä työmatkoja

    Etä­työn vaiku­tus­ta työ­matkoi­hin on selvitet­ty laa­jas­sa Suomen ympäristökeskuk­sen johta­mas­sa tutkimuk­ses­sa, johon haas­tatelti­in noin 19 000 työl­listä Suomes­sa. Sen mukaan etä­työn­tek­i­jöitä oli vuon­na 2001 noin 5 % työl­li­sistä. Laa­jaan haas­tat­telu­aineis­toon ja useisi­in eri tietolähteisi­in perus­tu­van tutkimuk­sen mukaan etä­työ ei ennakkokäsi­tyk­sistä poiketen kuitenkaan juurikaan vähen­nä työ­matko­ja, sil­lä työ­paikalla käy­dään etä­työstä riip­pumat­ta läh­es jokaise­na työpäivänä viikos­sa. Ain­oas­taan alle pros­ent­ti työl­li­sistä, joiden työ­paik­ka ei sijaitse kodin yhtey­dessä työsken­teli vähin­tään yhden päivän viikon aikana kotona. Etä­työ oli haas­tatel­tu­jen mielestä pikem­minkin sat­un­naista ja osapäiväistä.

    (…)

    Etä­työtä tekevät eri­tyis­es­ti hyvin koulute­tut ja ylem­mät toim­i­henkilöt. Etä­työtä teke­viä asuu keskimääräistä enem­män suurimpi­en kaupunkien keskus­tois­sa. Suurim­mal­la osal­la etä­työtä teke­vistä on lyhyt, alle 20 kilo­metrin työ­mat­ka. Val­takun­nal­lis­es­ti etä­työtä tehdään suh­teel­lis­es­ti eniten Helsin­gin ja Tam­pereen työssäkäyntialueilla.

    Pitkä työ­mat­ka oli merkit­tävin syy tehdä etä­työtä vas­ta kun työ­matkan pitu­us on yli 50 kilo­metriä. Työ­matkan pitu­us lisää merkit­tävästi etä­työn viikoit­taista määrää vas­ta kun työ­mat­ka ylit­tää 80 kilo­metriä tai kestää yli 1,5 tun­tia. Tämä tarkoit­taa sitä, että esimerkik­si vielä Riihimäeltä Helsingis­sä työssäkäyvät tekevät työ­matkansa läh­es yhtä usein kuin Helsingis­sä asu­vat ja siel­lä työtä tekevät.”
    http://www.environment.fi/default.asp?contentid=41286&lan=fi

    Lisäk­si, jos etä­työ mah­dol­lis­taa vaik­ka työsken­te­lyn junas­sa tai jos­sain määrin kotona, niin se käytän­nössä johtaa siihen että yhä pidem­mältä käy­dään töis­sä Helsingis­sä. Tyyli­in Lappeen­ran­nas­ta. Ei sinän­sä että etä­työn yleistymistä olisi mitään perustei­ta odot­taa, mut­ta kuitenkin.

  6. Työe­htosopimuk­set, työaikakäytän­nöt, tot­tumuk­set ja tavat eivät mil­lään tavoin kan­nus­ta etä­työhön vaan päin­vas­toin. Lisäk­si täy­tyy muis­taa, että suuri osa työikäi­sistä Suomes­sa on viime vuosi­tuhan­nen muinais­muis­to­ja. Ensim­mäi­nen teknolo­gian keskel­lä vart­tunut sukupolvi on vas­ta aloitel­lut työelämässä. 

    Lisäk­si vas­ta viime vuosi­na tekni­ik­ka on todel­la alka­nut laa­jem­mas­sakin mit­takaavas­sa tehdä etä­työn tekemisen mahdolliseksi.

    Suuri osa toimis­to­työstä on puhe­limes­sa puhu­mista ja sähkö­postin kir­joit­telua. Kun vielä esimerkik­si videoneu­vot­telu ylit­tää kri­it­tisen mas­san — mikä tapah­tuu viimeistään suurten ikälu­okkien jäädessä eläk­keelle, jol­loin myös työ­tot­tumuk­set muut­tuvat — ja tes:t, vaku­u­tusasi­at ja lain­säädän­tö saadaan ajan tasalle, etä­työ lyö läpi. 

    Sil­loin myös kiin­teistö­jen arvot isois­sa kaupungeis­sa rom­ah­ta­vat kun ihmiset muut­ta­vat maaseudulle pienem­pi­in kyläyhteisöihin.

  7. Klaukkala on muuten 20 min ajo­matkan päässä Helsin­ki-Van­taan lento­ken­tältä. Tämäkö on se ratkai­se­va välimatka? 

    Eihän Klaukkala itse asi­as­sa eroa mitenkään lukui­sista muista asuinalueista, jot­ka sat­tuvat ole­maan Espoon tai Van­taan rajo­jen sisälpuolel­la. Jos Van­taa ulot­tuisi 5 km pidem­mälle Klaukkkalan suun­taan, Klaukkala olisikin ilois­es­ti pääkaupunkiseu­tua, eikä tätä koko keskustelua olisi olemassakaan.

  8. Joskus toivoisi Osmon hiukan tutki­van kart­taa. Kata­janokan seudul­la 5 ‑7 km on pitkä mat­ka, mut­tei muualla.

    Klaukkalan ja Tikkuri­lan etäisyys rautatiease­mas­ta (helsin­gin) on käytän­nössä sama. Tikkuri­laan 20 km ja Klaukkalaan 27 km. Eli asut­taes­sa jo Kor­son Mikko­las­sa etäisyys rautatiease­mas­ta on sama 26 — 30 km.

    Ehkä pk-seu­tu­laisen ajatuk­sen juok­sua kuvaa parhait­en se, että ihme­tel­lään mik­si yhden johta­van kaiutin­valmis­ta­jan pääkont­tori (Gen­elec) voi olla Iisalmes­sa puh­taan luon­non ympäröimänä.

    Mik­sei voisi olla. Käytän­nössä se on yhtä kaukana keskieu­roopas­ta kuin Helsinkikin.

    Etä­työtä hidas­taa ainakin min­un alal­la organ­isoimat­tumuus ja monien työ­nan­ta­jien van­hakan­taiset ajatuk­set. Arvoste­taan työhön käytet­tyä aikaa eikä tuo­to­s­ta. Palaver­it yms. ripotel­laan pitkin viikkoa ja olete­taan että tuo­to­s­ta syn­tyy vain työpaikalla.

  9. “Klaukkala on muuten 20 min ajo­matkan päässä Helsin­ki-Van­taan lento­ken­tältä. Tämäkö on se ratkai­se­va välimatka?”

    Tämä on ajal­liset­si sama mat­ka kuin Munkkin­imestä Kol­men sepän pat­saalle. Matkat ovat 5 km ja 14 km, osapuilleen.

  10. Teemu Kemp­painen toisti sen väit­tämän jon­ka jo aiem­min tyr­mäsin: eli että uusi tekni­ik­ka vähen­täisi ihmis­ten tarvet­ta pitää lounas­palavere­ja, lyödä kät­tä päälle, viet­tää saunail­to­ja ja mitä nyt nor­maali­i­in tois­t­en ihmis­ten tapaamiseen kuu­luu. Tekni­ikan kehit­tymi­nen on tuonut mukanaan väestön keskit­tymistä, ei hajautumista.

  11. Tämä keskustelu näyt­tää ikävästi vaipu­van kohti lillukanvarsia. 

    Ensin­näkin olisi hyvä ymmärtää, että mis­tä se kaupunkien kasvu johtuu. Syyt ovat pääosin taloudel­lisia. Markki­na-alueen koon kas­vat­ta­mi­nen tuo mukanaan erit­täin suuria etu­ja, minkä vuok­si markki­na-alueet “luon­nos­taan” kas­va­vat. Tämä kasvu toteu­tuu yhtäältä kaupunkien kasvu­na ja toisaal­ta liiken­ney­hteyk­sien parane­mise­na (hype­sanana “glob­al­isaa­tio” on juuri saman ilmiön ilmentymä).

    Mitä ne edut sit­ten ovat?

    Nähdäk­seni tärkeim­mät edut ovat:
    — skaalaedut
    — erikoistuminen
    — kil­pailun lisääntyminen
    — suh­teel­lisen edun periaate
    — tiedonvälitys

    Skaalae­duil­la tarkoi­tan sitä, että monis­sa tapauk­sis­sa on niin, että suurem­mat yksiköt johta­vat taloudel­lisen tehokku­u­den kasvu­un. Jos tehdas valmis­taa nip­peleitä miljoona kap­palet­ta vuodessa, se pystyy pienem­pään yksikkökus­tan­nuk­seen kuin tehdas joka toimit­taa niitä ain­oas­taan 10 000 kap­palet­ta. Tämä on eri­tyisen tot­ta toimin­nas­sa, joka perus­tuu suuri­in investoin­tei­hin (suuri kiin­teä kus­tan­nus, mut­ta pienet yksikkökus­tan­nuk­set). Suurem­mil­la markki­noil­la toimi­va yri­tys saa suuria etu­ja pienem­mil­lä markki­noil­la toimi­vaan ver­rat­tuna, sik­si täl­laiset yri­tyk­set pyrkivät sijoit­tumaan lähem­mäs suurem­pia markki­noi­ta, vähin­täänkin hyvien liiken­ney­hteyk­sien päähän — ei Kof­fin tehdas sat­tumal­ta ole Keravalla.

    Erikois­tu­misel­la tarkoi­tan sitä, että esimerkik­si erikoisvi­ine­jä saat­taa ostaa yksi kymmen­estä­tuhannes­ta ihmis­es­tä, jol­loin sel­l­aista liiket­tä ei voi pyörit­tää paikas­sa, jos­sa asukkai­ta on vaikkpa 50 000, kos­ka asi­akkai­ta on vain viisi. Sen sijaan kymme­nen miljoo­nan kaupungis­sa liike voi hyvinkin men­estyä, kun asi­akkai­ta on ehkä tuhat (ja ne eivät oletet­tavasti ole ihan per­sauk­isim­mas­ta päästä).

    Kil­pailun lisään­tymisel­lä tarkoi­tan sitä, että kun asi­akkai­ta on paljon, samoille markki­noille on enem­män tunkua, ja ihmisil­lä enem­män valin­nan­varaa. Täl­löin yri­tys­ten on pakko tehostaa toim­intaansa, kos­ka muuten asi­akkaat vai­h­ta­vat liiket­tä. Pienem­mil­lä markki­noil­la täl­laiseen ei ole tarvet­ta, kos­ka asi­akkail­la ei oikein ole vai­h­toe­hto­ja (mak­sat mai­d­os­ta kak­si euroa tai ajat 100 kilo­metriä Sodankylään on usein reali­teet­ti Lapissa)

    Suh­teel­lisen edun peri­aate on vähän sukua erikois­tu­miselle. Isos­sa kaupungis­sa (=isom­mil­la markki­noil­la) yri­tyk­set voivat keskit­tyä siihen, mitä ne tekevät parhait­en. Kaup­pa voi keskit­tyä vaik­ka vain vaat­teisi­in ja jät­tää elin­tarvike­myyn­nin jollekin toiselle, jol­loin molem­mat hyö­tyvät. Tämä on keskeisimpiä syitä kau­pankäyn­ti­in ylipätään [1].

    Tiedonväl­i­tyk­sel­lä tarkoi­tan sitä, että kun ihmisiä on enem­män, näi­den väli­nen kom­mu­nikaa­tio lisään­tyy ja ihmisil­lä on mah­dol­lisu­us muo­dostaa ver­tais­ryh­miä. Pienem­mäl­lä paikkakun­nal­la näitä ver­tais­ryh­miä ei muo­dos­tu, kos­ka pop­u­laa­tio­ta ei ole riit­tävästi. Vaikka­pa tilas­toti­eteen asiantun­ti­joi­ta ei Tyrnävältä mon­taa löy­dy, mut­ta Helsingis­sä niitä kyl­lä roikkuu vähin­tään kym­meniä ellei sato­ja. Tämän vuok­si merkit­tävim­mät keksin­nöt ja inno­vaa­tiot syn­tyvät kaupungeissa.

    Kun yllä ole­vat reali­teetit huo­maa, on help­po nähdä, mik­si kaupun­git kas­va­vat. Toki noi­ta etu­ja voidaan saavut­taa myös esimerkik­si liiken­ney­hteyk­sien ja tietoli­iken­teen paran­tamisen avul­la tai vaik­ka “keräämäl­lä” asiantun­ti­jat samaan yliopis­toon (vaik­ka Oxfordi­in tai Lappeen­ran­taan), mut­ta kaikkia suu­ru­u­den etu­ja ei voi­da häivyt­tää. Ei millään. 

    Tämän vuok­si hajasi­joit­ta­mi­nen ja kaupun­gin kasvun estämisek­si tehdyt toimen­piteet on tuomit­tu epäon­nis­tu­maan. Ja täs­mälleen samas­ta syys­tä talouskasvu ja liiken­teen kasvu kulke­vat käsikädessä, olkoon se kuin­ka tuhoisaa ympäristölle tahansa.

    Jos me nyt kas­vatamme Helsinkiä Klaukkalaan, niin hyödymme kyl­lä markki­noiden kasvus­ta, mut­ta pom­min­var­masti myös liikenne lisään­tyy, kos­ka sen Klaukkalan _täytyy_ kytkey­tyä samaan markki­naan saadak­seen mitään etua.

    Kari

    [1] http://www.taloustieto.fi/lukiotext/5text609.html

  12. Ne joiden päivit­täi­nen toimenku­va työ­paikalla koos­t­uu kät­telemis­es­tä, saunomis­es­ta ja lounaal­la istu­mis­es­ta eivät tosi­aan voi siir­tyä merkit­tävässä määrin etä­työhön, myönnetään.

  13. Ne joiden päivit­täi­nen toimenku­va työ­paikalla koos­t­uu kät­telemis­es­tä, saunomis­es­ta ja lounaal­la istu­mis­es­ta eivät tosi­aan voi siir­tyä merkit­tävässä määrin etä­työhön, myönnetään. 

    Ei pidä myöskään uno­htaa tarmokkaan näköistä kulkemista A4 nip­pu tai läp­päri kädessä, kol­le­gan mol­laamista takanapäin käyt­tämäl­lä hienois­ia mut­ta älymys­töpi­iris­sä äärim­mäisen merk­it­se­viä äänen­pain­on vivahtei­ta ja taidokas­ta kehonkieltä, kilo­metriko­r­vausten määrän mak­si­moin­tia, kok­ousten ym. jär­jestämistä niin että saadaan myös laat­u­aikaa hotel­lis­sa sivusuh­teen kanssa, pakkop­ul­la­puhelui­ta esim. äidille ja muu­ta tyl­sää mut­ta vält­tämät­tön­tä asioiden hoitoa työaikana ja työ­paikan puhe­limel­la, pien­tarvikkei­den varastelemista, sanomale­htien lukemista ja arvokkaampi­en aikausle­htien varastelua, sähkö­postispäm­min lähet­tämistä kavereille ja muu­ta net­tivi­ihdet­tä päivän tap­pamisek­si, uuuh kyl­lähän näitä riit­tää, etenkin virastoissa.

  14. Vaik­ka meneekin ohi otsikon aiheen, on kom­men­toita­va ensim­mäisessä huo­mau­tuk­ses­sa esitet­tyä: “ettei kaik­ki työ­paikat voi sijai­ta keskustassa”.

    Olen viime aikoina joutunut usein matkus­ta­maan ruuh­ka-aikoina keskus­taan pohjoisen suun­nas­ta (tuusu­lantie-mäkelänkatu-sörnäi­nen-jne). Ihan omi­na havain­toina yllä­tyk­senä tuli, miten täy­del­lä bus­sil­la tul­laan vielä mäkelänkadun alkupäässä, mut­ta jo mäkelän­rin­teen uima­hallin kohdal­la alkaa bussin tyh­jen­e­m­i­nen. Keskus­taan tul­laankin jo hyvin väljäl­lä kuor­mal­la. Lop­putule­m­ana on, että har­va ainakin mei­dän suunnal­ta tulee ihan ydinkeskus­taan asti.

  15. Kari V:lle:

    EtäisyysHelsin­gin rautatiease­mal­ta Tikkuri­laan on 15 min­u­ut­tia ja vuoroväli hyvin tiheä. Klaukkalaan taitaa kestää kolme vart­tia (en jak­sa tarkas­taa tietoa) ja busse­ja menee hyvin harvakseltaan. 

    Olen­naista ei kuitenkaan ole tämä, sil­lä eivät poten­ti­aaliset työn­tek­i­jät Helsin­gin keskus­tas­sa asu. . Niiden ihmis­ten lukumäärä, jot­ka pää­sevät käteväk­si Tikkuri­laan on moninker­tainen niiden lukumäärään, jot­ka pää­sevät kotoaan kätevästi Klaukkalaan. Sik­si työ­nan­ta­jan on paljon tur­val­lisem­paa perus­taa toimis­to Tikkuri­laan kuin Klaukkalaan.

  16. Juhalle:

    Kyse ei nyt ollut Klaukkalas­ta asuinalueena vaan työ­paik­ka-alueena. Vaik­ka se kuu­luisi Van­taaseen, sinne ei perustet­taisi sen enem­pää työ­paikko­ja. Ei niitä saa­da kaikkialle Espooseenkaan eikä edes kaikkialle Helsinkiin. 

    Kyse oli siitä, että Van­hasen him­me­li­malli ei toi­mi, kos­ka sen keskeinen edel­ly­tys oli,että noi­hin “puu­tarhakaupunkei­hin” saataisi­in myös työ­paikko­ja. Ei saa­da, jos liiken­net­tä ei jär­jestetä järkevästi.

  17. Ode:

    “EtäisyysHelsin­gin rautatiease­mal­ta Tikkuri­laan on 15 min­u­ut­tia ja vuoroväli hyvin tiheä. Klaukkalaan taitaa kestää kolme vart­tia (en jak­sa tarkas­taa tietoa) ja busse­ja menee hyvin harvakseltaan.”

    Busse­ja Klaukkalaan menee 7- 9:n aikoi­hin ker­ran 20 min­uutis­sa ja päivä­saikaan n ker­ran 40 min­uutis­sa. Mat­ka-aika 40 — 60 minuuttia(sama vuoroväli kuin mitä oli 70-luvun alus­sa Län­si-Hämeenkylään, jos­sa sil­loin asuin)
    Olet­taisin, että Vihd­in­tieltä Haa­gas­ta pääsee nopeam­min Klaukkalaan kuin Tikkuri­laan. Se ei silti poista sitä, että Tikkuri­la on keskeisem­mäl­lä paikalla.

    Tun­tuu siltä, että Klaukkalas­ta on tul­lut maail­man äären sym­boli — siis täl­lä palstalla.

  18. Ei, Klaukkala ei ole maail­man äären sym­boli, vaan kohta­laisen­lähel­lä ole­va paik­ka ver­rat­tuna nyt vaikka­pa Por­naisi­in, joka on yksi seudun nopeit­en kas­vavia kun­tia. Se nyt sat­tui ole­maan yksi päämin­is­terin mainit­semista ideaaleista. Hänen mallinsa edel­lyt­ti (ehdot­tomasti) että noi­hin “puu­tarhakaupunkei­hin” saadaan myös työ­paikko­ja. Vas­ta-argu­ment­ti­ni oli, että ei tul­la saa­maan, kos­ka tuol­laisen paikkakun­nan työ­paikko­jen poten­ti­aa­li­nen väestöpo­h­ja on niin pieni, ettei sil­lä ole pääkaupunkiseudun etu­ja, eivätkä työ­paikat sik­si tule sinne ryn­nimään. Eivät ole ryn­ni­neet tähän men­nessä, eivätkä tämän jälkeenkään.

  19. Olisi hyvä tietää, mikä on Klaukkalaan työ­paikako­mavaraisu­us nyt. Sin­nehän on tul­lut mm. neo­val­o­jen, pie­nien kaivinkonei­den ja moot­tor­pyörien erikois­li­ik­keet, joiden asi­akaspo­h­ja on koko pk-seu­tu. Mut­ta mitään suur­ta erikoisalan osaamista Klaukkalaan ei tietenkään voi keskit­tyä, eikä kai kukaan ole sel­l­aista väittänytkään.

    Min­ul­la oli kiin­teistö Ker­aval­la, jon­ka han­kit­ti­in 1973.Silloin se oli vähän uneli­aan tun­tu­inen oliko­han 17.000 asukkaan kaup­pala. Nyt kyseessä on val­takun­nalli­nen olu­en­panon keskus.

    Tapi­o­la perus­tui sekä Helsin­gin läheisyy­teen että Otaniemeen samoi­hin aikoi­hin raken­net­tuun TKK:n kampukseen.

  20. Teemu ja Petri puhui­v­at etä­työstä ja tekni­ikan vaiku­tuk­sista sen tekemiseen. Tekni­ikan kehit­tyessä jokainen ihmi­nen pystyy omaa­maan kapeam­man alueen työstään. Tästä syys­tä tarvi­taan suurem­pi kir­jo ihmisiä ja etenkin hei­dän päivit­täistä yhteistyötään. Tämä vähen­tää radikaal­isti mah­dol­lisuuk­sia etä­työhön ja suosii työ­paikko­jen keskit­tymistä. Kun­non väl­itön­tä yhteyt­tä ja vuorovaiku­tus­ta ihmis­ten välille ei saa­da videopuhelimella.

    Ennen konepa­jas­sa riit­ti hit­sari nyt täy­tyy olla hit­sari, asen­ta­ja, cnc-koneis­ta­ja atk-tuk­i­henkilö, toimin­nanoh­jausjär­jestelmägu­ru ym. Puhu­mat­takaan kuin­ka kän­nyköi­den suun­nit­telu on muut­tunut yhden radio-piirin ympäriltä täysin vail­la rajo­ja ole­vak­si muo­toilun, tekni­ikan ja sisäl­lön suun­nit­telun “sekamel­skak­si”. Tästä syys­tä yri­tyk­set hakeu­tu­vat suuri­in keskuski­in joista saa kaik­ki tarvit­ta­vat osaajat.

  21. “Vas­ta-argu­ment­ti­ni oli, että ei tul­la saa­maan, kos­ka tuol­laisen paikkakun­nan työ­paikko­jen poten­ti­aa­li­nen väestöpo­h­ja on niin pieni, ettei sil­lä ole pääkaupunkiseudun etu­ja, eivätkä työ­paikat sik­si tule sinne ryn­nimään. Eivät ole ryn­ni­neet tähän men­nessä, eivätkä tämän jälkeenkään.”

    Voi nyt ehkä men­nä hie­man pilkun viilaamisek­si, mut­ta kuten aiem­mas­sa postauk­ses­sani totesin, olen­naista on markki­nan koko ei sinän­sä alueen koko (vaik­ka toki nämä ovat jos­sain määrin yhtey­dessä). Esimerkik­si Klaukkalaan voi tul­la paljonkin työ­paikko­ja, mikäli paikan saavutet­tavu­us (vaik­ka henkilöau­tol­la) on riit­tävän hyvä. Sen sijaan sinne _ei_ voi syn­tyä paljon työ­paikko­ja, jot­ka ovat asikkaiden ja työn­tek­i­jöi­den kannal­ta käve­lyetäisyy­del­lä (kuten Van­hanen virheel­lis­es­ti väit­ti), kos­ka käve­lyetäisyy­del­lä ei ole riit­täviä markki­noi­ta eikä väestöpohjaa.

    Itseasi­as­sa on jo nähtävis­sä kehi­tys­tä, jos­sa kaup­pali­ikkeitä syn­tyy Kehä III:n var­relle kuin sieniä sateel­la (Kehä III taitaa olla myyn­nil­lä mitat­tuna Suomen suurin “kaup­pakatu”), vaik­ka siel­lä ei varsi­nais­es­ti asu juuri ketään. Syy on tietenkin se, että markki­na-alue on keskel­lä pel­toakin suuri, kos­ka noin pari miljoon­aa ihmistä asuu alle tun­nin automatkan päässä.

    Osmo on, mielestäni täysin aiheel­lis­es­ti, kris­ti­soin­ut tuo­ta Van­hasen him­me­li­mallia, kos­ka se tuot­taa tolkut­toman määrän autoli­iken­net­tä (tämä on ympäristöhait­to­jen lisäk­si myös eri­no­maisen kallista). Mut­ta pitää huo­ma­ta, että Van­hanen kuvasi sitä, mitä todel­lisu­udessa on tapah­tunut ja mitä tulee tapah­tu­maan myös jatkos­sa. Tämä johtuu siitä, että alueen liikene­in­fra­struk­tu­uri on raken­net­tu sel­l­aisek­si kun se on raken­net­tu. Toisin sanoen on raken­net­tu tehokas ja toimi­va autoli­iken­teen verkko (säteit­täiset val­taväylät ja kehäti­et), eikä kohon­nutkaan polt­toaineen hin­ta poista sen tuo­mia etu­ja “kaukana” ydinkeskus­tas­ta oleville alueille.

    Nähdäk­seni kehi­tyk­sen pysäyt­tämi­nen vaatisi todel­la rankko­ja toimen­piteitä joko lain­säädän­nössä, investoin­neis­sa tai kaavoituk­ses­sa. Ja minä en usko, että riit­tävi­in toimen­piteisi­in löy­ty­isi poli­it­tista tahtoa.

    Mitä taas tulee tuo­hon Osmon helminauhamalli­in, niin sekään ei ole ongel­ma­ton. Sitähän on kohtu­ullisen tarkasti nou­datet­tu PK-seudun joukkoli­iken­teen jär­jestämisessä. Keskus­tas­ta läh­tee viisi sormea tai “nauhaa” eri suun­ti­in. Nämä nauhat on toteutet­tu raskaal­la raideli­iken­teel­lä (metro, Mar­tin­laak­son rata, Päära­ta ja Rantara­ta) pois­lukien Län­sisu­un­ta, joka tois­taisek­si on hoidet­tu tehokkaal­la bussijärjestelmällä.

    Hom­ma ei kuitenkaan toi­mi, vaan joukkoli­iken­teen kulku­ta­pao­su­us las­kee kuin lehmän hän­tä ja autoilu lisään­tyy, kos­ka tuol­lainen yksi­u­lot­teinen malli ei huomioi niitä etu­ja, mitä “verkko­maisel­la” rak­en­teel­la saadaan aikaan pelkkään nauhaan verrattuna.

    Pikaratikkamiehet tietenkin syyt­tävät asianti­las­ta, osin aiheel­lis­es­ti, väärin valit­tua teknistä ratkaisua (raskas­raide), Helsin­ki syyt­tää siitä Espoon kaavoitus­ta, Espoo Helsin­gin val­tapeliä ja YTV/HKL raho­jen vähyyt­tä, mut­ta perusvi­ka on lop­ul­ta vääris­sä malleis­sa ja van­hen­tuneis­sa käsi­tyk­sis­sä. Autoilun kasvun hyväksymis­es­tä tule­via epä­suo­ria kus­tan­nuk­sia ei ymmär­retä, eikä hyväksytä sitä tosi­asi­aa, että Helsin­gin kokoinen kaupun­ki ei voi enää olla yksikeskus­tainen. Joukkoli­iken­teen toteu­tuk­seen ei riitä pelkkä nopea yhteys ydinkeskustaan.

    Kari

  22. Ken elää, hän näkee. Niin paljon on tot­tumuk­sista kiin­ni. Itse pidän älyt­tömänä sitä, että sadat tuhan­net suo­ma­laiset jonot­ta­vat aamu- ja iltapäiväru­uhkas­sa vain päästäk­seen toimis­tolle luke­maan sähkö­pos­tia ja puhu­maan matkapuhelimessa. 

    Suuri osa suo­ma­lai­sista toimis­to­työn­tek­i­jöistä todel­la tekee tätä. Olisi täysin mah­dol­lista tehdä ainakin 1–2 työpäivää viikos­sa etä­työnä. Se vähen­täisi pen­delöin­nin aiheut­tamia saastei­ta 20 tai 40 pros­ent­tia. Tämä olisi toteutet­tavis­sa vaik­ka ensi viikos­ta alka­en, ja muu­tok­seen pitäisi kan­nus­taa ylhäältä päin esim. vero­helpo­tuk­sen kaltaisin kannustimin. 

    Mikko R sanoi, että tekni­ikan täh­den yri­tyk­set hakeu­tu­vat keskuk­si­in jos­ta saa kaik­ki tarvit­ta­vat eri­ty­isosaa­jat. Toinen näkee suun­nan ole­van sel­l­ainen, että yri­tys sijait­see vaik­ka siel­lä Klaukkalas­sa ja tilaa muo­toilun Nevadas­ta ja koodaamistyön Inti­as­ta — mis­sä ikinä parhaat ja halvim­mat osaa­jat sijaitsevatkin.

  23. Osmon vas­tauk­sista kuul­taa läh­es koko ajan läpi se, että elämää ei saa olla pk- seudun ulkopuolella. 

    Kymme­nen min­uutin fil­lari­mat­ka Hämeen­lin­nas­sa on kohtu­u­ton, Klaukkala tai Por­nainen on maan ääris­sä jne.

    Esimerkik­si Tikkuri­la on kyl­lä keskeisem­mäl­lä paikalla kuin moot­tori­tien var­res­sa ole­va Klaukkala, johon pääsee julk­isil­la noin neljästi tun­nis­sa 35- 40 min­uutin matka-ajalla.

    Mut­ta onko Tikkuri­la sit­ten enään niin keskeinen kun kat­sel­laan mihin toimis­toti­lat on siel­lä asetel­tu. Van­han värite­htaan paikalla on yksi toimis­tokom­plek­si, kyläl­lä on pienem­piä toimis­totilo­ja ja van­ha pol­li­isi­laitos. Rikospoli­isinkin talo on pienen käve­ly­matkan päässä keskustasta.

    Kukkake­to ja muut asuin alueet ovat val­lan­neet Tikkuri­lan keskus­tan ja Hiekka­har­jus­sa on van­haa asun­to­tuotan­toa pil­vin pimein. Ja toim­i­ti­la­rak­en­tamiseen sopi­va golf-kenttä.

    Mis­tä sit­ten löy­tyy toimis­to ja liiketi­lat. Jum­boa kohti käy mat­ka. Sieltä löy­tyy toimis­to­hotel­lia, lento­kent­tää, Retail­parkkia jne. Mut­ta ne eivät ole ihan saavute­tavis­sa junalla. 

    Kar­tal­la Tikkuri­la on var­maankin ideaa­li­nen paik­ka skat­tal­ta kat­sot­tuna, mut­ta ei sinne oikein sovi kauhi­asti uusia iso­ja toimis­totilo­ja. Onhan siel­lä jotain, van­has­sa auto­talos­sa yksi hyvin hyvin men­estyvä fir­ma ja toisaal­la taitaa olla Shellinkin toim­i­tilo­ja jne.

    Emmää tiedä. Joskus soisi pk- seu­tu­lais­tenkin otta­van läpät pois silmiltä ja ymmärtävän, että elämää on muuallakin.

  24. “Osmon vas­tauk­sista kuul­taa läh­es koko ajan läpi se, että elämää ei saa olla pk- seudun ulkopuolella”

    Tuo on melko jyrkkä tulk­in­ta, mut­ta olisi perin outoa, jos Osmo Helsin­gin piirin entisenä kansane­dus­ta­jana ja kaupung­in­val­tu­utet­tuna ajat­telisi vas­toin kotikaupunk­in­sa etua. Eihän sel­l­ainen ole sal­lit­tua kepu­laisillekaan. Mik­si siis ei helsinkiläiset eivät saisi ajaa oman alueen­sa parasta?

  25. Karin kir­joi­tus on jämp­ti, mut­ta halu­aisin lisätä sen, että ei myöskään hyväksytä sitä, että nämä asi­at on niin mon­imutkaisia, että virkamiehet eivät osaa niitä paper­il­la ratkaista. 

    Minus­ta ei voi­da sanoa, että Helsin­ki tarvit­see toisen keskus­tan tai että Helsin­gin liiken­net­tä ei voi­da hoitaa tehokkaasti metrolla/pikaraitiovaunuilla/junalla/henkilöautoilla. Voi olla, että tul­laan toimeen yhdel­lä keskustal­la tai voi olla, että tehokas­ta olisi olla niitä vaik­ka kymme­nen. Tämän ratkaisee parhait­en markki­nat eikä mikään speku­laa­tio julkisel­la sek­to­ril­la. Sik­si on eri­tyisen tärkeää laka­ta tuke­mas­ta mitään liikku­mis­muo­to­ja ja antaa kaupun­gin ja sen liiken­ner­atkaisuiden kehit­tyä markki­nape­rusteis­es­ti, eli että käyte­ty­istä resurs­seista mak­se­taan itse.

    Jos tulok­se­na on vaik­ka yksi­ty­isautoilulle perus­tu­va kaupun­ki, niin olkoon. Ei mikään liiken­nemuo­to ole itsessään toista pahempi vaan kyse on siitä mis­tä saadaan paras tulos käytet­ty­i­hin resurs­sei­hin nähden.

  26. “Tämän ratkaisee parhait­en markki­nat eikä mikään speku­laa­tio julkisel­la sek­to­ril­la. Sik­si on eri­tyisen tärkeää laka­ta tuke­mas­ta mitään liikku­mis­muo­to­ja ja antaa kaupun­gin ja sen liiken­ner­atkaisuiden kehit­tyä markki­nape­rusteis­es­ti, eli että käyte­ty­istä resurs­seista mak­se­taan itse.”

    Jok­seenkin huvit­tavasti tämä “anta­mi­nen kehit­tyä markki­nape­rusteis­es­ti” johtaisi itse nopeasti nor­maalin län­si­maisen markki­na­t­alouden läh­es täy­del­liseen rom­ah­duk­seen Helsingis­sä. Erit­täin merkit­tävä osa pääkaupunkiseudun asukkaista asuu ja/tai tekee työtä paikois­sa, jonne markki­noiden ei olisi kan­nat­tavaa jär­jestää nykyisel­lä tasol­la toimivia liiken­ney­hteyk­siä, joten nämä ihmiset eivät pää­sisi enää tekemään omia työ­matko­jaan eivätkä näin ollen tekemään työtä niil­lä samoil­la markki­noil­la, joiden nimis­sä heiltä olisi riis­tet­ty liikkumismahdollisuus.

    “Jos tulok­se­na on vaik­ka yksi­ty­isautoilulle perus­tu­va kaupun­ki, niin olkoon.”

    Helsin­ki ei yksinker­tais­es­ti voi olla yksi­ty­isautoilulle perus­tu­va kaupun­ki, kos­ka tääl­lä ei yksinker­tais­es­ti mah­tu­isi enää liikku­maan yksi­ty­isautol­la, jos kaik­ki — tai edes nyky­istä merkit­tävästi use­am­mat — tek­i­sivät niin. Tääl­lä on onnek­si niinkin van­ho­ja helsinkiläisiä, kuten minä, että he muis­ta­vat esimerkik­si HKL:n kul­jet­ta­jien viikon mit­taisen lakon helmiku­us­sa 1998. Tuon viikon aikana melkein kaik­ki käve­ly­matkaa pitem­pi jokapäiväi­nen liikku­mi­nen Helsingis­sä oli yhtä hel­vettiä — yhtä lail­la auton omis­ta­jille kuin julkisen liiken­teen varas­sa olleillekin. Kun kaik­ki auton omis­ta­jat oli­vat samaan aikaan liik­keel­lä vai­h­toe­htoisen liikku­mis­ta­van puuttues­sa, siitä ei tul­lut ker­ras­saan mitään.

  27. Minus­ta myös on aivan kohtu­u­ton­ta ajatel­la, että Helsinki­in mah­tuu vain yksi keskus. Keskus­taan on täältä laita­mil­ta liian pitkä mat­ka! Kuka jak­saa istua 50–60 min bus­sis­sa yhteen­su­un­taan vain päästäk­seen keskustaan.

    Van­taalle kehä III:n var­teen tarvi­taan toinen keskus­ta. Ja eiköhän sen pikku hil­jaa siihen ole syn­tymässäkin. Flamin­go ja Jumbo.

  28. Sam­po Teikari: Ymmär­sit hienos­ti edel­lisen kom­ment­ti­ni pointin!

  29. Vielä yksi point­ti: jos Klaukkalaan tulisi paljon työ­paikko­ja, niin nousi­si­vatko sil­loin myös asun­to­jen hinnat? 

    Täl­löin­hän koko idea Klaukkalaan muut­tamis­es­ta romut­tuisi, kos­ka edullisia ja tilavia asun­to­ja ei enää olisi tar­jol­la kohtu­ullisen matkan päässä kauppakeskuksista.

  30. “Vielä yksi point­ti: jos Klaukkalaan tulisi paljon työ­paikko­ja, niin nousi­si­vatko sil­loin myös asun­to­jen hinnat? ”

    Käsit­tääk­seni kyllä.

    Oileske­len nyt van­han sak­salais­tut­ta­vanilu­ona 10.000asukkaanpikkukylässäReininvarrella.6kmbonnisat, 25kmKölnistä.SuorabussiyhteysBonniin (20min ?),Köl­ni­in vaihdolla.Junakemiantehtaalle.vain tavarakaulje­tuk­sia. Ton­ti­ti 300, m2(5000 m²,sehän oli­isjoluk­sus­ta). Tämäon­joku­sol­lut aivan­pieni malaiskylä.

Vastaa käyttäjälle Markku af Heurlin Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.