PUHEET, KANNANOTOT JA KIRJOITUKSET

Suomen Kuvalehti 24/2006


Hinnalla on väliä

Kirjoitan tätä puolityhjässä junassa matkalla Tampereelle. Junassamme mahtuisivat nekin, jotka ajavat Tampereelle autolla. Edestakainen junalippu Tampereelle maksaa 52 euroa. Bensaa tuolla välillä palaa 30 euron edestä.

    VR tuottaa voittoa viisi prosenttia liikevaihdosta. Tariffit vastaavat siis osapuilleen kustannuksia. Ongelma on kustannusrakenteessa. Suurin osa rautatieliikenteen kustannuksista syntyy kapasiteetin olemassaolosta, vaikka yhtään matkustajaa tai rahtia ei kuljetettaisi. Tilanne on sama teleliikenteessä, jossa kustannukset aiheutuvat yhteyksien olemassaolosta, ei niiden käytöstä.

    Kansantaloustieteen tenttikirjassani oli sitaatti 1800-luvun taloustieteilijältä, jonka mukaan Preussin rautateiden voitollisuus on osoitus paitsi preussilaisesta tehokkuudesta myös väärästä hinnoittelusta. Rautateiden tulee tuottaa tappiota, koska kiinteät kustannukset ovat korkeita ja muuttuvat matalia. Mikä oli taloustieteilijöille selvää sata vuotta sitten, ei ole valjennut liikennepoliitikoille vieläkään.

 

Jos autoilijat siirtyisivät junan tyhjille paikoille, tästä ei aiheutuisi juuri lainkaan lisäkuluja VR:lle, kun taas jokaisesta autolla ajetusta kilometristä syntyy todellisia kustannuksia. Olisi kansantaloudellisesti edullisempaa käyttää autoa, mutta ei yksityistaloudellisesti.

    Jos lasketaan autoilun kaikki kustannukset, ajokilometri maksaa noin 40 senttiä, Tampereelle ja takaisin siis noin 140 euroa. Juna on halvempi, mutta kun auto on kerran ostettu ja vakuutukset maksettu, ajamisen marginaalikustannus on halvempi kuin VR:n lipun hinnassa perimä kokonaiskustannus. Omien marginaalikustannusten vertaaminen VR:n kokonaiskustannuksiin johtaa väärään valintaan.

    On tolkutonta, että Loviisan satamasta kuljetetaan hiiltä Lahteen rekoilla, vaikka laiturilta menee raiteet suoraan voimalaitoksen pihaan.

    Jos pyritään järkevään liikenteen työnjakoon, VR:n tariffit pitäisi asettaa rajahintojen mukaan. Lippu Tampereelle ja takaisin maksaisi ehkäpä 20 euroa. Se riittäisi korvaamaan lisävaunuista ja lisäjunista koituvat kustannukset.

 

VR:n tariffit pitäisi laskea puoleen nykyisestä ja hiljaisina aikoina pitäisi oikeastaan saada matkustaa lähes ilmaiseksi. Silkkaa huuhaata?

    Valtaosa VR:n matkustajaliikenteessä toimii näin. Junamatkoista 80 % tehdään Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä. Helsinki subventoi lipunhintoja 50 prosentilla. Useimmilla matkustajilla on taskussaan näyttölippulippu. Kun se on kerran maksettu, matkustaminen on ilmaista.

    Talousteoria toimii: Helsingin seudulla junaliikenne on siinä roolissa kuin sen pitääkin olla, koska hinnoittelu on osapuilleen oikein. Kaupunkien välisessä liikenteessä ja rahtiliikenteessä rautatiet ovat räikeästi alikäytettyjä, koska hinnoittelu on väärin.

    Teleliikenteessä on siirrytty nopeasti marginaalihinnoittelu suuntaan. Koska käytöstä ei tosiasiassa aiheudu kustannuksia, nettiyhteyksistä ja 3 G kännyköistä maksetaan pelkkää kuukausimaksua.

 

Kuusamolaiset tuskin haluavat maksaa junalipun hinnan alentamisesta Helsingin ja Tampereen välillä. Ei se heidän maksettavakseen kuulukaan, vaan uusmaalaisten ja pirkanmaalaisten.

    Ei ulkopuolisten tule tukea myöskään hiilen kuljetusta Lahteen. Kun voimalaitos on halunnut raiteet pihaan, sen tulee maksaa yhteyden olemassaolosta, käytti sitä tai ei. Käytöstä pitäisi maksaa aiheutuvien ´lisäkustannusten mukaan. Näin toteutuisi liikenteen tehokas työnjako – tai ainakin kun rekat vielä pannaan maksamaan tiestölle aiheuttamansa kulumisen.

    Jos raideyhteys on olemassa, sen käytöstä ei pitäisi velottaa kiinteitä kustannuksia. Mutta milloin yhteyden olemassaolo on järkevää?

    Oikea maksaja rautateiden kiinteille kustannuksille ei ole valtio vaan kunnat ja/tai maakunnat, kuten Pääkaupunkiseudulla. Kun maksaja ja hyötyjä ovat sama, ei vaadita järjettömiä.

    Jos vastuu raideliikenteen subventiosta siirrettäisiin maakunnille, se säästäisi karvalakkilähetystöjen matkakustannuksia. Yöjunaansa puolustavat kemijärveläiset suuntaisivat matkansa Rovaniemelle.



<<paluu etusivulle