Siltä varalta, että joku erehtyisi luulemaan virastojenhajasijoituksen hidastavan Helsingin kasvua, muistutan,että Helsingin kasvun pullonkaula on asuntopula. Jos Helsingistä onnistuttaisiin siirtämään kymmenen tuhatta ihmistä Kainuuseen, tänne ei jäisi tuhansia tyhjiä asuntoja, vaan ne täyttyisivät oitis. Samalla tulisi yksityisten alojen työpaikkoja, joita Helsingin asuntopula on pitänyt poissa. Koska yritykset maksavat yleensä parempia palkkoja kuin valtio ja maksavat myös yhteisöveroa, mitä valtio ei maksa, Helsingin kaupungin kannalta on sitä parempi, mitä enemmän valtion työpaikkoja siirtyy muualle.
Näyttää olevan, että duunariammateissa tai senkaltaisissa valtio maksaa parempaa palkkaa kuin yksityiset vastaavissa tehtävissä (poliisi saa enemmän kuin vartija, Santahaminan keittiön mamma enemmän kuin Sodexhon pimu jo lähtöpalkoissa). Toiseksi valtion väki on yleisesti ottaen korkeasti koulutettua ja saa selvästi parempaa palkkaa kuin keskivero palkansaaja ja monet asiantuntijat yksityisellä puolella. Valtion ja julkisen sektorin huono palkataso onkin pääosin myytti, olen huomannut.
Tämä havainto ei muuttane millään tavalla edellä kertomaasi.
Helsingin kaupungin kannalta on sitä parempi, mitä enemmän valtion työpaikkoja siirtyy muualle.
Luulisi sitten Helsinkiläisen poliitikon kannattavan innokkaasti tämän kaltaista Sampoa.. Miten olisi koko pääkaupungin siirto? Varmaan esimerkiksi Kajaanista löytyi hyvien kulkuyhteyksien tontti uudelle eduskunnalle, esimerkiksi lakkautetun sellu(paperi?) tehtaan tontille.. Jopa rakennustiiletkin voitaisiin kierrättää!
Voi Jösses..
Vartijaksi pääsee parin viikon kurssituksella. Sillä että uhoilee nuorille lämpimikseen jossain kauppakeskuksessa ei ole mitään tekemistä poliisin ammatin kanssa.
Siis ei mitään!
Oden väite “Koska yritykset maksavat yleensä parempia palkkoja kuin valtio” hiukan ihmetyttää. Käsitys on yleinen mutta ei pitä mielestäni paikkansa enää.
Tutkin asiaa Tilastokeskuksen palkkatilastoista viime syksynä ja päätelmäni tilastojen (mediaanipalkat v 2005) perusteella oli, että valtio maksoi korkeimmat palkat sekä miehille että naisille.
Kirjoitinkin asiasta:
http://granpaigor.blogspot.com/2007/11/julkisen-ja-yksityisen-sektorin.html
Yhteisöveronäkökohta on sitten asia erikseen.
“Siis ei mitään!”
Jospa hieman liioittelit? Järkän kaverithan ajaa takamus hiessä pitkin ja poikin kulmakuntia, painii juoppojen kanssa illat pitkät ja naputtelee sitten nakkisormillaan raporttia rikostietojärjestelmään. Välillä pinkaistaan munaravia ostarin käytävällä jokun näpistelijän perässä ja mölistään rimpuilevalle konnanalulle, että “Koitas nyt rauhoittua vai laitetaanko rautoihin, MTÄH HÄH?”
Eroaako tuollainen oleellisesti vartijan työstä? Ei mielestäni ellei kiistatonta kykyään laskea mopedin hammasrattaiden piikkejä laillisen välityssuhteen selvittämiseksi yliarvosteta.
Eikä kaksi viikkoa ole lainkaan vähän koulutusta, jos sitä vertaa nykypäivänäkin virassa oleviin konstuihin, niin sanottuihin pystymiehiin. Heille annetiin tuosta vaan virka, virkapuku, pistooli, pamppu ja Jumalalta järki pampun ja pistoolin hoitamiseen. Siinä kaikki.
(Et ehkä tiedä sitäkään, vartijoiden sijaan tehtailla ja isoilla työmailla oli firmojen palkkaamia poliiseja ylimääräisen konstaapelin virassa. Käytäntö jatkui 70-luvulle ainakin Jyrängin mukaan. Miten tuo perin omatekoinen pystypoliisi erosi tuolloinkaan vartijasta? Pistooli sai olla näkyvillä, ei käytänössä muuten.)
Granpa Igot: Miks otiti mediaanipalkat etkä keskiarvoo?
Artturi Björkille: Ne mediaanipalkat löytyivät sieltä Tilastokeskukselta joten en minä niitä mitenkään valinnut.
Tietenkin voisi yrittää tehdä syvällisemmänkin tutkimuksen palkkatasoista. Mutta minulle nuo mediaanitiedot riittivät muuttamaan omasta mielestäni ainakin itselläni olleet virheelliset käsitykset. Palkkavertailuissa usein pidetään mediaantietoa kuvaavampana kuin esimerkiksi keskiarvoja.
Siis että valtio maksaa huonoimmat palkat. Tietenkin noihin voisi sitten ottaa kaikenlaisia korjauskertoimia esimerkiksi että valtion palkkalistoilla on ehkä ihmisiä korostetun paljon pääkaupunkiseudulla yms. Mutta niin tarkkaa analyysia en ole tehnyt.
Niin siis minä ajattelin vaan, että yksityisellä puolella olettais olevan enemmän hajontaa palkoissa kuin julkisella puolella. (Yksityisellä kun yleensä maksetaan enemmän tuottavuuden perusteella kuin julkisella…) Siksi ajattelin, että mediaaniarvo voi antaa väärän kuvan, mutta ei tietenkään välttämättä.
Ano Nyymi,
Poliisin koulutus on ammattikorkeakoulututkinto. Poliisin valtaoikeudet ja myös velvollisuudet ovat ihan eri luokkaa kuin vartijalla, jolla ei oikeastaan ole kauheasti oikeuksia yli rivikansalaisen. Ihmiset vain luulevat, että on.
Harva jää järjestyspoliisiksi kovin pitkäksi aikaa, se on aloituspaikka. Siinä tietysti joutuu samanlaisten tehtävien kanssa tekemisiin kuin vartijat, mutta ei se tee työstä samaa.
Vähän sama, kun vertais Mäkkärin pihvinpaistajaa ja gourmet-kokkia. Ruokaahan nekin molemmat väsää.…eli sama työ.
“Poliisin koulutus on ammattikorkeakoulututkinto”
Johon valitaan metrin mitalla.
“Harva jää järjestyspoliisiksi kovin pitkäksi aikaa, se on aloituspaikka. Siinä tietysti joutuu samanlaisten tehtävien kanssa tekemisiin kuin vartijat, mutta ei se tee työstä samaa.”
Muistaakseni näitä “harvoja” on yli puolet.
Entä Helsingin kaupungin omat työntekijät? Ainakin muutama vuosi sitten Senaatintorin reunalla oli kaupungin virastotoimintoja, rakennusvirasto tms jos oikein muistan? Eihän sitä korkeapalkkaiset virkamiehet muualle suostu töihin tulemaan…
En edes muista otsikkoa, mutta Anolle kuitenkin järjestyspoliisista:
Järjestyspoliisi antaa apua kansalaisille, vastaa hälytystehtävien hoidosta, valvoo liikennettä ja varmistaa kansainvälisten vierailujen turvallisen sujumisen. Järjestyspoliisi liikkuu autopartiossa, moottori- tai polkupyörän selässä, veneessä, jalan tai ratsain. Järjestyspoliisilta saa myös tarvittavat luvat kuten passit, ajokortit, henkilökortit, aseluvat, luvat yleisötilaisuuksien järjestämistä varten.… Järjestyspoliisi tutkii lisäksi tavallisia omaisuus‑, huume — ja väkivaltarikoksia sekä muita ns. massarikoksia.
Eli jotain yhteistä löytyy nuoria kyttäilevien vartijoiden kanssa? Joku myymälävaraskin joskus on saatu kiinni?
En nyt ole mikään poliisi enkä edes poliisin vaimo, mutta joku raja nyt sentään. Vartijat ovat peruskoulun nippa nappa läpäisseitä jakeja ja makeja, joista oikeasti ei olisi mihinkään muuhun kuin pönkittämään egoaan assalla. Kahden kunnollisen nuoren kundin äitinä sanon: Nähty on!
Tuohon hajasijoitukseen liittyen, tai aiempaan blogiisi koskien asiantuntijoiden siirtoa pois Helsingistä…
http://www.youtube.com/watch?v=1E0IX993GKo
Lääkelaitoksen toimintojen alueellistaminen Ouluun lisäisi henkilöstön kuukausittain Lontooseen EMEA:n kokouksiin tekemien lentomatkojen hiilidioksidipäästöjä yli 50% (ICAO laskuri). Laitoksen henkilöstöstä kuuluu tätä nykyä noin neljännes jäsenenä johonkin kansainväliseen työryhmään, lähinnä EU:n lääkehallinnossa.
Miksiköhän kukaan ei ole selvitysvaiheen työssä tai itse ministeriössä ministerin esitystä valmisteltaessa huomioinut tämän merkittävän ekologisen haitan lisääntymistä?
Hallituksen ohjelmassa puhutaan kauniisti miten “rajat ylittävät ympäristöongelmat tuovat poliittisiin päätöksiin sukupolvet ylittävän ulottuvuuden”. Hallitus myös lupasi, että valtionhallinto velvoitetaan laatimaan toimintaansa liittyvät kestävän kehityksen ohjelmat. Sitä tässä vain pieni kansalainen miettii, että miten nämä hallitusohjelman suuret kuviot on tässä ministeri Hyssälän esityksessä huomioitu, kun näyttäisi siltä, että niitä ei ole huomioitu.
Mikähän Vihreän eduskunta- ja ministeriryhmän kanta on tähän asiaan?