Kun Pekka Sauri saa ysin ratikkalinjan ja Kampin kiskot valmiiksi, radanrakentajilla ei ole töitä.
Mitä jos haarotettaisiin nelosen ratikka Munkkiniemessä niin, että toinen haara menisi Professorintien sillan yli Munkkivuoreen? Ei maksaisi paljon ja parantaisi munkkivuorelaisten oloja huomattavasti. Munkkivuorelaisten olisi tosin hyväksyttävä, että ratikka tulee puistoon. Ei varmaankin olisi järkeä panna sitä kiertämään lenkkinä Ulvilantietä vaan antaa sen lävistää ympyrä keskeltä ja mennä ranskalaisen koulun vierestä ostarille.
Mielestäni riittäisi, kun raiteet tulisivat sillan yli ja kääntöpaikkana olisi entisen huoltoaseman tyhjä tontti heti sillan jälkeen oikealla.
Toinen vaihtoehto olisi, että ratikka kääntyisi sillan jälkeen oikealle ja jatkaisi ostarille. Sielläkin on tyhjä tontti kääntöpaikaksi. Kuulin kyllä huhua, että siihen ollaan rakentamssa jokin toimitalo.
Ei ratikka Ranskalais-suomalaisen koulun ohi menisi missään tapauksessa. Sen sijaan, jos raiteet vedettäisiin sillalta puiston poikki ostarille, niin ratikka menisi ihan Munkkivuoren ala-asteen vierestä. Siitä ei varmaan tykättäisi täällä.
Toinen ehkä helpommin toteutettava vaihtoehto olisi kympin jatkaminen Pikku Huopalahdesta Huopalahdentien kupeeseen. Nythän siihen kohtaan on valmistunut alikulkutunneli, niin se olisi lapsillekin turvallinen paikka.
Menee se nelonen Katajanokallakin ala-asteen läheltä, eikä kukaan ole valittanut. Nelonen on parempi kuin kymppi, koska elimellisesti Munkkivuori ja ‑niemi kuuluvat yhteen, joten olisi hyvä, että ne olisivat myös samassa liikennejärjestelmässä.
Niin, ei kai se vaatisi kuin aidan. Tiedän vain, että jokaista puistotilkkua täällä vaalitaan henkeen ja vereen, joten kyllä sitä vastustettaisiin.
Mikä on vikana siinä, että nelonen kääntyisi sillan jälkeen Ulvilantietä ostarille?
Pahemmassa joukkoliikennekurimuksessa on kyllä vielä Talin asuinalue. Kun Taliin päin tulee Helsingistä, niin päätepysäkki on ostarilla. Siinä sitten bussi 18 matkustajineen seisoo usein kymmenenkin minuuttia ennen kuin lähtee Taliin. Linja 18 tekee siis Ulvilantieltä koukkauksen Taliin ja jatkaa Ulvilantietä joka on hevosenkengän muotoinen.
Yksi vaihtoehto vielä olisi liityntälinja Huopalahden asemalle, johon on noin puolitoista kilometriä ostarilta.
Huopalahden asemalta kulkee junia Helsingin rautatieasemalle jatkuvasti ja matka-aika on vain 9 minuuttia, Pasilaan neljä minuuttia. Tämä systeemi olisi jopa nopeampi kuin ratikka.
Ehdotinkin tätä aikoinaan ja saimmekin ruuhka-aikoina palvelevan linjan 52 A, joka kulkee Huopalahden aseman kautta. Tämä ei kuitenkaan lohduta niitä, jotka eivät kulje ruuhka-aikana.
Ei kai sillan jälkeen vasemmalle ja Ulvilantietä 3/4 ympyrä myötäpäivään huono ajatus olisi sekään. Matkustajamääristä ei kyllä mitään havaintoa. Jos ostarin pystyisi kiertämään kääntöpaikkana, ei siihen tarvitsisi uhrata kallista tonttia.
“Mitä jos haarotettaisiin nelosen ratikka Munkkiniemessä niin, että toinen haara menisi Professorintien sillan yli Munkkivuoreen?”
Tuolla tapaa Munkkiniemestä pääsisi kätevästi Munkkivuoren ostarille S- ja K‑marketteihin pävittäisostoksille. Se ehkä tekisi hallaa Munkkiniemen kivijalka-Alepoille, mutta toisaalta pääsisi isompiin ja laajemman valikoiman ruokakauppoihin ilman että tarvitsee kävellä reilua kilsaa. (Busseilla on hankala mennä, kun aikataulut ovat paljon sporaa harvemmat.)
Hieno että Osmo nostaa asian esille, moinen jatko olisi tosiaan tarpeen ja vieläpä suhteellisen helppo ja halpa toteuttaa. Mielestäni reitti Ulvilantietä ostarin ohi ja kääntölenkki Teljäntielle olisi parempi. Näin ei Tarvitsisi mennä puistojen läpi. Kolme pysäkkiä, yksi Professorintien ja Ulvilantien risteykseen, yksi ostarille ja päättäri Teljäntiellä palvelisivat munkkivuorta erittäin hyvin. Tai ehkä linjan voisi jatkaa jopa vielä Talinrantaan jos sinne saisi kääntölenkin.
Yleisesti ottaen, päinvastoin kuin eräissä kalliorakennushankkeissa, ratikkakiskon rakentajia on meillä ja maailmalta saatavana, joten en ymmärrä miksi pitäisi odotella ysin valmistumista?
Munkkivuoren yhteyttä on pyöritelty yhden jos toisen toimesta. Joku vihreä yhdistýs taisi ehdottaa ysin jatkamista Munkkivuoreen, joka ei ole ihan huono idea.
Ehdotetun reitin heikkous on se että Talinranta jää ulos. Mieluummiin kierretään Ulivilantie myötäpäivään sillan jälkeen aina ostarille saakka, jolloin Talinrantakin on siedettevän kävelymatkan päässä.
Ostarilta eteenpäin on sitten vaihtoehtoja, lyhyimmillään jatketaan professorintien sillalle takaisin jolloin muodustuu (yksiraiteinen) lenkki jota kierretään vastapäivään. Tai sitten jatketaan etelään Huopalahdentietä takaisin nelosen kiskoille. Tai itään kympin päättärille, jolloin nelosen ja kympin voisi yhdistä, tai ysille saakka… Tai pohjoiseen, Huopalahteen, Pitäjänmäkeen, jne.
Ongelma laajennuksissa on tosin vaunujen eikä niinkään kiskojen puute. Pitäisi olla yleissuunnitelma ratikan laajennuksista, sisältäen vaunuhankinnat, paremmat etuudet ja remontin olemassaolevalle verkolle. Linjastossa lähtisin siitä, että Jokeri muutetaan pikaratikaksi joka on yhteensopiva ratikkaverkon kanssa, ja olemassaoleva linjasto jatketaan sen tasolle ja vähän ylikin.
Sellaisenaan tuo ehdotettu haaroitus voisi johtaa bussilinjan 18 lakkauttamiseen, jolloin töölöläiset kärsisivät. Ajatusleikkiä voisi näin ollen viedä eteenpäin ja miettiä, mitä vaatisi ko. linjan tarjoaman palvelun korvaaminen raitiolinjalla? Uutta kiskoa ei nimittäin tarvittaisi mitenkään mahdottomasti — lähinnä kyse olisi poliittisesta tahdosta, jotta ahtaimmissa paikoissa saataisiin tilaa kadunvarsipysäköinnin kustannuksella.
Ja kun Topeliuksenkadulla olisi jo kiskot 18:aa varten, ei 14:n reitiltä puuttuisi enää käytännössä kuin Simonkadun ja Bulevardin välinen pätkä Fredaa sekä yhteys Munkkivuoresta Jokerin reitille Pitäjänmäkeen…
Vaikka Munkkiniemeläinen olenkin (vuodesta 1948, tosin “muutaman” vuoden evakkona Espoossa tässä välillä) ja vaikka ratikka 4 voi puolestani tehdä mutkia ihan mihin tahansa, olen sitä mieltä, että käytännöllisempää olisi katsoa 10 ratikan jatkoa Munkkivuoreen ja Taliin.
Tai, miksei, voisi rakentaa radan, joka kääntyy Paciuksenkadulta Huopalahdentielle, sieltä kääntyisi Ulvilantien pohjoisreunaa Taliin.
Jotenkin on tullut sellainen käsitys, että vaikka Munkkiniemi ja Munkkivuori monessa ovat yhtenäinen kylä, niiden poikkiliikenteestä ei olisi vastaavaa liikenteellistä hyötyä.
Tämä oli tietysti ihan hihasta vedetty esitys; sitä jo osoittaa sekin, että muistin väärin koulujen sijainnin. Kuitenkin:
Miksi nelonen, miksei kymppi. Liikenteen reittien tulisi kunnioittaa olevia rakenteita ja toimintojen suuntautumista. Munkkivuorelaiset ovat paljon enemmän suuntautuneet Munkkiniemeen päin ja sen kautta kuin Pikkuhuopalahteen. merkittävämpi syy kuitenkin on, että kymppiä on suunniteltu jatkettavaksi Huopalahden asemalle. Ysin vetäminen Munkkivuoreen ei minusta ole hyvä ajatus, koska matka keskustaan kestäisi tolkuttoman kauan Läpi itä-Pasilan ja Kallion.
Miksi menisin mieluummin Ulvilantien muodostaman ympyrän halki kuin sitä pitkin? Nopeuden takia, mutta en ole käynyt maastossa katsomaan, saisiko kiskot sinne kunnolla. Ajatuksena myös oli, että rata voisi joskus jatkua Pajamäkeen ja Pitäjänmäen asemalle.
Se ratkaisu olisi huono, että ratikka kiertäisi bussin tavoin Ulvilantien. Jossain pitäisi olla päättäri, mikä alentaisi palvelutasoa, koska joltakin kehän osalta joutuisi aina odottamaan joko kotiin tullessa tai kaupunkiin lähtiessä.
Olen samaa mieltä kuin tpyyluoma, eli olisi hyvä tavoite jatkaa ratikkalinjastoja eri suunnilla jokerille asti (ja aikanaan kenties jokeri-II:llekin asti soveltuvin osin). Prioriteetit eri suuntien rakentamiseen voi sitten määritellä erikseen ja nelosen suunnalla jatkoa voisi tehdä nopeammin kuin esim. ykkösen. Tietysti olisi hienoa, että heti raide-jokerin valmistuessa sille olisi jo valmiina jotain ratikkaliityntää.
J. Värälä esitti hyvän kysymyksen: miksi ei pyrkisi suoraan korvaamaan bussia 18 (ja/tai 14) uudella ratikkalinjalla.
Sehän tosiaan on totta, että vaunupula on pahin ongelma, mutta jos halua on tarpeeksi, niin tuskinpa olisi mahdotonta lisätä uusimpaan kilpailutukseen (jota kaiketi valmistellaan lähitulevaisuudessa?) tarvittava määrä ja näin ne olisivat käytössä parhaimmassa tapauksessa jo muutaman vuoden kuluttua. Tarvittavaa tahtoa onkin sitten haastavampaa saada nopeasti kokoon.
“Tuolla tapaa Munkkiniemestä pääsisi kätevästi Munkkivuoren ostarille S- ja K‑marketteihin pävittäisostoksille. Se ehkä tekisi hallaa Munkkiniemen kivijalka-Alepoille, mutta toisaalta pääsisi isompiin ja laajemman valikoiman ruokakauppoihin ilman että tarvitsee kävellä reilua kilsaa. (Busseilla on hankala mennä, kun aikataulut ovat paljon sporaa harvemmat.)”
Munkkiniemessähän oli vielä 80-luvun lopussa 10–15 kivijalkakauppaa, nyt vain Ylepa, Alepa ja yksi pieni kauppa Tammitien suunnassa. Ruokavalikoima on kauppojen tason mukainen.
Ratikka Munkkivuoreen taitaisi olla paras vaihtoehto?
Tämä on ongelma:
“…merkittävämpi syy kuitenkin on, että kymppiä on suunniteltu jatkettavaksi Huopalahden asemalle.”
Ongelma ei ole, että kymppiä jatkettaisiin Huoplahden asemalle, se on oikein hyvä ajatus. Ongelma on tämä “on suunniteltu”.
Helsingin joukkoliikenteen kehittäminen tuntuu olevan jotain omituista salatiedettä, jossa enemmän tai vähemmän viralliset tahot suunnittelevat sitä sun tätä. Esimerkiksi ns. lentokenttämetro on käytännössä yksi PowerPoint-esitys, ja sekin on joidenkin mielestä “suunnitteilla”.
En tiedä mikä tuon kympin jatkon kaavatilanne on, eli onko kiskoille mitään varausta? Sinänsä erikoista on muuten että kuulemma Munkkiniemi — Otaniemi välille on kaavavaraus mm. Kuusisaaressa, muttei taas “suunnitelmaa”.
Asiaa ihan harrastuspohjalta seuraavallekin, on suhteellisen selvää miten ratikkaverkostoa laajennetaan, jos niin halutaan tehdä. Tässä on kuitenkin sen verran vaihtoehtoja, että pitäisi olla jonkinlainen kokonaisnäkemys.
Esimerkiksi poikittaislinja Pasilaan on oikein hyvä ajatus, mutta parempi vaihtoehto ysin viemiselle Munkkivuoreen on, öö… suunniteltu linja Arabiasta Kumpulan läpi Pasilaan, ja sieltä Töölöntullin kautta Munkkiniemeen päin. Länsisuunnassa on potentiaalisia suuntia neljä: Otaniemi, Perkkaa/Leppävaara, Pitäjänmäki/Konala, ja Huopalahti, joista on kaikki ovat myös jokerin reitin varressa. Näitä tulisi katsoa kokonaisuutena.
tpyyluoma: “Sinänsä erikoista on muuten että kuulemma Munkkiniemi — Otaniemi välille on kaavavaraus mm. Kuusisaaressa, muttei taas “suunnitelmaa”.”
Kuusisaaressa on todellakin kaavavaraus lisäkaistoille, mutta varaus ulottuu ökytalojen muurien sisäpuolelle. Jos tuota tilaa aletaan joskus tosissaan haikailla yleiseen käyttöön, tullaan näkemään nimby-ilmiön uusi maailmanennätys — vai pitäisikö tässä tapauksessa puhua “not in my front yard” ‑ilmiöstä…
Hyvä avaus Osmo. Munkinseutu on pahassa liikennesumpussa, joka rajoittaa ihmisten liikkumista. Seudulle kestää tolkuttoman kauan mistä tahansa päin Helsinkiä, siis ellei käytä omaa autoa: keskustasta saa matkata yli puoli tuntia ja Pohjois-Haagasta noin tunnin. Vertailun vuoksi voi mainita, että Pohjos-Haagasta pyöräilee Munkkivuoreen 10 minuutissa.
Kuka haluaa muuttaa alueelle josta ei pääse pois? Poikittaislinjat, numeroista viis, pohjoiseen ja Ilmalaan tekisivät alueelle terää.
Vahingossa tulin sivuillesi. Haluan vastata yksityishenkilönä, joka muutti Taka-Töölöstä Munkkivuoreen vuosi sitten. Käytän sekä nelosta että kymppiä kaupunkiin mennessäni tai tullessani. Kätevintä olisi kytkeä nämä yhteen siten, että molempiin suuntiin kulkisi ratikka. Kolmosen päättärilläkin olen istunut muutaman minuutin lukemattomia kertoja — ei se haittaa mitään, kun sen tietää. Ympyrälinjoja on aivan liian vähän Helsingissä. Kaikki yölinjatkin voisi muuttaa ympyröiksi kytkemällä niitä “yläpäästä” yhteen. Yöllä ei yleensä ole tiukkaa aikataulua, vaan pääasia on, että joku bussi kulkee.…
Sen puiston poikki ‑idean tyrmään heti — se katkaisisi munkkivuorelaisten ala-asteikäisten turvallisen koulutien.