Poliittisessa keskustelussa minua raivostuttaa, että yhä yleisemmäksi on tullut puhua asioita, jotka kuulostavat hyviltä ja luottaa siihen, ettei kuulija tunne asiaa riittävästi eikä lehdistö saata poliitikkoa tilille pehmeiden puhumisesta.
Tämän aamun satoa:
Jutta Urpilainen arvostelee hallitusta siitä, ettei se budjetissaan osoittanut rahaa perusterveydenhoitoon. Kuulostaa hyvältä, sillä perusterveydenhoito on kriisissä, mutta silti se oli potaskaa ja Urpilaisen luulisi sen tietävän.
Kunnat päättävät terveydenhoidosta, ei valtio. Valtio antaa kunnille rahaa, ei kohdistettuna johonkin erityiseen kohteeseen vaan yleisesti menojen kattamiseen siten kun kunnissa katsotaan aiheelliseksi tehdä. Valtion yrittää erilaisten väestötietojen perusteella laskemaan kunnan menojen määrän. Jos on paljon vanhuksia, maksetaan enemmän, mutta rahat eivät ole korvamerkittyjä eikä niitä edes voi korvamerkitä.
Valtio voi tietysti helpottaa kuntien taloutta antamalla lisää rahaa, mutta on terveydenhuollon kannalta aivan sama, lisätäänkö sosiaali- ja terveystoimen valtionosuuksia vain kirjastotoimen valtionosuuksia, koska ne tulevat kunnalle erittelemättöminä samasta tuutista.
Terveydenhuollon tulevaisuus ratkaistaan kunnallisvaaleissa. Ne ovat lokakuun 26. päivä.
Timo Kalli taas kehui veronalennuksia ja sitä, kuinka valtion budjetti on niin elvyttävä ja silti ylijäämäinen. Kyllä on tehty hyvä budjetti! Yleisen terminologian mukaan valtiontalous elvyttää, kun se on alijäämäinen kun taas ylijäämäinen budjetti merkitsee jarruttamista. Yhtä hyvin Kalli olisi voinut kehua, kuinka budjetti on yhtäaikaa sekä yli- että alijäämäinen.
Kallin kommentin voisi tulkita myös siten, että hän hylkää tämän keynesläisen ajattelun ja lähtee siitä, että parhaiten valtio tukee taloutta pysymällä poissa.
Go Kalli! Vaikka tuskin se oikeesti sitä tarkoitti, mut silti!
No jo on saivartelua. Jos budjetti lisää kansalaisten ostovoimaa, on se elvyttävä budjetti . Oli sitten yli-tai alijäämäinen. Hienoa, valtiontalous on niin hyvässä kunnossa, että voidaan tehdä tässä laskusuhdanteessa elvyttäviä toimenpiteitä ilman lisävelkaa.
Tyhmä kysyy seuraavaa: Miten näissä vaaleissa ratkaistaan Helsingin(Suomen) terveydenhuollon tulevaisuus?
Itse luulen, että peli on jo ratkaistu. Helsingin kaupungin yksi merkittävimmistä terveydenhuoltoalan kumppaneista kun on Industri Kapital. Tämän pääoma-sijoitusyhtiön toiminta-ajatus on seuraava:
”In maximising returns for our investors, we invest in mid-sized companies with strong cash flow and profit improvement potential, operating in mature industries with fundamental underlying growth. The majority of our investments to date have been made in the manufacturing and service industries.”
Jokainen voi käyttää miettiä, mitä potentiaalisen voittomarginaalin kasvattaminen merkitsee terveydenhoidossa.
Tottapa Osmo taasen törisee, ei tyhjää ja ristiriitaisuuksia sekä silkkoja valheita puhuvista poliitikoista kannattaisi kansan niin kovin innostua vaikka naama mediassa 24/7 näkyykin. Hieman kyllä huvittavaa tässä tosin on myös Osmon itse edustama poliittinen liike jota ei ainakaan turhanpäiväisestä logiikasta voine syyttää 😀
Mutta JUTTA! on Suomen OBAMA, the MUUTOS ja huutavan työvoimapullan saneeraamien ja välittömän saneerausuhan alla olevien ylivelkaantuneiden ihmisten toivo! Suomen poliittisessa järjestelmässähän kaksi kolmesta ns. suuresta puolueesta pääsee aina RKP apupuolueiksi hallitukseen ja nyt on SDP ja JUTTA!:n vuoro. YLE ja HS pitävät huolen siitä että JUTTA! on esillä myönteisessä valossa sen tarvittavan 24/7 ja muuta ei sitten tarvitakaan. Ei ketään kiinnosta mitä joku JUTTA! sanoo vaan se että kaikki muuttuu paremmmaksi.
Kunnallisvaaleissa suuntaa jo hieman nähdään mutta tähtäin on tietenkin vasta seuravissa eduskuntavaaleissa jossa ne makeammat paikat jaetaan. Harmaa omakotitalo-matti ei ole enää uskottava tuote lamasuomessa vaan Suomen toivot; nuo huipuosavat ja jopa ulkomaalaisia johtajiakin kätelleet kokoomusveljet jyrki ja alex saanevat sen toisen apupuolueen paikan. Virheet de röda menettää kyllä valitettavasti ministerinpaikkansa koska eihän sinne hallitukseenkaan nyt enää enempää kiukuttelevia kiintiö-täti-ihmisiä demareiden vastaavien lisäksi voida sentään laittaa 😀
Mutta jospa sitten se sitä seuraava hallitus rakentaisi taas lisää ydinvoimaa.. 😀
Jahas, taas mun vihreää suvaitsevaisuutta koetellaan travellin wilburyn hahmossa….
Pysyn siis viisaasti vaiti.
*mulkaisu*
Tuo elvyttämispuhe on semantiikkaa. Elvyttäminen voi tarkoittaa mitä tahansa, menojen lisäyksestä, alijäämän kasvattamiseen tai ostovoiman lisäämiseen. Keynesiläisessä retoriikassa kai elvyttäminen tarkoittaa yleensä menojen lisäämistä veroja korottamatta, ei niinkään yli- tai alijäämään tuijottamista. Jos budjetti on vähemmän ylijäämäinen kuin edellinen, niin sitä voi sanoa elvyttäväksi.
Joo, voi olla, että kohtelin Kallia tuossa väärin. Hän syyllistyi oikeastaan vain siihen, ettei käyttänyt komparatiivia:edellistä budjettia elvyttävämpi. Valtiotalous ei kuitenkaan elvytä vaan jarruttaa, jos valtio kerää enemmän rahaa kuin käyttää. Kyseisessä keskustelussa käytetyt argumentit olivat vain kaikkinensa niin epätarkkoja ja tietämätöntä äänestäjää kosiskelevia, että sapetti.
Jarruttaako ylijäämäinen budjetti, jos vaihtoehtona on esim. ylijäämän poistaminen keventämällä veroja? Ei välttämättä. Kuvitellaan, että kansalaiset ostavat veronkevennyksillä bemareita saksasta mutta valtio laittaa rahat pankkiin. Bemareiden ostaminen ei näy bruttokansantuotteessa, koska se on nettotuontia. Sensijaan lisääntynyt raha pankkitilillä laskee korkoja ja lisää investointeja.