Alan itsekin uskoa ehdotukseeni

Kun kirjoitin alkuperäisen artikkelin ”Nopeudenrajoittimet autoihin” olin siinä käsityksessä, että asia on mahdoton toteuttaa Suomessa. Halusin vain sohaista muurahaispesää ja aika hyvin se onnistui. Sittemmin käyty keskustelu tällä blogilla mutta erityisesti lehdistössä on saanut minut muuttamaan käsitystäni. Jotain tämänsuuntaista tulee varmasti tapahtumaan.

Eräissä maissa on jo maksiminopeudet henkilöautoille. Ilmeisesti jopa Saksassa, vaikka se on kyllä aika korkea, 250 km/h. Muissa maissa on alempia. Ajotietokoneella varustettuun autoon tämä on helppo asentaa.

Jos kaikkialla Euroopassa olisi moottoriteillä sama 130 km/h:n nopeusrajoitus, sama rajoitus tulisi pian myös autoihin. Jos missään ei saa ajaa nopeammin, ei löydy perusteita sille, että autolla pitäisi lujempaa päästä. Moottoriteillä ei edes ole ohittamisen ongelmaa, koska vastaantulevien kaistalle ei tarvitse eikä voi mennä, eikä takaa tulevaakaan tarvitse pelätä, jos yksikään auto ei voi liikkua kovempaa. Se taas riittää kaksikaistaisilla teillä hyvin ohittamiseen.

Oma ennusteeni on, että Saksa luopuu rajoittamattomasta nopeudesta moottoriteillään, ei pelkästään siksi, että se aiheuttaa paljon turhia kuolemia. Syynä on ilmastopolitiikka kahtakin kautta. Alentamalla nopeuksia säästetään energiaa. Tämä tapa vähentää päästöjä on paljon kivuttomampi kuin vaihtoehtonsa. Ilmastopolitiikka vaikuttaa asiaan kuitenkin toista kautta paljon merkittävämmin.

Saksan rajoittamaton nopeus moottoriteillä on teollisuuspolitiikkaa eikä liikennepolitiikkaa. Saksan autoteollisuus on erikoistunut voimakkaisiin ja nopeisiin autoihin. Nopeusrajoitus lisäisi tuontiautojen kilpailukykyä. Nyt kun kallis bensa vie joka tapauksessa kilpailukyvyn bensasyöpöiltä autoilta, teollisuuspoliittinen peruste suosia kaahausta poistuu.

Uskon myös, että autoissa yleistyvät vakionopeuden säätäjät ja että nämä kehittyvät sellaisiksi, että ne tavalla tai toisella saavat tietoonsa vallitsevan nopeusrajoituksen. Näitä on jo markkinoilla. New ovat epäluotettavia, koska kartat ovat epäluotettavia, mutta se ongelma poistuu nopeasti. Moni ottaa sellaisen vapaaehtoisesti. En olisi yllättynyt, jos vakuutusyhtiöt antaisivat vakuutusmaksusta alennusta niille, joilla tällainen laite on. Tällaisen laitteen haltijoilla kun on pienempi onnettomuusriski kolmesta syystä:

1)      He ajavat rajoittimen ansioista hiljempaa;

2)      Ne jotka tällaisesta laitteesta kieltäytyvät ovat muutenkin riskialttiimpia. Lukekaa nyt vaikka tämän blogin kommentaattoreita, joiden mielestä on täysin turvallista, että niin taitavat kuljettajat kuin he ajavat 80 km/h:n alueella kahtasataa;

3)      Näitä laitteita on vaikea asentaa vanhoihin ruttanoihin, jotka ovat hyvin onnettomuusalttiita

Mitä useampi valitsee tämän alennuksen, sitä suuremmaksi hintaero tulee. Kun toisessa joukossa ovat jäljellä vain ”tehoautoilijat”, heidän vakuutusmaksunsa tulee olemaan moninkertainen, mikä oikein onkin.

  

9 vastausta artikkeliin “Alan itsekin uskoa ehdotukseeni”

  1. Näin tulee käymään, uskokaa pois. Ennen pitkää (apauttiarallaa 20 v.) pääteille tultaessa loggaudutaan liikennevirtaan ja annetaan koneen ohjata haluamalleen exitille. Turvaväliä ei ehkä kannata pitää, eli autot kytkeytyvät toisiinsa. Pikkuteillä ei toimi automaattiohjaus, mikä on tietenkin harmi, mutta onneksi sentään kaasun kanssa ei tarvitse ihmetellä. (Eikös Paloheimolla ollut jotakin tällaista jo 80-luvulla?)

    Tähän systeemiin siirrytään tietenkin asteittain, ja ehkä ensimmäinen askel on systeemi, joka ilmoittaa nopeusrajoituksen. Seuraava askel on tietenkin nopeusrajoitin.

    Eli vauhdista ja tilannenopeuksista pitävät: kannattaa ruveta laittamaan vaseliiniin itselleen kunnon museoajoneuvoa – niitä voi ehkä pyhäisin kokeilla Alastarolla.

    Se, millä Osmo aloitti, olisi toki ollut ihan hyvän pohdinnan aihekin: miksi hyväksymme ”isonveljen” puuttumisen tänne, mutta emme tuonne jne, mutta tämä palautteen runsaus ja laatu panivat kyllä ajattelemaan, että lisää valvontaa liikenteeseen ja nopeasti, isoveli.

    Vielä tositapaus: 80-luvulla oli minulla autoista ja vauhdista tykkäävä työkaveri, Helenius. Helenius oli sitä mieltä, että poliisit vartavasten kyttäsivät häntä aina kun iltatuuri klo 23 loppui. Helenius oli ovela: ajeli pikkuteitä kotiinsa, niin poliisit eivät saaneet ylinopeudesta kiinni.

    Touko Mettinen

  2. Osmo says ”Uskon myös, että autoissa yleistyvät vakionopeuden säätäjät ja että nämä kehittyvät sellaisiksi, että ne tavalla tai toisella saavat tietoonsa vallitsevan nopeusrajoituksen … Moni ottaa sellaisen vapaaehtoisesti. En olisi yllättynyt, jos vakuutusyhtiöt antaisivat vakuutusmaksusta alennusta niille, joilla tällainen laite on.”

    No nyt alkaa järki pikkuhiljaa heräilemään visakalloisen Soininkin päässä, kyllä se palaute näköjään sittenkin vaikuttaa. Alkaa ilmestyä sanoja kuten ”vapaaehtoisuus” ja ”alennusta”, nyt ollaan oikeilla jäljillä.

  3. Usko on mielenkiintoinen asia… Kristityt uskovat että on olemassa yksi paha joka on vastuussa kaikesta ilkeästä, Kommunistit uskoivat että yksi ainoa puolue riittää, jotkut uskovat että parisuhteessa riittää kun on iso pippeli…

    …sitten on tämä suomalainen liikenneturva joka uskoo että liikenneturvallisuus = nopeus, ja mitään muuta ei tarvita, ko. instanssin ei tarvitse edes perustella mitään, kun ehdottaa nopeusrajoitusten laskua.

    Paha vaan että niinkin monesta muuttujasta koostuvaa kokonaisuutta kuin liikenne ei voida selittää yhdellä tekijällä, vaikka uskovaiset näin haluavatkin uskoa.

  4. Osmo says: ”Tällaisen laitteen haltijoilla kun on pienempi onnettomuusriski kolmesta syystä:

    1) He ajavat rajoittimen ansioista hiljempaa;

    2) Ne jotka tällaisesta laitteesta kieltäytyvät ovat muutenkin riskialttiimpia. Lukekaa nyt vaikka tämän blogin kommentaattoreita, joiden mielestä on täysin turvallista, että niin taitavat kuljettajat kuin he ajavat 80 km/h:n alueella kahtasataa;

    3) Näitä laitteita on vaikea asentaa vanhoihin ruttanoihin, jotka ovat hyvin onnettomuusalttiita”

    1) Eivät välttämättä hiljempaa, ihan yhtälailla vakionopeudensäätimen avulla voi ajaa ylinopeutta (paitsi osmon hypoteettisessa isovelivalvoo – valtakunnassa). Vakionopeudensäätimellä liikennevirta soljuu tasaisesti (käypä joskus ajamassa vaikka USA:ssa niin tiedät), joka on tärkeä tekijä liikenneturvallisuudessa.

    2) Se on kumma juttu kuinka sinä, Osmo, joudut kokoajan liioittelemaan ”meidän kaahareiden” nopeuksia. KUKAAN ei ole täällä väittänyt että 200km/h @ 80km/h olisi jotenkin turvallista. 100km/h voi hyvinkin olla.

    3) Eli vanhat autot ovat ongelma, totta. Miksi sitten pidetään yllä autoverotusta joka nimenomaan suosii vanhan auton pitämistä, eikä missään muodossa kannusta uuden, turvallisen ja vähäpäästöisen auton ostoon. Kerropa se.

  5. 1) Ajatuksena todella oli, että tuo rajoitin estää ylinopeuden. Totta kai sen voi kytkeä pois päältä. Se on silloin vakuutuspetos, josta rangaistaan kai samalla tavalla kuin vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajamisesta. Eikä vakuutus korvaa onnettomuuden sattuessa, koska kuljettaja on itse sanonut sopimuksen irti. Vrt.kännissä ajaminen ja vakuutus.

    2)Luepa mitä Tehoautoilija kirjoitti, 150-200 km/h 80-100 km/h:n nopeusrajoitusalueilla.

  6. Osmo says: ”1) Ajatuksena todella oli, että tuo rajoitin estää ylinopeuden. Totta kai sen voi kytkeä pois päältä. Se on silloin vakuutuspetos, josta rangaistaan kai samalla tavalla kuin vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajamisesta. Eikä vakuutus korvaa onnettomuuden sattuessa, koska kuljettaja on itse sanonut sopimuksen irti. Vrt.kännissä ajaminen ja vakuutus.

    2)Luepa mitä Tehoautoilija kirjoitti, 150-200 km/h 80-100 km/h:n nopeusrajoitusalueilla.”

    ——————————-

    1) Ajatuksen tasolla se on vieläkin, ja tulee aina olemaan. Tuolla kun ei ole reaalimaailman kanssa mitään tekemistä.

    Alkoholi veressä ei ole vakuutuskorvausten hylkäysperuste, mikäli katsotaan että sillä ei ole ollut merkitystä onnettomuuteen. Esim. joku ajaa punaisia päin sinun kylkeesi.

    2) Voit varmaankin lisätä kyseisen tekstinpätkän tähän, kun ei pikaisella selauksella sattunut silmiini.

    Btw, 150@100 on ”hieman eri” kuin 200@80, johon alunperin vertasit. 150@100 on 50% kovempaa kuin nopeusrajoitus, ei 150% kuten esimerkissäsi…

  7. Tehoautoilija said (otsikko Ovatko pienet ylinopeudet haitattomia?): ’1980-luvulla ajelin lähes säännöllisesti 150 – 200 km/h nopeuksilla teillä jossa oli 80 ja 100 km/h rajoituksia’

    Osmo says: ’Lukekaa nyt vaikka tämän blogin kommentaattoreita, joiden mielestä on täysin turvallista, että niin taitavat kuljettajat kuin he ajavat 80 km/h:n alueella kahtasataa.’

    Jonsku says: ’Se on kumma juttu kuinka sinä, Osmo, joudut kokoajan liioittelemaan “meidän kaahareiden” nopeuksia. KUKAAN ei ole täällä väittänyt että 200km/h @ 80km/h olisi jotenkin turvallista.’

    Kyllä tuo Osmon teksti on melkoista liioittelua. Ensinnäkin täällä monien joukossa on tasan yksi kirjoittaja joka puolustaa suuriakin ylinopeuksia ja Osmo käyttää sitä monikossa (kommentaattoreita … he ajavat) leimakirveenä kaikkiin jotka ovat eri mieltä, selvää poliitikon ainesta. Tulee mieleen viestintäministeri jonka mielestä kaikki internetsensuurikriittiset ovat pedofiilejä.

    Toiseksi tuosta tehoautoilijan kommentista ei voi suoraan päätellä että hän olisi ajanut 200 km/h 80:n rajoitusalueella.

  8. Ei tuossa ollut liioittelua kuin se, että ehkä tehoautoilija onkin ajanut 200 km/h 100 km/h:n alueella. Jonksuhan sanoi, että EI KUKAAN, jolloin yksikin vastaesimerkki riittää kumoamaan väitteen.

  9. Niin, se oli satasen alue, ja kun nyt tarkemmin muistelin niin ostin sen kahtasataa kulkevan vasta 1991 eli oli 90-luku, ei 80-luku. 80-luvulla ajelin autolla jonka huippunopeus oli vain 180 km/h. Ja väitän edelleenkin, että JOISSAKIN TILANTEISSA 200 km/h on täysin turvallinen nopeus satasen alueella. Enkä ole ainoa joka tällaista väittää, tunnen mm erään yli 60 vuotiaan, jolla on ollut kortti yli 40 v, ja siinä kortissa kirjaimet ABCDE, ajanut aikoinaan töikseen sekä bussia että rekkaa, kilometrejä takana miljoonatolkulla. Ja kerrankin kun olin hänen kyydissään henkilöautossa, hän päästeli 80 alueella 160 nopeutta, odoteltiin sitten hänen kotipihassaan että poliisit ennättää sillä pakettiautollaan paikalle… Mitenkäs muuten, Soininvaara, meinasit järjestää meidänkaltaisten superrikollisten rankaisemisen? Eduskunta kun tietääkseni ennen kesälomaansa sääti lain, jonka mukaan poliisin kirjoittamia päiväsakkoja ei enää muuteta vankeudeksi. Ulosottomies viemään kansaneläke, jolloin pääsee sossun asiaakkaksi, eli pistät veronmaksajat maksamaan? Tai entäs ne nuoret, joilla ei ole ollut sitä ensimmäistäkään työpaikkaa? Tai pitkäaikaistyöttömät? KELAn työmarkkinatuesta ja sossun toimeentulotuesta kolmasosa pois, onko kohtuullista? Täällähän on jo todettu useasti, että niihin ylinopeuksiin syyllistyy etenkin nuoret. Joten tuolla sinun ehdottamallasi GPS-kyttäyssysteemillä saadaan kiinni nimenomaan nuoria, joten ilmeisesti haluat leimata nuoret superrikollisiksi, sitoa heidät velkavankeuteen, ja mahdollisesti tuhota koko loppuelämän? Vai kuvitteletko ihan oikeasti, että nuoriso alistuu kiltisti pitämään GPS-laitetta ja ajamaan rajoitusten mukaan? Oletko valmis ottamaan sen riskin, että joku nuori kyllästyy tähän DDR versio kakkoseen yhtä totaalisesti kuin mitä Pekka-Eric Auvinen kyllästyi johonkin? (ei oikein ole selvinnyt ainakaan minulle, että mihin tarkkaan ottaen, mutta vallankumoustahan hän yritti aloittaa, joten ei tämä nykyinen yhteiskunta tainnut miellyttää). Mikä sinun, Soininvaara, perimmäinen motiivisi on tässä hyökkäyksessäsi autoilijoita kohtaan? Niinsanottuna ”valtakunnan viisaana” lienet ajatellut isompiakin ympyröitä kuin vain liikennettä?? Vai onko sinulta nyt ihan oikeasti ”karannut mopo käsistä” kuten eräät ovat epäilleet?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.