Tukeeko ilmainen koulutus rikkaita?

Aka­teemiusten opin­to­jen elit­is­tisyyt­tä koske­neessa viestiketjus­ta nousi esille väite, että koulu­tuk­sen ilmaisu­us on tulon­si­ir­to köy­hiltä rikkaille, kos­ka korkeaswti koulute­tut tule­vat rikkaista per­heistä ja kos­ka heistä itses­tään tulee rikkaita.

Argu­ment­ti, jon­ka mukaan koulu­tus takaa hyvät tulot ei pidä paikkaansa sosi­aal­i­työn­tek­i­jöi­den eikä kir­jas­ton­hoita­jien kesku­udessa, mut­ta pois­takaamme nämä ryh­mät tark­jastelus­ta ja tutkikaamme, lisääkö oikeusti­etei­den, kaup­pati­etei­den ja insinööri­ti­etei­den ilmainen ope­tus tuloeroja.

Taak­sepäin kat­soen näin ei ole. Koulu­tuk­sen ilmaisu­us on tehnyt köy­histä oloista nous­seillekin mah­dol­lisek­si päästä osal­lis­esksi yhteiskun­nal­lis­es­ta nousus­ta.  Ilman sitä moni Nokian johta­ja pais­taisi nyt piz­zo­ja kirkonkylän­sä pizze­ri­as­sa. Koulu­tuk­sen ilmaisu­us on johtanut Suomes­sa nopeaan sää­tykier­toon, paljon nopeam­paan kuin Yhdys­val­lois­sa, jon­ka piti olla mah­dol­lisuuk­sian maa.

Nyt kuitenkin sää­tykier­to on selvästi hidas­tunut ja korkeas­ta koulu­tuyk­ses­ta on tul­lut — tai ainakin niin väitetään . entistä periytyvämpää.

 (Enti­nen tilas­toti­eteil­i­jä epäilee taas ker­ran niitä tun­nus­luku­ja, joil­la tätä miu­tataan. Jotkut julka­ist­guista tun­nus­lu­vista ovat olleet sel­l­aisia, että niiden  mukaan koulu­tus muut­tuu automaat­tis­es­ti periy­tyväm­mäk­si, kun yleinen koulu­tus­ta­so nousee. En ole tark­istanut tilastoja)

Se, että koul­tus muut­tuu periy­tyväm­mäk­si, sopii eri­no­mais­es­ti mer­i­tokraat­tiseen  malli­in. Nopean sää­tykier­ron yhteiskun­ta poimii lah­jakku­udet köy­hem­mistä väestök­er­roksista ja sysää vau­r­fais­takin van­hem­mista syn­tyneet tomp­pelit köy­hyy­teen. Kun tämä valikoin­ti on tehty, hyväo­saisu­us alkaa taaas periy­tyä yhtä voimakkaana kuin lah­jakku­us periytyy.

Jos koul­tus periy­tyy, ilmainen koulu­tus on tulon­si­ir­to köy­hiltä rikkaille. Tätä on avoimesti pidet­ty argu­ment­ti­na opin­totuen nos­tamista vas­taan. Maas­sa, jos­sa vero­tus on pro­gres­si­ivista, korkeasti koulutet­tu­jen sdu­uret tulot koitu­vat kuitenkin kaikkien hyödyk­si, mikä puoltaa koulu­tuk­sen sub­ven­toin­tia. Korkeasti koulute­tut mak­sa­vat kyl­lä koulu­tuk­sen­sa takaisin — jos pysyvät Suomessa.

Opin­to­ja tue­taan avokatisim­min Tan­skas­sa ja Suomes­sa, jois­sa molem­mis­sa myös tulo­erot ovat vähäisim­mät. Tämä ei oloe ihan sat­tuma. Jos opi­jn­to­ja vas­taan pitää ottaa tolkut­tomasti velkaa, on luon­nol­lista, että investoin­nin on tuotet­ta­va hyvin; se on jopa oikeu­den­mukaista. Nämä kak­si asi­aa kulke­vat käsi kädessä.

Jos meil­lä aka­teem­i­nen eli­it­ti vaatii Suomeen amerikkalaisia tulo­ero­ja, se tulee samal­la vahin­gos­sa vaati­neek­si amerikkalaista omavas­tu­u­ta koulu­tus­in­vestoin­neista. Suurten tulo­ero­jen ja tasaveron  poli­ti­ikkaan kuu­luu opin­to­jen mak­sullisu­us. Sitä puoltaa myös se, jos koulutet­tu väki alkaa har­joit­taa sosi­aal­ista pujot­telua, ottaa ilmaisen koulu­tuk­sen Suomes­ta, mut­taa työikäis­inä veroparati­isi­in ja palaa Suomeen naut­ti­maan verovaroin tue­tu­ista vanhuspalveluista.

62 vastausta artikkeliin “Tukeeko ilmainen koulutus rikkaita?”

  1. Olen huo­man­nut, että koulu­tus tuo hel­posti mukanaan ansait­se­ma­ton­takin ylem­myy­den­tun­net­ta, joka sivus­ta seu­raa­vana hie­man sekä huvit­taa että ärsyttää. 🙂

    Ammat­in­valin­nan­tes­tauk­ses­sa min­ut todet­ti­in poikkeuk­sel­lisen lah­jakkaak­si jopa korkeak­oulu­opiske­li­joi­hin ver­rat­tuna. En kuitenkaan nuore­na kyen­nyt han­kki­maan kun­non koulu­tus­ta muun muas­sa erit­täin rikkinäisen koti­taus­tas­tani vuok­si (en mene tässä yksi­tyisko­hti­in). Kuu­lun siis niin san­ot­tui­hin alisuoriutujiin.

    Mielestäni koulu­tusjär­jestelmän pitäisi kyetä poim­i­maan myöhem­mässä vai­heessa sel­l­aisia lah­jakkuuk­sia, jot­ka eivät ole nuo­ri­na joko per­hetaus­tan ja/tai itse tehty­jen virhei­den takia kyen­neet aikanaan suorit­ta­maan peru­sopin­to­ja, kuten lukio­ta, lop­pu­un. Heille tulisi tar­jo­ta nyky­istä paljon jous­tavam­min mah­dol­lisuuk­sia päästä kiin­ni korkeam­paan koulutukseen.

  2. Osmo: Niin siis tämä on nyt vähän käsien heilut­telua. Siis samaa mihin itse syyl­listyin siinä edel­lisessä ketjus­sa. Eihän pelkkä pro­gres­si­ivi­nen vero­tus takaa, että ilmainen koulu­tus ei olisi tulon­si­ir­to köy­hiltä rikkaille.

    “Koulu­tuk­sen ilmaisu­us on tehnyt köy­histä oloista nous­seillekin mah­dol­lisek­si päästä osal­lis­esksi yhteiskun­nal­lis­es­ta noususta.”
    Tämäkään ei tietenkään ker­ro vielä mitään siitä oliko ilmainen koulu­tus tulon­si­ir­to men­neisyy­dessä. Ensin­näkin onko ilmainen koulu­tus paran­tanut köy­histä oloista nousemisen mah­dol­lisu­ut­ta? Onko tämä mah­dol­lisu­us tul­lut köy­hille kalli­im­mak­si kuin jos tätä mah­dol­lisu­ut­ta ei olisi tar­jot­tu? On hyvin mah­dol­lista, että ilmaisel­la koulu­tuk­sel­la ja nopeal­la sää­tykier­rol­la on syy-seu­raus yhteys, mut­ta ei sitä nyt voi yhdestä esimerk­istä päätel­lä. Toisaal­ta onko nopea sää­tykier­to itse tarkoi­tus vai jonkun toisen tavoit­teen sivutuote?

  3. Ilmainen koulu­tus tukee tietenkin köy­hiä ja myös yri­tyk­siä, tämän luulisi ole­van aivan selvää. Suomeen palaa­vat tai muuten vain muut­ta­vat sosi­aalietu­jen ja tuet­tu­jen palvelu­jen käyt­tämisen huip­pu­osaa­jat sen sijaan paina­vat alaspäin kaikkia. Tämänkin luulisi ole­van päivän selvää kaikille. Kuten senkin tosi­asian ettei tääl­lä ole enää varaa toimia koko maail­man sosiaalitoimistona.

  4. heh… se ei kyl­lä ole ainakaan mulle päivän­selvää. Sel­ven­nä ihmeessä.

  5. Trav­eller kirjoitti:

    “Ilmainen koulu­tus tukee tietenkin köy­hiä… tämän luulisi ole­van aivan selvää.” 

    Se ei ole ollenkaan selvää. Vähäisen sää­tykier­ron val­lites­sa korkeak­oulu­tuk­sen saa­vat lähin­nä varakkaiden lapset. Siten ilmainen koulu­tus höy­dyt­tää ennen kaikkea varakkai­ta ja hei­dän lap­si­aan. Kym­me­nien tuhan­sien euro­jen tulon­si­ir­to val­ti­ol­ta jokaiselle korkeak­oulute­tulle, jot­ka siis ovat pääasi­as­sa hyvin toimeen­tule­vista per­heistä kotoisin.

    Tilanne ei tietenkään olisi parem­pi, jos koulu­tus olisi mak­sullista, sil­lä se vähen­täisi sää­tykier­ron mah­dol­lisu­ut­ta vielä entisestään.

    Miten siis paran­taa köy­hien per­hei­den las­ten tosi­asial­lisia mah­dol­lisuuk­sia korkeam­paan koulu­tuk­seen? Pitäisikö esimerkik­si mak­sulliset prep­pauskurssit kieltää, kos­ka ne lisäävät koulu­tuk­sen epätasa-arvoa?

  6. Oma koke­muk­seni on aivan selvä, ainakin itsel­leni. Päädyin suomeen nuore­na poikana aivan sat­tumal­ta, ja kun huo­masin opiskelumah­dol­lisu­udet, sinne lähdin. Per­hetaus­tani oli kaik­ki pait­si aka­teem­i­nen. Tein työtä vuosia samal­la kun opiske­lin, ja lisäk­si nautin siitä. 

    Kiitos min­ulle tar­jo­tulle opiskelumah­dol­lisuuk­sille, nykyään olen mielyt­tävässä työssä, ansait­sen kohtu­ullis­es­ti ja edelleen opiske­len yliopis­tossa. Tämä, aikanaan poten­ti­aa­li­nen köy­hä, on hyvin onnelli­nen, kiitolli­nen ja onnekas tästä.

    Olisi kiva tietää mon­et niistä jot­ka väit­tävät koulu­tuk­sen mak­sullisu­u­den puoles­ta ovat köyhä/rikas alku­perää. On help­po puhua köy­hyy­destä ja kaven­taa hei­dän men­estymis mah­dol­lisuuk­sia jos itse ei kuu­lu tai ole kuul­lunut tähän ryhmään.

    Ilmainen koulu­tus pitäs olla ihmisoikeus, toden­näköis­es­ti maail­maan syn­nytään oppi­maan, ja siten ei voi KAIKKEA mita­ta rahal­la, kun siitä saa paljon enem­män kun mitä rahal­lis­es­ti pystytään mittaamaan.

  7. “Mielestäni koulu­tusjär­jestelmän pitäisi kyetä poim­i­maan myöhem­mässä vai­heessa sel­l­aisia lah­jakkuuk­sia, jot­ka eivät ole nuo­ri­na joko per­hetaus­tan ja/tai itse tehty­jen virhei­den takia kyen­neet aikanaan suorit­ta­maan peru­sopin­to­ja, kuten lukio­ta, loppuun.”

    Oikeas­t­aan pistää ihmettelemään, että mis­tä näitä tietämät­tömiä kitisiä-jäp­pisiä tulee. Suomes­sa on jär­jestelmä, joka takaa kaikille mah­dol­lisu­u­den opiskel­la niin pitkälle kuin halu­aa, aina tohtorik­si saak­ka, aloit­taen siitä että suorit­taa käymät­tömän perusk­oulun lop­pu­un ja jatkaa johdon­mukaises­ti eteen­päin. Aikaa ja omis­tau­tu­mis­ta­han se vaatii, mut­ta mitään estet­tä asialle ei ole, jos vai _kykyjä_ on. Onko­han tuo ensim­mäi­nen kom­men­toi­ja edes tutus­tunut opetustarjontaan?

  8. Olen opiskel­lut aikoinani sekä insinööri- että kaup­pati­eteitä (mikäli kaup­patiede voidaan lukea tieteek­si) ja alla irral­lisia ajatuk­sia otsikon vierestäkin.

    Mer­i­tokraat­ti­nen malli on minus­ta uskot­tavin teo­ria koulu­tuk­sen periy­tyvyy­teen. Kuten poikkeuk­sel­lis­es­ti anonyy­mi toteaa, poikkeuk­si­akin on, joiden saami­nen koulu­tuk­sen piiri­in vaatii vielä työtä. 

    Nykyisel­lä vero­tuk­sel­la, opiskelu­a­joil­la, ja opiske­li­jamääril­lä oikeus‑, kauppa‑, tai insinöörik­oulu­tus ei ole automaa­tio hyvi­in tuloi­hin. Väit­täisin, tosin ilman tietoa, että hyvät käsi­työam­mat­ti­laiset kuten puusepät, sähkömiehet, putkimiehet jne, pää­sevät parem­mille palkoille kuin keskinker­tais­es­ti men­estyneet korkeak­oulute­tut, kun las­ke­taan tulot koko eli­na­jal­ta. Hyvin men­estyneet huiput ja yrit­täjät ovat asia erik­seen, ja sel­l­aisia “suomen unelmia” täy­tyy ollakin kan­nus­ta­mas­sa nuoria.

    Koulu­tus ei takaa hyvää ase­maa. Paper­it ovat pakolli­nen ehto jot­ta pääsee mukaan “kisaan” huip­pu­paikoista. Eli koulu­tus on erään­lainen esikarsin­ta. Huip­pu­paikoille pääsemisen ratkai­se­vat ennem­minkin sosi­aaliset taidot, pelisilmä, maalaisjär­ki, työn­teko, sat­tuma, yms eikä niinkään koulus­sa opit­tu kol­mas derivaat­ta tai jokin teo­ri­arakenne. Suuri osa näistä henkilöistä olisi var­maan huip­ul­la myös pai­men­to­lais tms yhteiskun­nis­sa — pois­lukien tietenkin “per­i­tyt tehtävät” kuten “kuninku­us”, jne. 

    Sää­tykier­ron nopeut­ta­mi­nen tai perit­ty­jen tehtävien määrän min­i­moimi­nen on mielestäni onnis­tunut Suomes­sa hyvin. Luulen että mei­dän yhteiskun­nas­sa vähät resurssit käytetään erit­täin opti­maalis­es­ti. Eli lah­jakku­udet pää­sevät heille omi­naisimpi­in tehtävi­in. Se tietenkin kas­vat­taa kakkua, mut­ta mielestäni Suomes­sa sen jakokin lie­nee hyvin tasaista ver­rat­tuna melken­pä mihin maa­han tahansa. 

    Jos halu­aisin ain­oas­taan mak­si­moi­da eli­naikaiset käteen jäävät tuloni en hakeu­tu­isi korkeak­oulu­opiske­li­jak­si, ellen pitäisi itseäni erit­täin lah­jakkaana. Mut­ta sil­loinkin käytän­nön ammat­ti ja yrit­täjyys on toden­näköis­es­ti varmem­pi keino rikastua.

    Pitkän tari­nan lopuk­si vielä yksi omako­htainen koke­mus. Opiskelu oli mak­su­ton­ta, kiin­nos­tavaa, hauskaa, ja siel­lä val­lit­si aka­teem­i­nen vapaus. Etenkin kun olin vielä vähän lah­jakas niin min­un ei koskaan tarvin­nut tehdä tosis­saan töitä. Työn­teon opinkin paradok­saalis­es­ti vas­ta ulko­maankomen­nuk­sel­la erään tiukan ja van­hanaikaisen johta­jan alaisu­udessa — maas­sa jos­ta me suo­ma­laiset kuvit­telemme tule­van vain laiskot­telijoi­ta. Kiitos sat­tumalle ja hänelle.

  9. Juhana ja Art­turi?? Kyl­lähän tuon nyt luulisi ole­van päivän selvää että läh­es kaik­ki ilmainen tar­jon­ta hyö­dyn­tää nimen omaan köy­hiä. Sama­pa se nyt jollekin Green­pea­cen tuotepääl­likölle, ilmas­ton huip­pututk­i­jalle tai muulle rikas­tavalle huip­pu­osaa­jalle on mitä kakaroiden koulu­tus mak­saa.. Toista se on meikäläisille, köy­hälle työkansalle.

    Mikä hel­vetin sää­tykier­to? Olem­meko me siir­tyneet todel­lakin jo jonkin­laiseen sää­ty-yhteiskun­taan jos­sa punav­ihreä papis­to pysyy val­las­sa lupaa­mal­la kaikille oikeauskoisille lop­ut­tomasti man­naa taika­seinästä ja toisaal­ta pelot­telee kansaa hirveäl­lä ras­siss­mil­la jota tosin kukaan ei ole näh­nyt mut­ta sel­l­ainen voi tul­la jos litur­gias­ta vähänkin poiketaan.. 

    Kuka sit­ten on soturilu­ok­ka tässä yhteiskun­nas­sa? Käve­lykaduil­la ihmisiä ahdis­tel­e­va rapalanaa­mainen “feissari”-joukkoko? Vai ne oikein sisätöi­hin veron­mak­sajien rahoil­la kus­tan­netut elät­täjiään ääret­tömästi vihaa­vat kuhnurit?

  10. Nokian äsken osta­man Troll­techin työtek­i­jöistä moni on käsit­tääk­seni opiskel­lu MITis­sä val­tion varoil­la. Tässä on ero Suomen ja Nor­jan välil­lä. Nor­jan opin­to­tukea jae­taan vaik­ka maail­man tap­pi­in, muu­ta vain jos löy­tyy hyvä syy. Suomes­sa jae­taan rahaa tasasen köy­hästi kaikille ja juuri ne joiden opiskelua kan­nat­taisi ennemälti tukea, joutuu sitte ker­jäämään rahat itse.

    Nor­jas­sa ei siis aio­ta perus­taa mitään “huip­puyliopis­toa”, jonne pitäisi houkutel­la “huip­pu­osaa­jia” ulko­mail­ta. Ihan var­mana ulko­maille lähet­tämi­nen tulee halvem­mak­si, etenkin kun varsin moni palaa takas Norjaan.

  11. Juani­to: Kaikkea pystyy mit­taa­maan rahal­la. Jos halu­taan tietää, että halu­aako köy­hät mak­saa rikkaiden opiskelun, niin ei kan­na­ta kysyä niiltä köy­hiltä, jot­ka ei mak­sa rikkaiden opiskelua vaan niiltä jot­ka maksaa.

  12. Trav­eller: häh? Eihän ilmaiset palve­lut joi­ta köy­hät ei käytä mitenkään paran­na köy­hien asemaa.

  13. Viime aikoina julkises­sa keskustelus­sa ja tämänkin blo­gin kom­ment­tiosas­tol­la on käytet­ty paljon ter­me­jä ‘hyvä­tu­loinen’, ‘keski­t­u­loinen’ ja ‘pien­i­t­u­loinen’ ja jopa ‘köy­hä’ ja ‘rikas’.

    Onko näille mitään viral­lisia määritelmiä tai rajo­ja? Jos edes ko. ter­mien käyt­täjä ei voi tai halua määritel­lä niitä täs­mäl­lis­es­ti, mielip­i­teet jäävät vähän retorikan tasolle.

  14. Yliopis­toon pääsee kyl­lä, vaikkei olisi “sääde­tyn ikäisenä” käynyt lukio­ta tai vaik­ka perusk­oulukin olisi jäänyt kesken. Monis­sa kansanopis­tois­sa (ja var­maan työväenopis­tois­sa yms.) voi lukea perusk­oulun lop­pu­un ja iltalukios­sa voi suorit­taa lukion. Sen jäl­keen se on vain pääsykokeista kiin­ni. Tämä tietysti vaatii yksilöltä omaa vaivan­näköä, joten jos tarkoi­tus olisi, että jotenkin vain onnis­tu­taan tun­nista­maan lah­jakkaat yksilöt (mikä lie­nee hel­posti tehty, jos perusk­oulukin on kesken…) ja nap­ataan hei­dät muit­ta mutkit­ta yliopis­toon, kyseinen tie ei tietenkään ratkaise mitään. Ts. yksilön olisi itsekin nykyjär­jestelmässä tehtävä jotain sen sijaan, että odot­taisi jonkun tun­nista­van hänen lah­jakkuuten­sa ja tekevän asialle jotain.

    Opis­toon voi lisäk­si päästä jopa ilman lukio­ta, ainakin tiety­ille lin­joille, luke­mal­la kyllin pitkälle avoimes­sa yliopis­tossa. Kyl­lik­si pääaineessa opin­topis­teitä suorit­tanut ote­taan luke­maan kyseistä ainet­ta ilman pääsykoet­ta — ja ilman lukio­ta. Tämäkin tosin vaatii taas sitä, että ryhtyy itse avoimes­sa opiskelemaan.

  15. Trav­eller: häh? Eihän ilmaiset palve­lut joi­ta köy­hät ei käytä mitenkään paran­na köy­hien asemaa. 

    Niin, meil­lä ilmeis­es­ti on / oli eri­lainen määritelmä köy­hälle. Itse luen köy­häk­si per­heet jot­ka tien­aa­vat san­o­taanko nyt vaik­ka alle 100 000 e brut­tona vuodessa. Sinä ilmeis­es­ti tarkoitit jotain roskapön­tössä elävää ja muutenkin täysin yhteiskun­nan ulkop­uolel­la ole­vaa puliukkoa..? 

    Todel­lisu­udessa köy­hin yhteiskun­talu­ok­ka Suomes­sa on juuri ne opiske­li­jat, joten eikö se opiskelun ilmaisu­us jos mikään ole tulon­si­ir­to köyhille?

  16. Köy­hät mielel­lään mak­sanevat siitä, että he tai lapsen­sa eivät ole tuomit­tu paska­hom­mi­in. Vau­raat mielel­lään mak­sanevat siitä, että esim. lääkärin tärkein kval­i­fikaa­tio ei ole isukin lom­pakon paksuus.

    Jos kuitenkin olen väärässä, pis­tetään sit­ten selvä markki­nahin­ta kaik­keen koulu­tuk­seen ja han­ki­taan lääkärit ja sen sel­l­aiset huip­pukalli­it ulko­mail­ta. Ai niin, ne ei tänne halua.

    Köy­hien kouluis­sa pitäisikin panos­taa siihen, että saataisi­in suo­datet­tua esi­in parhaim­mis­to, jolle rikkaat mak­saisi­vat koulu­tuk­sen, että hei­dän ei tarvit­sisi matkus­taa ulko­maille, kun lapselle tulee korvatulehdus. 

    Mitäs muu­ta lah­jakku­ut­ta tarvit­taisi­in? Nyky­i­sis­sä ammateis­sa niin tärkeä kauneus lie­nee help­po siivilöidä esi­in. Yhdis­tetään vain yliop­pi­laskir­joituk­si­in mis­si- ja mis­terk­isat. Voit­ta­jille stipen­di kaup­pako­rkean mark­knoin­tipuolelle. Päät­täväisyyt­tä, ahkeru­ut­ta ja sen sel­l­ai­ta ei olisi niin help­po siivilöidä esi­in, mut­ta eikös sil­lä kuvion­ti­lah­jakku­udel­la ole jo joku testi? 

    Moraalin korkeus olisi help­po mita­ta ns. maas­ta­muut­topis­te­tyk­sel­lä. Jos lähtisi tuol­lais­es­ta maas­ta lit­o­maan saisi täy­det pis­teet. Eihän sel­l­aises­sa nimit­täin eläisi kuin moraalil­taan kaikkein epäkelpoimmat.

  17. Varakkaille on ihan yksi lysti tukeeko jär­jestelmämme pelkästään varakkai­ta vaiko vähem­män varakkaita.
    Varakas voi aina palkata vähem­män varakkaan pos­tilleen. Tosin jos varakas olisi huolis­saan siitä, että varakkaiden joukos­ta ei löy­dy hom­mansa jatka­jaa, niin kään­tyykin markki­noiden puoleen.

    Se vaan on niin, että kaik­ki hyö­tyvät siitä, että vähem­mänkin varakkaat voivat koulut­tau­tua varakkaimpi­en käytettäviksi.

    Kuka­pa ei halu­asi hyö­tyä osaamisestaan.

  18. Erikoinen köy­hyy­den määritelmä Travellerilla. 

    Kun taloudet ryh­mitel­lään tulo­jen perus­teel­la, niin ylimpään kym­menyk­seen kuu­lu­vat yli 100 000 euroa vuodessa ansait­se­vat. Eli 90 pros­ent­tia suo­ma­lai­sista talouk­sista on köy­hiä ja Helsingis­säkin 80 prosenttia. 

    Näi­den ja roskik­ses­sa asu­vien väli­in ja vielä aikamoinen elämänkirjo…

  19. Lueske­lin joskus oden kir­jaa, liekö vau­raus ja aika, jos­sa ode pohti rahaa ja onnel­lisu­ut­ta. Se meni suun­nilleen niin, että jos olet rikas, älä muu­ta asumaan rikkaiden asuinalueelle.

    Se siitä onnel­lisu­ud­es­ta ja asi­aan. Olen aka­teem­i­nen ja kohta­laisen hyvä­tu­loinen. Tosin kuu­lun tar­avel­lerin­lu­okit­telus­sa köy­hi­in. Armei­jan älykkystessä hyvää keskitasoa.

    Mielestäni yliopis­toon Suomes­sa on valikoitunut ainakin nykyään kansan teo­reet­ti­nen älymys­tö. Eräs henkilö, jota pidän älykkäänä sanoi, että yliopis­toura ei kiin­nos­ta, äly ei ker­ta kaikki­aan riitä.

    Olen käden taidoil­tani täysin tumpe­lo, joten arvostan käden taito­ja osaavia tosi paljon. Jos duu­nari saa mais­te­ria parem­paa lik­saa, minus­ta se ei ole kateu­den aihe. Käden taidot on äly­la­ji siinä kuin teorien ymmärtäminen.

    Minus­ta hyvä putkimies tai tim­puri kuu­lu­vat yhtä lail­l­la eli­it­ti­in kuin numeroi­ta ymmärtävä yliopis­toih­mi­nen. Ja vuo­datuk­sen lopuk­si. Suurin älyn lah­ja on sosi­aaliset taidot. Jos olet teo­reet­tis­es­ti älykäs, hyvä käsistäsi ja sosi­aalis­es­ti taita­va olet tot­ta vie palkkasi ansainnut.

  20. Min­un nähdäk­seni suurin väärinkäsi­tys tässä keskutelus­sa on se että väitetään että koulu­tus Suomes­sa olisi ilmaista. Suomes­sa mikään ei ole ilmaista kuten ei myöskään mis­sään muual­la maail­mas­sa vaan rahoi­tus on jär­jestet­ty pro­gres­si­ivisen vero­tuk­sen kautta. 

    “Rikkaat” ovat siis Suomes­sa myös mak­sa­neet tar­jol­la olev­as­ta koulu­tuk­ses­ta enem­män. Uskoisin että “köy­hät” tun­ti­si­vat nopeasti ole­vansa eri­ar­voises­sa ase­mas­sa mikäli Suomes­sa tar­jol­la ole­va koulu­tus rahoitet­taisi­in toisel­la taval­la ja “köy­hien” naut­ti­ma mah­dol­lisu­us rikkaiden tuke­maan koulu­tuk­seen loppuisi.

  21. Arawn on aivan väärässä lukion ja perusk­oulun suh­teen yliopis­toon pääsyssä.

    Kumpaakaan ei tarvitse.

    Kokeeseen pääsee kolme vuo­tisel­la tutkin­nol­la, joka voi olla vaik­ka nenäkaivu­u­ta oppisopimuk­sel­la kesken jääneen perusk­oulun jälkeen.

    nim­im. ei yliop­pi­las, vaik­ka yliopistossa.

  22. Teese­jä sosi­aaliseen liikkuvuuteen:

    1. Jo läh­es “syöpämäis­es­ti” levin­neisi­in yliopis­ton prep­pauskurssien mak­sui­hin tulisi olla mah­dol­lisu­us saa­da tarve­hank­in­taista yhteiskun­nal­lista tukea

    2. Yliopis­ton pääsykokeis­sa ei tule olla lisäpis­teitä juuri kir­joit­taneille. Rikkinäi­sistä per­heistä tulleille elämä tuo usei­ta lisävu­osia ennen kuin jär­ki alkaa löy­tyä ja tavoit­teet kirkastua

    3. Avoimen yliopis­ton väylä tulisi olla automaat­ti — ne jot­ka suorit­ta­vat tosis­saan perus- ja aineopin­ton­sa, ovat osoit­ta­neet moti­vaa­tion­sa ja kykyn­sä aka­teemisi­in opin­toi­hin. Sivistyk­ses­tä ei ole kenellekkään haittaa.

  23. Useim­mil­la aka­teemisil­la aloil­la koulu­tus ei ole mikään tae työl­listymiseen. Jopa päin vas­toin, julkisen sek­torin supis­tamisen myötä mais­terin töitä ei juuri ole, eikä nk. lat­ti­ata­son hom­mi­in, joi­hin opiske­li­jana vielä pääsi, mais­tere­i­ta huoli­ta. Työt­tömiä mais­tere­i­ta ja tohtor­e­i­ta (ja insinööre­jä) onkin maas­sa tuhan­sit­tain, monien elinikäi­nen ansiok­er­tymä ei yllä lähellekään edes par­jat­tu­ja sairaan­hoita­jia. Vas­ta van­hempi­en sosi­aal­is­ten verkos­to­jen avul­la saadut har­joit­telu­paikat ja ensim­mäiset työ­paikat luo­vat työkoke­mus­ta ja suhde­v­erkos­to­ja, joiden kaut­ta tutk­in­toon liit­tyvää työtä voi uskot­tavasti hakea.

    Ammatill­i­nen koulu­tus onkin nos­ta­mas­sa suo­sio­taan lukion kustannuksella.

  24. Erikoinen köy­hyy­den määritelmä Travellerilla. 

    Eipä oikeas­t­aan, se kilo oli vain sopi­van pyöreä sum­ma, yhtä hyvin se tietysti voisi olla vaikka­pa 88 400 euroa.. Lisään vielä mielip­i­teenäni että käteen se kilo on jo aika hyvin ja yhdelle ihmiselle oikein hyvin. Kun köy­hyy­destä on puhe niin olisi haus­ka tietää kuin­ka paljon ovat suurim­mat yksit­täisille per­heille mak­se­tut sosi­aali­avus­tuk­set Suomes­sa. Epäilem­pä että menee aikas samoi­hin kuin tuol­la 100 000 brut­tona tien­aaval­la per­heel­lä.. Ja jos per­heessä on jotain inva­lidi­teet­tia, vam­maisu­ut­ta tms. niin ei se riitäkään. Sosi­aali­avus­tusten saamisen huip­pu­osaa­jien kun on aivan pakko rikas­taa meitä aivan saatanas­ti jol­lain mit­ta­mat­toma­l­la taval­la kun ne niin kallik­si tulevat..

  25. Vähän aiheen vier­estä: Hesar­ille tuli ilmeis­es­ti yllä­tyk­senä, että julki­nen hallinto ei oikein osaa suun­nitel­la opiskelu­paikko­jen määrää vas­taa­maan tule­vaisu­u­den markki­noiden vaa­timuk­sia. Lääk­keek­si lehti tar­joaa lisää säätelyä.

    Suun­nitel­mat­alous ei noin yleen­sä kyl­lä pysy markki­noiden perässä, ei koulu­tuk­ses­sa eikä kumisaappaissa.

  26. Alun argu­ment­ti on se, että ilmainen koulu­tus on ollut merkit­tävä tek­i­jä sekä tulo­ero­jen pienen­tämisessä että sosi­aalisen liikku­vu­u­den tuot­tamises­sa Suomes­sa, ja vas­taavasti mak­sullisu­us tärkeä hidas­ta­ja Yhdys­val­lois­sa. Kumpikaan puoli ei ole mielestäni täysin uskot­ta­va. Suomes­sa olti­in vas­ta siir­tymässä maat­aloud­es­ta teol­lisu­u­teen ja palvelui­hin, mikä kyl­lä sekoit­taa pakkaa joka tapauk­ses­sa. Yhdys­val­lat on val­tavien ongelmien maa, jos­sa kuitenkin on maail­man parhaat yliopis­tot, joi­hin ainakin Tiedemiehen tilas­toti­eto­jen mukaan myös köy­hillä on mah­dol­lisu­us nousta. 

    Lop­un argu­ment­ti on se, että vaik­ka ilmainen koulu­tus ei lisäisi sosi­aal­ista liikku­vu­ut­ta, se olisi silti hyvä asia. Yksi argu­ment­ti on se, että val­tio voi sijoit­taa köy­hien rahat koulu­tuk­seen, joka sit­ten vero­tuk­sen kaut­ta saadaan takaisin val­ti­olle ja köy­hille. Tätä voitaisi­in soveltaa mihin tahansa bis­nek­seen. Mielestäni val­ti­ol­la ei ole oikeut­ta verot­taa sijoi­tuskäyt­töön, vaik­ka kuin­ka hyvän­tah­tois­es­ti voitot käytet­täsi­in. Toinen argu­ment­ti on se, että tulon­si­ir­to ei ole rikkail­ta köy­hille, vaan tyh­miltä lah­jakkaille. En pidä tätä yhtään sen parempana.

  27. BJ: Joo, tot­ta, uno­h­tui maini­ta muut opin­toahjot, joiden kaut­ta pääsee yliopis­toon. Mut­ta nenänkaivuu ei kyl­lä ole niistä. Kuitenkin, näis­säkin tapauk­sis­sa täy­tyy jotain opiskel­la ja suorit­taa, jopa sit­ten 3 vuo­den edestä, ennen kuin yliopis­ton ovet aukeavat.

  28. “rikkaat käyt­tää “ilmaista” korkeak­oulu­tus­ta enem­män kuin köy­hät suh­teessa mak­set­tui­hin veroihin. ”

    Art­turi, siirän tämän tähän aiheeseen parem­min sopi­vaan ketjuun.

    Väit­teesi siis oli, että ilmainen koulu­tus lisää taloudel­lista epä­tasa-arvoa. Yritän nyt tässä hiukan hah­motel­la, mitä oikein yrität sanoa, ilmeis­es­ti jotain seuraavaa:

    Ajatel­laan, että yhteiskun­ta on jakau­tunut “koulutet­tui­hin rikkaisi­in” ja koulut­ta­mat­tomi­in köyhiin”.

    Nyt väit­teesi mukaan siis pitää olla, että koulut­ta­mat­tomat köy­hät mak­sa­vat vero­ja enem­män kuin mitä tuos­ta ryh­mästä ilmaisel­la koulu­tuk­sel­la nou­se­vat saa­vat tulo­ja. Jos näin ei olisi, väit­teesi ei pitäisi paikkansa, vaan ilmainen koulu­tus vähen­täisi taloudel­lista epätasa-arvoa.

    Sinä olet väit­teen esit­tänyt, joten jos halu­at min­un usko­van sen, niin sin­un pitää tuo ylläol­e­va jotenkin osoit­ta­maan todek­si tai edes uskot­tavak­si. Seu­raavas­sa syitä mik­si tuo tun­tuu mielestäni uskomattomalta:

    1. (Korkea)koulutus on suomes­sa laa­jalle levin­nyt kansan­hu­vi. En tiedä kuin­ka suuri osa ikälu­okas­ta suorit­taa (ammatti)korkeakoulututkinnon, mut­ta kym­menisen vuot­ta sit­ten muis­te­len jonkun lait­ta­neen tavoit­teek­si 70%. Leik­itään het­ki, että korkea koulu­tus tarkoit­taa korkei­ta tulo­ja, ja että vaik­ka 50% suorit­taa jonkun korkeak­oulu­tutkin­non. Korkeim­min ansait­se­vat 50% mak­sa­vat veroista erit­täin suuren lei­jo­nanosan. Kun vielä ajatel­laan, että köy­him­mätkin ovat saa­neet ilmaisen perusk­oulun, niin äkkiseltään tun­tu­isi siltä, että jot­ta väit­teesi pitäisi paikkansa, käytän­nössä kukaan köy­hä ei saisi naut­tia korkeak­oulu­tuk­ses­ta (ja sekin epäi­lyt­tää tuon perusk­oulun vuoksi).

    2. Tosielämässä malli­ni on aivan liian yksinker­tainen. Koulu­tus ei täl­lä het­kel­lä mis­sään tapauk­ses­sa takaa hyviä tulo­ja. (Asia jos­ta puhutaan yläasteiässä aivan liian vähän). Perussinikaulustyön­tek­i­jäl­lä menee aivan var­masti taloudel­lis­es­ti parem­min kuin pätkä­työl­lis­tetyl­lä yliopis­to­tutk­i­jal­la. Eli kun tämä paper­im­ies mak­saa vero­ja joil­la mak­se­taan tutk­i­jak­oulun palkkaa, niin kyseessä ei todel­lakaan ole taloudel­lisen epä­tasa-arvon kas­vami­nen paper­im­iehen kustannuksella.

    3. Paper­im­ies tai putkimies pysty­isi mak­samaan lapsen­sa koulu­tuk­sen aivan yhtä hyvin kuin se tähti­ti­eteen tutk­i­ja yliopis­tol­la. Eli todel­li­nen köy­hän ja rikkaan väli­nen raja tässä epä­tasa-arvokeskustelus­sa menee jos­sain täy­del­lisen syr­jäy­tymisen paikkeil­la. Täy­del­lisen syr­jäy­tyneet eivät var­masti mak­sa sent­tiäkään net­tovero­ja, joten jos ilmainen koulu­tus mah­dol­lis­taa yhdenkin syr­jäy­tyneen per­heen lapsen koulutk­sen, niin väit­teesi ei pidä paikkaansa. Mak­sulliseen koulu­tuk­seen syr­jäy­tynei­den per­hei­den lap­sil­la kun tuskin olisi mitään asi­aa. (Tiedän, Yhdys­val­lois­sa köy­hät nerot voivat saa­da jonkin­laisia stipendejä.)

  29. Juhana Har­ju kirjoitti:

    “Pitäisikö esimerkik­si mak­sulliset prep­pauskurssit kieltää, kos­ka ne lisäävät koulu­tuk­sen epätasa-arvoa?”

    Mielestäni kyl­lä. Kiitän suo­ma­laista perusk­oulu­jär­jestelmää, joka takaa samat mah­dol­lisu­udet kaikille. Se, että lukioon haetaan keskiar­von perus­teel­la ja että lukio ei mak­sa mitään, on hieno asia. Yliopis­to­jen pääsykoesys­tee­mi on kuitenkin järjetön. 

    Itse pääsin suo­ma­laisel­la yliop­pi­las­todis­tuk­sel­la suo­raan lukios­ta (sil­loin) läh­es ilmaiseen huip­puyliopis­toon Isos­sa-Bri­tan­ni­as­sa. Keväisin Suomes­sa käy­dessäni pänt­täsin ahk­erasti lop­putent­tei­hin. Samaan aikaan moni ystävistäni luki edelleen yliopis­ton pääsykokeisi­in. Kan­di­daatin tutkin­non suorit­tamiseen kului min­ul­ta kolme vuot­ta. Siinä ajas­sa osa suo­ma­lai­sista ystävistäni ei vieläkään päässyt opiskele­maan toivo­maansa oppi­laitok­seen saati valmistunut.

    Suomes­sa tuhraan­tuu paljon poten­ti­aal­isia työvu­osia val­in­takokeisi­in val­men­tau­tu­miseen. Pahim­mil­laan pros­es­si vie mon­ta vuot­ta. Ken kyn­nelle kyke­nee, elää säästöil­lä tai van­hempi­en rahoil­la koko kevätkau­den ja osal­lis­tuu kalli­iseen val­men­nuk­seen. Mielestäni mak­sulliset prep­pauskurssit ovat vain osa laa­jem­paa ongel­maa. Epäko­h­ta on koko korkeak­oulu­jen pääsykoe­jär­jestelmä, joka on taloudel­lis­es­ti epä­tasa-arvoinen ja yksipuolisu­udessaan tehoton.

  30. Tuuli Kousa kirjoitti:
    “Suomes­sa tuhraan­tuu paljon poten­ti­aal­isia työvu­osia val­in­takokeisi­in val­men­tau­tu­miseen. Pahim­mil­laan pros­es­si vie mon­ta vuot­ta. Ken kyn­nelle kyke­nee, elää säästöil­lä tai van­hempi­en rahoil­la koko kevätkau­den ja osal­lis­tuu kalli­iseen val­men­nuk­seen. […] Epäko­h­ta on koko korkeak­oulu­jen pääsykoe­jär­jestelmä, joka on taloudel­lis­es­ti epä­tasa-arvoinen ja yksipuolisu­udessaan tehoton.”

    Hyvähän se on haukkua, mut­ta osaatko ehdot­taa miten asian voisi kor­ja­ta? Jos joku on ker­takaikki­aan päät­tänyt ryhtä arke­ologik­si tai biologik­si tai oikeusti­eteil­i­jäk­si tai lääkärik­si tms., ja yrit­tää pyrk­iä yliopis­toon vuodes­ta toiseen, miten hän­tä voi estääkään?

    Lakkaute­taan pääsyko­keet? Jos sisäänot­to tapah­tu­isi lukion tai yliop­pi­laskir­joi­tusten perus­teel­la, niin mikä estäisi noi­ta samo­ja ihmisiä korot­ta­mas­ta lukio­suorituk­si­aan vuodes­ta toiseen, kunnes arvosanat sit­ten riit­tävät sisään­pääsyyn? Kyl­l­lä siinäkin saisi sen 3 vuot­ta turhattua.

    Ote­taan sisään kaik­ki halukkaat, ilman pääsykokei­ta? Tämä voisi jos­sain mielessä toimia, mut­ta lääkik­sen ja oikik­sen ja teat­teriko­rkean jne. peruskurssien opiske­li­jamäärät kas­vaisi­vat räjähdys­mäis­es­ti, ja se aiheut­taisi omat ongelmansa.

    Sääde­tään että pääsykokeisi­in voi osal­lis­tua vain yhden ker­ran? Tämä var­maan toimisi, mut­ta tun­tu­isi monien mielestä liian epäreilul­ta, luulisin.

    Mui­ta ratkaisuehdotuksia?

  31. Sää­tykier­to voi tosi­aan olla hidas­tunut, mut­ta se ole mikään syy heiken­tää vaan lisätä opintotukea. 

    Vielä 80-luvul­la opin­totuel­la pystyi opiskele­maan ja moni koulut­ta­mat­toman per­heen lap­si lähti opiskele­maan. Välil­lä opin­totuen reaaliar­vo meni kuitenkin niin alas, että ilman van­hempi­en tukea tai kovaa työn­tekoa ei opiskelu ollut mah­dol­lista. Sil­loin syn­tyi tämä nykyään val­lit­se­va kult­tuuri, jon­ka mukaan opiskelu kuu­luu vain koulutet­tu­jen lapsille.

  32. Jyr­ki: Kai se riip­puu siitä mis­tä syys­tä sää­tykier­to on hidas­tunut, että kan­nat­taako opin­to­tukea nos­taa. Tietysti pitäis jotenkin pystyä vielä perustele­maan sää­tykier­to arvona, eli mik­si se on päämäärä.

  33. Sam­po,

    Tarkoi­tatko, ettei pääsyko­keeseen saisi osal­lis­tua kuin ker­ran saman alan osalta.. vai että ei ylipäätään saisi osal­lis­tua kuin kerran?

    Jos ensim­mäi­nen olisi malli, niin se tietysti johtaisi vain siihen että suosikkialan jäl­keen pyrk­isi toisek­si parhaaseen vai­h­toe­htoon, sit­ten kol­man­teen jne. eikä välivuodet vält­tämät­tä vähenisi mihinkään. 

    Toinen malli on taas liian jul­ma. Nuorel­la voi olla elämän­ti­lanteestaan johtuen niin mon­ta estet­tä men­estyä pääsyko­keessa, että aika epäoikeu­den­mukaista olisi, jos tie olisi pystyssä yhden epäon­nis­tu­misen jälkeen. 

    Aamun Hesaris­sa oli, että tekniset ja luon­non­ti­eteet pote­vat opiske­li­japu­laa. Eivätkö ne enää kiin­nos­ta vai onko aloi­tu­s­paikko­ja lisät­ty ihan liikaa?

  34. tcrown:

    http://www.eva.fi/files/1973_EVA_Analyysi_no_1.pdf s. 8–9

    http://www.oecd.org/dataoecd/51/29/37474463.pdf s. 21 koh­ta 69.

    http://imf.org/external/pubs/ft/fandd/2005/06/barr.htm

    On tiet­ty vähän han­kalaa puhua tässä yhtey­dessä köy­hyy­destä ja rikkaud­es­ta. Ehkä olis parem­pi vaan puhua koulu­tuk­ses­ta tai sen puut­teesta. Verovaroista rahoitet­tu sys­tee­mi on siis sel­l­ainen, että koulut­ta­mat­tomat van­hem­mat mak­sa­vat koulutet­tu­jen van­hempi­en lap­sien koulutuksen.

  35. “On tiet­ty vähän han­kalaa puhua tässä yhtey­dessä köy­hyy­destä ja rikkaud­es­ta. Ehkä olis parem­pi vaan puhua koulu­tuk­ses­ta tai sen puut­teesta. Verovaroista rahoitet­tu sys­tee­mi on siis sel­l­ainen, että koulut­ta­mat­tomat van­hem­mat mak­sa­vat koulutet­tu­jen van­hempi­en lap­sien koulutuksen.”

    Jos puhut mak­sut­tomas­ta koulu­tuk­ses­ta taloudel­lisen epä­tasa-arvon läh­teenä, niin miten ajat­telit määritel­lä taloudel­lisen tasa-arvon ilman köy­hyy­den ja rikkau­den käsitteitä?

    Viit­teessäsi lähin­nä tode­taan, että koulu­tus on per­i­tyvää. Tuo ei ole uuti­nen, ja ennen kaikkea sil­lä ei ole juuri mitään tekemistä sen kanssa, miten koulu­tuk­sen mak­sut­to­muus vaikut­taa taloudel­liseen epä­tasa-arvoon. Toises­sa viit­teessä taidet­ti­in lähin­nä pitää “epäreilu­na” että joku muu joutuu mak­samaan koulu­tuk­ses­ta. Tuo epäreilu­us on arvokysymys, ja vielä vähem­män tekemistä taloudel­lisen epä­tasa-arvon kanssa.

    Mik­si koulut­ta­mat­tomien sit­ten kan­nat­taa mak­saa koulutet­tu­jen koulu­tus­ta? Et kai vakavis­sasi ole sitä mieltä, että suo­ma­lais­ten putkimi­esten ase­ma olisi parem­pi, jos suomeen ei olisi koulutet­tu elek­tron­i­ikkainsinööre­jä Nokialle, ja paperi-insinööre­jä metsäteollisuudelle?

  36. Tai opet­ta­jia opet­ta­maan putkimiehen lap­sia tai lääkäre­itä hoita­maan putkimiehen sairauk­sia tai pappe­ja lohdut­ta­maan putkimiehen kuole­via van­hempia tai psykolo­ge­ja selvit­tämään putkimiehen per­heri­ito­ja tai arkkite­hte­ja suun­nit­tele­maan putkime­helle työ­mai­ta ‑tai putkimiehelle itselleen se putkimiehen koulutus.

  37. Jos viit­taat pro­gres­si­ivisen (esim.) vero­tuk­sen vas­tako­htaan, niin ymmär­rän. Viimeis­es­tä viit­teestäsi ei vain oikein pikaisel­la lukemisel­la selvin­nyt, että miten artikke­lin kir­joit­ta­ja on regres­si­ivisyy­den tässä yhtey­dessä määritel­lyt (siis että onko pro­gres­si­ivi­nen vero­tus las­ket­tu tuo­hon mukaan vai ajatel­laanko vain, että kos­ka hyvin toimeen­tule­vat käyt­tävät palvelua enem­män, niin siitä seu­raa regres­si­ivisyys riip­pumat­ta vero­tuk­sen progressiivisuudesta.)

    “financ­ing of uni­ver­si­ties in many coun­tries is regres­sive, since the mon­ey comes from gen­er­al tax­a­tion but the major ben­e­fi­cia­ries are from bet­ter-off backgrounds.”

    Tuo lain­aus mielestäni antaisi ymmärtää, että vero­tuk­sen pro­gres­si­ivi­su­ut­ta ei ote­ta huomioon.

  38. tcrown: vero­tuk­sen pro­gres­si­ivi­su­udel­la ei nyt ole merk­i­tys­tä siihen, onko ilmainen koulu­tus regres­si­ivistä. Rahat laite­taan samaan pinoon, ja sil­lä tehdään poli­ti­ikkaa, joka voi olla tulo­ero­ja pienen­tävää, kas­vat­tavaa tai neu­traalia. Koulu­tuk­sen ilmaisu­ut­ta on yleen­sä perustel­tu sil­lä, että se pienen­tää tulo­ero­ja; nyt tässä keskustel­laan siitä, kas­vat­taako se itse asi­as­sa niitä. 

    Jos päädytään siihen, että kas­vat­taa, niin ilmaista koulu­tus­ta on jo hyvin vaikea perustel­la. Osmon esimerkissä tulon­si­ir­to tumpeloil­ta lah­jakkaille on yksi näistä perusteluista! 

    “Nyt väit­teesi mukaan siis pitää olla, että koulut­ta­mat­tomat köy­hät mak­sa­vat vero­ja enem­män kuin mitä tuos­ta ryh­mästä ilmaisel­la koulu­tuk­sel­la nou­se­vat saa­vat tuloja.”

    Ei pidä paikkaansa. Köy­hät mak­sa­vat koulu­tuk­seen käytet­täviä vero­ja x, rikkaat 9x. Rikkaat saa­vat noista rahoista 95%, köy­hät 5%. Jos kaik­ki hyö­tyvät saman ver­ran koulu­tuk­ses­ta, niin riip­pumat­ta sen tuo­toista se kas­vat­taa tuloeroja. 

    “Paper­im­ies tai putkimies pysty­isi mak­samaan lapsen­sa koulu­tuk­sen aivan yhtä hyvin kuin se tähti­ti­eteen tutk­i­ja yliopistolla.” 

    Jep, ei argu­ment­ti liity mitenkään ammat­tin­imikkeisi­in. Ne, joil­la on varaa mak­saa las­ten­sa koulu­tus ovat irrerel­e­vant­te­ja. Argu­ment­ti on se, että ne, joil­la ei ole varaa, eivät sitä mak­sut­tomas­sakaan jär­jestelmässä hyö­dyn­nä. Jos jos­sain mak­sullisen koulu­tuk­sen mallis­sa esimerkik­si pienem­män vero­tuk­sen kaut­ta koulu­tus tulisi kan­nat­tavam­mak­si, niin voisi­vat hyödyntää.

    Vai­h­toe­htona mak­sut­toma­lle koulu­tuk­selle ei tietenkään ole se, ettei ketään koulute­ta, eikä edes se, että lah­jakkaat köy­hien van­hempi­en lapset eivät pääse koulu­tuk­seen, kuten Amerikan esimerk­istä nähdään. Eikä se, että Suomes­sa ei ole yhtään paper­im­i­estä tai lääkäriä. Koulu­tuk­sen rahoituk­sen jär­jestämis­es­tä voidaan vielä olla mon­taa mieltä, mut­ta hyvä käy­dä aluk­si tätä keskustelua perusoletuksista.

  39. tcrown: joo pyy­dän anteek­si. sun tulk­in­ta on luul­tavam­min oikea.

  40. Arho: Oon samaa mieltä kom­men­tis­tas, mut­ta jos keskustel­laan siitä onko koulu­tus regres­si­ivi­nen niin minus­ta sitä pitäis ver­ra­ta tilanteeseen jos­sa koulu­tus­ta ei mak­se­ta verovaroista. Ekana pitäis siis päät­tää miten pienen­tyvä vero­taak­ka jakau­tu­isi. Hyvä vai­h­toe­hto olisi ehkä olet­taa, että jokaisen suh­teelli­nen osu­us veroista pysyis samana. Tätä vero­jen supis­tu­mista pitäis sit­ten ver­ra­ta siihen sum­maan, joka kunkin ryh­män koulu­tuk­seen kuluu ja näin päätel­lä onko koulu­tuk­sen mak­sami­nen val­tion pus­sista regressiivistä.

    Tätä dataa en oo löytänyt, enkä usko, että sitä on ole­mas­sakaan. Tätä vois ehkä arvoi­da ver­taa­mal­la vero­tu­lo­jen pro­gres­sio­ta korkeak­oulu­tuk­sen sosioekonomiseen jakaantumiseen.

  41. “vero­tuk­sen pro­gres­si­ivi­su­udel­la ei nyt ole merk­i­tys­tä siihen, onko ilmainen koulu­tus regres­si­ivistä. Rahat laite­taan samaan pinoon, ja sil­lä tehdään poli­ti­ikkaa, joka voi olla tulo­ero­ja pienen­tävää, kas­vat­tavaa tai neu­traalia. Koulu­tuk­sen ilmaisu­ut­ta on yleen­sä perustel­tu sil­lä, että se pienen­tää tulo­ero­ja; nyt tässä keskustel­laan siitä, kas­vat­taako se itse asi­as­sa niitä. ”

    Jos väitetään, että ilmainen koulu­tus kas­vat­taa taloudel­lista epä­tasa-arvoa, niin tot­takai pitää ottaa huomioon mitä niille rahoille tapah­tuu mitkä säästetään kun koulu­tus muute­taan mak­sullisek­si. Se, että rahat meni­sivät vero­jen alen­tamiseen suun­nilleen mak­set­tu­jen vero­jen suh­teessa, on itseasi­as­sa väit­teenne suh­teen opti­misti­nen ole­tus. Toden­näköis­es­ti nyky­poli­itikot tun­tien raha menisi jonkin Enon­tek­iön idea­parkin investointitukiin.

    Yleen­sä koulutk­sen ilmaisu­ut­ta ei ole perustel­tu tulo­ero­jen kaven­tamisel­la vaan posi­ti­ivisil­la ulkois­vaiku­tuk­sil­la. Taloudel­lisen epä­tasa-arvon lisään­tymi­nen on vain niin epäin­tu­iti­ivi­nen väite, että se vaatii tarkem­paa tarkastelua ennen kuin sen voi hyväksyä. 

    Ylipäätään, taloudelli­nen tasa-arvo on niin epämääräis­es­ti määritel­ty käsite, että jos joku esit­tää jonkin vaikut­ta­van taloudel­liseen tasa-arvoon, niin olisi suo­tavaa, että väit­teen esit­täjä määrit­telisi mitä tuol­la tasa-arvol­la tarkoittaa. 

    “Ei pidä paikkaansa. Köy­hät mak­sa­vat koulu­tuk­seen käytet­täviä vero­ja x, rikkaat 9x. Rikkaat saa­vat noista rahoista 95%, köy­hät 5%. Jos kaik­ki hyö­tyvät saman ver­ran koulu­tuk­ses­ta, niin riip­pumat­ta sen tuo­toista se kas­vat­taa tuloeroja.”

    Het­ki­nen. Juuri edel­lä olit sitä mieltä, että vero­tus­ta ei pidä sotkea tähän mukaan. Ilmeis­es­ti siis olemme kuitenkin samaa mieltä?

    Ja tuo oli juuri väit­teni, että noin pitää olla, jot­ta väite epä­tasa-arvon kasvus­ta pitäisi paikkansa. Että noin olisi, tun­tuu usko­mat­toma­l­ta. Kuten totesin, korkea koulu­tus on suomes­sa erit­täin laa­jalle levin­nyt kansan­hu­vi, ja koulu­tute­tut (ja mata­lasti koulute­tut hyvin tien­aa­vat, jot­ka ovat hyö­tyneet muiden koulu­tuk­ses­ta ulkois­vaiku­tuk­sen muodois­sa) mak­sa­vat veroista niin suuren osan (käytän­nössä kaiken), että en vain voi uskoa, että väit­teesi pitää paikkansa. 

    “Argu­ment­ti on se, että ne, joil­la ei ole varaa, eivät sitä mak­sut­tomas­sakaan jär­jestelmässä hyö­dyn­nä. Jos jos­sain mak­sullisen koulu­tuk­sen mallis­sa esimerkik­si pienem­män vero­tuk­sen kaut­ta koulu­tus tulisi kan­nat­tavam­mak­si, niin voisi­vat hyödyntää.”

    Kun puhutaan niistä, joil­la ei todel­lakaan olisi varaa koulut­taa itseään mak­sullises­sa koulu­tuk­ses­sa, eli pahasti syr­jäy­tyneistä, niin osoit­taa melkoista irral­lisu­ut­ta reaal­i­maail­mas­ta kuvitel­la, että syr­jäy­tynyt yhtäkkiä kek­sisi, että sen päivän kos­supul­lon kokoisen helpo­tuk­sen sijaan kan­nat­taakin ottaa iso opin­to­laina ja koulut­taa itsen­sä, kos­ka valmis­tu­misen jäl­keen viiden vuo­den kulut­tua vero­pros­ent­ti on pros­ent­tiyk­sikön pienem­pi (noin isoa eroa vero­tuk­seen tuskin saadaan yliopis­ton rahoituk­sel­la) kuin sil­loin kun se opiskelu oli maksutonta. 

    Olen samaa mieltä, että suuri osa syr­jäy­tyneistä ei opiske­lisi mak­soi se mitä tahansa tai ei, mut­ta eivät nuo syr­jäy­tyneet vero­jakaan maksa.

    “Vai­h­toe­htona mak­sut­toma­lle koulu­tuk­selle ei tietenkään ole se, ettei ketään koulute­ta, eikä edes se, että lah­jakkaat köy­hien van­hempi­en lapset eivät pääse koulu­tuk­seen, kuten Amerikan esimerk­istä nähdään. Eikä se, että Suomes­sa ei ole yhtään paper­im­i­estä tai lääkäriä. ”

    Ei tietenkään. Point­ti­ni oli se, että putkimiehet ovat hyö­tyneet nokian insinöörien koulu­tuk­ses­ta, joten hei­dän kan­nat­taa mak­saa niiden insinöörien koulutuksesta.

  42. tcrown: kyselinkin jos Tiedemieheltä noiden posi­ti­ivis­ten ulkois­vaiku­tusten perään, mut­ta voit sinäkin toki selit­tää mitä ne on. Yhdessä noista linkkaamis­sani raporteis­sa muuten kir­joitet­ti­in, että koulu­tuk­sel­la on posi­ti­ivisia ulkois­vaiku­tuk­sia, mut­ta että sen posi­ti­iviset vaiku­tuk­set koulut­tau­tu­jalle ovat suuremmat.

    Minus­ta aja­tus, että verora­ho­ja voidaan jakaa rikkaille, kos­ka muuten niitä jae­taan vielä rikkaam­mille ei ole hyvä perus­ta tälle keskustelulle, vaik­ka kieltämät­tä nihilis­mis­sään on var­masti aika realistinen.

  43. “Jos väitetään, että ilmainen koulu­tus kas­vat­taa taloudel­lista epä­tasa-arvoa, niin tot­takai pitää ottaa huomioon mitä niille rahoille tapah­tuu mitkä säästetään kun koulu­tus muute­taan maksulliseksi.”

    Tämä on kyl­lä sinän­sä tot­ta. Mut­ta jos regres­si­ivisyy­den ja pro­gres­sivi­isu­u­den käsit­teis­sä olisi jotain järkeä, tulee niitä ver­ra­ta tulota­son mukaan neu­traali­in tilanteeseen. Mak­su­ton koulu­tus on kieltämät­tä vähem­män regres­si­ivi­nen kuin mon­et todel­liset val­tion toimenpiteet.

    “Het­ki­nen. Juuri edel­lä olit sitä mieltä, että vero­tus­ta ei pidä sotkea tähän mukaan. Ilmeis­es­ti siis olemme kuitenkin samaa mieltä?”

    Ei ihan niinkään. Asetit hypo­teet­tisen ske­naar­i­on. Ensik­si kom­men­toin sitä, että ole­tuk­set eivät pidä paikkaansa (vero­tus ei liity asi­aan), sit­ten sitä, että vaik­ka ole­tuk­set pitäi­sivät paikkansa, niin lop­putu­los ei seuraa.

    En myöskään ymmär­rä argu­ment­te­ja korkeak­oulu­tuk­sen ulkois­vaiku­tuk­sista. Mitä ulkois­vaiku­tuk­sia putkimiehelle oikein tulee insinöörin koulutuksesta?

  44. Tämä keskustelu on eden­nyt hiukan häm­men­tävään suun­taan. Yleen­sä markki­na­fun­da­men­tal­is­tit ovat sitä mieltä, että talouskasvun hedelmät val­u­vat köy­hem­millekin, mut­ta nyt yhtäkkiä tek­nol­o­gi­sista inno­vaa­tioista ei olekaan mitään hyö­tyä muille kuin korkein­taan teknolo­gian keksijälle. 

    Minus­ta tun­tuu ylipäätään kum­malliselta, että joku edes kyseenalais­taa korkeak­oulu­tuk­sen ja tutkimuk­sen posi­ti­iviset ulkois­vaiku­tuk­set. Elek­tron­i­ik­ka- met­sä- ja met­al­li­te­ol­lisu­us ei olisi voin­ut syn­tyä ja kas­vaa suomes­sa ilman koulutet­tua ja osaavaa työvoimaa. Nämä taas viime vuosikym­me­nien aikana ovat tuot­ta­neet niin merkit­tävän osan suo­ma­lais­es­ta hyv­in­voin­nista, että se väistämät­tä näkyy putkimiehen, par­turin ja mon­en muun palvelu­am­matin har­joit­ta­jan palkkakuitis­sa. Ja kaipa nämä ovat ylipäätään tyy­tyväisiä, että joku joskus kek­si keinon rak­en­taa lait­tei­ta, joil­la voi kom­mu­nikoi­da mis­tä tahansa kenen kanssa tahansa. 

    “koulu­tuk­sel­la on posi­ti­ivisia ulkois­vaiku­tuk­sia, mut­ta että sen posi­ti­iviset vaiku­tuk­set koulut­tau­tu­jalle ovat suuremmat.”

    Jos tuo olisi tois­in­päin, niin sitä kut­sut­taisi­in työk­si, ei opiskeluk­si. (Syväl­lisem­män (perus) tutkimuk­sen kohdal­la noin taitaa ollakin)

    “Tämä on kyl­lä sinän­sä tot­ta. Mut­ta jos regres­si­ivisyy­den ja pro­gres­sivi­isu­u­den käsit­teis­sä olisi jotain järkeä, tulee niitä ver­ra­ta tulota­son mukaan neu­traali­in tilanteeseen.”

    Regres­si­ivisyys ja pro­gres­si­ivi­su­us eivät käsit­teinä ainakaan niin kuin minä asian ymmär­rän ole hyvin määritel­tyjä taloudel­lisen tasa-arvon mittare­i­ta. Tämä taas johtuu siitä, että ymmärtääk­seni taloudelli­nen tasa-arvo on kaikkea muu­ta kuin hyvin määritel­ty. Regres­si­ivi­nen vero, jos­sa parem­pit­u­loiset kuitenkin mak­sa­vat vielä enem­män absolu­ut­tisia vero­ja, pienen­tää absolu­ut­tisia, mut­ta kas­vat­taa suh­teel­lisia tuloeroja. 

    “Ei ihan niinkään. Asetit hypo­teet­tisen ske­naar­i­on. Ensik­si kom­men­toin sitä, että ole­tuk­set eivät pidä paikkaansa (vero­tus ei liity asi­aan), sit­ten sitä, että vaik­ka ole­tuk­set pitäi­sivät paikkansa, niin lop­putu­los ei seuraa.”

    Putosin kär­ry­iltä täysin. Lainaus:

    “Tämä on kyl­lä sinän­sä tot­ta.” Mut­ta siis nyt se ei olekaan totta?

    Köy­hät mak­sa­vat koulu­tuk­seen käytet­täviä vero­ja x, rikkaat 9x. Rikkaat saa­vat noista rahoista 80%, köy­hät 20%. Jos kaik­ki hyö­tyvät saman ver­ran koulu­tuk­ses­ta, niin riip­pumat­ta sen tuo­toista se pienen­tää tuloeroja.

    Et sinä mitenkään osoit­tanut, että ei seu­raa. Val­it­sit esimerkissäsi mieli­v­al­tais­es­ti luvut, jot­ka antoi­vat halu­a­masi tulok­sen. Yllä real­is­tisem­mat luvut, peruste­lut olen joe­sit­tänyt use­aan kertaan.

    Tai sit­ten en ollenkaan ymmärtänyt mihin viit­t­a­sit noil­la ole­tuk­sil­la ja seuraamisilla.

  45. tcrown: Se että joku ansait­see rahaa ja käyt­tää sitä palvelui­hin ei ole rahan ansait­semisen ulkoisvaikutus.

    Ei kai me nyt olla puhut­tu absolu­ut­ti­sista tulo­eroista. Mitä väliä niil­lä on?

  46. “Se että joku ansait­see rahaa ja käyt­tää sitä palvelui­hin ei ole rahan ansait­semisen ulkoisvaikutus.”

    Mik­si ei? (tuo­han on koko markki­na­fun­da­men­tal­istien suurin uskonkap­pale. sosi­aal­i­tur­vaa ei tarvi­ta kun talouskasvun hedelmät val­u­vat köyhimmillekin)

    Ja tuo ei ollut sitä­pait­si pointtini.

    Kun joku miet­tii, että koulut­tau­tuuko vai ei (siis tässä tapauk­ses­sa että tien­aako vai ei enem­män tule­vaisu­udessa), niin tuol­la päätök­sel­lä on vaiku­tuk­sia sille putkimiehelle, siis kuin­ka paljon hän pystyy laskut­ta­maan tule­vaisu­udessa. Eli koulu­tuk­sel­la on ulkoisvaikutuksia.

  47. Tarkaan­ot­taen mikään hyö­ty, joka kulkeu­tuu markki­namekanis­min väl­i­tyk­sel­lä ei ole ulkois­vaiku­tus. Eli vaik­ka kam­paa­jas­ta on hyö­tyä insinöörille (ver­rat­tuna siihen, että kam­paa­ja olisi vaik­ka pult­sari), ei tätä hyö­tyä yleen­sä pide­tä “ulkois­vaiku­tuk­se­na”.

    Mut­ta koulu­tuk­sel­la on silti myön­teisiä ulkois­vaiku­tuk­sia. Koulutet­tu ihmi­nen huole­htii itses­tään ja ympäristöstään parem­min (viite puut­tuu). Koulu­tus lisää tuot­tavu­ut­ta paran­tunei­den työ­tapo­jen, inno­vaa­tioiden jne. lisään­tymisen muodossa. 

    Nim­itin “ker­ran­nais­vaiku­tuk­sik­si” niitä posi­ti­ivisia asioi­ta, jot­ka markki­namekanis­mi välit­tää. Putkimiehelle on hyö­tyä siitä, että insinööri tekee työn­sä hyvin ver­rat­tuna siihen, että insinööri ei olisi insinööri vaan esimerkik­si putkimies, jol­loin hän painaisi putkimiehen palkkaa alaspäin. Toki täl­lä on kään­töpuoli, eli lisäinsinöörit paina­vat tois­t­en insinöörien palkko­ja alaspäin. Mut­ta tämä yli­jäämä ei ole nol­la­sum­maista, vaan insinöörien alen­tuneet palkat hyödyt­tävät insinöörien työnantajia. 

    Jos taloudessa on kah­den­laisia ihmisiä, koulutet­tu­ja ja koulut­ta­mat­to­mia ja jos koulut­ta­mi­nen mak­saa X ja koulut­tamis­es­ta saata­va tuot­tavu­u­den lisäys Z(n) (riip­puu siitä, kuin­ka mon­ta koulute­taan), niin kan­nat­taa koulut­taa lisää niin kauan kuin Z(n)-X on nol­laa suurempi. 

    Jos tuot­tavu­u­den lisäys menee suo­raan palkkaan ja jos ihmiset ovat riskin vält­täjiä tai jos he vaa­ti­vat koulu­tuk­selleen korkeam­man tuo­ton kuin val­lit­se­va korko­ta­so, “kan­nat­taa” hei­dän koulut­tamis­taan sub­ven­toi­da niin, että tuot­to vas­taa korkoa. Jos markki­nat toimi­vat, niin itseasi­as­sa tule­va työ­nan­ta­ja kyl­lä sub­ven­toi koulu­tuk­sen, kos­ka se on hänelle kannattavaa. 

    Jos julki­nen raha vedet­täisi­in kokon­aan koulu­tuk­ses­ta pois, niin koulu­tus ei katoaisi mihinkään, mut­ta siitä saat­taisi tul­la tehot­tomam­paa ja var­masti myös jäykem­pää. Jos tule­va työ­nan­ta­ja jou­tu­isi sub­ven­toimaan koulu­tuk­sen, tehtäisi­in sopimuk­sia, joil­la työn­tek­i­jä sidot­taisi­in vuosik­si tai vuosikym­meniksi samaan fir­maan. Kaiken­maail­man juhasil­ta­lat oli­si­vat var­maan mielissään.

  48. “Ei kai me nyt olla puhut­tu absolu­ut­ti­sista tulo­eroista. Mitä väliä niil­lä on?”

    Tähän uno­h­tui vas­ta­ta. Eikö meielestäsi absolu­ut­tiset tulo­erot ole minkään­lainen taloudel­lisen tasa-arvon mittari?

    Ainakaan minä en ole puhunut mis­tään muus­ta kuin taloudel­lis­es­ta tasa-arvos­ta, ja tulo­erot (eri tavoin määritel­tynä) ovat yksi tärkeä mit­tari tuolle.

    “Tarkaan­ot­taen mikään hyö­ty, joka kulkeu­tuu markki­namekanis­min väl­i­tyk­sel­lä ei ole ulkoisvaikutus.”

    En nyt oikein ymmär­rä. Jos teen pätök­sen, että koulu­tan itseni, niin vaik­ka sen koulu­tuk­sen mukanaan tuo­ma hyö­ty aikanaa osit­tain siir­tyykin markki­namekanis­mien kaut­ta putkimiehille, niin tietääk­seni ei ole markki­naa, jos­sa putkimies voisi mak­saa tuos­ta opiskelupäätöksestä?

    “Koulu­tus lisää tuot­tavu­ut­ta paran­tunei­den työ­tapo­jen, inno­vaa­tioiden jne. lisään­tymisen muodossa.”

    Tuo­ta noin, nuo hyödythän kulke­vat markki­namekanis­min välityksellä?

  49. “Et sinä mitenkään osoit­tanut, että ei seu­raa. Val­it­sit esimerkissäsi mieli­v­al­tais­es­ti luvut, jot­ka antoi­vat halu­a­masi tuloksen.”

    Olit sitä mieltä, että jot­ta koulu­tus voisi kas­vat­taa tulo­ero­ja, täy­tyy aja­tusleikkisi ehto täyt­tyä. Val­itsin mieli­v­al­taiset luvut, jot­ka osoit­ti­vat, että koulu­tus voi kas­vat­taa tulo­ero­ja muutenkin, joten aja­tusleik­ki ei ole kovin mielekäs.

    “Yleen­sä markki­na­fun­da­men­tal­is­tit ovat sitä mieltä, että talouskasvun hedelmät val­u­vat köy­hem­millekin, mut­ta nyt yhtäkkiä tek­nol­o­gi­sista inno­vaa­tioista ei olekaan mitään hyö­tyä muille kuin korkein­taan teknolo­gian keksijälle.”

    Markki­na­fun­da­men­tal­is­tit eivät muuten ole sitä mieltä, että talouskasvun hedelmät val­u­vat rikkail­ta köy­hille. Eivät vaik­ka joku amerikkalainen kon­ser­vati­ivi olisi niin joskus sanonutkin. Markki­na­fun­da­men­tal­is­tit ovat sitä mieltä, että talouskasvu yleen­sä suun­tau­tuu enem­män köy­hille kuin rikkaille. Tilas­toti­eto­ja tästä löy­tyy esimerkik­si teok­ses­ta Nor­berg, Johan: Globaalin kap­i­tal­is­min puolustus.

    Mitä taas tek­nol­o­gis­ten inno­vaa­tioiden hyö­tyyn tulee, kyse ei ole siitä etteikö sitä olisi, vaan siitä, että tuo hyö­ty käytän­nössä kokon­aan saadaan sisäis­tet­tyä hin­toi­hin. Insinöörin koulu­tus on kan­nat­ta­va sijoi­tus, eikä tämän sijoituk­sen tekemiseen tarvi­ta sitä, että par­turi mak­saa vähän kanssa. 

    “Regres­si­ivisyys ja pro­gres­si­ivi­su­us eivät käsit­teinä ainakaan niin kuin minä asian ymmär­rän ole hyvin määritel­tyjä taloudel­lisen tasa-arvon mittareita.”

    Kyl­lä ne ovat ihan hyvin määritel­tyjä val­tion toimien tulo­erovaiku­tuk­sen mittare­i­ta. Taloudelli­nen tasa-arvo taas on asia, johon en halua puut­tua; min­ulle se tarkot­taisi yhtäläistä omis­tu­soikeut­ta ja sopimus­va­paut­ta, mut­ta Suomes­sa moni tarkoit­taa var­maan jotain muuta.

  50. Minus­ta se tun­tuu ihan jous­taval­ta, että osan koulu­tuk­ses­ta mak­sais fir­mat ja osan koulu­tuk­sen otta­jat riip­puen siitä miten yksilöt val­it­se­vat. Tässähän voi just olla tämä riskin otta­jien ja riskin vält­täjien ero, jota nykyi­nen jär­jestelmä ei kykene otta­maan huomioon. Kyseenalais­tan siis sen, että koulu­tuk­ses­ta tulisi var­masti jäykempää.

    En ymmär­rä miten nämä on koulu­tuk­sen ulkois­vaiku­tuk­sia: “Koulu­tus lisää tuot­tavu­ut­ta paran­tunei­den työ­tapo­jen, inno­vaa­tioiden jne. lisään­tymisen muo­dos­sa” Nämähän juuri se markki­namekanis­mil­la kulkeu­tu­va hyö­ty koulutuksesta.

    Nuo muut kuvaile­masi ulkois­vaiku­tuk­sethan on yhteiskun­nan tuot­tei­ta, mikä ei toki tarkoi­ta, että niitä ei pitäisi ottaa huomioon. Nuo kuitenkin saat­taa olla hyvin pieniä asioi­ta vaakakupis­sa kun ver­rataan vai­h­tokau­pan osa­puolien kokemi­in vaiku­tuk­si­in. Ei ole ollenkaan selvää, että nuo ulkois­vaiku­tuk­set onnis­tu­vat kom­pen­soimaan markki­namekanis­min puut­teesta aiheutu­vaa resurssien virheel­listä sijoit­tamista ja byrokra­t­ian kustannuksia.

    Tuo ker­ran­nais­vaiku­tuk­sen kuvaami­nen on kyl­lä minus­ta ihan älytön. Kaikkien palkan alen­t­a­mi­nen hyödyt­tää mui­ta pait­si niitä joiden palk­ka ale­nee. Tästä ei voi­da päätel­lä, että kan­nat­taa koulut­taa insinööre­jä, mut­ta ei putkimiehiä.

    En toki kiistä, että koulut­tau­tu­misel­la ei olisi posi­ti­ivisia vaiku­tuk­sia. Vapaae­htoises­sa vai­h­tokau­pas­sa nämä vaiku­tuk­set jakaan­tu­vat vai­h­tokau­pan jäsen­ten välille sekä niille jot­ka hyö­tyvät ulkois­vaiku­tuk­sista. En hyväksy, että tätä asi­aa sekoite­taan jol­lain “ker­ran­nais­vaiku­tuk­sil­la” yms. ter­mistöl­lä, joka kuul­lostaa vaku­ut­taval­ta, mut­ta ei tarkoi­ta mitään.

  51. Piti vielä sanoa, että koulu­tuk­sen ulkois­vaiku­tuk­set on mah­dol­lista “ottaa luku­un” pie­nil­lä transak­tiokus­tan­nuk­sil­la, eli esim. alum­nei­den raha­lahjoituk­sil­la. Toitot­tavasti ymmär­rät mitä tarkoi­tan, en oikein osaa kir­joit­taa tätä selvästä…

    Siis että ne jot­ka hyö­tyvät ulkois­vaiku­tuk­sista voivat suht pie­nil­lä kus­tan­nuk­sil­la kan­nus­taa mui­ta kouluttautumaan.

  52. tcrown: niin siis tot­takai tulo­eroil­la on väliä, mut­ta vain suh­teel­lisil­la, ei absolu­ut­tisil­la. Esim. henkilö A saa 2000 € ja henkilö B 4000 €. Jos rahan arvo puolit­tuu ja palkko­jen ostovoima pysyy samana, niin absolu­ut­tis­es­ti tulo­ero on kas­vanut 2000 €:stä 4000 €, mut­ta henkilöi­nen taloudelli­nen arvo on mun mielestä pysyny ennal­laan. (Kuten myös suh­teel­liset tuloerot.)

  53. Tehokku­u­den lisään­tymi­nen esimerkik­si sik­si, että joku kek­sii, miten hilav­itkutin tehdään viisi sent­tiä halvem­mal­la, ei väl­i­ty markki­namekanis­min kaut­ta, kos­ka tietoa ei voi myy­dä. Pienet paran­nuk­set, joi­ta ei voi paten­toi­da ovat määritelmän nojal­la ulkoisvaikutuksia. 

    Isom­mista, paten­toitavis­takin inno­vaa­tioista saata­va hyö­ty on enim­mäk­seen ulkois­vaiku­tus­ta, vaik­ka se yritetäänkin “inter­nal­isoi­da” lisenssi­mak­suil­la ja muil­la. Markki­namekanis­mi nimeno­maan ei kykene hin­noit­tele­maan näitä oikein. 

    Markki­namekanis­mi hin­noit­telee asioi­ta ja markki­natas­apain­on muu­tos, kun tuotan­topäätös siihen vaikut­taa, ei ole “ulkois­vaiku­tus”, vaan markki­noiden nor­maalia toim­intaa. Eli jos putkimies saa lisää tai vähem­män kil­pail­i­joi­ta, se on osa markki­noiden toim­intaa, eikä sitä (jostain syys­tä) pide­tä ulkois­vaiku­tuk­se­na. Hait­taa ja hyö­tyä hän tietenkin kokee, mut­ta markki­namekanis­min välityksellä.

    Putkimies voisi tietenkin mak­saa poten­ti­aaliselle insinöörille pienen kor­vauk­sen siitä, että tämä ryhtyy insinöörik­si. Siitähän tässä on kait kyse: onko järkevää, että putkimies joutuu näin tekemään, vero­jen muodossa?

  54. Siis tulk­it­senko minä nyt oikein, että sinus­ta Tiedemies nuo hin­to­jen kaut­ta välit­tyvät vaiku­tuk­set pitäs oikeesti olla ulkois­vaiku­tuk­sia, kun käytät lain­aus­merkke­jä tuos­sa ja kir­joi­tat sulkui­hin jostain syys­tä, vai onko tämä vaan tcrown­ille suun­nat­tua sarkasmia?

    Jos hais­telin oikein ja sä vähän epäilet, että noit­ten pitäs olla koulu­tuk­sen ulkois­vaiku­tuk­sia, niin sit­ten me ollaan niin eri lin­joil­la, että en tiedä kyl­lä miten jatkaa. Ihan sama ku väit­täs, että kun minä raken­nan lin­nun­pön­tön ja myyn sen putkimiehelle, niin se että putkimies saa sen lin­nun­pön­tön on sen min­un rak­en­tamisen ulkois­vaiku­tus tai kun minä päätän vai­h­taa lähikaup­paa, niin enti­nen lähikaup­pias kokee min­un päätök­sen ulkois­vaiku­tuk­sen. Oikeasti näil­lä esimerkeil­lä ei ole yhtään mitään tekemistä ulkois­vaiku­tusten kanssa.

    Yleen­sä kun joku kek­sii miten jotain hilav­itkutin­ta tehdään tehokkaam­min niin tämä joku on töis­sä siinä fir­mas­sa, joka mak­saa näistä tälle pelle pelot­toma­lle palkkaa. Minus­ta tuo sin­un perustelu on tosi ohut. Niitä tyyppe­jä, jot­ka tekee muuten vaan pieniä paran­nuskeksin­töjä ja jakelee niitä ilmaisek­si yri­tyk­sille on var­masti häviävän pieni määrä. Ajan kanssa kun muut sit­ten kek­sii miten rak­en­taa tehokkaam­min samaa hilav­itkutin­ta, niin jos tähän on vaikut­tanut se ekan kek­si­jän esimerk­ki, niin kyse on ulkoisvaikutuksesta.

    Pienet paran­nuk­set joi­ta ei voi paten­toi­da eivät ole määritelmän mukaan koulu­tuk­sen ulkois­vaiku­tuk­sia, vaik­ka sinä kuin­ka sen mus­taa valkoisel­la kirjoitatkin.

    Miks hämäät ja otat tähän nyt ne putkimiehet ja insinöörit mukaan, kun ei se oo yhtään selvää, että ne insinöörin koulu­tuk­sen ulkois­vaiku­tuk­set tulee muka­mas niille koulut­ta­mat­tomille. Tätä pitäis ekana tutkia ennen kun näin voi väit­tää. Ainakin nuo koulu­tuk­sen ter­veysvaiku­tuk­set ja ympäristön siistinä pitämi­nen (jot­ka siis on oikeesti ulkois­vaiku­tuk­sia) kos­kee eniten niitä, jot­ka mak­saa eniten veroja.

  55. En minä ottanut putkimiehiä ja insinööre­jä mukaan, joku muu penäsi, mitä hyö­tyä insinöörin koulut­tamis­es­ta on putkimiehelle. Eikä min­un mielestäni pitäisi laskea ulkois­vaikuk­sek­si markki­noiden sopeu­tu­mista, jär­jetön­tä se olisikin. 

    Ote­taan tämä nyt mah­dol­lisim­man rauta­lan­gas­ta: Koulu­tuk­sen ansios­ta työn­tek­i­jän tuot­tavu­us kas­vaa. Tämä ei itsessään ole ulkois­vaiku­tus. Koulu­tus lisää inno­vaa­tioiden toden­näköisyyt­tä ja inno­vaa­tioil­la on useim­miten ulkois­vaiku­tuk­sia. Paran­tuneet työ­ta­vat lev­iävät, keksin­tö­jen perus­pe­ri­aat­tei­ta omak­su­taan laa­jem­malti, jne, ja nämä ovat ulkois­vaiku­tuk­sia, kos­ka niitä ei myy­dä eikä oste­ta, vaan ne vain val­u­vat muille. 

    Koulu­tus mah­dol­lis­taa laa­jem­man erikois­tu­misen ja tehokkaam­man työn­jaon. Tätä nyt voisi nimit­tää ulkois­vaiku­tuk­sek­si kait, mut­ta en nim­itä, kos­ka sitä ei ole tapana nimit­tää. Se on sitä, mitä nim­itin ker­ran­nais­vaiku­tuk­sek­si. Työ­markki­noiden toim­inta tehos­tuu, kun ihmisil­lä on enem­män eri­ty­isosaamista ja ihmiset keskit­tyvät siihen, mitä osaa­vat: kun putkimiehet tekevät hyviä putk­itöitä ja insinöörit hyviä insinööritöitä, tulok­se­na on enem­män hyv­in­voin­tia kuin sil­loin, jos kaik­ki tek­i­sivät keskinker­taisia lapi­otöitä, tietenkin. 

    Nyt: suuri osa siitä hyödys­tä, jota insinööristä on, tulee hänelle itselleen isom­man palkan muo­dos­sa. Myös työ­nan­ta­ja hyö­tyy, kun saa tehokkaam­man työn­tek­i­jän. Jos meil­lä ei olisi sub­ven­toitua koulu­tus­ta, markki­noil­la työn­tek­i­jät ja työ­nan­ta­jat molem­mat mak­saisi­vat osan koulu­tuk­ses­ta, kos­ka tässä diilis­sä syn­tynyt­tä yli­jäämää riit­tää jaet­tavak­si. On kuitenkin muitakin hyö­tyjä, kos­ka kil­pail­luil­la markki­noil­la työ­nan­ta­jan myymät tuot­teet tehdään nyt tehokkaam­min ja niiden osta­jat saa­vat ne halvem­mal­la tai ne ovat parem­pia jne. Nämä ovat niitä ker­ran­nais­vaiku­tuk­sia, joista puhuin. Myös nämä asi­akkaat saat­taisi­vat halu­ta mak­saa vähän siitä, että saataisi­in yksi insinööri lisää, kos­ka myös hei­dän yli­jäämän­sä kas­vaa. Ja niin edelleen. Mitkään näistä eivät ole ulkois­vaiku­tuk­sia, vaan markki­nat hoita­vat nämä toimiessaan.

    En kuitenkaan usko, kuten muu­ta­mat tääl­lä, että markki­nat koulu­tuk­sen kohdal­la toimi­si­vat oikein. Koulu­tus on investointi­na niin suuri ja ihmiset niin vah­vasti riskin vält­telijöitä, että poten­ti­aa­li­nen insinööri ei han­ki itselleen niin paljoa koulu­tus­ta kuin olisi tehokas­ta. Myöskään työ­nan­ta­jat eivät mak­saisi koulu­tuk­ses­ta niin isoa osaa kuin olisi tehokas­ta, kos­ka työ­nan­ta­jil­la olisi kan­nus­teet vapaa­matkus­tamiseen, eli jo valmi­iden insinöörien palkkaamiseen. 

    Mielestäni tämä riit­tää perusteluk­si sille, että jokin määrä koulu­tuk­sen sub­ven­toin­tia on paikallaan. Emme tietenkään tiedä mikä se määrä on; val­tio ei sitä tiedä sen parem­min kuin yksilötkään. Mut­ta täl­lä ei ole väliä, kos­ka sum­ma on var­masti nol­laa suurem­pi. Ongel­mana on se, että sig­naali siitä, että jol­lakin alal­la koulute­taan liikaa, tulee yleen­sä vähän myöhässä: kun työt­tömyys lisään­tyy tai palkat alenevat jol­lakin alal­la, on jo myöhäistä säätää. 

    Mut­ta täl­läkään ei ole väliä, sinän­sä, kos­ka markki­nat eivät hoi­da asi­aa sen paremmin.

  56. Joo. Sinän­sä oon samaa mieltä siitä mitä nyt kir­joitit ulkois­vaiku­tuk­sista. Nuo ker­ran­nais­vaiku­tuk­set on vielä kyl­lä vähän hämärän peitossa. Onhan sil­läkin ihan samanan­laisia ker­ran­na­si­vaiku­tuk­sia, että ei opiskele vaan tekee töitä. Työn tulosta syn­tyy enem­män mikä alen­taa hin­to­ja. Ei se ole selvää, että koulu­tus nos­taa erikois­tu­misas­tet­ta aina niin paljon, että siihen kulutet­tu aika ei olisi tehokkaam­mas­sa käytössä töitä tehdessä.

    Jos ihmiset vält­telisivät riskiä eivätkä koulut­tau­tu­isi niin paljon kun on tehokas­ta markki­nat toden­näköis­es­tä syn­nyt­täi­sivät jälki­markki­nat näille riskeille, eli että koulut­tau­tu­ja voisi myy­dä riskin­sä sijoit­ta­jille. Esim. vaik­ka niille poten­ti­aal­isille yri­tyk­sille. Jos vapaa­matkus­tamis­es­ta on tulos­sa ongel­ma, niin markki­nat pystyvät ratkaise­maan myös sen niin, että työvoima jakau­tuu vapaisi­in agent­tei­hin, jot­ka mak­sa­vat itse oman koulu­tuk­sen­sa ja näin voivat vali­ta työ­paikkansa vapaasti ja niihin, jot­ka sitoutu­vat yri­tyk­seen joka mak­saa hei­dän koulu­tuk­sen­sa. Vapaud­es­ta seu­raa myös ratkaisu­ja, jot­ka ovat ennakoimattomia.

    Vaik­ka näin ei tapah­tu­isikaan ei ole selvää, että jokin määrä (val­tion) sub­ven­toin­tia on paikallaan, kos­ka tämä sub­ven­toin­ti pitää pystyä toteut­ta­maan siten, että se toimii parem­min kuin vapaat markki­nat. Se että teo­ri­as­sa on ole­mas­sa joku sub­ven­toin­nin määrä, joka on opti­maa­li­nen ei tarkoi­ta sitä, että val­tio pystyy osumaan lähem­mäk­si sitä kuin markki­nat. Tämä aja­tus siitä, että jos sub­ven­toin­nin määrä on nol­laa suurem­pi, niin val­tion pitää puut­tua markki­noi­hin on kyl­lä perus­ta­van­laa­tuis­es­ti väärin. Jos esim. opti­maa­li­nen sub­ven­toin­ti on 2, vapaat markki­nat pää­ty­i­sivät yhteen ja val­tio kuu­teen, niin miten täl­lä “Ei ole väliä”? Val­tion yrit­täessä resursse­ja tuhoutuu, kun byrokra­tia vie osansa ja kan­nus­teet vero­jen takia pienenevät. Mik­si markki­nat eivät hoitaisi sig­naalien lähet­tämistä koulu­tus­tarpeesta parem­min kuin val­tio? Hoitaa­han markki­nat parem­min muidenkin taloudel­lis­ten resurssien allokoin­nin parem­min kuin valtio.

  57. “En kuitenkaan usko, kuten muu­ta­mat tääl­lä, että markki­nat koulu­tuk­sen kohdal­la toimi­si­vat oikein.”

    No, se olisikin aikamoinen sota voitet­tavak­si. Käymäl­lä yksi ker­ral­laan läpi mak­sut­toman koulu­tuk­sen perustelu­ja läpi saadaan ehkä jotkut huo­maa­maan, ettei se toi­mi ihan niinkuin on oletet­tu. Mis­tä tämä ketju tietysti sai alkunsa.

    “Koulu­tus on investointi­na niin suuri ja ihmiset niin vah­vasti riskin vält­telijöitä, että poten­ti­aa­li­nen insinööri ei han­ki itselleen niin paljoa koulu­tus­ta kuin olisi tehokasta.”

    Tämä onkin mie­lenki­in­toinen perustelu tulon­si­ir­to­vaiku­tusten ja ulkois­vaiku­tusten rin­nalle. En kyl­lä ainakaan heti usko, että val­tio olisi ain­oa tai eri­tyisen hyvä kon­sti tämän riskin jakamiseksi. 

    “Mut­ta täl­läkään ei ole väliä, sinän­sä, kos­ka markki­nat eivät hoi­da asi­aa sen paremmin.”

    Art­turi osuu tässä kyl­lä naulan kan­taan: ei ole mitään syytä olet­taa, että gov­ern­ment fail­ure on yhtä suuri kuin mar­ket failure.

  58. “Mik­si ei? (tuo­han on koko markki­na­fun­da­men­tal­istien suurin uskonkap­pale. sosi­aal­i­tur­vaa ei tarvi­ta kun talouskasvun hedelmät val­u­vat köyhimmillekin)”

    Niin, tämähän ei tosi­aan ole markki­na­fun­da­men­tal­istien perustelu, kuten jo edel­lisessä viestis­säni kir­joitin. Tämä on kuitenkin niin syvässä istu­va usko­mus, että paras lait­taa lisää lähteitä: mie­lenki­in­toinen kir­joi­tus löy­tyy esimerkik­si täältä

    http://capmag.com/article.asp?ID=1115

  59. jeee… tää Thomas Sow­ell on se ihan älyt­tömän kova tyyp­pi siinä Free to Choosen keskusteluis­sa eiks vaan?

  60. Työki­irei­den vuok­si on jäänyt vähän vähem­mälle tämä kom­men­toin­ti, mut­ta laite­taan vielä hyvin lyhyesti:

    Arho: Yritin lukea numeroes­imerkkisi pari­in ker­taan ajatuk­sel­la, mut­ta joudun totea­maan, että en ymmär­rä mitä halu­at sanoa. Ilmeis­es­ti puhumme jotenkin eri asioista. (Kiitos Nor­ber­gin kir­jan muis­tu­tuk­ses­ta. On ollut ajatuk­sis­sa lukea jo vuosia, mut­ta ei ole kir­jakau­pas­sa tul­lut mieleen.)

    Tiedemies: Täy­tyy tun­nus­taa, että en nyt vieläkään oikein ymmärtänyt ulkois­vaiku­tuk­sen määritelmääsi. Siis jos raken­nu­tan ton­til­leni ison tornin, joka var­jostaa naa­purin ome­na­pu­u­tarhaa niin, että sato piene­nee puoleen, niin kyseessä ei ole tornin raken­nut­tamisen ulkois­vaiku­tus, jos naa­puri sat­tuu myymään ome­nansa toril­la? Ja jos naa­puri syö ome­nansa itse, niin sil­loin kyseessä on ulkoisvaikutus?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.