Kortitta ajavalle ei pidä antaa autoa.

Julk­isu­udessa on ker­rot­tu use­am­mas­takin tapauk­ses­ta, jois­sa sama henkilö on jäänyt kiin­ni kor­tit­ta ajamis­es­ta. Minä en tiedä, onko meil­lä mitenkään sank­tioitu auton luovut­tamista kor­tit­toma­lle, mut­ta jo ei ole, niin pitäisi tehdä. Jokaisel­la autol­la tulisi olla vas­tu­uhenkilö, jon­ka tulee tietää, kuka sil­lä ajaa.
Jos puolisoil­ta toiselta, yleen­sä mieheltä, menee kort­ti kuiv­u­maan, olisi vähän epäreilua ottaa per­heen ain­oa auto takavarikkoon, kos­ka sil­loin ran­gais­tus kohdis­tuu vaimoonkin. Usein vaimo ei kuitenkaan voi estää miestään aja­mas­ta. Silti minus­ta pitäisi tehdä niin, että auton avaimet ovat vain vaimol­la ja jos hän antaa ne miehelleen, auto pan­naan viikok­si sei­so­maan poli­isi­talon pihaan. Tois­es­ta ker­ras­ta kak­si viikkoa, sit­ten neljä ja niin edelleen.

11 vastausta artikkeliin “Kortitta ajavalle ei pidä antaa autoa.”

  1. Ainakin äiti­ni, joka joskus lainasi omaa autoaan muille, oli vaku­ut­tunut täl­laisen lain ole­mas­saolosta, taisi kysäistä lainaa­jil­ta ihan kor­titkin kun ei sanaan luottanut.

  2. Lain­aus: “Minä en tiedä, onko meil­lä mitenkään sank­tioitu auton luovut­tamista kor­tit­toma­lle, mut­ta jo ei ole, niin pitäisi tehdä.”

    Mitäpä jos ihan ensik­si aloit­taisit tutki­mal­la mitä ole­mas­saol­e­vaa lain­säädän­töä on, ja miten tuomiois­tuimet sitä sovelta­vat… …ja vas­ta sen jäl­keen alka­isit päästelemään ulos sam­makoi­ta joi­ta joutuu selit­tämään use­astikin päivässä eri blogikir­joituk­sil­la… Eikös tuo lakien säätämine kuu­lu sin­ulle vähän niinkuin työn puoles­ta ja siihen kyl­lä kuu­luu myös alus­ta­vat selvi­tyk­set, kovin hyvää kuvaa ammat­ti­tai­dos­ta ei anna se, ettei perustyötä vaivaudu tekemään!

    Vas­tauk­se­na tuo­hon kysymyk­seesi: Saa sakkoa, jota mm. julk­isu­udessa esi­in­tyneet ongel­mat­a­pauk­set eivät mitenkään voi joutua mak­samaan, ja jos use­am­man sakon jäl­keen tuleekin vapaus­ran­gais­tus, on kyseessä ehdolli­nen joi­ta saa peräjäl­keen useita.

  3. Rikoslain mukaan avu­nan­nos­ta rikok­seen tuomi­taan saman lainko­hdan mukaan kuin itse rikok­ses­ta, mut­ta enim­mäis­ran­gais­tus on 3/4 siitä mitä muu­toin. On kuitenkin epä­selvää, onko ajoneu­von luovut­ta­mi­nen kor­tit­toma­lle kat­sot­ta­va avu­nan­nok­si rikok­seen, sil­lä sen kanssa analogi­nen ajoneu­von luovut­ta­mi­nen juop­uneelle on krim­i­nal­isoitu erik­seen. Toisaal­ta tämä on ehkä tehty sik­si, että luovut­tamisen ran­gais­tusasteikko on halut­tu ankaram­mak­si kuin se olisi, jos luovut­ta­ja tuomit­taisi­in avu­nan­nos­ta rat­ti­juop­umuk­seen. (Rat­ti­juop­umuk­sen enim­mäis­ran­gais­tus on kuusi kuukaut­ta vankeut­ta, mut­ta luovut­tamisen yksi vuosi.)

    En sivu­men­nen sanoen tiedä, kumpi on lop­ul­ta häm­mästyt­täväm­pää — se, ettei Osmo Soin­in­vaara tutus­tunut rikoslaki­in ennen kuin kir­joit­ti mitä kir­joit­ti, vai se, että joku, joka vaivau­tuu pahek­sumaan hän­tä tästä, ei tiedä (“Eikös tuo lakien säätämine kuu­lu sin­ulle vähän niinkuin työn puoles­ta”) edes, ettei hän ole ollut kansane­dus­ta­ja enää pitkään aikaan.

  4. Liiken­nekö se nyt on päivän­polta­va kysymys Suomes­sa? Eikö todel­la ole [i]hieman tähdellisempiäkin[/i] ongelmia ratkaistavana? 

    Ymmär­rän kyl­lä, että Ode poli­itikkona tart­tuu mielel­lään täl­laisi­in help­poi­hin ja kansan­ta­juisi­in teemoi­hin. Asetel­ma on hie­man toinen jos ale­taan puhua vaikka­pa ener­giapoli­it­ti­sista ratkaisu­ista, tulev­as­ta lamas­ta, siitä seu­raavas­ta työt­tömyy­destä jne. eli ns. [b]todellisista[/b] ongelmista ja niihin varautumisesta. 

    Maail­ma elää paraikaa raju­jen muu­tosten kouris­sa. On peak food­ia, peak oil­ia ja maail­man­laa­juisen laskusuh­dan­teen uhkaa. Öljy kallis­tuu silmis­sä ja ruoan hin­ta laukkaa ylöspäin. Lama on ovel­la ja kovat ajat edessä, mut­ta niihin varautu­mista puhumi­nen on aivan eri tason keskustelua kuin kevyt jutustelu nopeusrajoituksista. 

    Tuli vaan mieleen maini­ta kun näyt­tää suurin osa etu­sivun jutu­ista ole­van nopeusra­joituk­si­in liit­tyviä kolumneja.

  5. “En sivu­men­nen sanoen tiedä, kumpi on lop­ul­ta häm­mästyt­täväm­pää — se, ettei Osmo Soin­in­vaara tutus­tunut rikoslaki­in ennen kuin kir­joit­ti mitä kir­joit­ti, vai se, että joku, joka vaivau­tuu pahek­sumaan hän­tä tästä, ei tiedä (”Eikös tuo lakien säätämine kuu­lu sin­ulle vähän niinkuin työn puoles­ta”) edes, ettei hän ole ollut kansane­dus­ta­ja enää pitkään aikaan.”

    Muis­taak­seni Osmo tip­pui viime vaaleis­sa, istuu kuitenkin edelleen mm. helsin­gin val­tu­us­tossa ja vaikut­taa puolueen sisäl­lä, jon­ka luen täysin kuu­lu­vak­si lain­valmis­telu­un. Eduskun­ta nyt kuitenkin on vain kumileimasin valmis­tel­luille ja loba­tu­ille lakialoitteille.

  6. Ehkä häm­mästyt­täv­in­tä on, että ihmiset eivät tun­nu ymmärtävän, että henkilöko­htaiseen blogi­in kir­joit­ta­mi­nen ja viral­liset selvi­tyk­set ja sen sel­l­aiset eivät ole ihan sama asia.

  7. S‑W,

    Osmo ei ole tip­punut yhtään mis­tään, mut­ta sinä ilmeis­es­ti puusta. 

    Ei vain aset­tunut ehdolle viime eduskun­tavaaleis­sa. Eli hän­tä odotel­laan maan pin­nalle vielä tänäkin päivänä.

  8. Tomia yllä siteeraten:
    Ehkä häm­mästyt­täv­in­tä on, että ihmiset eivät tun­nu ymmärtävän, että Ilk­ka Kan­er­van henkilöko­htaiset tek­stivi­estit­te­lyt ja viralli­nen työ ulko­min­is­ter­inä eivät ole ihan sama asia.

    Voisit Osmo jo myön­tää, että mopo pak­eni käsistä yli suurim­man sal­li­tun nopeu­den (kek­sisitkö siihenkin jonkun rajoit­ti­men?). Kir­joit­telusi pakkomiel­teisyys menee ihan vit­sik­si. Säi­lytä nyt joku arvokku­us, hyvä mies. Alkaa tun­tua yhtä nolol­ta kuin erään entisen työvoimamin­is­terin kuubal­ais­ten tyt­töys­tävien tanssahte­lut kauppakeskuksissa.

  9. “Jokaisel­la autol­la tulisi olla vas­tu­uhenkilö, jon­ka tulee tietää, kuka sil­lä ajaa.”

    Täl­läis­ta­han ei käsit­tääk­seni ole edelleenkään voimas­sa, vaik­ka automaat­tisen nopeusvalvon­nan kaipaa­maa halti­javas­tu­u­ta on suun­nitel­tu vuosia ja ilmeis­es­ti se on jo käytössäkin.

    Nykyisel­lään kai saan laina­ta autoani kenelle halu­an, eikä min­un tarvitse muis­taa kuka sitä ajoi milloinkin.

  10. Jos kort­ti on men­nyt kol­men lievän ylinopeu­den takia, niin mik­si ei saisi antaa autoa? Kyseinen autoil­i­ja on erit­täin toden­näköis­es­ti liiken­teessä tur­val­lisem­pi kuin alinopeudel­la matel­e­va tietä tukki­va “mallikansalainen”. Mut­ta, Osmo Soin­in­vaara, oletko koskaan kuul­lut suh­teel­lisu­u­den­ta­jus­ta? On nimit­täin suo­ras­taan sairas­ta jauhaa ja jankut­taa jostain muu­ta­mas­ta liiken­teessä kuol­ev­as­ta, kun samaan aikaan muil­la elämä­nalueil­la tapah­tuu suo­ranaisia mas­sakuolemia. Esim KELAn sanomis­sa oli muu­ta­ma vuosi sit­ten erään pro­fes­sorin artikke­li, jos­sa hän tote­si että sairaalois­sa kuolee vuosit­tain noin 200 ihmistä pelkästään sen takia että hoita­jat eivät pese käsiään riit­tävän usein. Ja osasyy tähän on, että sairaalois­sa ei ole riit­tävästi lavuaare­ja oikeis­sa paikois­sa. Joten kan­nat­taisiko­han ne val­ta­vat raha­sum­mat mak­saa putkimiehille eikä GPS-lait­tei­den valmistajille? 

    Ja eräässä TV-asiao­hjel­mas­sa puolestaan käsitelti­in lääkärei­den päivystyk­sessä tekemiä virheitä. Eräänä syynä lääkärei­den tolkut­toman pitkät valvom­isa­jat, eräänä toise­na se että lääkärip­u­lan takia päivystyk­ses­täkin vas­taa koke­mat­tomat. Tässäkin muis­taak­seni mainit­ti­in luku 200. Ja van­huk­sia lääk­itään liikaa, ja epäpätevät lääkärit tekevät virheel­lisiä diag­noose­ja, määräävät vääriä lääkkeitä, jne. Terey­den­hoi­dos­sakin saataisi­in siis lisära­hal­la hel­posti säästet­tyä ihmishenkiä.

    Ja alko­holi­in kuolee eri tilas­to­jen ja arvioiden mukaan 1 — 5 tuhat­ta, mik­set Osmo ehdo­ta kieltolakia? 

    Rahaa ei tun­nu riit­tävän edes täysimääräisi­in eläkkeisi­in (poh­jaosa, taitet­tu indek­si… tut­tu­ja asioi­ta??) joten mik­si ne pitäisi syytää autoil­i­joiden kyykyt­tämiseen? Samal­la rahamääräl­lä kun voitaisi­in hel­posti pelas­taa useampia.

  11. vaik­ka olis joku vas­tu­uhenkilö niin kor­tit­ta ajeli­ja voi lait­taa jonkun muun osta­maan auton ja ajelee sil­lä, lisäk­si yksi­tyiseltähän voi kuka tahansa ostaa auton…

    ei tos­ta ole mitään hyö­tyä. arvaa­pas soin­in­vaara mis­tä olisi hyö­tyä oikeasti? Ajoko­rtin hin­ta alemmaksi! 😀

Vastaa käyttäjälle Tehoautoilija Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.