Moni ulkomainen tarkkailija sanoo, että suomalaisten hyvä lukutaito ja erittäin hyvä englannin taito eivät ole koululaitoksen tuotetta vaan seurausta siitä, että Suomessa ei dubata ulkomaisia elokuvia vaan tekstitetään. Voidakseen seurata, on pakko lukea ja samalla tulee koko ajan kuulleeksi ulkomaan kieltä. Italiassa Marlon Brando puhuu italiaa.
Päätös olla dubbaamatta elokuvia ei syntynyt opetusministeriön strategiaryhmässä vaan aivan säästösyistä YLE:ssä. Se oli siis tahatonta.
Meillä ainakin yritetään pitää huolta siitä, ettei peruskoulu jakaudu hyviin ja huonoihin kouluihin. Niillä on koulupiirinsä eivätkä rikkaat saa panna lapsiaan rikkaiden kouluihin. SYK on tästä poikkeus. Muuten tätä yritetään kiertää valitsemalla lapselle pitkä ranska tai panemalla hänet johonkin painotettuun peruskouluun.
Lukiot taas ovat avoimesti jakautuneet hyviin ja huonoihin. Toisiin pääsee alle seiskan keskiarvolla, toisiin tarvitaan pitkälti yli ysin keskiarvo. Päätöstä jakaa lukiot hyvien ja huonojen oppilaiden kouluihin ei edeltänyt asiaan paneutunut pedagoginen keskustelu. Päätettiin tasa-arvon nimissä, etteivät ne koulut, joissa on samassa koulussa lukio ja peruskoulu, saa suosia omia peruskoululaisiaan lukioon pääsyssä. Niinpä jokainen suomalainen peruskoulun päättänyt saa hakeutua mihin lukioon hyvänsä. Jos kaikki eivät mahdu, valinta tehdään ”objektiivisesti” peruskoulun päästötodistuksen keskiarvon perusteella. Harva ymmärsi, että tämä merkitsi Pandoran lippaan avaamista. Joku varmaankin ymmärsti, mutta ei pitänyt asiasta meteliä.