Kaupunkisuunnittelu

Kaupunkiympäristölautakunnan lista 17.9.2019

Kokouksen tärkein aihe on Keskustatunneli, josta olen tehnyt oman postaukseni. Muitakin aiheita on. Tässä niitä.

Helsinginkuja 6 täydennyskaava

Tämä on tullut lausunnoilta ja nyt se pannaan eteenpäin. Neljänkymmenen asukkaan kokoinen rakennus korttelin sisälle rakentamattomaan osaan. Herättänyt eripuraa asukkaissa. Kaava on tehty omistajan (asunto-osakeyhtiö?) hakemuksesta, mutta kaikki asukkaat eivät ole samaa mieltä.

Helsingin älyliikenteen kehittämisohjelman 2030 hyväksyminen

Massiivinen raportti, jossa on varmaan paljon hyvää, mutta siinä on aivan liikaa asioita, jotta voisi muodostua kokonaisuuden. Se äly on tässä vain lievästi yhteensopiva tekijä. Erillisistä hankkeista – vaikkapa älykkäämmistä liikennevaloista – haluaisi oman esittely ja päätöksen.

Itse pidän keskeisenä

  • kehittää metron syöttöliikenteeseen itse kulkevia busseja,
  • suunnitella joukkoliikenteeseen dynaamista hinnoittelua (säästää valtavasti ja jos joku ei halua, voi kieltäytyä aikaan sidotuista alennuksista ja saada lippunsa vanhaan hyvään tapaan kiinteällä ja kalliilla hinnalla)
  • kerätä joukkoliikenteen matkustajien kulkureiteistä tietoa (kattava otos matkustajista, joiden kännykällä seurataan heidän kulkuaan. Ketään ei pakoteta, mutta älykkäät matkustajat ymmärtävät, että jos joukkoliikenteen suunnittelu perustuu tähän dataan, kannattaa olla mukana. Vainoharhaisten palvelut tietysti vähän heikkenevät.)
  • MaaS-palveluihin myönteinen suhtautuminen ja tähän liittyen tietojen rajapintojen avaus kaikilta mukaan tulevilta tahoilta.
  • Itse ajavat autot eivät ole kaupungin kehittämiskohde, mutta niihinkin on varauduttava.

Ajattelin kuunnella esittelyn ja jos aihetta ilmenee, pyytää tämän pöydälle.

Tervasaaren aittaan uusi laajennusosa vanhan tilalle

Tarkoitus on, että ravintola olisi tämän jälkeen auki talvisinkin. Sitä ei kuitenkaan voi laittaa kaavamääräykseen.

Lausunto Uudenmaan ELY-keskuksen tienpidon suunnitelmista

Aika rutiininomaisessa lausunnossa korostetaan eritasoliittymiä: Kehä I:n ja Myllypuron ja Itäväylän liittymiä, Ikean liittymää Koivusaaressa, Kuninkaantammen liittymä Hämeenlinnanväylällä ja Malmin ilmasillan Lahden väylällä.

 

6 thoughts on “Kaupunkiympäristölautakunnan lista 17.9.2019

  1. Joukkoliikenteen ”dynaaminen hinnoittelu” on toteutettu monessa kaupungissa yksinkertaisella vasta aamuruuhkan jälkeen voimassa olevalla joukkoliikennelipulla.

    Lontoossa ja briteissä on vaikka mitä peak / off-peak lippuja, joilla saa kulkea vain viikonloppuna ja klo10:00 jälkeen. Zürichissä on 9-Uhr ticket joka on voimassa vain klo 9:00 jälkeen yms.

    En olisi niinkään varma, että äly ihan hirveästi enää parantaa tuollaisen yhden nivelpisteen jälkeen sitä ohjausvaikutusta.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    1. Sepi:
      Joukkoliikenteen ”dynaaminen hinnoittelu” on toteutettu monessa kaupungissa yksinkertaisella vasta aamuruuhkan jälkeen voimassa olevalla joukkoliikennelipulla.

      Lontoossa ja briteissä on vaikka mitä peak / off-peak lippuja, joilla saa kulkea vain viikonloppuna ja klo10:00 jälkeen. Zürichissä on 9-Uhr ticket joka on voimassa vain klo 9:00 jälkeen yms.

      En olisi niinkään varma, että äly ihan hirveästi enää parantaa tuollaisen yhden nivelpisteen jälkeen sitä ohjausvaikutusta.

      Joo, meillä sen sijaan siirryttiin ”älyttömään hinnoitteluun”, kun poistettiin ainoa hinnoittelun nivelpiste, ratikkalippu lyhyille matkoille ja vaikka kuinka lyhyistäkin matkoista saa nyt maksaa 2,80 euroa. Kesän ajan saattoi kulkea pyörällä ja pummilla, mutta nyt kyllä sapettaa.

        (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      1. Osmo Soininvaara:
        Meillä on yksi aikaan sidottu alennus, eläkeläisten halvempi lippu ruuhka-ajan ulkopuolella. Nämä vastustavat sitä niin voimakkaasti, että varmaasn jossain vaiheessa alennuslippu pitää poistaa.

        Osmo Soininvaara:
        Meillä on yksi aikaan sidottu alennus, eläkeläisten halvempi lippu ruuhka-ajan ulkopuolella. Nämä vastustavat sitä niin voimakkaasti, että varmaasn jossain vaiheessa alennuslippu pitää poistaa.

        Keitä ovat ”nämä”? Ajelen mainitulla lipulla, joka ei ole eläkeläisten vaan yli 70-vuotiaiden lippu. Viimeksi lähdin liikkeelle ennen kahta, vaihdoin kahden jälkeen, mutta eipä ollutkaan lvaihto voimassa, joten tuollekin pikku piipahdukselle tuli hintaa 4.20.
        Kun elää tässä rajapinnassa, jossa liikkuminen on sen verran säännötäntä, ettei ihan kannata hankkia kuukausikorttia, niin kyllä pännii tämä keskustaliikenteen hinta. Miten se nyt muualla maailmassa näkyy onnistuvan, muttei meillä?

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    2. Hieno idea kyllä. Elokuvateattereissakin on hinnoittelut erikseen näytösaikojen mukaan. Arvokorttiin koodaaminen ei pitäisi olla vaikeaa. Myös uimahallit ovat halvempia aamuisin, ja siellä maksaminen onnistuu bussikortilla. Nykyisin on kummallista myös tuo 8-16 työaika, kun harva työpaikka on aikaan tai paikkaan sidoksissa. Periaatteessa viikon työt voi tehdä kolmessa päivässä jos haluaa, mutta aivan tehokkainta ajankäyttöä se ei ole.

        (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      1. Eiköhän aika iso osa töistä ole edelleenkin sidottu aikaan ja paikkaan; opettajat ovat koulussa päivällä, samoin varhaiskasvatuksessa, terveydenhuollossa vastaanottoajat ovat päivällä ja osin illalla, kaupat ovat auki päivällä ja illalla, rakennustyömailla näkyy väkeä töissä lähinnä päivällä ja kaikenlainen tavaroiden tuotantokin edellyttää että henkilöstö on suunnilleen samoihin aikoihin paikalla jne.

        Olisikin mielenkiintoista tietää miten suuri osa työstä loppujenlopuksi on sellaista, joka käytännössä ei ole sidottu aikaan ja/tai paikkaan? Luultavasti tällaista on sen verran vähän, että jatkossakin meillä on nykyseen tapaan aamu- ja iltapäiväruuhkat. Joten dynaaminen hinnoittelu on kannatettava idea. Sen toteutuksessa pitäisi kuitenkin ottaa huomioon että poikkeamia voi tulla. Nyt HSL:n vyöhykeuudistuksessa on ”kuukausilipussa” fiksusti mahdollistettu kertakohtainen laajennus pidempään matkaan ilman että pitää ostaa kokonaan uusi lippu satunnaista useamman vyöhykkeen matkaa varten. Sama periaate pitäisi olla sovellettavissa aikaan sidotussa lipussa, jos matka olisi poikkeavana aikana, vain erotuksesta pitäisi maksaa.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.