Kaupunkisuunnittelu, _

Kaupunkiympäristölautakunta 7.5.2019

En mene kokoukseen, vaan Mikko Särelä menee, joten taas vähän kursorisemmin

Pöydältä

Tontti Katajanokan laiturilta Varmalle tuntemattoman pörssiyhtiön pääkonttoria varten

Tämä on tätä kiusallista kuntien välistä kilpailua. Päätöksentekijän kannalta ongelmallista on, että tämä sopimus sisältää vaatimuksen, että sitova sopimus tämän tuntemattoman pörssiyhtiön kanssa on, mutta meille ei kerrota, mikä yhtiö on kyseessä.

Nykytilaan verrattuna alue paranee olennaisesti, mutta voisihan noin arvokkaalla tontilla olla jotain muutakin. Autoliikenne Katajanokan sumpussa lisääntyy.

Tonttien varaaminen asuntotuotantoon

En tiedä, miksi tämä pyydettiin pöydälle. Aika paljon menee tontteja edelleen ilman hintakilpailua.

Lausunto Uudenmaan maakuntakaavasta

Paljon on tullut postia siitä, että Helsingin lausunnon pitäisi olla erilainen. Lähettäisivät lausunnon suoraan maakuntaliitolle. Tämä maakuntakaava nykyisellään tuntuu aika turhalta lisukkeelta, koska sen ohjausvaikutus on huono eikä sen valmisteluun ole riittävästi voimavaroja niin, että ohjausvaikutus voisi edes olla parempi.

Oskalan aloite asuntotuotannon nostamisesta 10 000 asuntoon

Hyviä syitä, miksi ei voida, mutta pitäisi kuitenkin voida. Yksi niistä on esillä seuraavassa kohdassa

Kallvikintien suunnitteluperiaatteet

Pöydällepanon aikana tuli kaupunginosayhdistykseltä kirje, etteivät halua niin paljon asuntoja. Vuosaari maineikkaana metsälähiönä vaarantuu. Minä luulin, että metsälähiö on haukkumasana.

Ei voi tehdä pikaratikkaa, jos sen varaan ei voida rakentaa asuntoja. Mutta toisaalta ei väkisin. Jos asialle on Vuosaaressa laajaa vastustusta, Helsingissä on pikaratikkasuunnitelmia enemmän kuin voidaan toteuttaa, joten voidaan hyvin siirtää rahat muualle.

Kylpylähotelli Hietsun uimarannan viereen

Tämä nousee tuhkasta kuin Feenix-lintu. Asialla on puolensa ja puolensa.

Alueen varaaminen YIT:lle Jokerikorttelin toteutusedellytysten selvittämiseksi

Itäkeskuksen metroaseman ja tulevan jokerin päättärin päälle on näköjään suunniteltu 30 000 k-m2 rakentamista, josta 19 000k-m2 asumista, siis lähes 500 asukasta. Miten minä en ole tiennyt koko hankkeesta? Sinänsä fiksua laittaa talo terminaalin päälle.

Tonttien laatu- ja hintakilpailu Kruunuvuoren rannassa

Kohteessa toteutettiin ensin laatukilpailu, jolloin jatkoon pääsi neljä hakijaa ja näiden välillä hintakilpailu. Kaksi tonteista oli omistusasuntokohteita, jotka myydään eniten tarjonneelle hintaan 1 165 euroa, ja kaksi Hitas- tai ASO-tonttia, jotka vuokrataan pitäen pääoma-arvona 744 euroa. On makuasia kumpaa pitää kalliimpana. En löytänyt mistään mainintaan kerrosneliömääristä. Tontin vuokra on ilmeisesti 3,2 % pääoma-arvosta kuluttajahintaindeksiin sidottuna. Autopaikkatontit annetaan käytännössä ilmaiseksi, eli voimakkaasti subventoituina.

Budjetin toteutusennuste.

Tulot ylittyisivät 4,2 M€:lla, koska maankäyttösopimuksissa on kerätty suunniteltua enemmän korvausta kaavoitushyödyistä ja menot 7,8 miljoonalla, koska talven lumisateet eivät pysyneet budjetissa.

Työpajankatu 12 toimistotaloon 6 000 k-m2 lisää rakennusoikeutta Kalasatamassa

Tämä säälittävän matala seitsenkerroksinen talo jää tämänkin jälkeen täysin Redin tornien varjoon. Valtuustoa tällaisilla lillukanvarsilla ei vaivata, vaan lautakunta päättä kaavasta itsenäisesti. Taas kilisee rahaa viraston kassaan maankäyttösopimuksesta.

Tapanilan ala-asteen asemakaavan muuttaminen

Vanha koulurakennus suojellaan. Kaava ei kerro mihin tarkoitukseen se tulee. Asukkaat mielivät siitä asukastilaa. Toinen puoli tontista kaavoitetaan neljälle pientalolla, mitä asukkaat vastustavat. Kun en mene kokoukseen, en perehdy tähän sen syvällisemmin – ellei tämä sitten jää pöydälle.

Atte Kalevan toivomusponsi taloudellisista kannustimista katutöiden nopeuttamiseksi

Muistan esittäneeni samaa joskus viime vuosituhannella. Silloin se kumottiin sillä perusteella, että urakoitsijat piruuttaan nopeuttavat töitään ja tämä tulee kaupungille kalliiksi. Nyt vastauksessa sanotaan, että vähän tähyän suuntaan on menty, mutta edelleenkään ei klyllä makseta siitä, että alittaa aikataulun.

Lausunto talousarvioaloitteesta koskien Yliopiston metroaseman pohjoista sisäänkäyntiä.

Lausunto on perin myönteinen, mutta kerrotaan, ettei määrärahaa tähän ole. En kai tekisi talousarvioaloitetta, jos määräraha jo olisi. Myös Liikennelaitoksen lautakunta on suhtautunut myönteisesti, mutta puhuu vuodesta 2026.

Oikaisuvaatimus Hitas-asunnon epäämisestä

Kansalainen, jolla on jo useampi Hitas-asunto, on voittanut Hitas-arpajaisissa. Koska uutta Hitas-asuntoa ei enää voi ostaa, jos omistaa Hitas-asunnon, häneltä on evätty voittoarvan lunastus. Se on hänestä epistä ja niinpä hän valitti asiasta. Ei esitetä oikaistavaksi. Ei näköjään tiedä, miten määräystä kierretään, enkä ajatellut neuvoa.

 

13 thoughts on “Kaupunkiympäristölautakunta 7.5.2019

  1. Katutöiden nopeutusta olisi syytä miettiä huolella. Käsittääkseni tällaiset infraurakat sisältävät harvoin kuivattelua tai muuta odottelua vaativaa työvaihetta. Tyypillisempää on, että työmaa on kesken mutta ukkoja ei näy missään edes arkipäivänä. Erottajan alue on hyvä esimerkki – toisinaan autoja on parkissa katualueelta rajatulla ”työmaa-alueella” enemmän kuin työmaalla tekijöitä!

    Onkohan koskaan mietitty, että urakoita kilpailutettaisiin hinnan lisäksi myös valmistumisaika-laadulla. Eli jos työmaan arvioitu kesto on 6kk ja urakoitsija sitoutuu sanktioiden uhalla tekemään työmaan 5kk:ssa, saa hän enemmän laatupisteitä (ja voi voittaa keikan vähän isommalla hinnalla).

    Ajallisesti venyvä työmaa – kuten mikä tahansa projekti – kasvattaa aina urakoitsijan kustannuksia. Ja tilaaja maksaa lopulta urakoitsijan kustannukset, muodossa tai toisessa. Lisäksi työmaiden negatiiviset ulkoisvaikutukset voisivat perustella huomattavasti nopeamman urakan vähän korkeampaa urakkahintaa.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  2. MERENRANTOJEN RYÖSTELY JATKUU

    Helsingin merenrantojen ryöstely jatkuu. Nyt on kaivettu taas esiin kymmenen vuotta hiljaiseloa viettänyt Taivallahden kylpylähanke. Hanke ei kai ollut silloin rakennusoikeudeltaan gryndereille tarpeeksi kiinnostava, mutta nyt kaupunki on saanut jonkun saksalaissijoittajan kiinnostumaan asiasta.

    Eikö asian olisi jo voinut antaa olla? Kaupunki ei näytä lepäävän ennenkuin viimeinenkin vapaa rantakaistale saadaan rakennettua. Lapinlahden sairaala-aluetta puistoineen ollaan myymässä hotelligryndereille ja Humallahden rantakalliot louhitaan pyöräteiksi.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  3. OS:

    Ei näköjään tiedä, miten määräystä kierretään, enkä ajatellut neuvoa.

    Reilun, oikeudenmukaisen ja tehokkaan yhteiskunnan perusperiaatteita!

    No, HITAS, ARA jne. ovat tietysti niin välttämättömiä (koska tasa-arvo ja sosiaalinen sekoittaminen), ettei niiden oikeutusta ole tavallisen kansalaisen syytä epäillä.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  4. ”Nykytilaan verrattuna alue paranee olennaisesti, mutta voisihan noin arvokkaalla tontilla olla jotain muutakin. Autoliikenne Katajanokan sumpussa lisääntyy.”
    Juu ja voisi myös miettiä, pitäisikö työmaiden vaikutuksesta kaupunkikuvaan asettaa jotain vaatimuksia. Esim. juuri Katajanokalla juuri nyt erinäisten vielä vuosikausia kestävien rakennus- ja korjausprojektien vuoksi on sijoiteltu satoja betoniporsaita ja kymmeniä liikennemerkkejä ympäriinsä eivätkä työmatkaan kovin siisteiltä näytä. Tottakai kaikilla projekteille on perusteltu syynsä, mutta ulkoishaitat vain saavat naapurit kärsiä ja kukaan ei tunnu valvovan mitä katualueilla tapahtuu kun ne on annettu rakennuttajien hallintaan… 😉

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    1. Tarkoittanet sitä Kirkkohallituksen tonttia, jossa koko katu on suljettu. Koko hanke on muutenkin aivan kaistapäinen. Siihen tehdään asemakaavamääräyksen nojalla järkyttävän kalliita autopaikkojas, joita ei ikinä rakennettaisi vapaaehtoisesti. Kukaan mkasa sataa tonnia autopaikasta.

        (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      1. Osmo Soininvaara:
        Tarkoittanet sitä Kirkkohallituksen tonttia, jossa koko katu on suljettu. Koko hanke on muutenkin aivan kaistapäinen. Siihen tehdään asemakaavamääräyksen nojalla järkyttävän kalliita autopaikkojas, joita ei ikinä rakennettaisi vapaaehtoisesti. Kukaan mkasa sataa tonnia autopaikasta.

        Satamakatu 11:sta, jota tämä parkkihalli ensisijaisesti palvelee, merimaisemat pohjoisessa ja etelänaapurien mataluus mahdollisti kovan rahan asuntojen rakentamisen. 44 huoneistosta vain yksi on yksiö, vuoden 2018 alkupuolen Aktian 20 huoneiston listauksessa vain yksi oli hinnaltaan alle puolen miljoonan. Kovista hinnoista huolimatta lähes kaikki huoneistot varattiin heti.

        https://web.archive.org/web/20180203013831/http://aktiasatamakatu11.fi/

        Myös tuon parkkiluolan länsipuolella on jo entuudestaan jonkin verran miljoona-asuntoja joissa on ilmeisesti ollut kiinnostusta paikkoja kohtaan, joten en pitäisi sinänsä mahdottomana että nämä saataisiin kaupaksi.

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  5. “Lausunto talousarvioaloitteesta koskien Yliopiston metroaseman pohjoista sisäänkäyntiä.”

    Kun tuli nämä uudet metron sisäänkäynnit puheeksi, niin tiedustelen, että onko tietoa olisiko mahdollista avata Sörnäisten metroaseman pohjoinen sisäänkäynti Torkkelinmäelle?

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

    1. Näitä puuttuvia sisäänkäyntejä on paljon. Ne pitäisi käydä kaikki läpi. Jos meillä olisi moottoritiellä shikaani, joka viivyttää matkantekoa viisi minuuttia, ei kauan kestäisi, että se on oikaistu. Typerin tilanne on Kulosaaressa, jossa sisäänkäynti on vain suljettu, koska se ei ole esteetön. Kun siitä ei pääse rollaattorilla, siitä ei saa päästä kävellenkään. Eikä se hissi nyt niin kallis olisi.

        (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      1. Osmo Soininvaara:
        Näitä puuttuvia sisäänkäyntejä on paljon. Ne pitäisi käydä kaikki läpi. Jos meillä olisi moottoritiellä shikaani, joka viivyttää matkantekoa viisi minuuttia, ei kauan kestäisi, että se on oikaistu. Typerin tilanne on Kulosaaressa, jossa sisäänkäynti on vain suljettu, koska se ei ole esteetön. Kun siitä ei pääse rollaattorilla, siitä ei saa päästä kävellenkään. Eikä se hissi nyt niin kallis olisi.

        Nyt kun Könkkölä ei ole enää kuvioissa, voisiko näitä esteettömyysasioita vähän helpottaa Vihreiden toimesta?

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

      2. Osmo SoininvaaraKun siitä ei pääse rollaattorilla, siitä ei saa päästä kävellenkään. Eikä se hissi nyt niin kallis olisi.

        Mihin tämä muuten perustuu? Maalaisjärjellä voisi olettaa, että ainakin yksi sisäänkäynti pitäisi olla esteetön tai tietty osa sisäänkäynneistä, esimerkiksi puolet. Pitäisi siis riittää, että edes jostain pääsee pyörätuolillakin.

        Kulosaaressakaan nykytilanne ei millään auta pyörätuolin käyttäjiä, kun heidän pitää nytkin kiertää pääsisäänkäynnille siinä missä kävelijöidenkin. Mikään ei siis ainakaan huonontuisi, jos kävelijät pääsisivät lisäksi toisesta päästä kulkemaan. Pääseväthän kävelijät oikomaan muuallakin monista paikoista, joista pyörätuolilla ei pääse.

        Onko kaikkien sisäänkäyntien vaatiminen esteettömiksi kansallinen vai helsinkiläinen määräys (tai tulkinta) ?

          (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

  6. Yksi tärkeä asia listalta (muutettu esitys) kannattaa mainita. Lautakunta esitti eilen kaupunginhallitukselle, että kaikissa laatu-ja hintakilpailuissa asetetaan jatkossa A2018-energiatehokkuusvaatimus tontinvarauksiin ja myös muilla tonteilla A-luokka ja hiilineutraalisuutta tukevat tavoitteet puoltavat varausmahdollisuuksia. Upea historiallinen uudistus! A-luokka edellyttää jo ihan oikeaa energiatehokkuutta. Tukholma vaatii muuten rakennushankkeissa myös kulutusten toteuman seurantaa jonka tiedon kaupungin asiantuntijat saavat. Jollei tavoitteisiin päästä tulee rahallinen sanktio.

      (lainaa tätä viestiä vastaukseesi)

Leave a Reply to Elli Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.