Espoossa kaavaillaan Histan alueelle noin 20 000 asukkaan omakotilähiötä.
Uudenmaan maakuntakaavassa alue on rakentamisen kehityssuunta kuitenkin siten, että rakentamisen pitäisi liittyä raideyhteyteen. Tuota kautta on suunniteltu rataa Lohjalle ja sieltä edelleen Saloon. Tämä Espoo-Salo rata korvaisi aikanaan viimeaikojen ehkä suurimman iframunauksen, Rantaradan, joka olisi alunperinkin pitänyt vetää tätä kautta. (Kun joskus kirjoitan kirjan, mitä kaikkea pahaa RKP on saanut aikaan, tämä munaus ansaitsee siinä kokonaisen luvun)
Espoossa näköjään välitetään vähät maakuntakaavoista. Olavi Louko kertoi alueen joukkoliikenne vaihtoehdoksi riittävän bussiyhteyden Espoon keskukseen. Tätä kautta joutilas ihminen voi körötellä Helsinkiin, mutta yhteydestä tulee niin heikkotasoinen, että bensan hinnan on noustava kahteenkymmeneen euroon litralta, ennen kuin sitä aletaan laajemmin käyttää.
Noin ei voi tehdä. Kymmenen tuhatta autoa aamuruuhkaan lisää on lisää bensankulutusta noin 10 miljoonalla litralla vuodessa ja hidastaa kaikkien matkantekoa, minkä lisäksi se edellyttäisi tieinvestointeja summalla, jolla se4n radan rakentaisi pariinkin kertaan. Maakuntaliiton on pantava tässä kova kovaa vastaan ja pysyttävä kannassaan, jonka mukaan Hista rakennetaan raideliikenteen varaan tai ei ollenkaan. Jos stä ei suunnitella raideliikenteeseen tukeutuvaksi, radan rakentaminen jälkeenpäin on hyödytöntä. Autokaupunki on rakenteeltaan aivan erilainen kuin raideliikennekaupunk eikä autokaupungista saa raidekaupunkia kuin purkamalla se ja rakentamalla kokonaan uudestaan.
On turha odotella Espoo-Lohja-Salo ‑rataa. Voihan sen ensimmäisen osan Espoosta Histaan rakentaa ensin jatkoa odottelemaan.