Vaalilain mukaan puolueiden ehdokasasettelun pitäisi menno suunnilleen näin.
Puolueen ilmoittamaan päivämäärään mennessä on tehtävä ehdotukset ehdokkaaksi otettaviksi. Ehdotusoikeus on puolueosastojen henkilöjäsenillä, joita tarvitaan muistaakseni 15 ja puolueosastoilla. Jos ehdotuksia on vähemmän kuin ehokkaaksi otettavia, kaikki on otettava. Jos on ehdotettu useampaa, puolueen on järkestettävä jäsenäänestys. Äänestyksen tuloksesta saa poiketa siten, että vaihdetaan korkeintaan 25 prosenttia jäsenäänestyksen voittaineista (jotta listalle voitaisiin raivata paikka esimerkiksi ruotsinkieliselle ehdokkaalle) Pois ei voi kuitenkaan ottaa jäsenäänestyksessä mediaania paremmin selviytynyttä, siis jos ahdokkaita saa asettaa 120, kuudestkakymmenestä eniten ääniä saaneesta ei voi tehdä karsintaa.
Yksikään puolue ei aseta ehdokkaitaan näin eikä voi asettaakaan. Yleensä asetetaan vaikka toukokuun loppuun mennessä osa ehdokkaista, kuukauden kuluttua taas lisää ja niin edelleen. Näin ei saisi lain mukaan tehdä, vaan lopullisessa äänestyksessä kaikki ovat samalla viivalla. Lakia voi toki kiertää sillä, että panee tuon ehdottamisen aikarajan kovin aikaiseksi eikä kerro siitä kenellekään.
Vieraan puolueen jäsenten olisi helppo sabotoida kilpailijan ehdokasasettelua, jos tämä ei pysty asettamaan täyttä ehdokaslistaa. Solutetaan puolueeseen vaivihkaa 15 jäsensä — ei ole vaikeata — ja esitetään sitten vaikka Jammu-setää listalle. Se pakko ottaa. Eikä tuo sabotointi hankalaa olisi, vaikka puolue saisi täyden listan. Jos puolueella ei ole asiasta muita säännöksiä, vaali on toimitettavana suhteellisena niin, että äänestyslipussa olevat nimet saavat järjestyksessä ääniä 1, ½, 1/3, 1/4,.… Jos nuo kaikki 15 asettavat Jammu-sedän ykkös-ehdokkaakseen, kyllä se läpi menee.
Tämä on nyt vähän mielikuvitusta, mutta suurempi ongelma on, jos joku kverulantti pyrkii itse ehdokkaaksi. Väärin asetettu lista voidaan lopulta jopa hylätä. Ja kaikki ne ovat väärin asetettuja, koska lain edelyttämällä tavalla ei voi toimia eikä toimita. Riskinä voi olla jopa, että joku lista joudutaan kokonaan hylkäämään väärin asetettuna, vaikka väärin ne on asetettu kaikki.
Voi myös tulla tilanne, että puolueen jäsenistä pieni osa haluaisi vaaliliittoa toisen puolueen tai ryhmittymän kanssa. Ne voivat toteuttaa tämän vaaliliiton jäsenäänestyksen avulla vain ottamalla tuon toisen ryhmittymän ehdokkaat puolueen omina ehdokkaina. Vihreillä tällainen tilanne oli kauan sitten jopa toteutua, kun jotkut olisivat halunneet vihreiden ottavan listoilleen ns. kulhialaisia enemmistön vastustaessa voimakkaasti.
Laki pitäisi muuttaa jotenkin realistiseksi.
Hoitaisitte nyt ensin vaalilain sellaiseksi että nämä missit, hiihtäjäsankarit ja iskelmälaulajat siivottaisiin pois sabotoimasta demokraattista järjestelmäämme.
Eli valta pois kansalta sellaisille jotka oikeasti ymmärtävät asioita. Platonin kriteereinä valtiomiehelle taisi olla pitkä yleissivistävä koulutus joka sisältää reilusti matematiikkaa sekä 35 vuoden ikä.
“Hoitaisitte nyt ensin vaalilain sellaiseksi että nämä missit, hiihtäjäsankarit ja iskelmälaulajat siivottaisiin pois sabotoimasta demokraattista järjestelmäämme.”
Tarkoitat tätä kepulaisilla kuorrutettua sakkia:
http://pseudonyymi.blogspot.com/2008_07_17_archive.html
Soininvaaran kuvaama ongelma koskee eduskuntavaaleja, mutta ehdokasasettelun säännöt kunnallisvaaleissa ovat erilaiset — itse asiassa täysin kunnallisjärjestön omassa harkinnassa.
Soininvaaran mainitsemat 15 henkilöä ovat varmaankin liian vähän eduskuntavaaleissa. Toisaalta antaako laki puoleille oikeuden itsekin korottaa sitä? Vaalilain 113 § sanoo: “Jäsenäänestys [eduskuntavaalien ehdokasasettulassa] on toimitettava ja ehdokkaat asetettava puolueen sääntöjen mukaisesti. Siltä osin kuin puolueen säännöissä ei ole määräyksiä jäsenäänestyksestä tai ehdokkaiden asettamisesta, niistä on voimassa, mitä tässä laissa säädetään.”
Minä puolestani kaipaisin vaaleihin vanhaa antiikin ajan kreikkalaista tapaa, jossa voitiin yleisen äänestyksen pohjalta maastakarkottaa määräajaksi demokratiaa toiminnallaan vaarantava henkilö.
Ei missejä, hiihtäjiä, juoksijoita, näyttelijöitä, laulajia, runoilijoita pidä estää asettumasta ehdokkaaksi. He ovat siellä äänestäjien valitsemina. Ja vaalimatematiikkamme vuoksi puolueet katsovat näitä tarvitsevansa.
Lähtökohtaisesti kai ehdolle asettuminen pitäisi tehdä niin helpoksi kuin mahdollista. Demarit, Mooses etunenässä ovat kai eniten ajaneet pitkiä listoja. Eli puolueet olisivat se “viisas” joka kertoo ketkä käytännössä tulevat valittua.
Hyvin monessa suhteessa paras tapa lisätä demokratian toimivuutta ja äänestysaktiivisuutta olisi saada “puolueet pois politiikasta”.
http://hakki47.blogit.kauppalehti.fi/2008/05/19/vaalirahat-peraisin-venajan-mafialta/
http://hakki47.blogit.kauppalehti.fi/2008/05/20/demokratiasta-kannattaa-maksaa/
http://hakki47.blogit.kauppalehti.fi/2007/03/08/tulosvastuuta-demokratiaan-ehdotus-perustuslain-muuttamiseksi/
Miksi puolueet haluavat ääniä keräämään julkkiksia ja muita ihmisiä, joiden he eivät halua pääsevän eduskuntaan/valtuustoon?
Koska vaalitapa antaa niistä automaattisesti äänen toissijaisesti puolueelle. Siksi tarvitaan vaalitapa, jossa äänestäjä saa itse sanoa, kelle hänen äänensä on mentävä, jos ensisijainen ehdokas ei tulekaan valituksi, kuka on kolmossijalla jne.
Näin tehdään mm. Irlannin valtion ja Suomen ylioppilaskuntien liiton käyttämässä siirtoäänivaalissa
http://fi.wikipedia.org/wiki/Siirtoäänivaalitapa
Tällöin kukaan ei tulisi valituksi kenenkään toisen (julkkis tai ei) äänillä. Lisäksi äänestäjien ei tarvitsisi taktikoida ja presidentinvaalissakin Hautalan kannattajat voisivat merkitä Hautalan ensisijaiseksi ehdokkaakseen taktikoinnin sijaan.