Kaupunkisuunnittelu, _

Kaupunkiympäristölautakunnan lista 14.5.2019

Alueen varaaminen YIT:lle ja Sato-asunnot oy:lle Jokerikorttelin toteutusedellytysten jatkoselvittämistä varten.

Pöydältä

Nämähän pitäisi aina kilpailuttaa, mutta kilpailuttamisessa on se vika, että silloin kaupungilla pitäisi olla hallussaan kaikki viisaus siitä, miten aluetta kehitetään. Tässä oli kuitenkin kutsuttu yrityksiä tekemään hankeselvitystä ja jollain kriteerillä YIT:n hakemus valittiin. Sopimuksessa korostetaan, että nyt varataan alue vain selvittämistä varten. Varsinainen toteutus voi mennä myös jollekin toiselle.

Hanke sinänsä on hyvä. Ennen ajateltiin, että metroasemaa varten on määräala, eikä sen päällä voi olla mitään. Sama koski kauppaa. Nyt nämä toiminnat sijoitetaan talon alakertaan. Hyvä niin. Tästä suunnitelmasta on tullut kahdenlaista palautetta. Noin korkea rakentaminen ei sovi alueelle ja toisaalta, miksi noin matalaa. Elämme aikaa, jolloin Helsingissä aletaan hyväksyä ylöspäin rakentaminen.

Nordea tiivistää ja laajentaa Aleksis Kivenkadulla

Moderni toimistotalo on peräti kymmenkerroksinen kuitenkin niin, että koreammat osat ovat korttelin keskellä ja kadulle näkyvä räystäskorkeus on kuuden kerroksen korkeudella. Uutta toimistokerrosalaa tulee 9 400 k-m2 ja työpaikkoja 600. Kaavoitushyödystä kilahtaa kaupungin kassaan korvaus.

Saukonkanavan varrella juuri hyväksyttyä kaavaa tiivistetään.

Rakennusoikeus nousee 10 000k-m2 ja assukkaita tulee noin 260 aiemmin suunniteltua enemmän. Näin vähäisillä asioilla ei valtuustoa tai kaupunginhallitusta vaivata, vaan lautakunta hyväksyy kaavamuutoksen. Kaupungin omistaman tonttimaan arvo nousee vaivaiset 10 miljoonaa euroa.

Jonkin pienen kunnan valtuusto järjestäisi valtuustoseminaarin kaavasta, joka tuo kuntaan 260 uutta asukasta ja kunnan kassaan kymmenen miljoonaa.

 

9 thoughts on “Kaupunkiympäristölautakunnan lista 14.5.2019

  1. Mitäs jos tossa Jokerikorttelissa annettaisiin vapaammat kädet rakennusoikeuden (eli käytännössä korkeuden) ja autopaikkanormin suhteen?
    Tuskin tonne mitään pilvenpiirtäjäkeskittymää tulisi, mutta saataisiin nyt edes yhtä korkeaa kuin Maamerkki tien toisella puolella. Toisaalta, jos korkeuseste on seurausta rakennuskustannuksista, tulisi sekin testattua.
    Intuitiivisesti tuntuisi hyvän joukkoliikennespotin haaskaukselta, jos kortteli (ja/tai alue laajemmin) rakennetaan liian tehottomasti.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      1. Osmo Soininvaara:
        Maanomistajalla on jokerikorttelissa jo nyt vapaus rakentaa niin korkeaksi kuin haluaa ja ilman autopaikkanormin rajoituksia. Maan nimittäin omistaa kaupunki.

        Tuosta voisi sanoa jotain kaavoitusmonoplin aiheuttamista vääristymistä. Kunnilta pitää kieltää joko maanomistus tai kaavoitusmonopoli. Itse kannatan maanomistuksen kieltämistä.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      2. Tuosta voisi sanoa jotain kaavoitusmonoplin aiheuttamista vääristymistä. Kunnilta pitää kieltää joko maanomistus tai kaavoitusmonopoli. Itse kannatan maanomistuksen kieltämistä.

        Kalle on sanonut tämän saman kymmeniäkertoja, jtoen tämä on viimeinen kerta, kun julkaisen sen.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      3. Osmo Soininvaara: Kalle on sanonut tämän saman kymmeniäkertoja, jtoen tämä on viimeinen kerta, kun julkaisen sen.

        Miksi viimeinen? Eikö se tämän jälkeen juuri tämän kaltaisessa yhteydessä ole relevantti? Kaavoitusmonopoli yhdistettynä oikeuteen keinotella maalla on epäterve ilmiö, josta on päästävä. Selkein tapa on kieltää maanomistus kunnilta. Intressiristiriidat vähenevät. Osmo onko sinulla jokin muu toimiva ratkaisu ongelmaan?

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      4. Miksi kaavoitushyöty pitäisi lahjoittaa yksityisille keinottelijoille? Se on aika venäläinen ajatus ja Putin käuyttääkin sitä avokatisesti. Länsimaisen ajattelun mukaan ansioton arvonnousu kuuluu yhteiskunnalle. Jopa Yhdysvalloissa.
        Ajatus, että kunta jakaisin satojen miljoonien ansiottomia tuloja päättäjien kavereille, on aika korruptioaltis. Näin toimittiin 70-luvun Espoossa ja sen tuloksista kärsitään yhä.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Leave a Reply to Kalle Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.