Helsingissä parikin liikettä myy Sonyn Blue-ray -soitinta 475 euron hintaan. Kävin huvikseni katsomassa ranskalaisessa nettikaupassa, mitä sama laite siellä maksaa. Hinta oli 332 euroa + 14,70 euroa kotiinkuljetuksesta, yhteenssä 346,70 euroa. Olen myös ostamassa läppäriä hajonneen tilalle. Ei tulisi mieleenkään kuljeskella kaupoissa katselemassa, kun voin etsiä sopivaa mallia vaivattomasti netistä.
Onko kameroita, televisiota, tietokoneita ja muuta sellaista myyvillä kaupoilla enää tulevaisuutta?
On, mutta markkinat tullevat muuttumaan voimakkaasti.
Verkkokaupat voivat tarjota hyviä palautusehtoja, mikä kannustaa tilaamaan tuotteita kotiin kokeiltavaksi. Siinä on kuitenkin oma säätönsä, vaikka logistiikka olisi kuinka sujuvaa ja palautusehdot hyvät – tiettyjä tuotteita haluaa päästä käpälöimään (niin elektroniikkaa kuin muitakin kulutustavaroita). Nimimerkillä 5 vuotta kokemusta Yhdysvaltojen erinomaisista verkkomarkkinoista.
Tarvitaan siis myös kauppoja, jotka voivat tarjota näppituntumaa – tietty osa ihmisiä tullee myös aina arvostamaan mahdollisuutta noutaa ”lähi”kaupasta. Valikoima on tietysti netistä aina suurempi.
Isoilla ketjuilla tulee olemaan entistä suurempi rooli ja hintakilpailu painaa niskaan. Pienten pitää erikoistua valikoimaan ja/tai palveluun tai käy köpelösti.
On niillä jonkin sortin tulevaisuus ainakin niin pitkään, kun on kaltaisiani juntteja, jotka tahtovat kohdata kestokulutustavarankin IRL, ennen pitkäaikaista sitoutumista.
Minusta on myös mukavaa saada ostotilanteessa palvelua ja asiantuntevia vastauksia mieltäni askarruttaviin kysymyksiin.
Mutta olet varmasti oikeassa. Myös tavarakaupassa siirrymme edelleenkin palveluyhteiskunnasta kohti itsepalveluyhteiskuntaa.
Kyllä niitä jossain täytyy voida käteen sovittaa. Eihän tietokoneliikkeiden hyllyillä sinänsä enään mitään myytävää ole. Ne ovat pelkkiä sovituskoppeja jo nyt.
Muutamakin liike Helsingissä on tarkempia tietoja tuotteistaan kysellessäni tarjonnut vastaukseksi: ”Kato netistä, siellä ne on.”. Tuollaisella asiakaspalvelulla ei ole kestokulutustavaroiden myynnillä mitään tulevaisuutta. Sen sijaan muutamassa liikkeessä asioin nimenomaan myyjien asiantuntemuksen ja hyvän palvelun vuoksi.
Kauppojen pitää pystyä tarjoamaan jotain ”lisäarvoa”, jotta muutaman kympin kalliimmat hinnat olisivat hyväksyttäviä. Jos hintaero on satoja euroja, niin silloin ei varmaan mikään auta.
Suomen suurin musiikkikauppa on jo vuosia ollut saksalainen nettikauppa Thomann, ”T-kauppa”. Saksan hinnat ovat kotimaisten liikkeiden referenssi – hinnat Suomessa tuppaavat olemaan suurinpiirtein postimaksun verran kalliimpia kuin teutoonien.
Jos olisin ostamassa läppäriä, niin ostaisin sen paikallisesta kaupasta, enkä nettikaupasta, sillä:
a) Ostaisin ompun, jota netistä ei saa halvemmalla.
b) Suomalaisesta kaupasta saa pidemmän takuun.
Kun viimeeksi katselin hintoja bluetooth gps paikantimelle oli halvin (minkä löysin) nettikaupasta kotiin 55 euroa. Paikallinen otti 60 euroa. Kohtuullista sanoisin. Kun tarvitsin uutta laturia löytyi huoltoliikkeestä käytetty kympillä, uusi halvalla tilattuna noin satasen.
Toivoisin ennemminkin sitä, että tavalliset kaupat saisivat aikaan toimivat kotiinkuljetus ja tilauspalvelut. Jos maailmassa on kaltaisiani sen olisi pakko olla kannattavaa.
Olen viimeisen parin vuoden aikana ostanut mm. Saksan ja Englannin nettikaupoista useiden tuhansien arvosta tavaraa.
Vertailen tietysti aina hintoja ja toimivuutta Suomalaisiin kauppoihin, ja olen valmis maksamaan vähän enemmän. Usein sitä kuitenkin ihmettelee että kuka vetää välistä kun UPS tuo tuotteen Saksasta kotiovelle kaikkine kuluineen 20% halvemmalla kuin mitä mikään Suomalainen myymälä tai verkkokauppa.
Tähän mennessä olen ollut poikkeuksetta tyytyväinen Saksalaisiin verkkokauppoihin. Suomalaisten kanssa on ollut vaikka mitä ongelmia.
Osmon mainitsema ranskalainen verkkokauppa on ilmeisesti Pixmania. Saksan hintoja voi vertailla mm. osoitteessa http://www.bizrate.de/ ja http://geizhals.at/
Vielä kun saisi kulkuvälineitä ostaa. Jos tilaan Saksasta 4000€ edestä viihde-elektroniikkaa, se ei kiinnosta ketään. Mutta jos ostankin 4000€ moottoripyörän, saan maksaa siitä vielä 2-3000€ veroja ja maksuja päälle.
Ketju lienee taas varsin miehinen? Siksi ehkä puuttuu näkökulma kauppakeskuksissa vaeltelusta ja tavaroiden hipelöinnistä syvää tyydytystä tuovana viihdykkeenä.
Shoppailu täyttää monen perheen lauantait kansanhuvina, ja vaikka ostaminen kohdistuu enenmmän muihin hyödykkeisiin kuin kestokulutustavaroihin, on niilläkin tässä rituaalissa roolinsa.
Täällä on kirjoitettu vain elektroniikasta ja moottoriajoneuvoista, mutta esimerkikisi huonekalut ovat yleisiä pidempiaikaisia hankintoja. Minun on vaikea kuvitella, että ostaisin sohvan kokeilematta sen pehmeyttä, tunnustelematta materiaalia ja näkemättä sen mittasuhteita ja todellista värisävyä luonnossa.
Matkapuhelintakaan en ostaisi netistä tilaamalla, koska olen Kanervaakin pahempi tekstausaddikti. Näin ollen näppäimien malli ja kosketusherkkyys on minulle tärkeä ja tästä en voi saada tuntumaa muuten kuin kokeilemalla laitetta käsissäni.
Ainahan voin tietysti tilata useita puhelimia kotiini, valita parhaimman ja lähettää muut takaisin. Eli käyhän se niin, mutta en nyt tiedä onko se ainakaan minulle vähemmän vaivalloista kuin asteleminen fyysisesti myymälään.
Olen kuullut, että nettikaupoista ostetun tavaran alkuperäinen viallisuus tai rikkoutuminen takuuajan sisällä tai varsinkin sen umpeuduttua, on tuottanut ongelmia huomattavasti enemmän kuin suomalaisissa elektroniikkaa myyvissä ketjuissa.
Minulla ei kuitenkaan ole tästä omakohtaista kokemusta.
Pakko lisätä tähän: musiikki-ihmisenä tulee käytännössä kaikki vähänkin isommat jutu tilattua saksalaisesta nettikaupasta. Jo puolentoista tonnin soittimessa voi hintaero olla 300 Euroa kuljetuskustannusten jälkeenkin. Ja takuu on parempi kuin suomesta ostettaessa.
Homma siis toimii niin, että käy ensin hypistelemässä paikallisessa kaupassa ja sitten jos miellyttää niin tilaa ulkomailta. Ei ehkä jonkun mielestä reilua kaupaa kohtaan, mutta en suostu asiasta huonoa omaatuntoa potemaan.
Elina W: sohvathan usein tilataan tehtaalta myös sen paikallisen huonekaluliikkeen toimesta. Periaatteessa senkin voisi hankkia netistä tilaamalla, kunhan on kerran testannut. Virtuaali-istuminen tietenkään ei kuulosta noin muutoin houkuttelevalta.
Vähän kummallista on muuten se, että esimerkiksi ulkomaisten sohvien tai muiden huonekalujen osalta meille ei ole syntynyt edullista online-myyntiä, kun niissä katteet ovat aika kohdallaan. Suurin osahan tulee kaukoidästä / itäisestä Euroopasta.
Tsekkasin tuossa MicroSd-kortin hintaa Nierleltä samalla, kun tilasin 50 DVD:tä kympillä. Yllättävästi saan kahden gigan kortin halvemmalla Itäiseltäpitkältäkadulta suoraa hyllystä kuin Saksasta.
Suomen elektroniikkakauppa on ilmeisesti edelleen kilpailukykyinen; asianharrastajat tietävät, että elektroniikkakomponenttien hinnat tuppaavat olemaan kohtuullisia Suomessa.
Juuri tuo nörttiostaminen vie hintoja alas. Kun tiedät täsmällisen mitä haluat tiedät enemmän kuin Mustanpörssin myyjä, on hölmöä maksaa ”asiantuntemuksesta”.
Mutta hetkinen! Yleensä ostaja ei ole homo economicus, kyse ei ole rationaalisuudesta vaan shoppailusta … konsumerismista elämäntapana kuten sosiologi kai sanoisi.
Eilen olin Moderna museetissa Warhol näyttelyssä perheen kanssa. Sitten mentiin Galleriaan (se on se iso ostokeskus). Warhol oli parempi, paitsi että harmitti kun ei voinut ostaa mitään. Ne DinSkon kengät tuottavat mielihyvää edelleen tuolla eteisessä.
Näin se on. Esim Harley Davidson moottoripyörän varaosia ja lisävarusteita tuskin kukaan enään ostaa Suomesta liikkeestä vain itse kukin tilaa ne Usasta, josta ne parhaimmillaan tulee kotiovelle viikossa. Ja kuluineenkin puolet halvemmalla.
Tsekkaapa ainakin täältä USAsta lyötyvä Apple kauppa, eli pitää tehdä riittävän hyvä kokemus ja kyllä ihmiset aika paljon lisähintaa ovat valmiita maksamaan tuesta ja tuotteiden hipelöinnistä. Tavallinen musta pörssi on varmasta pulassa. Eli kuten yleensäkin, kauppiaan pitää valita, halpaa tai hyvää, ei jotain siitä väliltä:
http://www.usatoday.com/tech/techinvestor/corporatenews/2004-11-21-apple-cov_x.htm
The concept has become so successful that 100,000 people visit the Geniuses every week. And the stores represent nearly 50% of Apple’s retail sales. (Related: Apple stock sets four-year high)
Thanks to brilliant marketing, savvy neighborhood locations and a revival of the company’s fortunes sparked by the hip iPod digital music player, Apple stores are hot.
Walk into one in Los Angeles’ outdoor mall The Grove, in New York’s Soho district, on Chicago’s North Michigan Avenue or in Austin’s Barton Creek Mall, and it is likely to be jammed with customers. Saturday, Apple opened its first European store, in London’s West End district. Next month, the 100th store will open, in Bethesda, Md.
Sana juttu esim. fillareiden osien suhteen. Saksasta. Englannista jopa Ruotsista saa tavaran kotiovelle parhaimmillaan parissa päivässä 30-70% halvemmalla kuin Suomesta. Esim. pelkästään kilpapyörän renkaassa voi hintaero olla 60%. Eli Saksasta saat kaksi rengasta samalla hinnalla kuin Suomesta yhden.
Kaupat ovat luotettavia, tavara on tuoretta ja se on useinmiten varastossa.
Ciclista:
”Sana juttu esim. fillareiden osien suhteen. Saksasta…”
Sinivihreä:
Ajankohtainen asia minullekin. Olen katselemassa uutta pyörää, mutta en halua ostaa sitä ilman, että pääsen ensin kokeilemaan juuri kyseistä mallia ja kokoa. Paikallinen pyöräkauppias, jolta ostin nykyisenkin pyöräni, lupasi tilata minulle oikean kokoisen pyörän testattavaksi ja mahdollisesti ostettavaksi. No joo, koeajon jälkeen voisin sitten tilata samaisen pyörän netistä ehkä satasta-kahta halvemmalla, mutta sen lisäksi että menettely olisi mielestäni epäreilu, ottaisin nettikaupassa hieman suuremman riskin lähikauppaan verrattuna. Tässä tapauksessa olen varautunut palvelusta tuon verran maksamaan.
Nykypäivänä monet tekevät ostopäätöksensä netin kautta selaten, joten on huonoa markkinointia kaupalta, jollei se tee toimivia verkkosivuja. Netti on halpa ja paljon käytetty markkinointikanava. Tämä suuntaus tulee varmasti voimistumaan entisestään. Itsekään en koskaan kiertele kaupoissa ja surffaan ostokseni. Kuljetusfirmoilla pyyhkii varmaan hyvin nyt ja jatkossa.
Harmi kun ei voi editoida omaa viestiään.
Pyöristä kun oli puhe, niin itse ostin Kona merkkisen fillarini Jehle Bikes nimisestä liikkeestä Saksasta. Pyörän hinta olisi Suomessa ollut 1200 euroa, Saksasta 600 plus rahdit 159 eli 759 euroa. Säästöä tuli siis yli 400 euroa. Pyörä tuli nätisti perille. Polkimet ja tanko kiinni ja menoksi. Kaikki säädöt olivat kohdallaan. On muuten kiva pyörä ajaa tuo Kona! Hydrauliset levyjarrut ovat nannaa =)
Tilasin saksalaisesta verkkokaupasta Gibson-merkkisen sähkökitaran, Fenderin putkivahvarin, kieliä erilaisiin kitaroihin n. 30 sarjaa, kitarastandyja ja muuta pikkukrääsää. Hinnat olivat lähes puolet suomessa pyydetyistä. Toimitus oli virheetön ja tavarat saapuivat alle viikossa. Puhelimeeni tuli väliaikatietoja kuljetuksen etenemisestä. 10 pistettä ja papukaijamerkki.
Tuli paha mieli. Ajattelin pientä suomalaisyrittäjää pienessä liikkeessään.
Koska mielessä oli tilata vielä joitain pedaaleita ja muuta tilpehööriä, marssin lähimpään soittimia ja muita musiikkitarvikkeita myyvään liikkeeseen. Liikkeessä ei ollut mitään sellaista, jota olin ajatellut. En kuitenkaan tyytynyt tarjollaoleviin vaihtoehtoihin vaan myyjän suostuttelulla tein tilauksen tarvikkeista kyseiseen liikkeeseen. Toimitusajaksi ilmoitettiin alle viikko, joka lopulta venyi noin kuukauden mittaiseksi. Hinta oli alennettunakin noin kolmanneksen kalliimpi, kuin saksalainen verkkokauppa samaan aikaan tarjosi.
Ei ole helppoa laittaa pienen isolle kampoihin. En siis osta enää koskaan mistään mitään:)
Jatkan vielä apple kauppa kommenttiani, jospa vaikka saisin keskustelun itse shoppailun perus olemuksesta aikaiseksi.
Mielestäni siis kyse ei ole vain siitä että saa tavaran A käyttöön B, otetaan esimerkiksi nuo pyörät joista itsekin pidän ja keskustelua on jo syntynyt. Eli pyöräkaupassa ei saa pelkästään toimivaa pyörää ja hyvää huoltoa, vaikka ne ovatkin molemmat tärkeitä, webistähän ei huoltoakaan helposti varsinkin raskaan-ison jutun kuten pyörän kohdalla.
Mielestäni esim pyörä shoppailussa jopa tärkeintä on myös sen sosiaalinen olemus, eli esim kontaktit ja informaatio, informaation jako jo monenkin esim etäkokouksia tutkivan tutkimuksen valossa tapahtuu parhaiten ihan face-to-face, ei webin kautta. Toisekseen, mitäs sillä ihmisten vapaa ajalla sen kummempaa tekisi, kuin keskustelisi samasta asiasta kiinnostuneiden henkilöiden kanssa, joka ehkä helpoiten varsinkin vieraalla paikkakunnalla tapahtuu alan liikkessä. Eli sama kuin apple kauppa, pyöräkaupan tulee olla lähes spirituaalinen elämys :), ei vain ruma ikkunaton varasto rikkinäisillä halogeeni valoilla…
Tässä vielä pari tuttua esimerkkiä, käykää tutustumassa jos olette näillä paikkakunnilla:
Täällä on mukava kahvila josta saa italiaisia espressoja yms pyörien lisäksi:
http://revocycles.com/
Tämä on taas suorastaa pyörä museo jossa on myös käsin mittoihin tehtyjä runkoja:
http://www.elliottbaybicycles.com/
Vielä yksi piirre nettikaupoista. Hyvin monien tuotteiden osalta Suomi on liian pieni markkina-alue, että tuotteille olisi järjestetty maahantuojaa. Varsin monissa tapauksissa netti auttaa tässä. Vielä useammissa tapauksissa maahantuoja, ja ainoat vähittäismyyjät sijoittuvat pk-seudulle, jolloin koko muu Suomi on ilman myyjää. Nettikauppa auttaa tähänkin.