PUHEET, KANNANOTOT JA KIRJOITUKSET

Suomen Kuvalehti 19/2005


Rautateiden hinnoittelu


Päijänne-tunneli rakennettiin, kun Helsingissä vedenkulutus oli kasvamassa niin, ettei Vantaanjoen vesi kohta riittäisi. Tunnelin pääomakustannukset sälytettiin osaksi veden hintaa. Veden hinnannousu kuitenkin alensi veden kulutusta niin, ettei koko tunnelia olisi tarvittu.

    Miksi ei siis vain nostettu veden hintaa? Silloin olisi valitettu piiloverosta, mutta kun rahat upotettiin turhaan tunneliin, kaikki oli kunnossa.

    En tiedä, onko kuulemani tarina täysin totta, mutta se voisi olla. Ei Päijänne-tunneli silti turha ollut. Koska veden laatu myös parani, rakentaminen kannatti jo kansanterveyttä ajatellen. Toisinaan kuitenkin julkisten hyödykkeiden kustannusperusteinen hinnoittelu johtaa järjettömyyksiin. Näin on mielestäni käynyt rautateiden kohdalla.

 

Jo sata vuotta sitten kansantaloustieteilijät pitivät rautateitä esimerkkinä alasta, jonka kuuluu tuottaa tappiota. Silloin vielä ajateltiin, että julkisen talouden tehtävänä oli edistää yhteistä hyvää.

    Rautateillä kiinteät kustannukset ovat suuria ja muuttuvat pieniä. Rataverkon olemassaolo ja ylläpito on kallista, mutta lisävaunun liittäminen junaan ei paljon maksa. Yhteistä hyvää edistäisi parhaiten, jos järkevästi määritellyt kiinteät kustannukset maksettaisiin yhteisestä pussista ja vain muuttuvat kustannukset perittäisiin tariffeina.

    Myös teleliikenteessä verkon rakentaminen on kallista, mutta sen käytöstä ei synny juuri kustannuksia. Laajakaistayhteyksistä maksetaankin pääasiassa kuukausimaksuja ja yhteyttä saa käyttää niin paljon kuin haluaa. Nettiyhteyden käyttöä ei tarvitse turhaan pihtailla.

 

EU:ssa pyritään voimaperäisesti siirtämään kuljetuksia kiskoille. Tätä vauhdittaa ilmastosopimus, moottoriteiden ruuhkautuminen ja vuorisolien asukkaiden tuskastuminen rekkojen jyrinään. Suomalaiset rekkayhtiöt valittavat Saksan tiemaksujen heikentävän rekkaliikenteen kilpailukykyä. Se juuri on maksujen tarkoitus.

    Suomessa kaikki on toisin. Rautateiltä vaaditaan voittoa, kun taas rekkaliikennettä subventoidaan perimällä veroja vähemmän kuin raskas liikenne kuluttaa tiestöä. Joidenkin mielestä olisi aluepoliittisesti väärin, jos teollisuuden kannattaisi sijaita rautaverkon ääressä.

    Kiinteiden kustannusten vyöryttäminen tariffeihin voi tuottaa kummallisia tuloksia: Loviisan satamasta kuljetetaan kivihiiltä rekoilla Lahteen, vaikka laiturilta johtaa kiskot voimalaitoksen pihaan. Jos valinta perustuisi aiheutuviin lisäkustannuksiin, juna voittaisi rekan selvästi. Toivottavasti öljyn hinnannousu korjaa tämän järjettömyyden.

    VR:llä ollaan tyytyväisiä, kun rautateiden osuus tonnikilometreistä on suurempi kuin muualla Euroopassa. Suomen teollisuustuotanto on niin bulkkivoittoista, että osuuden pitäisi olla paljon suurempi.

 

Entä jos tariffipolitiikan tavoitteeksi otettaisiin yhteisen hyvän edistäminen: otettaisiin rautateistä hyöty irti alentamalla tariffeja lähemmäs muuttuvia kustannuksia ja maksettaisiin tappio verovaroista?

    Rataverkon äärellä olevat varmaan kannattaisivat, mutta muut katsoisivat maksavansa turhasta ja tulevansa aluepoliittisesti syrjityiksi. Voidaanhan kiinteät kustannukset toki maksattaa rautatiepaikkakunnilla. YTV-paikkakunnat maksavat jo nyt lähiliikenteestä. Pienellä mielikuvituksella kustannukset voitaisiin siirtää paikkakuntien yritysten maksettavaksi suunnatulla kiinteistöverolla. Yritykset maksaisivat yhteyden olemassaolosta eivätkä vain sen käytöstä, kuten maksavat sähkö- ja puhelinyhteyksistäkin. Silloin radanvarsitontit siirtyisivät pikkuhiljaa yrityksille, jotka tätä etua tarvitsevat.

Tukea ei ehkä tarvittaisi kovin paljon. Tariffien laskiessa ja liikenteen lisääntyessä kiinteille kustannuksille tulisi enemmän maksajia.

 

Rautateiden kukoistuksen tiellä on toinenkin este. Rautatiet ovat organisaatioina vanhakantaisia. Toiminta on hallinnollisesti kankeata ja teknologinen kehitys alkeellista. Toivoa sopii, että EU:n pyrkimykset lisätä rautateiden käyttöä johtavat teknisiin innovaatioihin, jotka helpottavat lastin siirtoa kumipyöriltä junaan ja takaisin. Se lisäisi rautateiden käyttöä Suomessakin.




<<paluu etusivulle