Site icon

Histan aluetta ei voi rakentaa ilman rataa

Espoos­sa kaavail­laan His­tan alueelle noin 20 000 asukkaan omakotilähiötä.

Uuden­maan maakun­takaavas­sa alue on rak­en­tamisen kehi­tys­su­un­ta kuitenkin siten, että rak­en­tamisen pitäisi liit­tyä raidey­htey­teen. Tuo­ta kaut­ta on suun­nitel­tu rataa Loh­jalle ja sieltä edelleen Saloon. Tämä Espoo-Salo rata kor­vaisi aikanaan viimeaiko­jen ehkä suurim­man ifra­mu­nauk­sen, Rantaradan, joka olisi alun­perinkin pitänyt vetää tätä kaut­ta. (Kun joskus kir­joi­tan kir­jan, mitä kaikkea pahaa RKP on saanut aikaan, tämä munaus ansait­see siinä kokon­aisen luvun)

Espoos­sa näköjään välitetään vähät maakun­takaavoista. Olavi Louko ker­toi alueen joukkoli­ikenne vai­h­toe­hdok­si riit­tävän bus­siy­htey­den Espoon keskuk­seen. Tätä kaut­ta jouti­las ihmi­nen voi körötel­lä Helsinki­in, mut­ta yhtey­destä tulee niin heikko­ta­soinen, että ben­san hin­nan on nous­ta­va kah­teenkymme­neen euroon litral­ta, ennen kuin sitä ale­taan laa­jem­min käyttää.

Noin ei voi tehdä. Kymme­nen tuhat­ta autoa aamu­ru­uhkaan lisää on lisää ben­sanku­lu­tus­ta noin 10 miljoon­al­la litral­la vuodessa ja hidas­taa kaikkien matkan­tekoa, minkä lisäk­si se edel­lyt­täisi tiein­vestoin­te­ja sum­mal­la, jol­la se4n radan rak­en­taisi pari­inkin ker­taan. Maakun­tali­iton on pan­ta­va tässä kova kovaa vas­taan ja pysyt­tävä kan­nas­saan, jon­ka mukaan Hista raken­netaan raideli­iken­teen varaan tai ei ollenkaan. Jos stä ei suun­nitel­la raideli­iken­teeseen tukeu­tu­vak­si, radan rak­en­t­a­mi­nen jäl­keen­päin on hyödytön­tä. Autokaupun­ki on rak­en­teeltaan aivan eri­lainen kuin raideli­iken­nekaupunk eikä autokaupungista saa raidekaupunkia kuin purka­mal­la se ja rak­en­ta­mal­la kokon­aan uudestaan.

On turha odotel­la Espoo-Loh­ja-Salo ‑rataa. Voihan sen ensim­mäisen osan Espoos­ta His­taan rak­en­taa ensin jatkoa odottelemaan.

Exit mobile version