Kaupunkisuunnittelu

Kaupunkiympäristölautakunta 11.6.2019

PÖYDÄLTÄ

Nallenrinteen asemakaava Malmin lentokentän alueella

Ennen meillä tehtii tiukasti tasapuolisia kaavoja, jossa kaikkien talojen räystäskorkeudet olivat sentilleen samalla korkeaudella. Tässä kerrosluku vaihtelee kahden ja kuudentoista välillä. Näyttää mielenkiintoiselta.

Alueiden keskellä on suuri pysäköintitalo. Joskus tulevaisuudessa rakennuskuutioita ei haaskata vanhanaikaisiinpysäköintitaloihin, joihin autot ajetaan ramppeja pitkin ja jotka vaativat autoa kohden 90 kuutiometriä tilaa. Robottiparkeissa tilanterve on ehkä kolmannes tästä.

Tämä kaava on kaupungille hyvin kannattava. Rakennusoikeuden arvo noin 65 miljoonaa euroa ja esirakentamisen ym kulut puolet tästä, joten yli 30 miljoonaa euroa nettoa tästä yhdestä ainoasta Malmin lentokentän kaavasta.

Vihdintien kaupunkibulevardi

Riitaa on Riistavuoren alueesta. Kaupunkibulevardit eivät oikein toimi, jos bulevardin varteen ei kaavoiteta asumista.

Riistavuoren kohdalla Pitäjänmäen puolella on teollisuusalue. Sen kaavat ovat aika tuoreita, mutta pitäisikö se kutenkin kaavoittaa uudestaan asuinalueeksi. Tällä on vaikutusta myös Riistavuoren alueeseen.

Jollaksen suunnitteluperiaatteet

Laajasalon ja Hevossalmen eräiden kiinteistöjen rakennuskiellot suojelun varmistamiseksi. Rakwennuskiellolla tarkoitetaan tässä purkamiskieltoa.

Ruonasalmentie 17 asemakaan muuttaminen.

Pientalotontin tehokkuus nostetaan 0,28:aan, eikä tästä leikata kaavoitushyötyä, vaikka sitä tietysti tulee 1600 kerrosneliöstä liki miljoona euroa. Vapaamielinen suhtautuminen kaavoitushyötyyn edistää tietysti tiivistämistä.

Lisää melua Kivikkoon

Alueen varaaminen helikopterikenttää varten.

Alueen varaaminen Kontulasta ostarin kehittämistä varten

Tekstistä ei käy ilmi, mitä nykyinen puhos-yhtiö aikoo tehdä, modernisoida ostarin vai rakentaa alueella samalla rutkasti asuntoja.

UUDET ASIAT

Helsingin yleiskaavat toteuttamisohjelman seurantaraportti

Kaavoitus etenee monilla rintamilla kovaa vauhtia. Uusien säteittäisten pikaratikka-reittien osalta pitäisi mimnusta harkita sitäkin, että niitä alettaisiin tehdä yhtä aikaa, sen sijaan, että tehdään ensin yksi kokonaan valmiiksi ja sitten aletaan tehdä seuraavaa. Ymmärtääkseni on tarkoitus siirtyä kaksisuuntaisiin ratikoihin, jotka eivät vaadi kääntösilmukkaa. Silloin ratikkalinjaa voisi rakentaa pysäkki kerrallaan.

Malmin ratikan osalta tämä ei ole mahdollista, koska sen pitää ulottua sinne Malmin lentokenttäalueelle saakka, eikä poikittaislinjoillakaan, mutta ainakin Vihdintien ja Tuusulantien osalta näin voisi tehdä.

Purkavaa tiivistystä Myllypurossa tontilla Myllymarkantie 1

Kaksi kerrostaloa kooltaan yhteensä 3778 k-m2 puretaan ja tilalle rakennetaan viisi kerrostaloa yhteensä 18280 k-m2. Uusi tonttitehokkuus on noin 1,5 ja vanha 0,47. Itä-Helsingin rakentamisessa on haaskattu maata aivan tolkuttomasti.

Virasto on ottanut tavakseen panna kaavaehdotus nähtäville ennen kuin kaava on ensimmäistäkään kertaa lautakunnassa. Tämä vähentää lautakunnan mahdollisuutta vaikuttaa kaavan sisältöön.

Täällä kaavatalous ei kestä autopaikkojen laittamista maan alle. Niinpä Myllyporontien katumaisemaan osuu lähinnä parkkipaikkoja. Lähiöistä ei edes yritetä luoda urbaania katutilaa, vaikka tehokkuuksia nostetaankin.

Siltasaarenportin asemakaava

Tämä on tullut lausunnoilta ja menee jokseenkin sellaisenaan eteenpäin. Tämä oli käsittelyssämme 19.3.2019. Taas puretaan vanhoja taloja uusien tieltä. Hyy-Yhtymän hanke.

Purettavissa rakennuksissa on kaupungin virastoja ja esimerkiksi HKL:n pääkonttori, sekä kasvisravintola Silvoble.

Porkkalankadun toimitilat

Kasin ratikan vanhan kääntöympyrän poistuminen vapauttaa maata rakentamiseen. Tilalle tulee 1500 toimistotyöpaikkaa. Tällaiset kohteet ovat syynä siihen, että suhtaudun aika nurjamielisesti siihen, että puolustamme työpaikkoja alueilla, joihin työpaikat eivät halua tulla.

Kaavoitushyötyä 15-29 miljoonaa.

Meilahdessa kääntöpaikka raitiovaunu seiskalle

Sekin kävi ilmi, että täällä on Rosina Heikenin puisto. Ratikka kiertää sen.

Valtion maksaa kaavoitushyödystä!

Valtion virastotaloja Mariankadulla muutetaan hyötykäyttöön, tässä tapauksessa lähinnä hotelleiksi (yllätys!) Valtio maksaa kaavoitushyödystä 2,355 miljoonaa. Onko näin käynyt koskaan ennen?

Maapolittiinen sopimus VR:n kanssa

Veräjämäessä VR saa huomattavaa kaavoitushyötyä, josta kaupunki velottaa 5,5 miljoonaa euroa. Korvaus olisi ollut suurempikin, mutta VR sitoutuu toteuttamaan osan asunnoista kohtuuhintaisina.

Lasipalatsin osakkeiden myyminen Konstsamfundetille

Rahantuloa ei voi estää. Kaupunki on vähemmistöosakkaana (30,85 %)väliaikaiseksi tarkoitetussa Lasipalatsin kiinteistössä, Nyt se myy osuutensa Konstsamfundetille 33.5 miljoonalla eurolla.

Tontin myyminen Arabianrannassa

Tontteja ei ole kilpailutettu, vaan vanhaa käytäntöä noudattaen hinta perustuu ulkopuolisen asiantuntijan arvoon. Kerrosneliön hinnaksi tulee tässä 902 euroa. Muodollisesti tontit vuokrataan osto-optiolla, mutta ei kukaan ole niin hölmö, ettei ostaisi, kun vuokra on 4% vuodessa indeksiin sidottuna.  Taas kilahti kaupungin kassaan runsaat 8,73  miljoonaa euroa.

Myyntihinnan vahvistaminen Koskelassa

miljoonaa euroa. Summasta kuitenkin vähennetFiralle myydään tontti 825 €/k-m2. Tästä pitäisi kassaan kilahtaa 3,16 miljoonaa euroa. Summasta kuitenkin vähennetään viereisten tonttien autopaikkojen omakustannushinta. Nämä autopaikat toteutetaan tälle tontille. Mihin tässä rahojen siirtelyssä tarvitaan kaupunkia? Eivätkö ne viereiset tontit voisi maksaa itse suoraan.

= = =

Kaupungin kasvu on Helsingille kallista, mutta aika mukavasti maaomaisuus myös tuottaa. Tämän kokouksen päätökset tuottavat Helsingille laskennallisesti noin 100 miljoonaa euroa.  Emme ole kuitenkaan vaatimassa lautakunnalle tulospalkkioita. 🙂

 

12 thoughts on “Kaupunkiympäristölautakunta 11.6.2019

  1. Tuo Rusinapuiston silmukka on ihan hyvä varayhteytenä, mutta oikeasti seiskan pitäisi kulkea Munkkiniemeen asti.

    Milloin Helsingissä on viimeksi rakennettu raitiovaunun kääntösilmukka ilman sivuraidetta?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. Osmo kannattaa pyöräillä sinne Rosina Heikenin puistoon. Siihen ei mahdu ratikan kääntöpaikkaa ellei puistoa käytännössä poisteta. Jos ratikka kiertää puiston, niin vainun etäisyys talon seinästä tulee olemaa Lissabonin tyyliin noin 1,5 metriä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    1. Simo:
      Osmo kannattaa pyöräillä sinne Rosina Heikenin puistoon. Siihen ei mahdu ratikan kääntöpaikkaa ellei puistoa käytännössä poisteta. Jos ratikka kiertää puiston, niin vainun etäisyys talon seinästä tulee olemaa Lissabonin tyyliin noin 1,5 metriä.

      Eipä se nyt ihan noin dramaatinen ole. Esityslistan liitteenä on aika hyvä katusuunnitelmakuva. Siitä ajorampin vierestä lohkaistaan kolme metriä pysäkkikoroketta varten ja sen viereen tulee nurmikko, jolla on kiskot.

      Tuo Rusinapuisto menee muutenkin vähän sellaiseen ”meidän viimeiset vihrealueet” -dramatiikkaan. Ei se ole oleskelupuisto nytkään, kunhan on jäänyt toimeton kiila maata katujen risteykseen.

        (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. Voi veljet kun jätkäsaaren pelastusaseman saisi siirrettyä nykyisestä liikennesumpusta siihen paorkkalankadun uuden toimitilarakennuksen katutasoon. Siitä tulisi taas uudenlainen urbaani hybriditalo ison maailman malliin ja pelastuslaitos pääsisi hyvien liikenneyhteyksien varrelle. Ja kaupunki voisi myydä huutokonttorintalon hyvään hintaan eteenpäin

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. Purkavaa tiivistystä Myllypurossa tontilla Myllymarkantie 1:

    Kaksi kerrostaloa kooltaan yhteensä 3778 k-m2 puretaan ja tilalle rakennetaan viisi kerrostaloa yhteensä 18280 k-m2. Uusi tonttitehokkuus on noin 1,5 ja vanha 0,47. Itä-Helsingin rakentamisessa on haaskattu maata aivan tolkuttomasti.

    Virasto on ottanut tavakseen panna kaavaehdotus nähtäville ennen kuin kaava on ensimmäistäkään kertaa lautakunnassa. Tämä vähentää lautakunnan mahdollisuutta vaikuttaa kaavan sisältöön.

    Täällä kaavatalous ei kestä autopaikkojen laittamista maan alle. Niinpä Myllyporontien katumaisemaan osuu lähinnä parkkipaikkoja. Lähiöistä ei edes yritetä luoda urbaania katutilaa, vaikka tehokkuuksia nostetaankin.

    Kyseessä siis tämä tontti (Myllymatkantie 1): https://goo.gl/maps/bvzjNgFvJjcV7U3i8

    Eikö Myllypurontien katumaisemaa voisi suunnitella niin, että esimerkiksi kaksi viidestä talosta rakennettaisiin kaupunkimaisesti kiinni Myllypurontiehen (kelviin)? Vaikea sanoa mihin asti tuota ”lähimetsää” tontti ulottuu, mutta vaikka se kattaisikin vain nurmikkoalueen, kyllä tuohon pitäisi viisi taloa mahtua heittämällä ja silti jäisi tilaa sisäpihan parkkipaikoilla ja leikkialueille. Nythän tuossa tuhlataan aivan mielettömästi maata turhiin viheralueisiin kuten esim. tuollaiseen parin metrin kaistaleeseen pyörätien ja rakennetun tontin osan välissä. Jos tuo olisi umpikortteli, siihen menisi kai 7 kerrostaloa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. ”Veräjämäessä VR saa huomattavaa kaavoitushyötyä, josta kaupunki velottaa 5,5 miljoonaa euroa. Korvaus olisi ollut suurempikin, mutta VR sitoutuu toteuttamaan osan asunnoista kohtuuhintaisina”

    Sama vanha typeryys jatkuu. Olisitte ottaneet itse (tai siis kaupungille) kaikki rahat mitä irtoaa, sen sijaan että arvotaan taas muutama onnellinen. Älä vaan sano että demareiden, vihreiden ja vasemmistoliiton äänillä päätitte?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Kaavoitushyötyjä ei tarvitsisi ylipäätään leikata keneltäkään jos maapohjan kiinteistöverotus olisi sopivalla tasolla.

    Helsingissä kiinteistövero on kaukana maksimeista? Miksi ette edes harkitse kunnallisverojen laskua ja kiinteistöverojen korotuksia?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    1. Sepi:
      Kaavoitushyötyjä ei tarvitsisi ylipäätään leikata keneltäkään jos maapohjan kiinteistöverotus olisi sopivalla tasolla.

      Helsingissä kiinteistövero on kaukana maksimeista? Miksi ette edes harkitse kunnallisverojen laskua ja kiinteistöverojen korotuksia?

      Miksi jo nyt kallista asumista pitäisi rankaista lisämaksuilla?

        (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  7. VIHDINTIEN KAUPUNKIBULEVARDI

    Suurin osa kaupunkibulevardeista tyrmättiin korkeimmassa hallinto-oikeudessa, mutta nyt kaupunki aikoo ottaa ilon irti niistä kohteista, joista ei ole valitettu.

    Esimerkiksi Vihdintien varrella sijaitsee lukuisia tärkeitä viheralueita, kuten esimerkiksi Riistavuoren, Talin ja Munkkivuoren laajat metsäalueet, jotka kaupunki nyt aikoo käyttää asuinrakentamiseen.

    Kaupunki voisi suunnitelmissaan kuitenkin huomioida myös asukkaiden mielipiteen ja tunnustaa viheralueiden tärkeyden asukkaille. Ilman oikeuskäsittelyä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  8. Suorastaan anelen ja rukoilen avaamaan Pitäjänmäen teollisuusalueen ja Valimon kaavat asuntorakentamista varten. Kuten sanot, se voisi pelastaa Riistavuoren metsän, joka on alueelle aivan elimellisen tärkeä niin maisemallisesti kuin virkistyksellisesti ja myös luontoarvojensa takia. Pitskussa ja Haagassa puolet elämästäni asuneena voin todeta, että teollisuusalueella on runsaasti vajaakäyttöä eikä sen harmaan ilmeen muuttamista vastustaisi kukaan. Sinne voisi rakentaa vaikka kuinka korkeaa ja tiivistä ilman, että ketään sattuisi sieluun. Riistavuoren kohdalla tilanne on täysin toinen.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  9. Asukkaiden ei kannata olla huolissaan Riistavuoren metsäalueen hävittämisestä, koska metsä tullaan korvaamaan ilmastoviisaalla viherkadulla ja lisäksi kaksi kallionlakea luvataan säilyttää. Lisäksi asuintalojen katoille rakennetaan viherkattoja.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.