Proletariaatin diktatuurissa oli erityiskoulunsa lahjakkaille lapsille, koska proletariaatti tarvitsi heidän erityisosaamistaan. En tunne asiaa kunnolla, mutta olen ymmärtänyt, ettei tämä päättynyt kovin onnellisesti. Erityiskoulut eivät olleet kovin hyvä hyviä tarjoamaan sosiaalisia taitoja, eikä proletariaatti saanut panostukselleen riittävää vastinetta. Lahjakkaiden erityiskouluja on myös länsimaissa, joskin rikkaiden perheiden lapsilla tuntuu olevan niihin lievemmät lahjakkuusvaatimukset.
Suomessa annetaan veronmaksajien rahoilla erityisopetusta erityislahjakkuuksille musiikin ja urheilun alalla. Meillä on erinomainen musiikkikoulujärjestelmä, joka on tuottanut maamme kokoon nähden paljon kansainvälisen luokan kykyjä. Lahjakkaille urheilijoille on oma erityisvalmennuksensa, joka joukkuepeleissä voi sisältää neljätkin treenit viikossa.
Erityislahjakkuuksien koulutus alkaa ja pikkulapsesta eikä siis vasta kaikille yhtenäisen peruskoulun jälkeen. Toisin kuin Neuvostoliitossa tai DDR:ssä, musikaalisesti tai urheilullisesti lahjakkaat käyvät tavallisissa kouluissa ja elävät olosuhteisiin nähden normaalia elämää. Erityiskoulutus on koulutuntien jälkeen urheiluseuroissa ja musiikkiopistoissa. Tämä tekee päivästä aika pitkän, mutta tuntuu paremmalta ratkaisulta kuin erottaminen ikätovereistaan. Samalla se merkitsee, ettei maaseudun lapsille käytännössä ole tätä erityiskoulutusta tarjolla.
Musiikin ja urheilun lisäksi matematiikka on ala, jossa toiset ovat selvästi lahjakkaampia kuin toiset. Kun kaikki saavat peruskoulun ajan samaa matematiikan opetusta, merkitsee tämä, etteivät matemaattisesti lahjakkaat saa peruskoulun aikana oikeastaan mitään matematiikan opetusta. Toiset ovat historiassa parempia kuin toiset, mutta kaikki oppivat samoilla historian tunneilla edes jotain.
Lukiossa on omat tasoryhmänsä helpon ja vaikean matematiikan lukijoille, mutta erottautuminen tapahtuu liian myöhään, eikä myöskään pitkä matematiikka ole matemaattisesti lahjakkaalle erityisen haastavaa. (Helpon matematiikan lukijoille on omat helpotetut ylioppilaskokeensa, joista voi saada arvokkaan laudaturin osaamisella, joka vaikean matematiikan kokeessa tuottaisi korkeintaan lubenterin) Mitä siitä tulisi, jos kaikki soittaisivat peruskoulun ajan korkeintaan nokkahuilua ja viuluun saisi tarttua vasta lukioiässä? Musiikissa suomalaiset ovat maailman huippua, matematiikan taidoissa häviämme korealaisille, ainakin huiput häviävät.
Eikö siis matematiikan opetusta voisi kaupungeissa eriyttää samalla tavalla kuin musiikin opetustakin – paitsi, ettei erityismatematiikka lukevan tarvitsisi tuhlata aikaansa hitaan matematiikan kursseilla. Muu opetus olisi normaalia. Maalla tämäkään ei onnistu, mutta tämän ei pitäisi olla este toteuttaa sitä kaupungeissa.