Miksi VM:n virkamiehet haluavat kohdistaa hallitusohjelmaansisältyvän energiaveron korotuksen lähinnä dieselpolttoaineen veroon? Onhan diesselauto esimerkiksi ilmastopolitiikan kannalta parempi kuin bensa-auto. Siis mitä ihmettä?
Ei se ympäristön kannaltakaan huono ajatus ole, ja sitä voi vielä paljon parantaa.
Valtaosa dieselpolttoaineesta kuluu kuorma- ja rekka-autoissa. Ne ovat suomessa aliverotettuja siinä mielessä, etteivät ne maksa veroinaan edes tieverkolle aiheutgtamiaan kustannuksia. Katsokaa vain, minkä levyisiä ovat pääteiden raiteet. Ei niitä ole henkilöautoilla aiheutettu.
Jopa pitkien etäisyyksien maassa on ihan hyvä lisätä maantiekuljetusten hintaa. Näin tuetaan paikallisuutta ja rokotetaan ristikkäiskaupasta. Nizzaan pyöräillessä opin inhoamaan rekkoja ja myös ihmettelemään, onko tämä kaikki edestakaisin kuljettaminen järkevää.
(Kuulin tarinan joka joko on totta tai sitten ei: ennen eräs kuljetusyritys kuljetti ruotsalaista Ramlösa Ranskaan. Tämä oli logistisesti tehotonta, koska autot palasivat tyhjinä takaisin. Sitten tähän tuli sadan prosentin tuottavuuden nousu, kun sama kuljetusliike alkoi kuljettaa paluukuljetuksina Eviania Ruotsiin.)
Henkilöautojen osalta pitäisi tehdä niin, että käyttövoimavero (vuotuinen dieselautoille langetettu maksu halvemman polttoaineen käytöstä) poistettaisiin ja dieselin vero nostetaan samalle tasolle kuin bensan. Onko tämä nyt oikein? Eikö pitäisi SUOSIA sitä, että käytetään vähän kuluttavia dieselmoottoreita? Pitäisi, mutta riittävä ja itseasiassa täsmälleen oikean kokoinen tuki tulee siitä, että kallista polttoainetta kuluu vähemmän. Tuki voi joskus olla myös liian suuri.
Siinä samassa tietysti myös rekkojen maksama dieselvero nousisi bensan tasolle. Näin on suurimmassa osassa Eurooppaa. Paitsi, että tämä vähentäisi ristikkäisiä kuljetuksia ja suosisi paikallista tuotantoa, se siirtäisi merkittävän määrän kuljetuksia maanteiltä rautateille, niin kuin pitäisi tehdäkin.
Entä bussit? Myös niiden polttoainekulut nousisivat.
Linja-auto ei ole mikään ilmaston puhdistaja. Sekin tuottaa kasvihuonepäästöjä. Keskimäärin noin puolet siitä mitä henkilöauto. Ei liiallista reissamista pidä suosia, vaikka käyttäisi bussia. Joskus bussi kuluttaa matkustajaa kohden jopa enemmän kuin henkilöauto. Parasta bussien tukea on verottaa henkilöautoja.
Ovatko VM:n virkamiehet ajatelleet näin, esittäessään, että energianveron korotus kohdistettaisiin dieselpolttoaineeseen? Tuskin. Luulen, että EU:ssa ajatellaan näin ja Suomessa ollaan varautumassa EU:n minimiverokantojen nostamiseen. Kuorma-autokuljetuksia suosiva (siis jopa subventoiva) Suomi on asettanut oman dieselveronsa aivan EU:n sallimalle alarajalle. Ympäristösyistä tämä raja tulee nousemaan, varmasti. Halki Euroopan pyöräilleenä kannata jyrkästi. Tällä kertaa raha ei näytä VM:lle kelpaavan. He suosittavat dieselveron nostamista, koska se nousee joka tapauksessa. Jos veron korotus kohdistettaisiin toisin, edessä olisi myös dieselveron korotus.
Oikeastaan siis pitäisi vastustaa diselveron korotusta ja suunnata hallitusohjeolman energiaverojen korotus aivan toisin, niin saataisiin molemmat.
Mikähän minuun on mennyt, kun olen tällä kertaa kaikesta täsmälleen samaa mieltä 😉
Meillä Kymenlaaksossa oli ennen oma meijeri Kouvolassa. Järjettömän edullinen tavaroiden edestakaisin rahtaaminen johti siihen, että jokainen maitolitra piipahtaa nyt pastoroitavana ja homogenisoitavana Riihimäellä.
Jostain olen kuullut, että yoghurttipurkin sisältö matkaa utareesta aamiaispöytään keskimääri 700 kilometriä. Vaikka siinä olisi puolet liikaa, kertoo se minusta tylyllä tavalla, että kuljettaminen on meillä(kin) aivan liian edullista.
Dieselin ympäristöystävällisyydesta en malta olla kommentoimatta sitä seikkaa; että välitön ympäristöhaitta ihmisen terveyden kannalta on kyllä dieselpolttoaineella haitallisempi kuin bensiinillä. Nimittäin dieselin pienhiukkaspäästöt ovat n. kolmekymmentäkertaa suuremmat kuin nykyisten katalysaattoreilla varustetttujen bensiinimoottoreitten.
Tosin uusimmissa dieselmoottoreissa, missä on vielä pienhiukkassuotimet on päästöt aluntuneet oleelllisesti. Mutta näitä hiukkassuotimilla varustettuja autoja on Suomen liikenteessä vielä vähän. Suuri osa on vanhalla tekniikalla olevia mustaa savua työntäviä romuja, joita kilometriä lähempänä ei voi ajaa.
Dieselin ympäristöystävällisyys ilmaston kannalta perustuu vain siihen seikkaan, että ne kuluttavat vähemmän. Tosin eivät kyllä nykyiset bensa-autotkaan paljon kuluta.
Mutta Suomen nykyinen autoverotus on este kaikelle järkevälle toiminnalle. Milloinkahan tähän epäkohtaan uskalletaan tosissaan puuttua